Автор Тема: Спални вагони на БДЖ в ТТ  (Прочетена 60861 пъти)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12276
  • Рейтинг: 1315
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Поръчки към Tillig 2010г
« Отговор #60 -: 15 Август 2011, 16:55:31 »

Аууууу, сега виждам че сте/сме оцапали темата на Жоро за поръчки към Тилиг.
Моля администраторите да отделят всичко със подходящо заглавие (например спални вагони на Тилиг)
и там да си коментираме горните данни.
А аз вече си търся и подходяща фигурка в иниформа, за ресторанта на БДЖ  ;)

http://www.lostbulgaria.com

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12276
  • Рейтинг: 1315
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Спални вагони на БДЖ в ТТ
« Отговор #61 -: 16 Август 2011, 14:20:25 »
Такаа, за сега информацията до тук се потвърждава.
Спалния вагон в ТТ, е произведен през 1962 г. и цялата поръчка е била изпълнена
наведнъж. Десет вагона - от WLAB 523 до WLAB 533.
Направени са във фабриката от Гьорлиц, щото отчасти някои (за DR и CSD) са правени и в Десау,
преди там да се специализират към хладилните товарни вагони.

Офтоп--->Впрочем от различни модификации на МК-4, се оказа, че до 1985 г. са предали на СССР 25 000 (!!!) броя от тях.

Така, за спалния. Има коствени данни, че е боядисван именно в първоначално стандартното синьо,
за всички спални вагони пътуващи по европата в тия години, като подчертавам - жълтите ливреи,
са втория отличителен белег именно на спалните вагони, без да зависят от модела и администрацията.
Тоест по синия цвят и жълтите линии, тези вагони отдалеч и за всеки са означавали само едно - спални.
Това не е измислица на Тилиг, защото някой все още са си така и в други
администрации - Украински, Белоруски, Хърватски и Словенски.
В последните две балкански страни линиите също ги има, но вече са бяли.
Проблема е че толкова стари вагони вече почти не са останали - все пак някои от тях са над 45 годишни.
Смятам, че по този начин са били боядисани и нашите десет бройки.
Горе долу към 1967-1972 година както немците, така и ние почваме да си ги боядисваме вече по-друг начин.
Митропите стават с познатия ни червен цвят и голям надпис, нашите стават по-светло сини (преди съвсем да избелеят де).
и съответнияте надписи. Следва и преномерацията която за източната част от Европа е течала от 1975 до 1975 г.
Тогава и нашите получават новите си номера, вече надписани на характерното за БДЖ място.
Тоест WLAB 526, става 51 52 64-84 526-х (контролнота цифра си я изчислете сам)
Съответно по означенията от 1985 г. това означава:
51 - Спален вагон без климатик
52 - към администрация БДЖ
64 - серия спални(специални вагони) комбинирани (тук имам и други тълкувания, но това ми се вижда най-вярното)
84 - вагон до 140 км/ч (от 8-цата) и  само с парно отопление -от 4-ката,
(тоест водно загрявано с течно или твърдо гориво) както каза Ники.
526 е стария номер по който са били означавани всички такиво вагони в европа (WL;WLAB;WLAM;WLABm и т.н.)
Ето един чешки с максимално близък номер до нашия...и на външен вид (без окраската).

WLAB_51_54_64-80_196-5

От тук е повече от ясно - произведения от Тилиг вагон в ТТ е именно в трета епоха, не само по ревизионната дата,
но и по окраска и означение. Тоест това представлява първообраза на този вагон за България.

Колкото до модела - този чертеж отговаря най-точно на вътрешността му,
 която намерих след като свалих покрива на модела. (подготвен е за осветяване)

WLAB-1965

В тази конфигурация (WLAB-1962/1965 вкл.) са произвеждани до 1967 г.
 когато окончателно ги извеждат от производство,
а продължават само с  производството на модел WLAB-1968.
Нашите не съм сигурен, че са имали малките бели овали (на модела) които всъщност
са означавали чрез светлинна сигнализация "имали/няма" свободни легла във вагона:



А иначе се намери и една снимка на проезведен точно през 1962г. такъв вагон на DR=
Снимката ме у по състояние от 1993 г. и не очаквайте да не  е червен.
Въпроса е че е точно "копие" на модела! ;)



Такаа...обаче докато не се намери снимка с въпросната окраска (па макар ичерно бяла( от онова време,
дискусията остава открита. За окраски различни от търсената, също ,
 но трябва да бъдат добре аргументирани (да се виждат в подробности на снимките),
като номер на вагон, ревизионни дати и т.н за да се направи необходимото сравнение.

Това е за сега...
Очаквам още нещо да изкочи и от немската фототека - има списание (май са били четири в годината)
 със снимки и новини, издавано от фабриката в Гьорлиц.
Въпроса е как да ги намеря (вече имам няколко броя) и най-вече да ги дръпна в електронен вид.
 И още един офтоп - попаднах на страшно много книги за вагони,
нещо като архиви с вагони немско производство, но няй-евтината е 39 евро.
Нямам нищо против да си купя няколко, но ако има сигурност, че вътре ще имам повече от пет реда
по интересуващите ме вагони (като в този случай - за спалния).
 :scratch_ones_head: ;D ;D ;D

 ;)


ПП. Според Ники, може и да съм объркал тълкуването на цифрите в номера на вагона по-горе... :blush2:
Който знае повече (Тодоре  :hi:) да помага ако иска и може.
« Последна редакция: 17 Август 2011, 08:02:22 от pach »

IKAR

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 947
  • Рейтинг: 265
  • HO DB,SBB III,IV, HOm Rhatische Bahn V София
Re:Спални вагони на БДЖ в ТТ
« Отговор #62 -: 16 Август 2011, 15:07:57 »
http://www.verkehrswesen-antiquariat.de/buchdetails_7136.html
http://www.verkehrswesen-antiquariat.de/buchdetails_8966.html

Ето книги. Общо взето има някоя и друга приказка за вагоните, доставяни за БДЖ. Но за Пламен със сигурност информацията няма да е достатъчна. Като цяло, по отношение на износа, са наблегнали повече на доставките срещу долари за тогавашните държави от третия свят - Аржентина, Бразилия, Перу, Кения, Уганда, Сирия, Гърция и т.н. Интересни са, има какво да се прочете и научи, спор няма. Но книгите на Айзенбан Кюриер поначало имат един много съществен недостатък, въпреки че става въпрос за техническа литература, а именно: Чертежите са с ниска разделителна способност, трудно се четат дори с лупа. Освен това не мога да разбера защо бягат от цветните снимки като дявол от тамян?Ползват такива само когато хептен нямат черно бели. Сещам се за откачени преподаватели от студентските ми години, които ни набиваха в главите, че в учебниците и в литературата, която претендира да бъде на високо ниво, следва снимките и илюстрациите задължително да са черно бели. Цветното било "детска градина". Дали, наред с дългите и съвсем неразбираеми изречения, не са го научили това от германците? Освен това ЕК Ферлаг следва да си уволнят дизайнера - оформлението на книгите им просто е отвратително, ужасно "дразни" очите, в следствие на което след една-две страници главата боли, та пушек се вдига. За сравнение, имам неща на други издателства и там, например книгите за Икарус, всичко е написано и оформено така, че може за нула време да се прочете цялата книга, без човек да се преумори.

Ето едно много хубаво нещо, за жалост само за вагоните, експлоатирани в Германия, и някой и друг ред за износа. Много хубаво, ама и цената е направо смразяваща - 77 тома по 24 евро всеки с доставката - около 1850 евро или 3700 лева. Аз купувах, купувах, но по някое време се отказах, още повече, че става въпрос само за вагоните, експлоатирани в Германия.
http://www.geramond.de/sammleredition-19-wagen_170.html
С една дума по-добре да изчакаме книгите на Стоичков, той най-добре знае кога какво е произвеждано и доставяно за България.
« Последна редакция: 16 Август 2011, 15:26:57 от IKAR »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12276
  • Рейтинг: 1315
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Спални вагони на БДЖ в ТТ
« Отговор #63 -: 16 Август 2011, 15:46:25 »
 :yes:
Точно за тези книги говорех.
Особено тази за 160 годишнината на фабриката.
Някъде намерих все пак повече от нея, та сглобих някаква информация за спалните вагони.
Дано всичко да е наред  с нашата книга - трябва си, пък макар и да е с виждането на автора и.
Щото си нямаме такава за сега.
 ;D ;D ;D

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12276
  • Рейтинг: 1315
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Спални вагони на БДЖ в ТТ
« Отговор #64 -: 24 Август 2011, 12:53:59 »
Вярното разчитане на цифрите в последващият номер е така

Тоест WLAB 526, става 51 52 64-84 526-9.

  51 - Пътнически вагон за международно съобщение (RIC) с постоянно междурелсие (1435 мм).
  52 - администриран от БДЖ.
  64 - серия спален вагон с десет купета.
  84 - вагон до 160 км/ч (от 8-цата) и  само с парно отопление (тоест водно, загрявано с течно или твърдо гориво).
526- е стария номер с който е бил означен/номериран за Европа от спалните типове (WL;WLAB;WLAM;WLABm и т.н.)
    9- контролното число

Вагона е точно с десет купета, като само на модела от 1962 г. е имало
 и врати м/у купетата за да могат да се обединяват по две.


Доказано тази синя окраска с жълтите ливреи, е била стандартна за всички
спални вагони от типовете WL;WLAB;WLAM;WLABm и т.н. в Европа
преди създадавено на UIC. Някой държави я ползват и до днес (също и с бели ливреи).


Надписите на чуждите езици са си над прозорците и до ден днешен.
Надписа "спален вагон" на български език в двата края,
е бил сложен по изрично настояване от наша страна.
Както и надписа "РСВ" в средата. В последствие всичко това е значително променено.
Включително и след сдобиването им с новия номер (по UIC),
който е бил маркиран от долу на рамата, непосредствено под коша.

Издирването на конкретна снимка продължава.
Все пак са изминали 50 години
(30 комунизъм + 20 абсурдистан) от производството му...
 ;D ;D ;D

KRAKOMOBILA

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2727
  • Рейтинг: 236
  • 46-та серия долу от графика - Шкода рулз!
Re:Спални вагони на БДЖ в ТТ
« Отговор #65 -: 24 Август 2011, 15:13:47 »
526 е поредния номер в серията и няма общо със "стария номер с който е бил означен/номериран за Европа от спалните типове".

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12276
  • Рейтинг: 1315
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Спални вагони на БДЖ в ТТ
« Отговор #66 -: 24 Август 2011, 15:25:45 »
Въобще знаеш ли как са се означавали (освен по тип и серия) спалните вагони на територията на Европа?
Какво още ги е обединявало, освен поредните номера?
Преди въвеждането на единната номерация за международно означение на вагоните...или само разтягаш локуми?
Единно означение с поредни номера, отделени на групи за различните страни?
А, познай например немските WLAB-ове кои номера са носели?
И кои номера са били нашите спални новозакупени след 1944 г.?
« Последна редакция: 24 Август 2011, 15:27:28 от pach »

TheJackal

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1703
  • Рейтинг: 158
  • ТТ 1:120 III und IV Epoch DB & DR
Re:Спални вагони на БДЖ в ТТ
« Отговор #67 -: 24 Август 2011, 15:38:12 »
Пламене, това което гледах на снимките от сайта на "TILLIG" и сетовете които и ти, и аз имаме "Touristenexpress", и допълнителните вагони са идентични (синия цвят и жълтата линия). Разликата май е само, че са с новите куплунги и администрацията на дадената държава. :) 

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12276
  • Рейтинг: 1315
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Спални вагони на БДЖ в ТТ
« Отговор #68 -: 24 Август 2011, 16:07:25 »
Е щом казваш...
не е лошо да прочетеш първите пет страници тук...
Освен в годините на производство, те се различават и физически - нямат нищо общо, а пък на външен вид също имат разлики.
Въобще само напомнят един на друг (подобно оня украински вагон, дето напомняше на Кракомобила...)
Разгледай си двата вагона (спалния на РСВ-то и спалния на ТOUREX-а) е ще видиш колко са различни.

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Спални вагони на БДЖ в ТТ
« Отговор #69 -: 24 Август 2011, 17:37:02 »
Днес бях на гости при Стефан Стоичков и...видях с очите си снимка на този спален вагон!
За съжаление снимката е от вестник с много лошо качество. Но  в статията под снимката се говори за 10 броя спални вагони от фабриката в Гьорлиц, 4 от които са пристигнали, а останалите 6 предстои да пристигнат в България през 1962 година.
Както казах, снимката е с много лошо качество, но ясно се виждат ДВЕТЕ линии (вероятно жълти), двата надписа СПАЛЕН ВАГОН,  надпис в средата, който повече прилича на РСВ, отколкото на БДЖ.
Излезе и една много любопитна информация- изглежда че това са първите спални вагони в БДЖ в СИН цвят- в друга статия от вестник се описват първите спални вагони, произведени в Дряново около 1954 година и там пишеше ТЪМНО ЗЕЛЕНИ.
Една малка корекция към по-горния пост на Пламен- номерата на тези вагони са от 523 до 532.
Оказа се извънредно трудно да се открие някаква информация за вагоните на БДЖ от 50-те и 60-те години-явно са били много строго секретни. И сега изпадаме в малко обидното положение да чакаме някоя фирма да произведе модел на БДЖ вагон, и от модела да научаваме как са изглеждали, как са боядисвани и как са номерирани вагоните в родната ни железница.

KRAKOMOBILA

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2727
  • Рейтинг: 236
  • 46-та серия долу от графика - Шкода рулз!
Re:Спални вагони на БДЖ в ТТ
« Отговор #70 -: 24 Август 2011, 20:17:52 »
Цитат на: pach link=topic=3299.msg64360#msg64360 date=1314188745
Въобще знаеш ли как са се означавали (освен по тип и серия) спалните вагони на територията на Европа?
Какво още ги е обединявало, освен поредните номера?
Преди въвеждането на единната номерация за международно означение на вагоните...или само разтягаш локуми?
Единно означение с поредни номера, отделени на групи за различните страни?
А, познай например немските WLAB-ове кои номера са носели?
И кои номера са били нашите спални новозакупени след 1944 г.?


 Пламене - има си документи в които е упоменато как се номерират вагоните. Хубаво е да не преоткриваш топлата вода. Пак казвам - 526 е поредния номер в серията.
 Специално за теб пиша как се означават пътническите вагони в рамките на Международния железопътен съюз:
 1   2   3   4    5   6
00-00-00-00-000-0
RIC BDZ

1 група - състои се от две цифри - първа и втора, и определя режима за замяна.
2 група - състои се от две цифри - трета и четвърта, означава железопътната администрация собственик на вагона.
3 група - състои се от две цифри - пета и шеста, означава серията на вагона - първокласен, второкласен, спален и т.н.т
4 група - състои се от две цифри - седма и осма, означава максималната скорост и вида на отопление на вагона.
5 група - състои се от три цифри - девета, десета и единадесета - означава поредния номер на вагона.
6 група - състои се от една цифра - дванадесета, означава контролната цифра на вагона която се изчислява по специална формула.

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Спални вагони на БДЖ в ТТ
« Отговор #71 -: 24 Август 2011, 21:35:16 »
Тук може малко по-подробно да обясня разшифроването на всяка от цифрите:
ЗА ПЪТНИЧЕСКИ ВАГОНИ
1-вата цифра може да бъде 5 или 6! 5 означава, че вагона е по редовна тарифа, а 6 че е по специална.
2-рата цифра може да бъде 0, 1, 2, или 7. 0 означава, че вагонът е за вътрешни съобщения, 1 означава че е за международни в рамките на UIC, 2 е вагон за международни съобщения но само за МС (страните от соц. лагера) и 7 означава, че вагонът е САМО ЗА ОПРЕДЕЛЕНА линия във вътрешните съобщения.
3-та и 4-та цифра заедно показват коя ж.п. администрация е собственик на вагона (кодът на БДЖ е 52)
5-та цифра показва класата на вагона.0-пощенски вагон, 1-първа класа, 2-втора класа, 3 1/2-ра класа, 4-кушет 1-ва и 1/2 класа, 5-кушет 2-ра класа, 6 спален 1-ва и 1/2-ра класа, 7 спален 2-ра класа, 8-ресторант, 9 пулманови и специални вагони.
6-та цифра показва броя на купетата, или броя на прозорците, срещу които има седалки при безкупейните вагони.
7-ма цифра и 8-ма цифра показват максималната скорост и вида на отоплението (изчисляват се по специална таблица)
9-та, 10-та и 11-та цифра са номера на вагона в серията. Тук е важно да уточним, че тези цифри са еднакви с последните три цифри от стария номер на вагона (преди 1968 година)
12-та цифра е контролна.

Тази номерация, обаче е въведена в UIC (и в БДЖ) на 1 ноември 1968 година! А вагонът, който обсъждаме е изпълнен в трета епоха с номер 526 (както се потвърди от няколко източника, доставката от Гьорлиц през 1962 са десет броя с номера 523-532) Наскоро разбрах, че спалните и ресторант вагони на БДЖ до 1968 са имали само ТРИЦИФРЕНИ номера (другите пътнически вагони са имали 5-цифрени)

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1012
  • Рейтинг: 257
    • bgrail.info
Re:Спални вагони на БДЖ в ТТ
« Отговор #72 -: 24 Август 2011, 21:52:30 »
Цитат на: KRAKOMOBILA link=topic=3299.msg64378#msg64378 date=1314206272
Пак казвам - 526 е поредния номер в серията.
Трудно ще си представя в БДЖ да е имало 500 спални вагона. Този пореден номер по всяка вероятност е повече от пореден.

KRAKOMOBILA

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2727
  • Рейтинг: 236
  • 46-та серия долу от графика - Шкода рулз!
Re:Спални вагони на БДЖ в ТТ
« Отговор #73 -: 24 Август 2011, 22:06:55 »
5xx е подсерия.

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Спални вагони на БДЖ в ТТ
« Отговор #74 -: 24 Август 2011, 22:13:05 »
Цитат на: bdz43r link=topic=3299.msg64384#msg64384 date=1314211950
Цитат на: KRAKOMOBILA link=topic=3299.msg64378#msg64378 date=1314206272
Пак казвам - 526 е поредния номер в серията.
Трудно ще си представя в БДЖ да е имало 500 спални вагона. Този пореден номер по всяка вероятност е повече от пореден.
Kъм 1968 година спалните вагони в БДЖ са едва 20 броя (вкл. 2 броя от ЛИНКЕ–ХОФМАН доставени 1940 година , 8 броя "Ждановки" произведени от 1952 до 1955 година, и 10 броя от Гьорлиц 1962 година), а ресторантите 15 (5 броя Ждановка 1955 и 10 броя "ВКАЖ" 1964-1965 година)