Общ форум | Chit-chat > Общи приказки, свързани с хобито | Chit-chat about the hobby
Нещо интересно в нета
Boris 2-12-4:
0| 397 |03.09.2017
Атина ни превръща в геополитическа дупка с нов жп проект
.
Проектът за бърза жп връзка между Егейско море, Черно море и Дунава на практика обрича на смърт коридор №8. Стойността на проекта само от гръцка страна за бърза жп връзка между Егейско море, Черно море и Дунава ще е в рамките на 4 млрд. евро, заяви гръцкият министър на транспорта Христос Спиридзис пред медии.
Меморандумът за изграждане на жп коридорът ще бъде подписан в Кавала от премиерите на двете държави.
Само че ограничаването на разбирането за нова жп връзка на Балканите само до транспорта е палиативно и не води до лечение на старите болки на полуострова ни. Към този извод ни насочват плановете за свързване на гръцките пристанища Кавала и Александруполис с Бургас и Варна, а след това и с Русe.
Кой има полза от този проект, известен като Sea2Sea? Колкото и елементарно да звучи, това е само Гърция, посочва БГНЕС. Защо? Защото тази сложна геополитическа гръцка игра цели „закачането“ на цяла Северна Гърция – от Солун до Александруполис, за българските черноморски пристанища. Така от Солун – преминавяйки през цяла Македония и Западна Тракия – товарите ще стигат до рогчето на българо-турско-гръцката граница, където се намира Свиленград. Досега Атина бягаше от това. Но сега иска с един куршум да удари два заека: да развие собствената си територия покрай Егейско море от Солун до Александруполис, завъртайки на север до Свиленград и да го използват като международен коридор. И да привлекат за себе си, което не е лошо, инвестиции за северните си пристанища Кавала и Александруполис.
София не настоява пътят да се резне. Това става от Солун направо като се стигне до Комотини, през Комотини до Подкова, а след това е ясно. Разстоянието между тяхната най-северна ж.п. гара – Состис, и нашата най-южна – Подкова, е 42 км. Още преди 30-тина година е разработван такъв проект за свързване на двете жп мрежи – българската и гръцката – само с по 21 км нови железни пътища на територията на съответните страни. Да, обаче къде остава Александруполис? Ами забравен, на гръцко-турската граница. Сега, с новата „мултимодална“ връзка ще бъдат постигнати няколко неща.
Първо, Александруполис става абонат за наливане на фондове и развитие на региона около него. Второ, Северна Гърция използва българските черноморски пристанища като хинтерланд. И, трето, Sea2Sea слага кръст на коридор №8, който теоретично трябва да свърже България през Македония и Албания с Адриатическо море и Бургас и Варна да си кореспондират директно с „тока на италианския ботуш“. Ние какво правим? Вместо София да е ръководител движение на коридор №8, тя се превръща в стрелочник, изпълняващ заповедите на гръцки началник гара. И идващите през Гърция стоки получават директен достъп: а/ до българските пристанища на Черно море; б/ до Дунава и оттам – нагоре. Т.е. вместо стоките да минават през целия Балкански полуостров – Албания, Македония, България, те минават през Гърция и малко през нас. Това е просто една безмислица, която няма обяснение от българска гледна точка.
Защото транспортният коридор България-Македония-Албания е жизнено важен за нас от геополитическа гледна точка. Така стои и въпросът с Македония. С новата връзка и зачеркването на коридор №8 София на практика се съгласява стоките от гръцките средиземноморски пристанища да вървят през Македония към Белград и оттам към Европа. Т.е. крехко Скопие отново попада в клещите на своите „приятели“ Атина и Белград. Опираме до геополитиката, която винаги е целяла да направи от България геополитическа дупка. Заобикалят ни отвсякъде. Кой откъдето дойде, гледа да завърти нещата така, че или максимално да се облагодетелства за наша сметка, или изобщо да ни сложи кръста.
pach:
Статията всъщност преразказва една стара доктрина на Гърция,
описана в подробности още с началото си през края на 19 век и началото на 20-ти век. А е описана от доц.Джонев в книгата му " Македония в железопътната политика на България 1878-1919"!
Практически новото от тогава е, наличието на голяма част от железопътните линии и по коридор 8 и по гръцката част в опит за развитие на северна Гърция!
Знаете, че подписахме договор за довършване връзката с Македония през Гюешево, с краен срок 2025 г. Знаете, че голяма част от тази връзка съществува повече от 50 години. От политическата воля на Македония и от евентуалния наш натиск по въпроса, може строежа на липсващите 21 км от македонска страна ( май толкова бяха) да се изпълни за две-три три години дори при "балкански" темпове на работа и да обезмисли не само отпускането на тези 4 млрд. евро но и да обезмисли разглеждането на въпросния проект на сериозно.
Но има и още един съществен пропуск - не е вярно, че гръцкия коридор ще обслужва само Гърция. Както не е вярно че и коридор 8, ще е само в наша полза. Ползата и на двете страни би била, само от транзитните такси и малко повече работни места.
Но и двата коридора всъщност биха обслужвали изключително интересите на две от големите държави - Русия и Китай.
Руснаците от " време оно", се стараят както да " притежават" Босфора,
така и да имат железопътна връзка с егейско, адриатическо и съответно Средиземно море за свойте стоки които от край време текат към Африканския континент. А Африка тепърва ще става мега континент какъвто е по площ за сега само.
Китай като знаем, строи с усилени темпове железопътна линия по
" мотиви" от пътя на коприната, чрез който се подготвя окончателната стокова инвазия в Европа.
В крайна сметка бих казал, че е крайно време на Балканите да спрем да се делим. Трябва не само физически, но и психически да бъдем по обединени. Да превъзмогнем местния протектионизъм
и да схванем, че ако работим заедно ще и берем плодовете от стратегическото положение на Балканския полуостров също заедно.
Ясно е, че това не става за едно поколение, което още помни разказите на бащи и дядовци за войните по тези земи, но пък от друга страна не само младите българи и гърци ходят на плаж в Халкидики, ски на Банско и работа в Солун!!!
Съществения въпрос за коридор 8 е македонското (македонските) правителство да устои и прояви не само желание на хартия, но и на терен за реализацията на въпросната ж.п.връзка до Гюешево. За да има време като тръгнат стоките
по коридор 8, да сме готови и да удвоим линията съгласно нарастващия поток.
Останалото е бля, бля и прах в очите ни.
Best Ripper:
12 спиращи дъха влакови маршрути, които всеки трябва да види
pach:
Филм с название, почти като на нашият форум.
Впрочем имат ли всъщност рекорда на Гинес!? :spiteful:
https://youtu.be/-aQAOV6m7Yk
:drinks: :hi: ;D
Едно е сигурно - прогонили са си много.добре автосцепките...
:angel:
pach:
https://youtu.be/0yn_-nSh8Fw
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия