Автор Тема: Най-скъпата жп магистрала у нас  (Прочетена 7302 пъти)

Mixy

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1539
  • Рейтинг: 385
    • SCARM - българският софтуер за дизайн на релсови планове и жп макети
Най-скъпата жп магистрала у нас
« -: 15 Март 2011, 15:36:51 »
Най-скъпата жп магистрала
Бързият влак по трасето София-Видин ще струва 2.6 млрд. евро

в-к Капитал

След около десетина години град Враца може да се сдобие с Берлинска стена (в случая Врачанска стена), която да преминава през целия град. За разлика от тази, строена през 1961 г., врачанската няма да има за цел да разделя две идеологически идеи. Тя ще трябва просто да шумоизолира преминаването на влаковете през града, които ще се движат със скорост 160 км в час, както и да не позволява на гражданите да прескачат самосиндикално жп линиите, както правят сега. Разбира се, стена може и да не се издигне, а градът може да стане първият в България, оборудван с подземна високоскоростна железница.

Това поне са два от вариантите, които сега се обсъждат между общината и проектантите, изготвили идейния проект на жп линията Видин - София. Дължината на град Враца е само малка част от 250-километровата жп магистрала, чието строителство е изчислено на 2.6 млрд. евро. По интересното тепърва предстои. От тези 2.6 млрд. евро Европейският съюз ще покрие безвъздмезното само 58.5%, а останалото, или над 1 млрд. евро, ще се плати от България. Причината е, че колкото по-печеливш е един проект, толкова по-малка е европейската субсидия. В случая прогнозите са, че трафикът по линията ще се увеличи двойно към 2020 г.

Логично, най-скъпата жп линия, която трябва да пресече Стара планина, и то на висока скорост, започна да предизвиква въпроси от типа необходима ли е, налага ли се да е с такива параметри, какво въздействие ще има върху околната среда и населените места.

Бързи и яростни

Жп линията Видин - София е част от европейския коридор 4, свързващ страните от Централна Европа с Турция и Гърция. Коридорът е приоритетен за ЕС, като параметрите на жп линията са зададени от съюза, обясни Валентин Михайловски, ръководител на българския екип, работил по идейния проект, изготвен от консорциум с водеща компания испанската Iberinsa. По неговите думи високата скорост на жп линията ще ни направи по-конкурентни пред трасето през Сърбия и Македония за Гърция, като това е основната ни възможност да привлечем транзита на товари за Турция. От друга страна, от няколко години (макар и бавно) на местна почва се работи по други проекти от същия този коридор, които могат да се превърнат в паметници, ако целият път не бъде завършен. Това са мостът над Дунав при Видин, жп линията от Пловдив към турската граница.

Съществуват обаче и рискове, обяснява Христо Алексиев, директор в Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), отговаряща за жп линиите. Първият е проектът да не бъде завършен от румънска страна, която има интерес товарите от Европа да стигат до черноморското й пристанище Констанца. Вторият риск според него е Сърбия да бъде приета в Европейския съюз и да спре инерцията, останала от войната в Косово, тази територия да се заобикаля. Третият и най-реалният риск е голямата инвестиционна стойност на проекта - от една страна, може да не успеем да докажем икономическата му ефективност пред ЕС, а от друга, да не сме в състояние да изплатим своята част. Предвидено е строителството да започне през следващия период на оперативна програма "Транспорт" (т.е. най-рано през 2014 г.), като все още не е ясно с какви пари ще разполага програмата. Изграждането ще продължи осем години. Така държавата и НКЖИ ще трябва да отделят по над 100 млн. евро годишно.

Златни релси

Какво обаче прави проекта толкова скъп? Цената е такава заради високата скорост, която трябва да се развива по линията, сложността на терена и това че на места трасето не съвпада със стария маршрут Видин - София, обяснява Валентин Михайловски. Около 26 км от пътя са мостове, а 32 - тунели. Повече от половината от цената се пада на отсечката, която минава през Стара планина. Тя няма да минава по пътя на старата линията през Искърското дефиле, тъй като, от една страна, по острите завои не позволява да се развие въпросната скорост. От друга страна, там се намират и много зони по "Натура".

В момента тече и общественото обсъждане на оценката за въздействие върху околната среда. По-големите критики на еколозите са две. В близост до София жп линията минава през защитената зона "Долни Богров – Казичане", местообитание на птици. "Казаха, че ще бъде сериозно влиянието, ако в тази зона надградим съществуващата линия, така че се мисли за ново трасе", обясни Михайловски. Другата критика е свързана с идеята за мост при Въртопски дол на р. Арчар, където в най-тясната и най-подходящата му за мост част има 50-годишна гора. "Сега линията заобикаля дола, като прави серпантини и развива значително по-ниска скорост", добавя Михайловски. Освен за зоните по "Натура" дебати се водят и с общините. Докато във Враца са недоволни, че жп магистралата ще разсича целия град, опакована със стена, други населени места, като Димово например, са недоволни, че ще бъдат заобиколени от новата инфраструктура.

Всички забележки трябва да бъдат отразени от консултанта, за избора на който в момента НКЖИ изготвя конкурсните документи за одобрение от Брюксел. Той ще трябва да изготви и заданието за техническо проектиране. В този период на оперативната програма (т.е. до 2013 г.) са предвидени около 80 млн. лв. за проектиране, подготовка на планове за отчуждаване и др. Парите за линията бяха значително повече, но след като търгът за избор на компания, която да направи ОВОС, се проваля няколко пъти, се стига до голямо забавяне и парите са пренасочени към други проекти. Този път от НКЖИ се заканват да не правят същата грешка, както с линията Пловдив - Свилинград, където отчуждаването на имотите започва на фаза идеен проект. Впоследствие при техническото проектиране има промяна на терени и така отчуждаването се повтаря наново.

За завършването на целия път от Видин през София до турската граница все още има много работа. Така например жп възел София все още е на ниво идеен проект. В този програмен период няма да се случи и изграждането на цялата жп линия София - Пловдив. С неясните пари, които ще дойдат от ЕС, както и с темповете на строителство на инфраструктурата в България цялото трасе едва ли ще стане до предвидената 2021 г.

И още нещо - дотогава БДЖ може да успее да се оборудва с нови локомотиви и вагони в състояние да развият скорост от 160 км в час. Нещо немислимо към момента за родния превозвач. Но може и агонията да продължи и да имаме бързо трасе за милиарди, по което влаковете пълзят.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12375
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Най-скъпата жп магистрала у нас
« Отговор #1 -: 15 Март 2011, 16:23:35 »
Министъра е водил президента на китайската (най-голямата) производителка на локомотиви в депо Подуяне.
Омайвал ги да инвестират тук за строеж на техни локомотиви за Европата!
От страните които имат достъп до европейският пазар (ние сме част от него) тук са и най-ниски данъците и т.н...

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re:Най-скъпата жп магистрала у нас
« Отговор #2 -: 15 Март 2011, 19:41:48 »
А не е ли по-лесно да се разшири производството на българския производител на локомотиви?  :hi: Или Трайчо си реди комисионната?  :diablo:

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5620
  • Рейтинг: 659
  • Красотата е в детайла!
Re:Най-скъпата жп магистрала у нас
« Отговор #3 -: 17 Март 2011, 13:12:05 »
Интересна статия за проекта и най-важното - възможност да се проследи (най-долу) трасето, използвайки възможностите на Google Earth:

http://stroitelstvo.info/infrastructure/2011/03/16/1060208_predlojeniiata_na_obshtinite_po_jp_proekta_vidin_-/

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6728
  • Рейтинг: 1096
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re:Най-скъпата жп магистрала у нас
« Отговор #4 -: 17 Март 2011, 14:06:37 »
страхотно е направено !! Дали ще сме живи като стане готова тази линия ??

gregary

  • Trade Count: (37)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2043
  • Рейтинг: 1437
  • SBB, BLS, RhB, DB, БДЖ
Re:Най-скъпата жп магистрала у нас
« Отговор #5 -: 20 Март 2011, 21:30:04 »
  Баууу.... срахотно е! :yes:
Дано скоро да стане.От Столник до Мездра много се искефих - с тия виадукти и тунели....направо като SBB :give_heart:

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Най-скъпата жп магистрала у нас
« Отговор #6 -: 21 Март 2011, 09:17:51 »
Не отричайки, ефектността на трасето, лично аз дълбоко се съмнявам в целесъобразността на точно това трасе, а още повече в реализацията му. Уточнявам, че не искам да споря с никого, както и не ме интересува тезата, че през Ботевград можело да се ползва и за към Варна. Имам причини да мисля, че това трасе е важно само и единствено за връзката ни с ЕС, както и бъдещия неимоверен голям транзит от ЕС към Азия и обратно! Достатъчно е да се погледне картата, за да стане ясно какво имам в предвид. Тунела под Петрохан, щеше да реши една камара проблеми, да скъси пътуването до Видин поне с 30-40мин спрямо това през Ботевград. Неимоверно щяха да намалят проблемите с отчуждаването на терени, цвиленето на Врачани срещу новата жп линия, която щяла да раздели града със шумозащитна стена и т.н и т.н. Да не говорим, че с типично нашите строителни темпове, непрестанните и вечни проблеми изникващи от нищото и винаги свързани с едни пари, срока на строителството може да продължи до 2050-та пък и защо не мноооого след това.
Пък и както знаем приоритети в момента са да се строят автомагистрали( 30-40г след като другите ги направиха), по които след 5-6г с тези темпове на цените на горивата, и деградацията на приходите на обикновенните хора, едва ли по тях ще се движи нещо по-различно от колити не НСО, както и няколкото Майбах-на сульо и пульо!
Както и да е, глупостите в БГ не са 1 и 2, тъй че каквото и да стане, нека да гледаме от към куриозната му страна! ;D
Май само това ни остава!
Приятен ден!

mitko359

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 684
  • Рейтинг: 31
Re:Най-скъпата жп магистрала у нас
« Отговор #7 -: 21 Март 2011, 09:42:21 »
Цитат на: Mixy link=topic=3059.msg56036#msg56036 date=1300196211
И още нещо - дотогава БДЖ може да успее да се оборудва с нови локомотиви и вагони в състояние да развият скорост от 160 км в час. Нещо немислимо към момента за родния превозвач. Но може и агонията да продължи и да имаме бързо трасе за милиарди, по което влаковете пълзят.
В някоя от книгите с локомотивите на БДЖ бе написано че има преправени 46 серии които развиват 160км/ч

gregary

  • Trade Count: (37)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2043
  • Рейтинг: 1437
  • SBB, BLS, RhB, DB, БДЖ
Re:Най-скъпата жп магистрала у нас
« Отговор #8 -: 21 Март 2011, 09:57:36 »
Някой ми беше споменал /мисля,че беше Vaskopf :hi:/,че има проект и за голям тунел м/у гари Побит камък и Веринско за високоскоростен влак       /София-Пловдив/,но сигурно приоритет ще е София-Видин. :)

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5620
  • Рейтинг: 659
  • Красотата е в детайла!
Re:Най-скъпата жп магистрала у нас
« Отговор #9 -: 21 Март 2011, 10:06:52 »
Този тунел и изобщо целият предвиден за модернизация участък - Елин Пелин-Септември остава за финансиране от ОП "Транспорт" през следващия програмен период.

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Най-скъпата жп магистрала у нас
« Отговор #10 -: 21 Март 2011, 11:01:54 »
Цитат на: mitko359 link=topic=3059.msg56490#msg56490 date=1300693341
Цитат на: Mixy link=topic=3059.msg56036#msg56036 date=1300196211
И още нещо - дотогава БДЖ може да успее да се оборудва с нови локомотиви и вагони в състояние да развият скорост от 160 км в час. Нещо немислимо към момента за родния превозвач. Но може и агонията да продължи и да имаме бързо трасе за милиарди, по което влаковете пълзят.
В някоя от книгите с локомотивите на БДЖ бе написано че има преправени 46 серии които развиват 160км/ч
По въпросното трасе ще се движат родните таралясници, но те ще са по-скоро за цвят и спомен от миналото. Всъщност основния трафик ще е на Rail Cargo Austria, както и DB Shenker. Влаковете ще са предимно товарни, теглени от техни Тауруси или други подобни машини.

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5620
  • Рейтинг: 659
  • Красотата е в детайла!
Re:Най-скъпата жп магистрала у нас
« Отговор #11 -: 21 Март 2011, 11:18:38 »
Доколкото схванах от отделни публикации в пресата, БДЖ след като се реформира и стане стабилна (затова взимат този заем от СБ), ще кандидатства по европейските фондове и за нов подвижен състав. Отговорът от европейските институции дали това е възможно бил утвърдителен, а периодът ще е съответно 2014-2020 г.

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Най-скъпата жп магистрала у нас
« Отговор #12 -: 21 Март 2011, 11:46:37 »
Владо, дали имаш идея колко реформи се направиха в БДЖ, вкл. и под "вещото" ръководство на СБ за 22г? А колко пари потънаха с тази цел? Аз вече нито ги следя нито ме вълнува. Не вярвам на никого от вратовръзкарите, дето обичат да обяснява със сладки приказки, как на кривите релси, контактната мрежа им е крива!

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5620
  • Рейтинг: 659
  • Красотата е в детайла!
Re:Най-скъпата жп магистрала у нас
« Отговор #13 -: 21 Март 2011, 11:54:19 »
Макар и да споделям твоя песимизъм, се опитвам да си наложа и някакъв оптимизъм, че иначе не е добре. Затова и ще съм уклончив по коментарите с думите "Дано не си прав!"  ;)