Автор Тема: Ремонт на BR-130 Людмла на Пико  (Прочетена 5673 пъти)

gzo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Ремонт на BR-130 Людмла на Пико
« -: 10 Септември 2012, 12:18:25 »
Отскоро в моята стара Людмилка се пови проблем със задвижването !
Понякога (не винаги) когато обръщам посоката на движение (от трафа) двигателя не ще да отлепя въпреки, че до локомотива достига напрежение и светлините му светят. Пъроначално вдигах локомотива в ръце, свалях тежестта, пъхах пръст и леко превъртах зъбчатките с 3-4 зъба. След тази операция обикновенно тръгваше без проблем, но от няколко дни и това не помага. Разглобих го и видях, че контакта между всички токоснематели, пластини и спойки е добър и зъбчатките са здрави, но въпреки това при поставяне на релсовия път работят само светлините. При директно подаване на напрежение (при изводите на моторчето) работи винаги, което ми показва, че е все още читаво :(
Някакви идеи за отстраняване на проблема ?
« Последна редакция: 10 Септември 2012, 12:20:06 от gzo »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12276
  • Рейтинг: 1315
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Ремонт на BR-130 Людмла на Пико
« Отговор #1 -: 10 Септември 2012, 12:31:52 »
Все пак може би е в токоснемането...щом като подкачиш "директно" на двигателя проводниците и тръгва,
там токът е най-силен и за това. Прегледай състоянието на колекторните пластини в двигателя.
Може би са "почернели" от графитовите четки или пружинките не притискат достатъчно добре въпросните четки.
После "докладвай" - може и друго да е, ама да караме по ред.... :hi:

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2388
  • Рейтинг: 978
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:Ремонт на BR-130 Людмла на Пико
« Отговор #2 -: 10 Септември 2012, 19:20:38 »
Тъй както го пишеш странно звучи. Хем лампите светят без проблем, хем пък моторчето си работи. Ако приеме симптомите за правилно описани: Моторчето взима ток чрез две пластинки на талигата, които само се допират до пластинките на моторчето. Там ако е мръсно - ще стане твоята работа. При промяна на посоката моторчето се "врътва" леко в гнездото си и контактът прекъсва. Като пипаш зъбчатките всъщност го наместваш и контактът се възстановява. Като подадеш захранването дирактно на пластините ги притискаш още малко и пак включват.



Дългите пластинки могат лесно да се отделят от моторчето и мястото да се почисти.

Може и от колектора да е (той най-често прави проблеми), но тогава като подаваш захр. директно пак трябва да прави мизерии, особено ако не натискаш с жиците.

gzo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Ремонт на BR-130 Людмла на Пико
« Отговор #3 -: 15 Септември 2012, 17:06:12 »
Благодаря за насоките колеги  :good:
Както вече писах проверих всички контакти и видим проблем нямаше, но все пак човъркнах въпросните пластинки и макар, че не излязоха замърсени взе, че проблема изчезна (поне за сега).

И за да продължа темата ще кача снимки от ремонта на счупения теглич на Людмилата.
Необходими инструменти:
-островърхи и обикновенни клещи
-малко парче тънък проводник
-лепило за пластмаса или еп.смола
-боя за заличаване на манипулациите.


Обикновенно на тези тегличи се чупят кукичките, които придържат куплунзите на вагоните за да не се откачат


Оголвам проводника и с островърхите клещи го извивам във формата на стреме


С правите клещи придържам крачетата на полученото вече стреме, а през това време с островърхите го сплесквам за придобие Т-оразна форма. Ползвам метална линийка за да запазя малко разстояние между крачетата, които в последствие ще се обгънат около теглича.


След като надяна Т-образната "закачалка" на теглича подгъвам крачетата навън и отрязвам излишните краища на проводна. Капка лепило отпред и отзад и финално боядисване.


Добре се вижда как Т-бразната закачалка задържа куплунга на вагона.

И така до следващия ремонт на теглича след 20-30 години  :haha: :drinks:

gzo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Ремонт на BR-130 Людмла на Пико
« Отговор #4 -: 31 Октомври 2012, 19:08:47 »
Колеги,
на какво може да се дължи проблем в моторчето на Людмилата, състоящ се във въртене само в едната посока. В другата личи, че се товари, но само бъжиника, без да превърта. FZ-то и то започва да бръмчи, когато обърна поляритета. До последно нямаше никакъв проблем, но изведнъж умря. Четки ?
От кой от форума мога да си взема ново за да го сменя ?
Мерси.
« Последна редакция: 31 Октомври 2012, 19:10:34 от gzo »

gzo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Ремонт на BR-130 Людмла на Пико
« Отговор #5 -: 06 Ноември 2012, 18:53:17 »
Благодарение на светкавично отзовалия се в нужда Митак (mitko0888) моторчето за Людмилката бе подсигурено. Операцията по подмяната не е кой знае колко сложна, но има някои неща за които трябва да се внимава:

1-Трябва да се съблюдава за поляритета ! Новото моторче трябва да лежи по същия начин по който е било и предишното, за да върви в същата посока заедно с другите локомотиви. За целта е задължително да се погледне от коя част стои маркировката на стария мотор преди да се снеме. Обикновено се маркират с червена точка от едната си страна. Гледам обаче, че освен нея на същата страна е заводски издраскан и по един Х.

2-За снемане на стария мотор е необходимо да се развият всичките 3 винтчета и внимателно да се разтворят двете половинки на "гнездото" без да излязат от местата си останалите чаркалъци (късата ос на първите две зъбчатки след мотора, дългата ос задвижваща колоосите и перпендикупярния фиксатор на талигата намиращ се под мотора)
Ако все пак нещо изпадне то е добре да се знае, че при обратното поставяне:
- малката ос се поставя с малкото зъбчато колелце към това на моторчето, защото и при обрания вариант пак ще може да се сглоби, но мотора няма да може да върти.
- дългата ос контактува с талигата посредством 2 гнезда/капачки ,(маркирани със зелено) за които има значение как ще легнат в леглата си. Обикновено се завъртат както си искат и застават на чорчик преди да се завият винтовете, а си имат точни места.
- при интервенцията не е необходимо да се свалят колоосите, но ако все пак се свалят с цел почистване от косми и мръсотия по токоснемателите при обратното им поставяне често се случва токоснемащите пластинки да прескочат ребордовете на колелетата и да застанат от външна страна.

« Последна редакция: 07 Ноември 2012, 10:43:05 от gzo »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12276
  • Рейтинг: 1315
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Ремонт на BR-130 Людмла на Пико
« Отговор #6 -: 07 Ноември 2012, 09:29:44 »
Цитат на: gzo link=topic=3970.msg83374#msg83374 date=1352220797
... но има някои неща за които трябва да се внимава:
1-Трябва да се съблюдава за поляритета ! Новото моторче трябва да лежи по същия начин по който е било и предишното, за да върви в същата посока заедно с другите локомотиви. За целта е задължително да се погледне от коя част стои маркировката на стария мотор преди да се снеме. Обикновено се маркират с червена точка от едната си страна. Гледам обаче, че освен нея на същата страна е заводски издраскан и по един Х.
...

И едно допълнение за правилно включване на електродвигател в модел от Ю. Ботев съгласно NEM-602:

...тоест за правилна посока на движение - двете...
поляритет на електромотор и поляритет на релсово захранване, са взаимно свързани!
 :hi:

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2388
  • Рейтинг: 978
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:Ремонт на BR-130 Людмла на Пико
« Отговор #7 -: 07 Ноември 2012, 11:44:37 »
На моторите на старото Пико (а и не сам отам) не пише "дясна релса" и "лява релса".

На други подобни моторчета не забелязвам да има Х.

Забелязвам обаче надписи на пластмасовото чело, откъм вала на двигателя. Там е написан модела (2331), обороти (6500), напрежение (12V), въртящ момент (16.10-4 Nm) ...

Независимо дали моторчето е легнало (в Людмилата) или право (в тендерите на 01/03/41), надписите от съответната страна (дългата или късата) трябва да се четат правилно (а не с главата надолу). Това си му е правилната посока на туй моторче.


pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12276
  • Рейтинг: 1315
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Ремонт на BR-130 Людмла на Пико
« Отговор #8 -: 07 Ноември 2012, 11:49:29 »
Разбира се, че не пише "лява релса-дясна релса"...щото това не е "детска градина".
Въпроса е, че задължително при монтаж се проверява дали е правилно свързан електромотора
със съответния токоснемател за посоката на  движение, съгласно NEM-602, или както го е казал и колегата по горе:

Цитат на: gzo link=topic=3970.msg83374#msg83374 date=1352220797
... за да върви в същата посока заедно с другите локомотиви. ...
:yes: :hi: