Автор Тема: За теснолинейката Септември-Добринище  (Прочетена 104315 пъти)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: За теснолинейката Септември-Добринище
« Отговор #45 -: 01 Декември 2011, 12:47:05 »

Кратката история на тази железопътна линия е следната:
Открита е на 1 август 1926 г. Линията тогава свързва градовете Септември и Велинград, а дължината на линията е 39 км. Строителството на железопътния път обаче е започнато през 1921 г. По трасето си линията пресича на три пъти река Елидере с железни мостове и преминава през 10 тунела с обща дължина 380 м.
Теснолинейката Септември – Велинград, която използваме в продължение на 83 години е първият участък от проектираната през 20-те години на миналия век жп линия до град Гоце Делчев. След гара Лъджене линията, а също и връзката Варвара – Пазарджик, са изградени и пуснати в експлоатация, както следва:
   
Hа 1 юли 1927 г. …………............ Лъджене – Велинград – Велинград-юг.
Hа 27 октомври 1928 г…............ Варвара – Пазарджик.
На 12 декември 1937 г…............ Велинград – Якоруда.
Hа 30 юли 1939 г....................... Якоруда – Белица.
Hа 3 март 1943 г…………............ Белица – Банскo.
Hа 9 декември 1945 г…............. Банско – Добринище.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: За теснолинейката Септември-Добринище
« Отговор #46 -: 01 Декември 2011, 13:44:04 »
Хаааа, то така става трета тема в тази насока...ама щом сте рекли. :scratch_ones_head:
Когато (тия дни де...) ми остане време постепенно ще кача всичко което съм намерил
в подготовка на почивката си. Както мнозина знаят тя (почивката ми) се яви нещо като продължение,
на провалилата се организирана тридневна екскурзия (от стария ми клуб) при придвижване само с влакове,
която първоначално бе планирана за началото на май 2011г. отложена заради гергьовден,  за 24 май (и почивните дни тогава) ,
но не състояла се поради заетост на първоначално заявилите я.
Даже може да кача събрана информация за тази екскурзия, с разбира се вече може би неактуални цени и хотели.
 Във файла имаше и доста снимки и т.н.
Само де имам време и ще ги пусна тук (изчистено и систематизирано).
 :yes:
« Последна редакция: 01 Декември 2011, 13:45:41 от pach »

Der Hetzer

  • Trade Count: (59)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1526
  • Рейтинг: 148
Re: За теснолинейката Септември-Добринище
« Отговор #47 -: 01 Декември 2011, 13:59:45 »
Спасението е Тонката да отлее една коруба за 77-ма Серия, праскате една диорама и я подарявате на боко тиквата за коледа, с месингова табелка, текста на която загадъчно да гласи, че това е една възможност догодина да пререже още една лентичка на "обновеното трасе" или нещо подобно, кой знае, може и да клъвне  :spiteful:

Gervasii

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1733
  • Рейтинг: 40
  • НО DRG IIb епоха София
Re: За теснолинейката Септември-Добринище
« Отговор #48 -: 02 Декември 2011, 07:01:15 »
Цитат на: Adrian link=topic=2846.msg68274#msg68274 date=1322726833


един много интересен репортаж за Банско-Добринище
Ама трасето им е Мерклин!

Mixy

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1538
  • Рейтинг: 384
    • SCARM - българският софтуер за дизайн на релсови планове и жп макети
Re: За теснолинейката Септември-Добринище
« Отговор #49 -: 20 Февруари 2012, 11:51:08 »
Теснолинейката – романтика или необходимост

dnes.bg

БДЖ съкрати два влака и остави само три композиции



По единствената действаща в момента теснолинейка в България Септември - Добринище - Септември бяха съкратени през декември два влака и в момента в двете направления се движат ежедневно по три композиции.

През изминалите 86 години, откакто съществува, теснолинейката се е утвърдила като основно средство за пътуване за живеещите в населените места, през които минава 106-километровият железен път.

Началото й е поставено през 1926 г., когато се открива отсечката Септември - Лъджене (днешният Велинград), а 19 години по-късно линията е продължена до Добринище.

От Добринище през Банско и Разлог влакчето пресича Разложката котловина, където се срещат трите големи планини Пирин, Рила и Родопите. После се шмугва в живописното дефиле на река Места в посока Белица, Якоруда и Черна Места и след 11 спирки и двучасово плавно "катерене" пристига на гара Аврамово. Това е най-високата гара на Балканите, разположена на 1 267 м надморска височина.

През 350-метров тунел, един от общо 35-те по трасето на теснолинейката, влакът продължава нататък под шосето за Юндола и вече на територията на Пазарджишка област се спуска към Велинград и гара Септември.

Панорамни гледки на селца, гори, скали, поляни, ниви, пътища, мостове радват окото през цялото пътуване.

За местните хора това е най-сериозният и най-сигурният транспорт през всички сезони, особено през зимата, а за много от тях - и единственият.

Туристи - българи и чужденци, също често ползват железницата и са с много приятни впечатления от пътуването и природата наоколо.

Вече не се движи влакът, който тръгваше в 18.50 часа от Добринище, обясняват служители на гара Разлог. И според тях е съкратен най-удобният вечерен влак, използван от десетки пътуващи, за да се връщат у дома си след работа по туристически, строителни и други обекти в района на Банско, Разлог, Белица, Якоруда.

Освен да ходят на работа, много от местните хора използват днес железницата, за да отидат до болница, до някоя от институциите в общинските центрове или просто на пазар.

На този транспорт разчитат и ученици. Затова недоволни от решението за спирането на вечерния влак са започнали събирането на подписка за възстановяването му.

Те се надяват и на местните кметове да им помогнат за решаването на проблема.

Много е трудно за хората да пътуват с кола или автобус, а и е по-скъпо, заявяват подкрепящите подписката.

"Влакът беше много удобен и съобразен с работното време. Редно е да се върне, защото хората разчитат на него. Знаете каква сиромашия е в нашия район", обяснява пенсионер от Якоруда, общината, която заедно със съседната - Белица, държи най-високото равнище на безработица в Благоевградска област (над 40%).

"Най-много хората идват до болницата - знаете, народът е болен, идват и за осигуровки, за пенсии, за какви ли не документи и услуги", обяснява още пенсионерът.

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 443
  • Рейтинг: 117
Re: За теснолинейката Септември-Добринище
« Отговор #50 -: 20 Февруари 2012, 12:16:41 »
Теснолинейката определено е голяма необходимост.Днес осъзнаваме като огромна грешка закриването и на Кочериново-Рилски манастир и на Червен бряг-Оряхово.

fpk1999

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 507
  • Рейтинг: 21
  • Перфектният мащаб е 1:1 !!!
Re: За теснолинейката Септември-Добринище
« Отговор #51 -: 20 Февруари 2012, 12:28:51 »
Теснолинейката-строи се по необходимост,а когато се построи създава и романтика :give_heart:

staff123

  • Trade Count: (1)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 473
  • Рейтинг: 2
    • LinkedIn
Re: За теснолинейката Септември-Добринище
« Отговор #52 -: 21 Февруари 2012, 00:09:17 »
Случайно из дебрите на соц. мрежата ЛицеКнига  :lol: попаднах на следната статия. Реших, че ще е удачно да я пусна тук, вместо да отварям нова тема. Приятно четене!  :)

http://www.andrey-andreev.com/2012/velingrad/

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6710
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: За теснолинейката Септември-Добринище
« Отговор #54 -: 25 Февруари 2012, 09:16:31 »
Цитат на: Adrian link=topic=3667.msg73913#msg73913 date=1330153523


http://narrowgauge.railwaymodeling.com/snow.htm
Невероятна красота!!!

fpk1999

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 507
  • Рейтинг: 21
  • Перфектният мащаб е 1:1 !!!
Re: За теснолинейката Септември-Добринище
« Отговор #55 -: 25 Февруари 2012, 09:22:44 »
Уникално!!!
 :yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo:

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6710
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re: За теснолинейката Септември-Добринище
« Отговор #56 -: 25 Февруари 2012, 09:24:03 »

Цецо Калудов е уникален фотограф ! Пълни ми душата това момче ! Респект !

gregary

  • Trade Count: (37)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2035
  • Рейтинг: 1421
  • SBB, BLS, RhB, DB, БДЖ
Re: За теснолинейката Септември-Добринище
« Отговор #57 -: 25 Февруари 2012, 10:00:28 »
Цитат на: Adrian link=topic=3667.msg73913#msg73913 date=1330153523
http://narrowgauge.railwaymodeling.com/snow.htm
:hi: БЛАГОДАРЯ  :hi:
Напълни ми се душата! :drinks:

emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1464
  • Рейтинг: 542
  • N scale 1:160- реален моделизъм
Re: За теснолинейката Септември-Добринище
« Отговор #58 -: 25 Февруари 2012, 10:24:00 »
Невероятно е. Върна ме години назад, когато обичах зимата просто да пътувам там

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6710
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re: За теснолинейката Септември-Добринище
« Отговор #59 -: 25 Февруари 2012, 10:30:53 »


Навити ли сте март да си направим едно екскурзионно пътуване - с преспиване