Автор Тема: DCC и FREMO... за дълги трасета  (Прочетена 8606 пъти)

emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1464
  • Рейтинг: 542
  • N scale 1:160- реален моделизъм
DCC и FREMO... за дълги трасета
« -: 28 Август 2011, 14:26:37 »
Май трябва да започнем да се замисляме и за това..

Дългите трасета са хубаво нещо, но с нарояването на модулите управлението ще стане наистина леко кошмарно.. особено ако има няколко гари, маневрена дейност, транзитен трафик и все такива реални неща...
Карането по разписание е по- скоро характерно за онези сбирки във физкултурни салони, където диспечери управляват някакви такива чудовищни схеми:
..

с предварително разработено разписание специално за срещата:



По- интересната част е след като се появи гарата в клуба с мощните си 7 модула, дали да не пробваме и такъв тип управление:


Ето и линк към стандартизационната част: http://www.fremo-net.eu/149.html?&L=6

Единия вариант е да интегрираме системата (електрически) във вече съществуващата инфраструктура с изведени кутии на лицевата страна на модулите без да е необходимо допълнително опроводяване между модулите... за да не изглежда ето така:


Та исках да видя вие какво мислите по въпроса, защото няма да се разминем без това.. особено ако ще се целим на международно ниво...

Тук можем да дискутираме у диспечирането с контролни карти на композициите... понеже на мен не всичко ми е ясно ще се радвам да науча повече по темата.


Към модераторите.. не можах да реша дали темата да е към DCC или към ФРЕМО.. ако искате я преместете.

emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1464
  • Рейтинг: 542
  • N scale 1:160- реален моделизъм
Re: DCC и FREMO... за дълги трасета
« Отговор #1 -: 19 Април 2016, 11:07:51 »
От 2011 изтече много вода, посетихме много срещи, гледах и се дивях, споделях с немци, чехи, унгарци какво, защо и как и картината 5 години след началото на темата вече е по- ясна.



Размисли по тази тема .. даже не знам дали ще мога да го структурирам.

Длъжен съм да направя няколко пояснения за да сме на една вълна:
DCC - това е стандарт за комуникация между устройства
LocoNet - мрежата, по която устройствата си комуникират.
Много често DCC се ползва и като събирателно за двете едновременно.

Линк към един добре познат сайт отново: http://fremodcc.sourceforge.net/dcc_e.html


Сега можем да започнем.
Дългите трасета, DCC... в нета няма много писано. Обаче последните няколко години присъствах на срещи, на които имаше проблеми именно с DCC. Аспектите са няколко: LocoNet, централа, бустери, управление, FREDi и най- важното човешкия фактор. За щастие във FREMO имат няколко човека, които се занимават само с DCC и дори по големите срещи тези хора са там за да контролират, наблюдават за да се осигури безпроблемното провеждане на срещата- какво имам предвид... малко по- късно в разказа. А за да е ясно ще започна малко из основи по темата.

Системата за DCC (считайте събирателно DCC+LocoNet) при изграждане на  ФРЕМО трасета има няколко компонента:
1. Централа
2. Бустери
3. FREDi
4. LocoNet мрежа
5. Декодери
6. Останалото са модулите
7 .... и още нещо, малко по- късно

При инсталиране на бустерите при ФРЕМО трасе винаги се следва правилото Гара= бустер, 10 модула= бустер. Юнака планиращ трасето си прави сметката, къде, колко и как да ги разполага, като другото правило е бустера да захранва участъка в неговата относителна среда, за да се намали пада на напрежение при дълги участъци. Бустера си чурулика с централата през LN-мрежата и изработва сигнал, който подава към релсите на неговия си учасък.

Защо бустер... просто като смъртта - ако в бустерния участък се случи късо съединение, само този бустерен участък отпада, а всички останали участъци от голямото трасе са си захранени и си работят без да се нарушава движението на влаковете.
Какъв ампераж.... е тука има няколко мнения- едни казват не повече от 2А за участък, други казват дайте повече. За мен 3А е идеалния компромис, който може да покрива както гаражна гара с 10 коловоза, така и проходен участък към нея. В тази сметка се включва и консумацията не само на декодерите, но и на резистивни колооси (ако се ползват). За по- големи амперажи аз лично не съм привърженик, защото за да сработи защитата на бустера от късо съединиение, не е необходимо да заваряваме локомотив за релсите за да сработва тогава. в крайна сметка защитата сработва при достигане на този ток - 5А...,  а човек при над 100мА получва фибрилации и може да умре... все пак това е хоби, а не лаборатория на НЕК... за Това 3А си ни е екстра.

FREDi - или мишките, с които  се управляват локомотивите.. или по- скоро техните декодери. Една кутийчица с врътка и копчета, конфигурирана със същия DCC адрес, като локомотива, който контролира, която вкарваме с RJ12 конектор в LN кутиите, когато искаме да контролираме локомотива. Ето тук е единия ни проблем (1)- FREDI се захранва от захранването на LN мрежата. FREDI си чурулика пък с централата през LN мрежата.


Централата- мозъкът на трасето - приема командите от мишките и изработва и изпраща сигнал за бустерите през Локонет мрежата. Факт на гърба на централите има често два изхода - LocoNet-T (за мишки) и LocoNet-B (за бустери).

Изходите имат едно ограничение, което е следващия препъникамък за дългото ни трасе. Ограниечението по ток (2) на тези изходи е 500 мА, а за някои модели е 250 мА. Сами се сещате, че това директно рефлектира на броя мишки, които могат да се захранят по Локонет мрежата преди тя да се срине .
И тук имаме разклонение в предпочитанията - например ТТ-джиите използват две Локонет мрежи - едната за бустери, другата за мишки. За ТТ, тъй като в LoconNet-T мрежата няма бустери, в изпълнението може да се използва вкарване на захранване на мястото на Sync проводниците с ето тази платчица:



Обратно на тях N-аджиите пък са привърженици на единна Локонет мрежа за цялото трасе, като за да избягат от досадното ограничение на тока в Локонета го клонират с RSCLD,

Електрическата схема е ТУК: http://www.fremo.wisotzki.org/projekte/6fach_rscld/x_images/702_6fach_rscld_2sch.pdf

Следващия проблем на централата са броя мишки, с които може да комуникира и броя декодери, които да контролира (3). В описанията на всички централи пише едни хубави цифри, как поддържат адреси 0-9999, това обаче не означава, че централата може да ги контролира всичките едновременно. И никой няма да ви го каже. Практиката на ФРЕМО показва, че една централа не бива да се оставя да контролира повече от 20-30 адреса. Всичко се крие в начина на работа. При свързване на мишката в Loconet мрежата тя се инициализира, при което централата прави запис в своята таблица, че тази мишка е активна и този DCC адрес се контролира от нея. При свързване на повече мишки таблицата започва да се пълни... и централата трябва да отделя ресурси за да обработва всички тези комуникации. след 30-тия запис, тя почва да се шашка и вашия локонет започва да се държи нетипично- бавно се инициализират мишките, командите от мишките се изпълняват със закъснение или изобщо не се изпълняват, при което сте загубили контрола над вашето трасе. Изваждането на мишките от конекторите на Локонет мрежата не помага... защото централата трябва да няма комуникация за около 30 минути с мишка за да я изчисти от своята таблица. Ето защо е при FREMO срещи има човек, който е вързан към централата и чисти на ръка записи от таблицата. И съответно имаме правило- на локомотив, който не се кара се изважда мишката от мрежата.
Естествено, че и този проблем си има решение, което хич не е просто- управление на трасе с няколко централи. Да възможно е и за първи път го видях миналата година в Прага.
Разделя се трасето на обласи контролирани от всяка от централите (за примера нека да са две). Между двете части на трасето има междинен участък разделен на три дължини, като всяка трябва да е по- дълга от най- дългия влак, който ще се кара. Двата крайни участъка служат за детектиране на адрес на локомотив , който навлиза в тях, като кандидат за преминаване в другата централа. В средния участък пък има устройство, което комуникира с двете централи и двата предучастъка. Така при навлизане на локомотив се детектира в първия участък от Устройството (и аз не знам как се казва). При навлизане в средния участък Устройството въвежда адреса във втората централа, а при навлизане в третия участък трие записа от таблицата за този адрес от първата централа. системата работи по същия начин и в обратната посока. Такива устройства има 5 и се ползват от всички мащаби за всички срещи с големи трасета, за които има нужда. На срещата 2013 в Прага трасето е било под контрола на 3 централи. При това изпълнение, локонет мрежите на всяка централа са си само за нея.


И да разгледаме самия локонет.

Като топология може да се изгражда на линейна схема, звезда или дървовидна. Може да се разклонява, но не може да се затваря в кръгова структура. Последното ограничение се налага поради разсихнронизиране на Rail Sync.
Идеологията е проста: Женски RJ12 конектори на устройствата и мъжки на кабелите.
Ползва 6 проводна система, което е дискутирана и в други теми, но за пълнота на изложението ето я:



Кабелите се правят от плосък 6 проводен кабел, завършващ с RJ12 конектори от двете страни



Обикновено дължините на кабелите са 1м за гарови модули и 3м за междугария, защото това е разстоянието на LN кутиите и 10-15м за връзка между бустери (при ТТ само):




Локонет кутиите са хъбове и служат както за удължаване, така и за разклоняване. Има доста видове хъбове с най- различен брой портове, като електрическата им схема е проста. Аболютно пасивни елементи от Локонет мрежата.





Локонет кутиите обикновено са стандартната, която се монтира с тази скоба (ако някой знае къде в България има такива или могат да се поръчат да свирка),


 ...или са в плоско изпълнение вградени в модулите (обикновено се практикува за гари)




И трите варианта ползват една и съща платка:


И тук имаме проблеми. Има ограничения за дължината на Локонет мрежата - 50м (4). Над тази дължина поради падове на напрежение и нарушаване на импеданса започва проблем с инициализация на мишките и комуникацията с централата.

Декодерите: Хранят се от релсите, а те от изработения сигнал от Бустерите и имат консумация, която трябва да бъде съобразена със захранването на бустера. Особено за големи гаражни гари.

Та да обобщим какви са пречките, които трябва да се съобразяват при планиране дълго трасе:
(1) - Консумация на ток от FREDI през Локонет
(2) - Ограниечние по ток за Локонет изходите на централите
(3) - Брой едновременно контролирани адреси от централата
(4) - дължина и топология на Локонет мрежата

Ето защо, планирането на ФРЕМО срещи е доста гърбава задачка и при планирането на трасето не трябва да се мисли само за модулите, но и за управлението и контрола над него. За това обикновено има човек, който прави отделна планировка на DCC мрежата, вземайки предвид дължина на трасето, участъци, междугария, брой гари, както и подвижния състав включен в разписанието, който се контролира в един и същи момент.

Какво се случва, ако трябва централата да контролира и стрелки... ами и аз не знам :), но вероятно картината ще е още по- апокалиптична.

И изводите от горенаписаното:
1. НЕ оставяйте мишка свързана към Локонет мрежата, ако няма да карате влака!
2. НЕ свързвайте в кръг Локонет мрежата
3. Ако ви се налага да планирате DCC мрежа питайте!!! Има достатъчно хора и във ФРЕМО, които са много отзивчиви и помагат!


Малко литература:
http://www.dccwiki.com/LocoNet
http://fremodcc.sourceforge.net/dcc_e.html
http://www.floodland.nl/aim/info_lol_met_loconet_en_1.htm
http://www.mec-leonberg.de/4xrscld.html
http://www.fremo.wisotzki.org/projekte/6fach_rscld/index.php
« Последна редакция: 19 Април 2016, 13:05:48 от emilchaushev »

Old Boris

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 359
  • Рейтинг: 163
Re: DCC и FREMO... за дълги трасета
« Отговор #2 -: 19 Април 2016, 18:19:13 »
Браво, Емиле за систематизираното описание и възможните проблеми!
Независимо, че аз гледам всичко това какво "Дядо Йоцо гледа" (по Вазов) :) :hi:

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1812
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Re: DCC и FREMO... за дълги трасета
« Отговор #3 -: 22 Април 2016, 11:07:53 »
А дали има софтуер и на мястото на централа да е включен компютър. Така сигурно ще отпадне проблема с повече от 30 записа и всички съпътстващи проблеми от това?