знам това, и все пак някои ще даде ли числата , и на моторите също волтове за оборот и т.н., само числа ме интересуват, или само ще си говорим кое какво е.
Не е това правилната тема за това, но след разни препратки попаднах на тези данни за моторчета Мабучи:
http://www.csehmodell.hu/_oldal/tartalmak/fajlok/letoltesek/mabuchi%20motor.pdf
Това ли са моторчетата, които слагат на моделите в Н0?
В сайта на Мабучи има такива характеристики на всичките им модели. Моторчетата, използвани в жп моделите, обикновено ги няма в листа на производителя и в сайта им.
Моторчето, което си показал, е малко по размери и на снимки съм го виждал в някои модели. На един мотор обаче е много важно кави са му навивките - в дадената таблица има един и същи механизъм с две различни намотки - 08240 е с 240 навивки на всеки полюс, всеки с пороводник 0.08. Другият е със 170 навивки с проводник 0.09. За жп модели е добре моторчето да е с по-тънка жица и с повече навивки, така се получава безпроблемна работа при напрежение от 12 - 14 волта. При това обаче се намалява мощността на моторчето и въртящия момент, и съответно трябва да се търси мотор с по-големи размери. Ако има място подходящи са мотори като RF370. Ако мястото е малко - от стандартните мотори на Мабучи няма подходящ. За по-малки модели използвам FF050, но с навивки за 12 волта, който в каталога го няма.
Има и моторчета "Mabuchi type", които външно приличат на Мабучи, но са правени от някоя друга фабрика - Китай, Малайзия, Виетнам и т.н. Напр. новото Пико, стандартния му мотор с една ос и един маховик, мисле че беше модел 56000, е по размери като Мабучи FF130, само че е с пластмасова капачка, а навивките са му съвсем различни за да работи дълго време на 14 волта. Оригиналните Мабучи от този вид са за продължинтелна работа при напрежение около 6 волта. Има едни експерименти на Tamiya, които показват как едон моторче за 6 волта работи успешно на 12, но само за няколко дни. А на моторче на Роко му дават да се сменят четките след 1000 часа работа. Най-удачни са мотори от принтери, само че не стъпкови, които са за напрежение 18, че и 24 волта. При 12 волта имат достатъчни обороти (8000 е максималното, което според мен е подходящо в Н0) и животът им е многократно по-голям от каталожния, тъй като не работят на номиналното си напрежение. Faulhaber също имат доста статии по въпроса, за моторите си с колектор препоръчват да се използват при напрежение 1/3 от номиналното, ако търсим живот от няколко стотин часа. Мисля че моторите им, които предлагат в скъпите жп модели, не са от каталога в сайта им.
Петполюсните мотори на Мабучи са правени за електрически отверки и бормашини, обикновено са за ниско напрежение, дори и 3 волта, имат и много високи обороти. Добре е да се търси такъв за 18 волта, например RS365. Цифрата 5 накрая е за петполюсен мотор. Този модел е за 28 волта, но още при 5 волта не може да се спре с ръка. Малко е големичък, но се събира в някои коруби.
Петполюсните моторчета на Роко нямат много общо с Мабучи. Освен това са с индивидуално балансирани ротори, дори и при playtime моделите, поради което работят много добре при много ниски и при много високи обороти. Има и от новите моторчета на Пико с подобни мъзможности, триполюсни, с високи обороти и голяма мащност, но като им гледам пластмасовите капачки и китайската изработка едва ли ще изтраят много.
Всички мотори, които са от играчки, са с доста ниско качество и заминават много бързо. А пък за шум, вибрации, луфтове и т.н. да не говорим. Моторчетата за отваряне на CD, огледала на коли и т.н. са пригодени да издържат доста малко при непрекъсната работа, защото обикновенно са задействани за много кратко време, но пък имат голям въртящ момент при различни напрежения.
Ако се търси мотор за замяна на повреден оригинален - обикновено само от производителя, от 15 до 35 евро (срещу 1 - 3 долара за Мабучи).