Автор Тема: Спални вагони на БДЖ в ТТ  (Прочетена 60668 пъти)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Спални вагони на БДЖ в ТТ
« Отговор #105 -: 20 Ноември 2011, 09:02:52 »
Турбо, това ще го обсъдим някой път,
но лабораторията не е същия вагон - покрива му е различен на първо четене...
Този може да е преустроен от по-късните серии!?

 Интересното е че в каталога на Гьорлиц, макар от 1979 година
показват първоначалните цветове на спалния вагон правен за България.
Логично в каталога да е във вида който го е произвела фабриката през 1962г.
В този му вид го предлага и в по-късен продуктов каталог.
Дори да са знаели за пребоядисването им в БДЖ, те представят това което правят.
Друг е въпроса, че при една повторна поръчка , след първите десет вагона,
навярно биха го направили с новата окраска на БДЖ (РСВ).
Тоест тук цитирания от Зазо автор допуска малка неточност по въпроса за централното лого:

първа окраска направена в завода производител през 1962 г(трета епоха).
- тъмно зелен кош, сив покрив, черна пола за шаблонирането
(както казва Трамвая), надписи на четири езика над прозорците
 и два надписа на български под тях разделени от логото на БДЖ (стария шрифт).

втора окраска направена в БДЖ към 1970 година (все още в трета епоха).
- характерно син цвят, сив покрив, черна пола за шаблонирането,
надписи на четири езиса над прозорците
 и два надписа на български език под тях разделени вече от логото на РСВ
 (вече съществуваща като самостоятелна организация).
Това е и окраската на настоящия модел.

Тоест произведен е с логото на БДЖ, сменено след пребоядисването на РСВ.
А не от самото начало да е бил с РСВ. Впрочем тази подробност за цветовете,
прави модела максимално близо до неговият вид по време на експлоатацията му в БДЖ.
Да видим - зелен е бил около 5 до 8 години, а син след 1970 г.
 (приблизително) което би трябвало да е по-големия период от експлоатацията му,
 та май до края на живота му.
В тази връзка --- пиша "характерен" син цвят защото не е светло син, нито тъмно син.
Светло син става след времевото избеляване, като това е характерно дори за моделите на Тилиг
--- Турист експреса (TOUREX) ми е сбор от първото му "издание"
 и  двата по-късни комплекта с кат.№ 01452 и 01455.
Първите са светло сини с жълтите ливреи, а вторите са с наситено син кош и ливреите,
но без надписите по средата на коша.
Тоест характерния син цвят в последствие избелява и някои наблюдатели го описват като "светло син".
 Характерен защото не е и тъмно син, а някакъв ...наситен.(мен лично страшно ме кефи точно това синьо)

Като се върна на нашият спален вагон, практически с упорството на Зазо, :hi: :hi: :hi:
се събра доста информация за първоначалния външен вид
 и след десет годишна експлоатация (около) на по-новия му такъв.
То май дотук добре, ама за по-късната съдба не само на окраската му,
но и на самия модел вагон ще става трудно да се намира информация,
защото вече се прехвърляме изцяло на българска територия,
където архивите са разграбени и подменени (знаем от кого),
а вагоните най-вероятно са нарязани (също знаем от кого).

Не спирам да издирвам и чета "пътеписи" на разни чуждестранни фенове и обикновенни туристи,
идвали у нас по онези времена и споделящи впечатления в мрежата.
За жалост много  рядко в разказите им се намира съществена и точна информация,
 която да ни свърши работа. Разказите им приличат повече на
нашата тема за "Експресите на България" , от типа " спомнямси през хххх г....."

Но ще е хубаво да му отворим на този вагон едно "досие"...
тази тема например си е точно за него, и който и където
намери информация , да я публикува тук.

Присъединявам се към Владо, с благодарностите към Зазо!!!
 :hi: :hi: :hi: :clapping: :clapping: :clapping:

Да не пропускаме и Тилиг, които са си сериозни производители!
Някой беше споменал, че Тилиг са фирма която не би произвела несъществуващ вагон.
Ми това се оказа абсолютно вярно, въпреки скептицизма на мнозина тук и
изказванията с апломб на разни "корифеи" цитирани от други тук по въпроса.

Вагона го е имало, изглеждал си точно така, така че да му съберем историята до края!
 :hi: :drinks: :dance1: :im_so_happy: :im_so_happy: :im_so_happy: :clapping: :clapping: :clapping:

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Спални вагони на БДЖ в ТТ
« Отговор #106 -: 20 Ноември 2011, 11:19:17 »
Тази "зелена" снимка на спалния вагон от 1962 преобърна напълно представите ми. Добре поне че Тилиг имат достъп до архивите на Гьорлиц, и че Гьорлиц имат запазен архив, и най-важното, че Зазо успя да намери информацията :hi:

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Re:Спални вагони на БДЖ в ТТ
« Отговор #107 -: 20 Ноември 2011, 18:52:26 »
В крайна сметка се оказва, че информацията както за този така и за други наши вагони е налична отдавна в книга издадена 2007 година (Internationale schnelzuge der DDR). Ето и последната снимка, от която се вижда, че вагона на тилиг е точен. Всъшност точно тя е използвана от тилиг при правеното на вагона.

"Панония" експрес потегля от гарата в Будапеща, Септември 1966 г.



refil

  • Trade Count: (14)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 550
  • Рейтинг: 43
  • Клуб BG TT
Re:Спални вагони на БДЖ в ТТ
« Отговор #108 -: 20 Ноември 2011, 19:37:10 »
 :yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo: :drinks: :drinks: :drinks: :drinks: :drinks: :hi: :hi: :hi: :hi: :hi: :clapping: :clapping: :clapping: :clapping:

Mixy

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1538
  • Рейтинг: 384
    • SCARM - българският софтуер за дизайн на релсови планове и жп макети
Re:Спални вагони на БДЖ в ТТ
« Отговор #109 -: 21 Ноември 2011, 09:01:37 »
Браво на Зазо - страхотна работа!  :clapping:  :clapping:  :clapping:  :hi:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Спални вагони на БДЖ в ТТ
« Отговор #110 -: 21 Ноември 2011, 09:26:41 »
Интересното е, че аз като малък си спомням "Панония"-експрес да ходеше от Катовице (Полша ) до София.
Спомням си точно защото брат ми две лета посрещаще и изпращаше едно свое гадже - полякинче.
 Но това беше в по-ранни години - през 1976-1977 г. от цитираните по-долу... :scratch_ones_head:
Може би има още някой влак с такова име защото за въпросния "Панония" който Зазо пише е този с нашия спален вагон:
Цитат
D 371/370 "Панония-ЕКСПРЕС"
Международен експрес с маршрут от Източен Берлин през Дрезден, Bad Schandau, Decin, Прага, Бърно,Братислава,
 Комарно, Будапеща, Белград до София и обратно по маршрута. Тази двойка от влаковете се състои от спални вагони
на DR, CSD, MAV и БДЖ. Този чифт влакове са пътували по този маршрут до промяната на разписанието през май 1984г.

Снимката от Будапеща на нашето Wlab-че го показва именно с окраската която е получил след първоначалната от Гьорлиц.
С логото вече на "РСВ" и дори престилката си е синя. Тоест Тилиг са повторили (без мръсотията) изцяло окраската на този вагон от 1966 година. Или едва на четвърта година след производството му, той вече е в синята ливрея на БДЖ, което го  оставя в ІІІ-та епоха всъщност с този цвят!? :scratch_ones_head:
Обърнете внимание (за моделистите които ще си "тунинговат" този вагон) къде е окачена табелката с маршрута на експрес "Панония"! ;)
« Последна редакция: 21 Ноември 2011, 09:28:20 от pach »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Спални вагони на БДЖ в ТТ
« Отговор #111 -: 24 Ноември 2011, 11:20:16 »
 :scratch_ones_head:
Мдаааа, станала е неволна грешка по-горе... :blush2:
Сбъркал съм името на влака - от "Панония" до "Полония" експреси,
 разликата е точно толкова, колкото между Германия и Полша!  ;)
 ;D ;D ;D

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Спални вагони на БДЖ в ТТ
« Отговор #112 -: 13 Юни 2012, 13:44:56 »
Туй нящо  ша го прехвърля тук (и преведа) докато админите не са го затрили.
Смятам че информацията (макар инепроверена) ще е от  полза:
Цитат на: emil link=topic=3879.msg79278#msg79278 date=1339582526
Sdraweite!
As sam Emil i tuk now.
Otkroweno kasano licno ne se interesuwam ot modelisam.
No imam edin prijatel ot Germanija,koito tarsi otdawna snimkow material sa opredelen spalen wagon.
Widjal e slucaino edna snimka waw wasija forum i me samoli da wi pisa i pomolja sa pomost.Stawa wapros sa snimkata na publikacija1521.
Tam sa dwa wagona  i edinijat ot tjah,kaswa liro ce e laboratoria.Sadnijat wagon spored moja prijatel e proisweden pres 1972g. w Görlitz.
BDZ sa polucili pres tasi godina 25 takiwa wagona ot GDR.Tesi wagoni sa bili s poredni nomera 515260-80541 do 515260-80565.W deistwitelnost wasni sa poslednite tri cisla,kato "5" w nacaloto osnacawa spalen wagon na BDZ.
Tesi nomera sa ot snacenie sa da ne se obarkwat sas drugi serijni nomera kato naprimer 515260-80566 do 625 ot 1980 g. ili pak 515270-30501 do 515,koito BDZ sa sakupili na staro pres 1998g.
Mojat prijatel se interesuwa dali wse oste w B-ja ima wagoni sas serijni nomera ot 1972. i ako ima kade sa i mogat li da se naprawjat snimki?
Naprimer kade i koga e naprawena snimkata w publikacijata 1521.Mnogo ste se radwam,ako njakoi se obadi!

"ПРЕВОДА".
Здравейте!
Цитат
...
....Но имам един приятел от Германия, който търси снимков материал за определн спален вагон.
Видял е случайно една снимка във вашия форум и ме замоли да ви пиша и помоля за помощ. Става въпрос за снимката от публикация №1521.
Там са два вагона и единия от тях, казва лиро си е лаборатория. Задният вагон според моя приятел е произведен през 1972г. в Гьорлиц.
БДЖ са получили през тази година 25 такива вагона от ГДР. Тези вагони са били с поредни номера 515230-80541 до 515260-80565.
В действителност ваши са последните три числа, като "5" в началото означава спален вагон вна БДЖ.
Тези номера са от значение за да не се объркват с други серийни номера, като например 515260-80566 до 625 от 1980г.
или пък 515270-30501 до 515, които БДЖ са закупили на старо през 1998г.

Моят приятел се интересува дали все още в България им авагони със серийни номера от 1972 г. и ако има, къде са и могат ли да се направят снимки? Например къде и кога е направена снимката в публикация №1521.
Много ще се радвам, ако някой се обади!

Отивам да потърса снимката при Лиро...

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Спални вагони на БДЖ в ТТ
« Отговор #113 -: 13 Юни 2012, 17:09:34 »
Май за тази снимка става въпрос (обиколих целия форум, а тя на предната страница тук...
щото поста отдавна не е №1521, а толкова са днес постовете на Миро)

 :hi:

А ако тове е все още в сила, то Турбото да каже, там ли е и дали може да му са направят снимки?

Цитат на: turboto link=topic=3299.msg67659#msg67659 date=1321645298

Ако нещо ви интересува по тези вагони имам(е - БЛФ) постоянен пряк достъп и си говоря на най-високо ниво там.
« Последна редакция: 13 Юни 2012, 17:11:49 от pach »

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Re:Спални вагони на БДЖ в ТТ
« Отговор #114 -: 29 Ноември 2012, 10:53:36 »
И тук можем да затворим още една страница. Оказа се че от доставката на спални вагони от 1962 г. има оцелели поне 2 броя. Ето и снимки.










































































Следващата стъпка е разчепкаме и доставката от 1972 г. Вагона лаборатория по-горе е точно от тях.

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Спални вагони на БДЖ в ТТ
« Отговор #115 -: 29 Ноември 2012, 14:30:05 »
Относно доставката от 1972 година разполагам с някакви оскъдни данни, а именно че номерата на вагоните са от
51 52 60 80 541-8 до 51 52 60 80 565-7 т.е. 25 броя
Следващата доставка е от 1980 година, вагони с номера от
51 52 60 80 566-5 до 51 52 60 80 625-9 цели 60 броя.
Разбира се, не мога да бъда на сто процента сигурен в достоверността на тези данни :)