Представям ви снимки от няколко железопътни музея, които посетих наскоро
Технически музей в БерлинЕкспонатите са на закрито, в две отделни халета. Могат да се видят интересни локомотиви и вагони от всички епохи на Германското железопътно развитие. Най-популярните машини са P8 (взет от Полша), S10 със срязан котел с цел онагледяване на конструкцията на парните локомотиви, кабина от пруски S3, 01.10, 50,52, T9-3 (взет от Полша), електрическите Е18 със символиката на Третия райх и Е44, дизелите V180 от ГДР и V200 от Западна Германия. Има един модерен електровоз серия 202 с различни кабини от двете страни - овална и правоъгълна. На мен ми беше много интересен един теснопътен локомотив система Garat, произведен за Южна Африка. Всички снимки може да видите на линка:
http://pivanov68.snimka.bg/hobby/tehnicheski-muzeyi-berlin-lokomotivi.689319Парни локомотиви на гара НишНа 01.07, на път към Белград, спрях в района на гара Ниш, където има три парни локомотива с неопределен статут. Снимки може да видите на линка:
http://pivanov68.snimka.bg/hobby/parni-lokomotivi-na-gara-nish.689312Интересен факт е, че бързоходният локомотив 1-3-1 на снимките е бил серия 07 от 1941 до 1944 г, а пътническия 1-3-0 е бил серия 15. В този период град Ниш и Западните покрайнини са били под българско управление и се е смятало, че заварените там локомотиви ще са част от парка на БДЖ. Затова доставените като 07 бързоходни парни локомотиви стават 05, а серия 15 е била свободна и е била дадена на тези сръбски локомотиви, имащи прилика с пруския P6.
Железопътен музей в ЛюблянаМузея посетих на 03.07. По-голямата част от експонатите са на закрито, като има два действащи парни локомотива - серия 06 и 25. Музейните експонати са много добре запазени и добре поддържани. В процес на реставрация е един "фриц" DR58, БДЖ 13. Снимките са на линка:
http://pivanov68.snimka.bg/hobby/lokomotiven-muzeyi-lyublyana.689315Парен локомотив-експонат на гара Копар - СловенияЛокомотивчето много прилича на нашите 1-10
76. Изложено е като експонат пред гарата в словенския град Копар, на 30 км от Триест
http://pivanov68.snimka.bg/hobby/lokomotiven-muzeyi-lyublyana.689315.27811280http://pivanov68.snimka.bg/hobby/lokomotiven-muzeyi-lyublyana.689315.27811281Железопътен музей в ЗагребТози музей не е много популярен, тъй като не е официално отворен за посетители. Информация за него намерих в Интернет и си уговорих посещението по имейл с много любезната служителка Тамара. Всички експонати са на открито и са добре поддържани. Синият локомотив серия 11 е бил предназначен само за специалният влак на югославският комунистически лидер Йосиф Броз Тито, като вагоните на влака са били също сини. Другите експонати също са много интересни. Снимките са на линка:
http://pivanov68.snimka.bg/hobby/lokomotiven-muzeyi-zagreb.689318След всичко видяно от мен сега и по-рано мога само да съжалявам за нашите уникални парни локомотиви, подложени на разруха и грабеж по бившите бази Асеново, Калояновец и в няколко депа. Не е оправдание лошият вид на локомотивите и вагоните за това, че в България не се създаде истински железопътен музей, какъвто има в или около почти всяка европейска столица. Изприказваха се милион приказки за старото хале на депо София, ж.п.завода, гара Пионер и накрая като че ли всичко ще свърши на оксижена.................