...
Единственото изключение остава Тракията, която през 1990-та е заменена с чисто нови вагони, последната доставка от ГДР Y-B70, тъмночервено-мръсно-бели, без крила, второкласни и смесени-първа-втора класа вагони.
...
...
Белият кон го знаете - беше с осем специално доставени от ГДР бели първокласни вагони 19-40, две доставки - 1985 и 1989 г., без ресторант и фургон.
...
IKAR, без да искам да се заяждам или да те обиждам го караш по спомени и информацията ти е подвеждаща за хората, които евентуално биха проявили интерес към историята на вагоните в БДЖ от този период. Последната доставка на нови вагони Y/B-70 от ГДР е през 1982 г. 20 бр. Bm и 50 бр. Am. От тези 50 са и вагоните за Белия кон. Характерното за вагоните от тази доставка е че са с височина 4,05 м. Такива вагони са доставяни само за БДЖ и МАВ, навсякъде другаде са доставяни вагони със стандартната височина от 4,23 м. По-късно (след 1994 г.) също са доставяни подобни вагони, но вече 2-ра ръка от DB. Нека проверяваме информацията, която пускаме иначе става манджа с грозде, в и без това тоталната каша. Инак с удоволствие прочетох за разцветките.
Това за доставката през 1982-ра е така. С тази разлика, че в Унгария, в завода в Дунакеши, са произвеждани на място от същия тип вагони по лиценз и чертежи от ГДР - и първокласни, и първа-втора, и само второкласни. Но за вагоните с цветовете на Тракията, само че без крила, доставени през 1990-та г. съм абсолютно сигурен. Това, че не излизат по книгите и в архивите не значи, че не ги е имало. Лично многократно съм пътувал с тях, след разпокъсването на Тракията, но със сигурност преди 1994-та, още докато бяха с оригиналната си боя - после наистина не може да им се хване края, защото ги пребоядисаха в червено-бяло. Още миришеха на новичко - просто си личеше, че не са втора ръка. За височината не мога да кажа, но се сещам за няколко характерни особености - 10 купета за втора и 9 за смесените първа и втора класа. Не особено удобни седалки, както във втора, така и в първа класа, особено що се отнася до облегалките за главите - личеше си, че бяха икономисвали дунапрен и кожа или плат. Също липса на лампи в коридора. Гледах специално фирмената табелка срещу кенефите - пишеше "Bulgarien 1990" или "1991". Hesteller "Web Wagonbau Bautzen". Не мога да си спомня бяха ли скосени в двата края. Втората употреба след 1994 г. вече са и по-дълги - 11 купета с по 6 места, доста по-удобни.