офтопик:
...Всъщност за какъв реализъм при управлението говориш - бавното тръгване и спиране на един влак зависи от машиниста, не от някакъв декодер. Машиниста управлява влака, в локомотивите все още няма автопилот. В моя случай дясната ми ръчичка върти регулатора на трафа и влака тръгва и спира достатъчно реалистично...
Проблемът идва от използването на правотокови моторчета с постоянно възбуждане (статора вместо намотка с метална сърцевина е постоянен магнит) и невъзможността им
да имат голям въртящ момент при малки обороти (което не е проблем при независимо възбуждане - тогава, когато статора е намотка).
От там и неравномерният ход при малки обороти/ниска скорост на локомотива.
Декодерът управлява моторчето с ш.и.м., което ще рече, че при подходящо подбрана честота за шим-а поради факта, че фронтовете са стръмни и напрежението
по време на импулса е максималното се получава така, че локомотива има стабилно движение при ниски скорости. Ръчичката в този случай няма да ти помогне.
Обикновеният трансформатор за задвижване на жп модели е конструиран на принципа на автотрансформатора с плъзгач, по известен като латер.
Плъзгача се движи по намотките на вторичната намотка (има направена специална пътечка посредством зачистване на изолацията), като по този начин регулира изходното напрежение.
Има известни хитринки, които се прилагат и при чисто аналогово управление (описано е в книгата на Ю. Ботев), но шим управлението е най доброто за жп модели.
За аналогово управление може да се ползва и шим, изграден с таймер 555+мощен мосфет транзистор.