Автор Тема: Българските експреси през годините.  (Прочетена 76607 пъти)

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6709
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re: Българските експреси през годините.
« Отговор #105 -: 30 Август 2018, 15:53:17 »
Тракия експрес
Train 1473 Trakia / 24 Sofia Express / София-Экспресс, le 3 août 1981. Photo Pierre B
 

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6709
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re: Българските експреси през годините.
« Отговор #106 -: 30 Август 2018, 16:29:15 »
Цитат на: Adrian link=topic=3378.msg112539#msg112539 date=1535633385
Хебър експрес в Пловдив / Plovdiv, le 5 август 1981. Photo Pierre B

(Image removed from quote.)
Trainz Bulgaria :
Off-Topic:
В началото на 80-те, СО „БДЖ“ пуска бърз влак Пловдив-София-Пловдив с име „Хебър“. Композицията на влака се състои от второкласни вагони от серия 47 и първокласен вагон от серия 15, като ливреята на вагоните е специална - само за този влак. По-късно маршрутът е удължен и до Димитровград. Към края на 80-те, влак „Хебър“е спрян, а вагоните му се пускат на бързия влак Пловдив - Нови пазар - Пловдив, откъдето идва и неговия прякор, понеже надписът „Х Е Б Ъ Р“ не бил заличен от вагоните.


spandbdz :
Off-Topic:
БВ №1650/1651 Димитровград - София - Димитровград - този влак се нарича "Хебър" и само той и единствено той може и трябва да се нарича така, а не БВ №4640/4641 Плодив - Шумен - Пловдив както някои явно не запознати хора го наричат така. Истината е следната - БВ №1650/1651 е пуснат в движение по маршрут Свиленград - София - Свиленград, като по голямата част от трасето на линията върви успоредно или в близост до река Марица (Hebros от Гръцки) като по тази причина влака се кръщава така и дори на вагоните отстрани е пишело "БЪРЗ ВЛАК ХЕБЪР". В последствие този влак е спрян, а вагоните му започват да обслужват бърз влак Пловдив - Нови Пазар - Пловдив (сегашният Пловдив - Шумен - Пловдив) и по тази причина започват и него да наричат "Хебър". След време обаче отново е пуснат бързият влак Свиленград - София - Свиленград и той се движи до ден днешен, като през различните ГДВ-та е ту до Свиленград, ту до Димитровград както е в момента.
« Последна редакция: 30 Август 2018, 16:32:40 от Adrian »

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6709
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re: Българските експреси през годините.
« Отговор #107 -: 31 Август 2018, 17:21:11 »
Мисля ,че тази снимка я нямаме тук за Янтрата <


Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6709
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re: Българските експреси през годините.
« Отговор #108 -: 31 Август 2018, 17:33:20 »
ето ги крилата в състава на "Слънчев бряг" - гара Бургас


pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1812
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Re: Българските експреси през годините.
« Отговор #109 -: 31 Август 2018, 21:27:31 »
Може и "Чайка" да е.

Filip Andonov

  • Trade Count: (3)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 138
  • Рейтинг: 62
Re: Българските експреси през годините.
« Отговор #110 -: 31 Август 2018, 21:48:11 »
Павка, Чайката пристига вечер, а тази снимка ще да е правена около обяд.

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1812
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Re: Българските експреси през годините.
« Отговор #111 -: 31 Август 2018, 21:50:34 »
Цитат на: Filip Andonov link=topic=3378.msg112566#msg112566 date=1535741291
Павка, Чайката пристига вечер, а тази снимка ще да е правена около обяд.

Съгласих се!  :good:

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6709
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re: Българските експреси през годините.
« Отговор #112 -: 01 Септември 2018, 16:24:09 »

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6709
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re: Българските експреси през годините.
« Отговор #113 -: 03 Септември 2018, 15:09:34 »
за е-с Чайка от в. Десант :


16 Юли 2018, Понеделник


Преди тридесетина години композицията изминавала разстоянието от Бургас до София за немислимите днес 4 часа и 30 минути

Автор: Дина Харизанова

Община Сливен е поискала от „БДЖ - Пътнически превози" ЕООД през 2019 г. да бъде възстановено движението на легендарния експрес „Чайка".

Към момента влакът се движи само в петък.

Становище с това настояване се отправя от администрацията в Града на стоте войводи вече за трети пореден път, като се посочва необходимостта гражданите на Сливен и региона да пътуват директно до  София.

Те многократно са изразявали недоволството си от липсата на този влак през цялата седмица, като най-засегнати са студентите и учениците, които имат право да пътуват на преференциални цени.

Освен до столицата, пътниците на експреса могат да направят връзки и за други направления -  Пловдив, Стара Загора, Русе, Велико Търново, Горна Оряховица.

За възстановяване на влака настояват и други общини от подбалканската линия.

„Чайка'' експрес е пуснат на 6 август 1972 г. за празника на железничаря, който се отбелязва в първата неделя от август. Той пътува по направлението София - Бургас - София (през Карлово).

Преди тридесетина години композицията изминава маршрута за немислимите днес 4 часа и 30 минути. Влакът развива скорост от 92 км/час и в миналото това е най-бързият български експрес.

Във форумите старите железничари споделят спомените си, че той е бил обслужван от локомотиви 43-15 и 43-16, които са се редували. Любопитното е, че локомотивните бригади, които били от депо „Подуене'', включвали двама машинисти, а не машинист и помощник, както било обичайно в онези времена.

До 1988 г. вагоните на „Чайка"-та, както и на някои от останалите експреси: „Слънчев бряг", „Златни пясъци" и „Синия Дунав", са със сини вагони, гарнирани с бели „крила".



След това всички състави са заменени с чисто нови червено-бели вагони 74-та серия, модернизиран в Дряново червен първокласен вагон и нови червено-бели вагон-ресторанти от ГДР.

Според спомени на бивши железничари, експрес „Чайка" остава в историята и като първият, в чиито купета по време на пътуването звучи музика. 

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6709
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re: Българските експреси през годините.
« Отговор #114 -: 20 Февруари 2019, 09:38:06 »
Експрес "Арда" 50те?



Експрес "Пловдив" - 80те?


pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12256
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Българските експреси през годините.
« Отговор #115 -: 09 Април 2022, 10:20:25 »
Бях се отказал да довършвам тази тема, тъй като някои хора, чрез въведените рестрикции,
премахнаха възможността да се попълват първите постове в нея, в течение на времето и събирането
на допълнителни факти съгласно заглавието. Обезмисли се цялата концепция за справочник по въпроса.

Но пък няма как, да се запазят откритите снимки, факти и точни  материали само за определен кръг.
За това, тук ще допълня с нещо ново, макар и далече от първите публикации в темата.

Днес, 9 април, се навършват точно 36 години от въвеждането в експлоатация, на първият (и останал единствен)
киновагон, като част от комплектацията на експрес "Янтра". Това става ясно от рубриката "Архивите са живи",
на БНТ в съботния сутрешен блок с водещ Георги Любенов. Има архивни цветни кадри от кратък репортаж за
събитието, състояло се точно на 9 април 1986г. тогава е бил първото му пътуване по маршрута.



За повече налична до сега информациа и този киновагон, както и за експрес "Янтра" може да се върнете назад по темата.
 &bgflag &bgflag &bgflag

И още една допълнителна снимка по друг експрес:


И един стар ценоразъпис на Ресторант-Спални Вагони (РСВ):



ПП. Едно уточнение за тези които не са живяли в тези времена.
"депозит" е сумата която плащаш за всеки стъклен амбалаж.
Ако и когато върнеш празното шише или буркан, получаваш обратно сумата.
Спомням си бурканчета за кисело мляко бяха 0,04 лв
а буркани тип "омния" (800мл) бяха по 0,05 лв
шишета от безалкохолно до 250 мл бяха 0,07 лв
шишета литрови (вино, олио,ракия и т.н.) бяха по 0,10 лв
...другия депозит за стъклен амбалаж съм го позабравил вече...
бирените шишета (500мл) мисля че бяха по 0,08 лв
« Последна редакция: 09 Април 2022, 10:42:00 от pach »