Колеги, мисля, че създалият се спор беше абсолютно, ама абсолютно безсмислен. Както и да е, да взема да ви светна какво ходене по мъките е издаването на подобна литература въобще. Това е специализирана, техническа литература, чието подготвяне е свързано с огромно търсене, изследване на различни източници, които в много от случаите си противоречат на 100%, обработка на графични материали и цялото това нещо при всички положения отнема години. Аз самият участвах минимално, заедно с още трима човека, в писането на подобна технико-историческа книга, за щастие в друга държава, където най-вече пазарът е направо огромен, феновете са много, има кой да купува и въпреки това, по ОБЕКТИВНИ причини, закъсняхме с първоначално предвидените срокове с почти три години. И абсолютно никой не ни е притискал, чакаше се само и само книгата да излезе. Но после първото издание 2000 броя се изчерпи за няма и месец, та веднага се пусна второ, преработено. Аз, от своя страна, се отказах изцяло от хонорара, който ми се полагаше, не че беше кой знае какъв, само и само цената да падне. С една дума, като се захване подобно нещо, всичките, и авторът, и издателят, и инвеститорът, и крайният клиент, следва да се въоражат с огромно търпение. Най-важен е добрият краен резултат. Максимата "бързата кучка слепи ги ражда" тук важи с пълна сила!
А да не говорим, че няма две мнения по въпроса колко в пъти по-трудно е издаването на подобен труд в Чалгаристан. Знаете, че в Германия, Чехия и Унгария примерно пазарът за подобни книги е много по-голям, клиентите са доста повече, съответно тиражите големи и цените изключително достъпни. А тука колко сме? Защото при издаването на книги има едни, и то не малка част, разходи, които са си постоянни независимо дали става дума за тираж от 100 броя или от 10 хил. Съответно при по-голям тираж цената на бройка пада. Отделно от това мошенниците - книжарницаджии, които са последната дупка на кавала, искат да им се направи отстъпка от крайната, корична цена между 30 и 50 процента, а като сложим и задължителното 20% ДДС, което в нормалните държави за книги или е символично, или няма такова, сещате се какво става.....Резултатът го виждате - колко литература за железници имаме издадена у нас? Брои се на пръстите на едната ръка и все е излязла през ония години....
Има например две много хубави книги за историята на автомобила в България, които чакат средства, за да бъдат издадени...Някъде на друго място определено нямаше да е така. Защото в крайна сметка става въпрос за суми, които на 20-годишните чалга-пишман-певачките-шафрантии им ги наливат за 3-4 вечери...Значи има пари, не е да няма...Не обръщайте внимание на хора, които работят в разни държавно-сигурностнически и комунистически Далаверимепкс фирми и Лукойл бензинджийници, които си вземат тлъстите заплати - криза-некриза, при тях проблеми нема, а "положителните" резултати от тяхната дейност всички ги усещаме по все по-олекващите ни джобове. Ще ви кажа също, че и аз съм написал две книги, но на друга тема, доста полезни за геодезистите, проектирането на инфраструктурни обекти - пътища, ж.п. линии и др., едната с 200, другата с 400 страници, които също не са издадени, защото не се намери кой да даде пари, а аз няма откъде да бръкна и да извадя 15-20 хил. лева. Всички казват, "да, много са хубави, използваме ги", или по-точно крадат ме, а пари за издаване никой не дава.
И в крайна сметка работата ми е такава, че ежедневно прекрасно разбирам, че отново по независещи от отделния човек причини у нас всякакви първоначално предвидени срокове не само, че отиват на кино, ами имат значение на съновник - я се сбъднат, я не...Следователно можем само да се радваме, че книгата все пак въобще ще излезе в "нашата мила родна страна". Знаейки условията у нас, честно да си кажа, не съм си и мечтал подобно нещо. И ако не бяха усилията на Гроздан и хората около него, със сигурност целият този огромен 20 и повече годишен труд щеше да отиде в небитието.