Общ форум | Chit-chat > Общи приказки, свързани с хобито | Chit-chat about the hobby

За теснолинейката Септември-Добринище

<< < (10/46) > >>

pach:

Кратката история на тази железопътна линия е следната:
Открита е на 1 август 1926 г. Линията тогава свързва градовете Септември и Велинград, а дължината на линията е 39 км. Строителството на железопътния път обаче е започнато през 1921 г. По трасето си линията пресича на три пъти река Елидере с железни мостове и преминава през 10 тунела с обща дължина 380 м.
Теснолинейката Септември – Велинград, която използваме в продължение на 83 години е първият участък от проектираната през 20-те години на миналия век жп линия до град Гоце Делчев. След гара Лъджене линията, а също и връзката Варвара – Пазарджик, са изградени и пуснати в експлоатация, както следва:
   
Hа 1 юли 1927 г. …………............ Лъджене – Велинград – Велинград-юг.
Hа 27 октомври 1928 г…............ Варвара – Пазарджик.
На 12 декември 1937 г…............ Велинград – Якоруда.
Hа 30 юли 1939 г....................... Якоруда – Белица.
Hа 3 март 1943 г…………............ Белица – Банскo.
Hа 9 декември 1945 г…............. Банско – Добринище.

pach:
Хаааа, то така става трета тема в тази насока...ама щом сте рекли. :scratch_ones_head:
Когато (тия дни де...) ми остане време постепенно ще кача всичко което съм намерил
в подготовка на почивката си. Както мнозина знаят тя (почивката ми) се яви нещо като продължение,
на провалилата се организирана тридневна екскурзия (от стария ми клуб) при придвижване само с влакове,
която първоначално бе планирана за началото на май 2011г. отложена заради гергьовден,  за 24 май (и почивните дни тогава) ,
но не състояла се поради заетост на първоначално заявилите я.
Даже може да кача събрана информация за тази екскурзия, с разбира се вече може би неактуални цени и хотели.
 Във файла имаше и доста снимки и т.н.
Само де имам време и ще ги пусна тук (изчистено и систематизирано).
 :yes:

Der Hetzer:
Спасението е Тонката да отлее една коруба за 77-ма Серия, праскате една диорама и я подарявате на боко тиквата за коледа, с месингова табелка, текста на която загадъчно да гласи, че това е една възможност догодина да пререже още една лентичка на "обновеното трасе" или нещо подобно, кой знае, може и да клъвне  :spiteful:

Gervasii:

--- Цитат на: Adrian link=topic=2846.msg68274#msg68274 date=1322726833 ---

един много интересен репортаж за Банско-Добринище

--- Край на цитат ---
Ама трасето им е Мерклин!

Mixy:
Теснолинейката – романтика или необходимост

dnes.bg

БДЖ съкрати два влака и остави само три композиции



По единствената действаща в момента теснолинейка в България Септември - Добринище - Септември бяха съкратени през декември два влака и в момента в двете направления се движат ежедневно по три композиции.

През изминалите 86 години, откакто съществува, теснолинейката се е утвърдила като основно средство за пътуване за живеещите в населените места, през които минава 106-километровият железен път.

Началото й е поставено през 1926 г., когато се открива отсечката Септември - Лъджене (днешният Велинград), а 19 години по-късно линията е продължена до Добринище.

От Добринище през Банско и Разлог влакчето пресича Разложката котловина, където се срещат трите големи планини Пирин, Рила и Родопите. После се шмугва в живописното дефиле на река Места в посока Белица, Якоруда и Черна Места и след 11 спирки и двучасово плавно "катерене" пристига на гара Аврамово. Това е най-високата гара на Балканите, разположена на 1 267 м надморска височина.

През 350-метров тунел, един от общо 35-те по трасето на теснолинейката, влакът продължава нататък под шосето за Юндола и вече на територията на Пазарджишка област се спуска към Велинград и гара Септември.

Панорамни гледки на селца, гори, скали, поляни, ниви, пътища, мостове радват окото през цялото пътуване.

За местните хора това е най-сериозният и най-сигурният транспорт през всички сезони, особено през зимата, а за много от тях - и единственият.

Туристи - българи и чужденци, също често ползват железницата и са с много приятни впечатления от пътуването и природата наоколо.

Вече не се движи влакът, който тръгваше в 18.50 часа от Добринище, обясняват служители на гара Разлог. И според тях е съкратен най-удобният вечерен влак, използван от десетки пътуващи, за да се връщат у дома си след работа по туристически, строителни и други обекти в района на Банско, Разлог, Белица, Якоруда.

Освен да ходят на работа, много от местните хора използват днес железницата, за да отидат до болница, до някоя от институциите в общинските центрове или просто на пазар.

На този транспорт разчитат и ученици. Затова недоволни от решението за спирането на вечерния влак са започнали събирането на подписка за възстановяването му.

Те се надяват и на местните кметове да им помогнат за решаването на проблема.

Много е трудно за хората да пътуват с кола или автобус, а и е по-скъпо, заявяват подкрепящите подписката.

"Влакът беше много удобен и съобразен с работното време. Редно е да се върне, защото хората разчитат на него. Знаете каква сиромашия е в нашия район", обяснява пенсионер от Якоруда, общината, която заедно със съседната - Белица, държи най-високото равнище на безработица в Благоевградска област (над 40%).

"Най-много хората идват до болницата - знаете, народът е болен, идват и за осигуровки, за пенсии, за какви ли не документи и услуги", обяснява още пенсионерът.

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

[*] Предходна страница

Премини на пълна версия