Автор Тема: Поставяне на предпазни релси  (Прочетена 6637 пъти)

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5530
  • Рейтинг: 622
  • Красотата е в детайла!
Поставяне на предпазни релси
« -: 15 Септември 2007, 15:40:22 »
Поставянето на предпазни релси е от т. нар. наречените, поне от мен, "екстри" на макета. Те обаче придават реализъм на мястото и показват умението на моделиста да изпипва детайлите.

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5530
  • Рейтинг: 622
  • Красотата е в детайла!
Поставяне на предпазни релси
« Отговор #1 -: 30 Ноември 2007, 13:47:29 »
Предпазните релси не са много популярни сред българските жп моделисти. Може би основната причина за това е фактът, че почти никой не пресъздава бг действителност. Това до някъде има своето обяснение в продажбите на основно чужди сгради и т.н. аксесоари по хоби магазините и невъзможността на практика да се пресъздаде родната действителност без почти пълно ръчно изграждане на всички детайли по макета. Тъкмо залегналата у мен идея да пресъздам българското ме подтикна да се насоча и към поставянето на предпазни релси на всички мостове и във входните портали на тунелите.
Всъщност цялата операция е много проста и лесна за извършване. Намерих непотребни звена, които спокойно да мога да разглобя. Отделянето на металната част не е трудно и не след дълго се сдобих с няколко парчета дълга релса. Ако звената са били прави, няма проблем, но ако са в крива, се получава разлика в дължините на отделните метални парчета. Те трябва да се подравнят едно с друго, като се изрежат с фина ножовка и изпилят внимателно по краищата, а там където има мустаци, да се махнат. След което пристъпваме към обработване на самите релси. Както сигурно сте забелязали предпазните релси в действителността в края си са огънати към центъра на релсовите звена. Същото трябва да направим и на макета. Внимателно с пръсти се огъват краищата на релсите, така че кривите части да са една срещу друга. Бъдете внимателни - ако са прекалено криви, самите релси няма да могат да се поставят в последствие межди релсите на железния път. Общ вид на конструкцията може да видите в приложените по-долу фотоси:
http://www.bgphoto.net/photos/708/o632476797422812500.jpg
http://www.bgphoto.net/photos/708/o632476797748593750.jpg
http://www.bgphoto.net/photos/708/o632476798240000000.jpg
http://www.bgphoto.net/photos/708/o632476798475937500.jpg
http://www.bgphoto.net/photos/708/o632482016570937500.jpg
Идва моментът, в който трябва да решим как да сложим и в последствие закрепим стабилно предпазните релси върху релсовите звена. По този въпрос у мен се появиха няколко решения. Първото беше да изкривя по особен начин телчета за телбод и да захвана с тях едното към другото. Второто (и май по-хитро) беше да захвана временно предпазните релси с винчета за дърво и след това да положа баласта, който много здраво да фиксира релите към звената. След това винчетата се махат, а празнините оставени от тях, се запълват на свой ред с баласт. Вторият начин обаче става само за предпазни релси положени в тунелни портали заради здравата основа под тях. Затова естествено се ориентирах към първия метод за захващане на релсите специално върху железорешетъчния мост. Начинът на огъване на пластините показвам на долните снимки хронологично:
На първата снимка е обикновен тел за телбод, който може да се вземе от всяка книжарница:
http://www.bgphoto.net/photos/708/o632477949153750000.jpg
Отделя се едно телче:
http://www.bgphoto.net/photos/708/o632477949444375000.jpg
Изправя се:
http://www.bgphoto.net/photos/708/o632477949728750000.jpg
После се взима една траверса, точно като тази, за която ще се захваща предпазната релса за релсовото звено и телчето се огъва по показания начин, следвайки дебелината на траверса:
http://www.bgphoto.net/photos/708/o632477949991093750.jpg
След това отново телчето се огъва, отново следвайки дебелината на траверса, но във формата на буквата "с" по равнина, плътно по траверса:
http://www.bgphoto.net/photos/708/o632477950329062500.jpg
На последната снимка е показано поставеното на траверса огънато телче, готово за захващане на предпазната релса отгоре му:
http://www.bgphoto.net/photos/708/o632477950613125000.jpg
Самата релса се закрепя като се провре между двата края на телчето, които така я притискат както по височина, така и по ширина. После може предпазната релса допълнително да бъде залепена с подходящо лепило за основата за по-голяма сигурност.
Накрая се получава това:
http://www.bgphoto.net/photos/708/o632652204430781250.JPG
http://www.bgphoto.net/photos/708/o632518396319062500.JPG
http://www.bgphoto.net/photos/708/o632542495141250000.JPG
http://www.bgphoto.net/photos/708/o632832948906406250.jpg




EMPEROR

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Поставяне на предпазни релси
« Отговор #2 -: 30 Ноември 2007, 14:03:49 »
Евала за показното :)
Само се замислям дали, ако има неизправен вагон или предпазните релсите не са достатъчно далече от другите, като мине влака няма да даде на късо... Колкото пъти сме били у Вас и сме карали не е имало проблем де. Ще кажеш ли горе-долу на какво разстояние си ги слагал или е "на око" ?

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5530
  • Рейтинг: 622
  • Красотата е в детайла!
Re: Поставяне на предпазни релси
« Отговор #3 -: 30 Ноември 2007, 14:42:50 »
В моделизма траверсите захващат релсите посредством пластмасови езичета имитиращи действителните скрепителни елементи на истинския релсов път. Точно на края от вътрешната страна на тези езичета опирам предпазната релса. Така хем няма късо, хем е близо до релсите, хем е и автентично.

Жоро

  • Trade Count: (67)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1651
  • Рейтинг: 143
  • HO DR IV епоха София
    • Хоби свят
Re: Поставяне на предпазни релси
« Отговор #4 -: 30 Ноември 2007, 16:51:59 »
Предпазните релси не са много популярни сред българските жп моделисти. Може би основната причина за това е фактът, че почти никой не пресъздава бг действителност. Това до някъде има своето обяснение в продажбите на основно чужди сгради и т.н. аксесоари по хоби магазините и невъзможността на практика да се пресъздаде родната действителност без почти пълно ръчно изграждане на всички детайли по макета. Тъкмо залегналата у мен идея да пресъздам българското ме подтикна да се насоча и към поставянето на предпазни релси на всички мостове и във входните портали на тунелите.

Влади, много хубаво и стегнато представяне, да не говорим за чудесното пресъздаване на темата. Сигурен съм, че много внимателно си подготвял изложението, но от "артистична разсеяност"(Адри) може би са ти убягнали някои макети, които сме коментирали. Макети пресъздаващи български мотиви, които също имат предпазни релси:
   Борислав Шопов - синът му, Ицето, е в нашия форум
   Димитър Деянов - от същото време
   Стоян Божанов - снимки от неговия макет ще ти пусна до няколко дни
   Боно Стефанов - и стария и новия макет пресъздават гара Бойчиновци
   Тони Манковски - Тони ще ме поправи,ако бъркам за релсите
   Владо Колев - демек твоя макет, на последно място щото е най-нов
Учуващото за мен е, че най-стойностните макети са именно на родна тематика. Всички останали извън нея са малко или много далеч от смисъла на моделизма - точно или поне реалистично пресъздаване на действителността в определен мащаб.
Аз лично, свалям шапка на всеки, който си дава труд да работи по наши мотиви. Признавам си, че съм се спрял на по-лесния начин, избрал съм да събирам подвижен състав и принадлежности свъзани с DR 3.-4. епоха. Ако това може да послужи за извинение - на времето Piko правеше само един закрит вагон в БДЖ, а колко имаше в CSD, MAV и PKP да не говорим. Но това е за друга тема.

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5530
  • Рейтинг: 622
  • Красотата е в детайла!
Re: Поставяне на предпазни релси
« Отговор #5 -: 30 Ноември 2007, 17:23:30 »
Всъщност аз не критикувам, а по-скоро се опитвам да стимулирам и подсетя , че по-хубаво от родното няма. Затова и оформих текста точно по този начин. Защото винаги и с всеки съм споделям пристрастеността си към нашенското. И винаги ще е така. Що се отнася до пресъздаването на чужда действителност, то това е избор на самия моделист, в което няма нищо лошо. Важното е да се правят макети и то не какви да е, а хубави, изпипани макети. Стойностни макети! Това е важното за мен. И затова се радвам, че в разделът "Проекти" вече има над петнадесет макета, а знам за поне още пет. Много добро начало, не мислите ли?
:)