Обещананата редакция на горния цитат от пътеписа преди 100 години...Моето пътуване преди 100 години
с Balkanzug от Берлин до КонстантинополТова е нещо, направено преди 100 години от който би могъл да си го позволи, от който е пътувал с (този) влак.
The Orient-Express е все още една легенда, но по това време той е конкурент на "Balkanzug".
Едно пътуване на младини от Берлин до Константинопол, днешния Истанбул, по време на
Първата световна война, на което беше обърнато много внимание.
От Cornelia Rühle
Снимка от 1915 на Balkanzug.
Луксозни приключения преди 100 години - от Берлин до Константинопол."Това е наистина един ден на радост за всички нас! Първият "Balkanzug" олицетворява тържеството на
нашите ръце и нашата индустрия. В този момент, защото можем да стигаме от Берлин до Константинопол,
като доказателство, че победата е наша."
Германският писател и фронтови дописник през Първата световна война Ludwig Ganghofer имаше
честта да е един от многобройните гости, които бяха поканени на първия кръг.
Украсен с гирлянди и придружени от наздравици и зяпачи, композицията на
Balkanzug потегля на 15 Януари 1916 от Берлинската крайна гара към Константинопол,
през Дрезден, Прага и Виена. Втори влак потегли от гара Фридрихщрасе и пое по маршрута през град Бреслау.
В Унгария, двете композиции се сливат. Две дузини журналисти следват влака и изпращат дописки.
В Дрезден срещнахме дори саксонския крал Фридрих Augustus III.
Железопътният историк Friedhelm Ernst казва:
"Трябва да се види, че по това време от първата половина на Първата световна война,
Германия има голям успех, военен успех. Следователно, ние разширихме и района на
интереси и зоната на влияние. Това беше желанието ни за власт."
Balkanzug трябва да изпревари Orient-ExpressВеднага след поражението на сръбската армия, победата изведе Германия, Австрия и Унгария напред и те пуснаха заедно Balkanzug.
През цялият маршрут на разрушената железопътна връзка между Османската империя и нейните съюзници тя беше възстановена.
Пътуването е в конкуренция с луксозния Ориент експрес, който беше стопанисван от военните противници - Франция и Белгия.
Два спални вагона, един купеен вагон с пруските сини седалки за първа и втора класа, както и най-важното нещо -
вагон-ресторанта трябва да предложи на пътника подобрен комфорт.
"Вагон-ресторанта имаше тежки полилей. В прозорците на вагона имаше завеси,
поставени по средата между двойните прозорци за да бъдат защитени от въздушни течения.
Имаше и много огледала, както и художествени картини на страничните стени във вагоните и техните коридори "
Във Виена, австрийският писател Карл Краус се е качил на първото пътуване
да документира събитието в сатиричното си списание "The Torch".
"В Будапеща пристигнахме няколко минути преди полунощ и не чухме горещата унгарска музика,
а през унгарската пуста ще пътуваме през цялата нощ. Така че руснаците не могат да ни видят и
ще си пропилеят времето само. Заради извършеният ремонт на линията която е в експлоатация,
бях във вагон-ресторанта с който пристигнах в 2 следобед на гарата в Ниш.
Сред нежни горски хълмове стърчи грациозната джамията с мавритански порти и стройно минаре ни
води релсовия път от Ягодина. Интересното е, че сега на малката като вила гара,
един немски войник ни даде горещ чай. "
Неприятен граничен контрол за защита от шпионите на врагаОт Сърбия пътуването минава покрай бившите бойни полета, през окупирана територия.
Тъй като е известно, че дори и тайните агенти, използват този маршрут, тук проверките са особено внимателни и дълги.
Всеки пътник му е необходим паспорт със снимка издаден от германските или австрийските военни власти.
"Проверките по това време при границите бяха най-неприятните. И това се правеше дори в уюта на спалните вагони,
което не беше много популярно по това време да сеизвършва".
Военните власти внимаваха много и при цивилните лица, които трябваше да представят сертификат,
удостоверяващ, че те имат разрешение за пътуването.
Все пак, въпреки тези неудобства, кореспондента на "Berliner Zeitung - Mittag" се прехласва с хвалбите си Balkanzug:
"С пруската точност пресякохме границата с Турция. На всички гари, които минахме сега,
имаше образували се групи от турци и някои турски жени в тяхната живописна носия,
които с ръкопляскане и викове ни посрещаха. Те идваха от техните далечни села, за да станат свидетели
на това световно събитие . "
Два пъти в седмицата, ще пътува "Balkanzug" и обратно по маршрута си от над 2000 км.