Имаше една песничка: търкай, търкай, и не мъркай; ако мъркаш - пак ще търкаш. (и да не мъркаш - все тая, релсите пак ще се цапат).
Първото нещо: когато почистваш релсите, да почистваш и колелата на всичко, което се е търкаляло по макета, т.е. на чисти релси слагаш само чисти колела.
Второ нещо: да чистиш с нещо по-хубаво от обикновено почистващо вагонче. Има разни неща за по няколко стотин (евро, лева). Този разбира се може спокойно да си го спестиш, освен ако нямаш поне 50 метра релси с труден достъп до някои места / тунели и далечни релси.
Трето нещо (което явно става второ) - да си преработиш локомотивите да са без гуми. Така както са американските, а и доста от европейските модели.
И да внимаваш като смазваш колоосите, да не слагаш много масло.
Обикновено не е добре да караш всичко на макс. 8 - 10 волта са повече от достатъчни на повечето локомотиви, при цифрово е добре да си настроиш макс. моделна скорост и да не врътваш на макс. Това силно намалява чернилката.
Към всичко това може да добавиш всичко, с което ще намалиш праха в стаята с макета. Вкл. махаш всякакви килими, цигари (особено електронни), пушещи куминчета и т.н.
Пускаш и прахосмукачка, ако имаш котка - още по-честичко, преди каране.
За домашен макет трябва спокойно да стигнеш до чистене от един път на седмица до един път на месец, в зависимост от това колко, какво и как караш. А ако въртиш само хубави 4 - 6 осни локомотиви, чистене един път на месец трябва да е повече от достатъчно.