Автор Тема: Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48  (Прочетена 24131 пъти)

Boris 2-12-4

  • Trade Count: (7)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 532
  • Рейтинг: 164
  • Еп. І,ІІ,III; вагонни фабрики; кранове; военни
    • rocklokomotive.blogspot.com
Привет!!! :give_rose:

След известно прекъсване свързано със строителни работи(довърших си оградата, лях бетон,направих врата 3 метра - ха дано да мога да вкарам вагон 1:1 600мм - миечтииии :angel:) сядам за поредните едри мащаби.
Днешната статУя е посветена на типоразмера 0 - нула.

Предполагам, че ще излезе най-дълга, има много препратки към БЪЛГАРСКИТЕ УСЛОВИЯ :angry:които ще си позволя да отбележа специално, па ха дано нещо се поучим от чуждите грешки :drinks:

Малко история.След като Мерклин още в последната третина на 19 век пускат жп модели в типоразмерите
3,2,1 идва ред и на най-малкото им отроче в края на същия век - 0. Това е типоразмер в мащаб 1:45 и междурелсие 32 мм. Ламаринени модели, най-често задвижвани с пружина, но има и такива с
парни двигатели, обикновено подгрявани със спирт.Англичаните от Hornby и Bassett-Lowke също  започват да произвеждат този типоразмер.При немците това много повече прилича на играчки, при англичаните - на модели, дори и по съвременните критерии :clapping:
Преди първата световна война този типоразмер има второстепенно значение.Тогава Царят е 1(единица). През двадесетте години на миналия век има двуваластиие - 0 и 1.През тридесетте и четиридестте години Нулата е пълновластна, за да бъде изместена през педесетте от НО , респ. ОО.
Почти изчезва от евпейския пазар през средата на шестдесетте.В Америка продължават , да я произвеждат.
Ще спомена като производители от времената след Втората световна война, Fleischmann, които на панаира във Фракфурт1949 предлагат съвсем нови, за това време , модели в О, и най-вече за първи път,
двурелсова електрическа железница.До тогава всички са движили по трирелсова променливотокова
система и англичани и французи и американци и германци.(За предимствата на трирелсовата електрическа система,най-паче в дребните типоразмери на  прав и променлив ток, Best Ripper нагледно се опитва да каже, но глухото си е глухо :blind: :blind: :blind: и аз съм от тях :dirol:)
Още през 1945 година, берлинчанинът Zeuke иска да зарадва децата с нещо в тежката следвоенна Коледа, прави влакове във О, използва за свързващи щифтове на релсите крайчетата на оградните мрежи от
бодлива тел, по това време бол в Германия. :good: :good: :good:
По-късно  започва да прави локомотиви от бакелит, революционен материал за началото на 60-те...
Но в ГДР материалната оскъдица е голяма, и трябва да се концентрира само в едно производство.
Избира ТТ.(Добре, че го е направил :give_rose: :clapping: :good:) Нали знаете Zeuke&Wegwerth,по-късно Berliner- TT - Bahnen, понастоящем TILLIG...
В Швейцария, незасегната от войната, гладът за влакове в О е огромен, започват да правят обикновени реплики на Мерклин от тридесетте години, Buco,Hermannq Hag,Erno.
През шестдесетте започват да изгряват звездите на малкосерийните фирми Fulgurex, Lemaco.Тук вече
говорим, не за ламаринени изделия , а за АБСОЛЮТНИ МОДЕЛИ. Цените им също са подобаващи. Да не пропуснем и типичните за Швейцария модели на 1000 мм влакове - Ferro- Suisse.
1969 година, с ДЪРЖАВНИ ПАРИ,  италианците от Rivarossi, поставят началото на една успешна серия в
О. Тези модели могат да се сръвняват и със произведените след 2000 :give_rose: :give_rose: :give_rose:
Ривароси пряват немски и американски модели, както и италиански. Епохите са 2,3,4. За БЪЛГАРСКИТЕ  любители, немските модели са повече от приемливи... Приятна особеност на тази фирма е, че предлага прочти всички свои модели и като кит за сглобяване.Такива могат да бъдат намарени и купени и сега
по различни форуми. Достъпни са.
LIMA, от Италия, решава да не остане по-назад и тя започва да прави даже и същите модели, но с по-малко детайли и съответно по-евтини. Лимаджиите предлагат и английски модели.Големият модел на 26 метров вагон, който носих в Търново тази година, беше на Лима, и видяхте, че е съвсем ппприличен.Ами представете си такъв от Ривароси... :give_rose: :give_rose: :give_rose:
Италианската идилия продължава до към 90-те...По каталозите пише, че ще почнат отново да произвеждат...(Знаете, че сега собственикът на Лима и Ривароси е един, той е и на Arnold, и Joueff)
У Немачко, Мерклин спира с Нулата през 1956 година(според някои автори 1955).
Започва ходене по мъките: Ха да започнат някои от фирмите в Германия да правят 0 и все котка им
пресича пътя...
Известната и у нас фирма POLA, която прави чудесни макети на сгради, опита през 1969 година да започне своя линия наречена POLA-MAXI- определено готини неща, като BR 89(T 3), BR 55( G 8), E 44,
E 69, Ci Pr 86, Pw POsti Pr- Nebenbahnwagen, BCi Pr 86, V 20, V 100, V 211/212, швейцарските крокодили
Be 6/8, Ce 6/8. вагоните  G 10, G 20,  Gl nms 50, L, X 05, 0m 20, 0m 21, Rl mms 58.G 8.1.......Голяма част от тези
модели се предлагат и в комплект за сглобяване. Това са модели, от бяла сплав, месинг, пластмаса.
Обаче, радетелят за 0 - господин Рола, загива при катастрофа, формите са закупени от RAI-MO, след това от ЕМА и после им се губят следите...
 :diablo: :diablo: :diablo:ROCO се пробват да направят нещо в 0.
Правят голямо допитване, многогодишно, до ARGE Spur 0- обединението на моделистите в Германия
занимаващи се с 0. Какво да бъде?!? И започват препирни, че този модел, че онзи,  после пък да бъде
ли мащабът 1:45 или 1:43,5 :diablo: :angry: :bad: :pleasantry: :stop:
От Роко им писва, и след производството на чудесни релси и стрелки, обръщат гръб на незадружните
нуладжии :nono: :nono: :nono:

Момент за дълбоко замисляне приятели :blind: :blind: :blind: Ще повторим ли тази бъркотия у нас?!?

Роко опитват още въднъж - като започват да правят 0м -1000 мм теснолинейки по швейцарски тертип.
После продават и тези форми. Моделите са съвсем съвременни. Даже със зъбчата железница.
Но търсенето е малко...Сега с тези форми  произвежда  Fama-Utz.

Междувременно англичани, американци и французи,без да забравяме швейцарците, бълват много неща в 0. И то какви, със звуци, аналогови, дигиталнии, от всякаква ценова скала...

И отново се появява играч от Германия. Старият Ленц. Същият този, които направи революцията с дигиталните влаци - да този същият, признат от цял свят и въвел системата DCC. Старо куче, абсолютен професионалист.В Америка го боготворят. Цялата система NMRA почива на негови разработки.
Та господин Ленц, изобрети  такива куплунги в 0, дето еша си нямат :give_heart: :drinks: :clapping:
До радиус 750 мм, той куплира в завой, ой,ой,ой!!! Де ги други такива в крива да се закачват.
И всичките му влаци са бижу - скорост на маневриране 2 до 4 км в час. :give_rose: Супер откачване и закачване, дето си ще на макета, респ. модула.Изхождайки от позицията на карач, нещата що произвежда, са така направени, че да не заемат по- голямо място от един средно статистически макет в НО!!!Единственото му "прегрешение" . основно епоха 3, ДВ прави...Всичките му вагони, могат да се оборудват и с истински купли.Разкачването и закачването става на ръка с пинцета...
Сега са измислили и допълнение към влаковете му, правят фризура на автоматичния куплунг и започва да работи и с винтови спряговеееееееее :yahoo: :yahoo: :yahoo:
Влезнете си в You Tube -  V 36 Lenz - там ще видите истински маневри... 2 км в час...
Край част 3.1 Типоразмерът 0. Ще продължа с Нулата малко по-късно...


 


Boris 2-12-4

  • Trade Count: (7)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 532
  • Рейтинг: 164
  • Еп. І,ІІ,III; вагонни фабрики; кранове; военни
    • rocklokomotive.blogspot.com
Привет! :good:
Следва сухата част.
Мащаб          Норма           Обозначине             Моделно междурелси            Отговаря в оригинал

1:43,5           английска            0                     32мм/  1 1/4"                        Нормално междурелсие
1:43,5           английска            0-16,5              16,5 мм                               Теснолинейка
1:43,5           англ/френска       0-14                 14   мм                                Индустр. теснолинейка
 
Английската нула се нарича още и  7mm scale.

Тези норми са приети 1941 година от British Railway Modelling Standarts Bureau.Английската съответка
на европейската НЕМ и американската NMRA.

1: 45.2                                    0-(17)               31,8                                   Нормално
1: 45              НЕМ                   0                      32мм/ 1 1/4"                        Нормално
1: 45              Япония               OJ                    23,8 mm                    Теснолинейка 1067мм           
                                                                                                              Капшпур

1: 45              НЕМ                   0 м                   22,5мм(22,2)                        Теснолинейка 1000 мм
1: 45              NMRA                 0 n3                  19,1 мм                               914мм/ 3 фута
1: 45              НЕМ                   0 е                   16,5 мм                                тесн. 750/760мм
1: 45                                       0 f-13,3            13,3 мм                                индустриални тесн.
1: 45              NMRA                 O n2                 12,7 мм                                тесн.610мм/ 2 фута
1: 45              НЕМ                   0 f/i                  12 мм                                   600мм индустр.
1: 45                                       0 n30                16,5 мм                               американска съответка
                                                                                                               за теснолинейки по евро
                                                                                                                пейски стандарт



1: 48              NMRA                  0                      31,8/32 mm / 1 1/4"               norm
1: 48                                       0  27                 31,75  mm                            norm
1: 48                                       Q                      30,2                                    norm
1: 48              NMRA                  Proto 48             29,9                                   norm
1: 48              NMRA                  0n3                   19,1 mm                              914mm/3 фута тесн.
1: 48              NMRA                  0n2,5/On30         16,5 mm                              762mm/ 2,5 фута тесн.
1: 48              NMRA                  On2                   12,7 mm                               610mm/2 фута

Към по-горните главоблъсканици ще прибавя и , че освен нормалните жп модели си има такива fine scale


Предполагам, че всичко изглежда объркано, неподредено, джунгла и други подобни. :angry: :diablo: :bad:
Така е на пръв поглед.
Ще се постарая да внеса светлина:
Европейците си правят моделите в 1: 45 , както си е по НЕМ . нормите на Европейските жп модели.
Англичани и французи работят в 1: 43,5.
В Швейцария е разпространен 1: 45  и малко 1: 43,5.
В Америка царува 1: 48.
За теснолинейките е лесно - за тях ще пиша отделна статУя.
Най-важното е, че всички производители се съобразяват за какъв пазар произвеждат.
Американците например си правят за тях 1: 48, а за европейския пазар 1: 45 :pleasantry:

Междувпрочем, и в НО има безкрайно много действащи норми, че и в N...

Край част 3.2 Типоразмер 0.
Следва част 3.3. Типоразмер 0 - особености - кеф и капани...

Boris 2-12-4

  • Trade Count: (7)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 532
  • Рейтинг: 164
  • Еп. І,ІІ,III; вагонни фабрики; кранове; военни
    • rocklokomotive.blogspot.com
Привет! :good: :good: :good:

Продължаваме с особености - кеф и капани.

Кефът(удоволствието) :drinks: :give_rose: :good:
1.Ами има ПОВЕЧЕ железница. Усещането и при наблюдаване, активно и пасивно, и при каране е друго. Това вече
 съм го описал в точка 2.Доста по- различна е и разликата между 0  и тази между НО и N. Трябва се се опита, описанието малко струва.Мога да Ви опиша какъв беше концерта на White Snake на живо в Германия.Ама друго си е да бяхте и Вие там.
2.Функционални модели могат да бъдат много по-лесно  осъществени отколкото в по-дребните и по-се вижда :dance1: :yahoo:. Пример товарене и разтоварване с кранове, отваряне на врати на вагони(със серво, или електромагнити). Стрелките могат да се задвижват и по-механичен начин - с проволки...
Вагоноизсипвачни съоръжения много по -лесно се правят , осъществаването на капичването на вагона
настрани или нагоре, става видимо по-лесно и ПО-ЕФЕКТНО :pleasantry:.Има много РС - радиоуправляеми автомобили,камиони, военна техника, може и да си ги товариш направо на вагона по.рампата. Това в НО и по-малки става много трудно и не се предлага за продаване(с малки изключения. В 0 има много такива на пазара.В НО зависиш от водене на превозните средства под моделната улица или от магнити или от улей тип Фалер.Можеш да си джиткаш кораби в ИСТИНСКА ВОДА :yahoo: :clapping:
3.Фризури, преправания и чисто правене на модел от А до Я е много по-лесно.Не за всичко Ти трябва лупа :give_rose:
4.Можеш истински да маневрираш усещайки тежината на композицията...Това вече съм го писал...
5.Звуците по железния път са много по- истински...(ако си направиш като хората долното строене) :diablo:
6.Същото е и с високоговорителите в машините и вагоните. Резонансната кутия можеш сам да си я изчислиш и направиш.Иначе софтуерно няма разлика с по- дребните.Разликата е ВЪХЪЪЪ :drinks: :angel: :good: :lol:
7.В 0 има много повече модели на превозни средства. Мащабът 1: 43 е НАЙ-РАЗПРОСТРАНЕНИЯ колекционерски мащаб за коли, бусове и камиони... :dance1:
8.В 1: 50 има най-много строителни и селскостопански машини.Кранове,багери , булдозери, трактори и
т.н.
9.Военната техника в 1: 48 е в пъти повече от тази в 1: 87.За по-дребните и да не говорим.Има много радиоуправляеми модели.С някои от тях можеш да водиш битки :diablo:
10.Има много модели на кораби, действащи(т.е. плуващи) или такива от ватерлинията нагоре :drinks:
Можеш да товариш от кораб на влак и обратно ппри това има баржи и мауни с по-30 до 50 см дължина!!!
11.Можеш да си купиш и модел на ферибот и да си го качваш вагона на ферибота. После си теглиш ферибота с проволка да другия край(само на 1 метър) :give_heart: :give_heart: :give_heart:
12.Тук има много модели на трамваи...
13. :good: :haha:ЦЕНИ :give_rose: :dance1:- Постройки и всякакви принадлежности ако са произведени от САЩ, Канада и Великобритания ,говоря за фирмите майки, са нерядко доста по-евтине от тези в НО и компания...Ами локомотиви от МЕСИНГ - ДО КЪМ 500 ДОЛАРА :lol: ;D :yes:.Я ги сръвнете с 1500Евро за еврпейски модел в НО и N.

14.Много неща са 3 Д - т.е. триразмерни, както си е в действителност. Много неща които са гравирани
в по-дребните мащаби, в 0 и по-големи те са си истински - да вземем само пример с усилващите ленти
на пътническите вагони. В 0 и по-големи, те не са гравирани , а са добавени допълнително... :give_heart: :drinks: :music:
15.....Можете да си добавите що Ви дойде на ум :hi:
16.Теснолинейките в 0 дават страшно много възможности, на цени по-ниски от НО.За това отделна
статУя.
17.Повечето от предлаганите вагони са с триточково окачване или с пружиниращи ресори.Т.Е. както при Ситроена- поемат всички кривини на пътя(тези с триточковото окачване).
18.Производителите на детайли и части на вагони и локомотиви, предлагат почти всичко на цени, около тези на НО, при положение, че в 0 се майстори къдееее по-лесноооооо :yahoo: :yahoo: :yahoo: :clapping: :clapping: :clapping: :bb2: :bb2: :bb2:
 :angry: :bad: :diablo:Трудности :angry: :diablo: :bad:

Не всичко изброено, е непременно трудност, но е нещо по-различно от обичайните занимания с НО,ТТ,N
1. Не можеш да купиш Нули на всеки ъгъл. Трябва Ти време, приятели и форуми, докато се научиш къде
и как да ги намираш , респ. купуваш.
2.Кого да питаш, за нещо по- така?!?  :bad:СПОРЕД МАСТИТИ АВТОРИ, УМЕНИЯТА, МЕТОДИТЕ В ПО-ДРЕБНИТЕ МАЩАБИ МОГАТ ДО 50% ПО- РАЗЛИЧНИ. Това не значи по-трудно :good: :good: :good:
Просто трябва да усвоиш НОВИ НЕЩА :yahoo: :bb: :hi:
Някои са и доста по-лесни... :lol: :lol: :lol:
3.Радиусите в 0 - според НЕМ 111 минимум радиусът е 704 мм, в действителност много работят и с 600мм.УУУСПЕШНО :yes: :) ;D
4.Тези които са си свикнали с ПЛАСТМАСОВИ МОДЕЛИ НА СГРАДИ, могат да бъдат изненадани от моделите направени с други материали. Това е просто въпрос на свикване и възприемане.
Предлагам да се започне с Гара Краков(Bahnhof Krakow) , която си я има и от Аунаген(Auhagen) в
по-малките размери.199 Евро гарата. От английски и американски производители нещата са в ПЪТИ ПО-ЕВТИНИ. Има голееееми гари за по-40 долара.Пак от пластмаса.Най-готини са тези имитиращи истински камъни. ФАНТАСТИШЪЪЪ :) :yes: :lol:Използват се много естествени материали!!! :clapping:
5.Нулата изисква да се съсредоточиш в детайла. Не мож го прескочи. Всички си личи...
Това е обратната страна на медала... :pleasantry: :fool: :prankster:
6.За мястото вече говорих- виж все пак Гара Нулинген на Ленц.Там Ти отварят за много неща очите.
Има и видео клип. Моя милост има и специални издания на "0,1,2 експрес" За това по-късно.
www.spur0.de
7.Ако си свикнал да возиш и обслужваш вагони по НЕМ 314.Вагонни колооси с конусен край, то трябва да преминеш както си е по НЕМ 313. Вагонни колооси с шийково захващане.(Zapfengelagert).
Шииките на кооосите за 0 са макс. до 2 мм а техните легла 2,2 мм.ХОДОВИТЕ КАЧЕСТВА СА В ПЪТИ ПО ДОБРИ. Но изискват от време на време пъддръжка- смазване, ако са от обикнавени лагери, а ако лагерите са от материала DERLIN, НИКАКВА ПОДДРЪЖКА. Този материал е въведен от началото на 90 години.В най-старите модели- от 60 и 70 години. просто шийката си лежи в обикновени метални легла..Изхабяването на материала е по-малко отколкото при върхово-конусните модели(НО,ТТ).
8.Някои неща изглеждат по-дървени. Само изглеждат. Просто сме свикнали с по-финни работи.
Вземете и сръвнете миньонче 150 см и баскетболистка 190 см. С еднакви пропорции, цвят на очи т.н.
Каката ще ни изглежда доста по-груба. Същото е и с моделите :bb: :bb: :bb: Затова някои не могат да
приемат по-големи типоразмери от НО. Такъв е животът.
9.Наистина има доста дървени модели. Просто защото има матрици  на по-тридесет, четиридесет години-тук също може да се помогне МНОООГО- слагаш нови куплунги, пружиниращи буфери, и ЕВЕНТУАЛНО  ги пребоядисваш , и/или сложиш нови обозначения.  Ще дам пример, който всеки може да провери . Вземаме хубав вагон, на Флайшман, двуосен, епоха 2. както и същият в епоха 3.
В епоха 2 е по-красив(лично мнение) само защото усилващите ленти на пътническия вагон са черни, а във епоха 3 всичко е зелено. Добавяме и орелът на ДР и вагоните са съвсем различни(въпрос на вкус
казало кучето...)
10. :diablo: :diablo: :diablo:ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕ НЕ КУПУВАЙТЕ FALLER TRAIN И E-TRAIN. Такива въобще не си ходят с никого.
Не са съвместими :diablo: :diablo: :diablo:
11.Куплунги. Има на Каде- www.kadee.com.В Германия се предлагат от weinert-modellbau.de.
Това са автоматични куплунги.Много са функционални. Но германците не ги харесват, защото приличат на автоматичния спряг в САЩ. Те си искат нещо по-към техните. Може и да не е функционално.Германска му работа. С англичаните е същото.Свикна ли са си с отколешни тежки
куплунги и си джугат така.
За куплунгите на Ленц писах вече.ВЪРХЪТ СА :good: :good: :good:10 броя струват 24,95. Шахта Ленц.
7.95 Евро за 10 броя.
12.При пружиниращи ресори, моделът трябва да има съответната тежина...За това отделна статУя за НЕМ нормите - На кой-колко му е тежък... :blind: :blind: :blind:
13.И още и още...
14.Карането с истински винтови спрягове.На някои може да му писне, да откачва и закачва с пинцета.
Тук Единицата е доста по-добра...Обаче много си карат само с такива впрягове...Не бързат за никъде...

КОЙ КАКВО ПРЕДЛАГА СЕГА В НУЛА:
Освен малкосерийните модели и английските и американските евтинийки, които ще коментирам по-късно, искам да спра вниманието Ви, на тези модели, които можем да си позволи за малко пари.Нерядко по -евтино от НО.Тези неща са лично проверени, по тази начин действат и
ДОСТА СЪСТОЯТЕЛТНИТЕ МОДЕЛИСТИ ОТ ШВЕЙЦАРИЯ,  Я , Я :lol: :lol: :lol:

1.Стари модели- могат да се намерят по аукциони, ебау, специализирани търговци, моделистки
форуми. Цените там на вагон от 15 до 60 Евро.
Това са фирмите LIMA,RIVAROSSI,OSM,RAI-MO,EMA,POLA.Писах за всички тях. Само за OSM искам да добавя, че моделите са от към средата на 90-те до къв 2005.Качеството е 6 плюс.Не се наложиха защото
маркетингът бе грешен.Носих такъв модел тази и миналата година.Ресорите са пружиниращи.Буферите
също.Епохите от 1,2,3.за OSM.При Лима и Ривароси епохите са 2,3,4. При останалите 1,2,3.
2.Съвсем съвременни модели на Ленц, Брава, Буш.(Spur0de, busch-model.com, brawa.de).
Ленц предлага пълен асортимент. Релсов материал, вагони, локомотиви, сгради , електроника.
BR 36 струва 475 Евро, ВR 64 725 Euro. Брава изкараха преди седмица 0мм52 за 77.90 евро.и нейната модификация за пренасяне на леки коли 0ff52 179 евро за двака вагони. Буш - принадлежности.
Добавяме и чудесните релси на Пеко от Великобритания.(peco.co.uk)
Тези изброени по-горе 10 фирми, са за нормалния джоб и за нашите, български и германски вкусове...

Кои са нуладжиите?!?Индувидуалисти...При все че са обединени в клубове. Европейската им организация обединава около 9000 члена и в пъти повече извън организацията...

Обичат тихите занимания и любовта към детайла.Участват и неучастват в съревнования и изложби...

В САЩ - стотици хиляди, в Европа - в Обединеното кралство, Ирландия, БеНеЛюкс,Франция, Швейцария, Австрия, Германия, Скандинавските страни, Чехия и Словакия. Унгария. Италия...между 50 - 60 000.

Следващи статУи:
3.3.2.Национални особености на нуладжиите
3.4. Теснолинейки в 0(нула)
3.5. АдреЗи в 0(нула) - производители, търговци, публикации, списания, организации, форуми

3.6. Борис 2-12-4 в 0.

Край част 3.3.1.




 
« Последна редакция: 21 Декември 2011, 21:33:55 от Boris 2-12-4 »

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48
« Отговор #18 -: 21 Декември 2011, 20:55:03 »
Много зарибяващо го разказваш. Признавам, че заради ефекта на баскетболистката до момента не съм гледал по-нагоре от НО. Давай нататък.

anubis

  • Trade Count: (5)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 327
  • Рейтинг: 28
  • HO
Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48
« Отговор #19 -: 22 Декември 2011, 02:12:50 »
Чакам с нетърпение следващата серия...

Boris 2-12-4

  • Trade Count: (7)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 532
  • Рейтинг: 164
  • Еп. І,ІІ,III; вагонни фабрики; кранове; военни
    • rocklokomotive.blogspot.com
Привет!!! :good: :good: :good:

Я, да видим сега, що чинят нуладжиите по светааа :give_heart:  :drinks: :give_rose:

Родоначалниците на Нулата - германците - могат да бъдат ПРЕДУПРЕЖДАВАЩ ПРИМЕР за много организации.
С караниците си, тези господа отблъснаха Роко от производство на влакове в нула :diablo: :bad:
Години наред, в клубното им списание "Spur 0 Lokotive", се водеше доста НЕЛИЦЕПРИЯТЕН диспут,относно какъв да бъде мащабът 1:45 или 1:43,5?!? , :clapping: :clapping: :clapping:
често нямаш нищо общо с материята :angry:
Това доведе до  отлив от организацията. Много нуладжии си останаха извън организацията(Arge Spur 0).
Негативен пример е и отношението към списващите , БЕЗВЪЗМЕЗДНО :good:, клубното списание . Особено
когато вече не бяха редактори.Познатият ни български пример, на умряло куче нож да вадиш :diablo: :angry: :bad:
Това си има и положителни страни, защото бившите редактори си направиха две нови списания и сега на разположение на Нуладжиите има повече материал...
Не може да се отрече, обаче ПИОНЕРСКИЯТ ПРИМЕР на немците.Докато за по-малките типоразмери
моделистите ставаха все по-разглезени, то немските нуладжиите, поддържаха и поддържат едно високо
ниво на фризури, преработки и съвсем чистото самостоятелно правене на модели...
Фирмите, които работят в 0 също поддържат много и евтини части за изработване на подвижен състав и принадлежности. Цените са МНОГОООО умерени. :clapping: :clapping: :clapping:
С появата на Ленц на пазара, Нулата здраво живна и понастоящем е между 4 и 6 процента, от всичките
жп моделисти в Германия.Преди 6 години процентът беше под 3...
Най . доброто в Германско е, че там могат да бъдат намерени, модели които стават и за наш БДЖ
подвижен състав.
ИЗВИНЯВАЙТЕ, ТОВА НЕ ТРЯБВАШЕ ДА СЕ СЛУЧВА.СТАТУЯТА ОЩЕ НЕ Е ГОТОВА.НО КОТЕТЕ МИ,МИМИ,
МИНА ПРЕЗ КЛАВИАТУРАТА И НАТИСНА ПУБЛИКУВАЙ.ЩЕ ПРОДЪЛЖА С ОТДЕЛНИТЕ ДЪРЖАВИ
« Последна редакция: 23 Декември 2011, 17:32:07 от Boris 2-12-4 »

Boris 2-12-4

  • Trade Count: (7)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 532
  • Рейтинг: 164
  • Еп. І,ІІ,III; вагонни фабрики; кранове; военни
    • rocklokomotive.blogspot.com
Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48 Част3.3.2. продължение
« Отговор #21 -: 23 Декември 2011, 18:18:46 »
В Германско могат да бъдат закупени и най-евтините модели от фирмите, които представих предния път.
Самите шваби, вече са осъзнали старите си грешки и са изключително любезни на ниво общуване, но не и във всички форуми.За това ще пиша по-късно.

Французите се славят с най- готините комплекти(китове) за сглобяване. Признати са от цялата Нулева
общност. Обаче, основно си правят френски модели.

Италианците ,правят особено готини неща в посока модели на електролокомотиви.Цените им обаче, започват от 1600 евро нагоре.За стари неща на Лима и Ривароси, обаче можете за стотинки да намерите
цели композиции.Стува си. И от днешна гледна точка даже :clapping:Още през седемдесетте, от Ривароси предлагат великолепни вътрешни оборудвания за вагони. :drinks:
С тях (италианците) можеш да се пазариш!!!

Англичаните имат голямо производство в 0. Много принадлежности и ФУНКЦИОНАЛНИ МОДЕЛИ.
По-евтини от тези в Германия в НО :dance1: :dance1: :dance1:
Можеш за без пари да обзаведеш депо, гара, магазия, и фабрика с машини от РАЗЛИЧНИ ЕПОХИ.
Имат страшно много модели на локомобили.  Обаче, не всеки харесва английските влакове.На острова
има много регионални клубове на моделистите, които подържат типоразмера 0.И много неща се изработват ръчно... :clapping: :clapping: :clapping:

В Скандинавия 0 също е разпространена.Имат си и музей, и фирми които правят техни модели...

В Чехия, Словакия и Унгария има Нуладжии , които правят всичко от А до Я. Можем много да се
поучим от тях. Примерно в Чехия и Словакия правят ДЕЙСТВАЩИ МОДЕЛИ от картон. И спиците на
локомотивите са от картон и се движат -  трудно за изпълнение, но е красив факт :clapping: :good: :give_rose: Кефят се на Българите... :yahoo: :yahoo: :yahoo:

В САЩ можеш да си напазариш за 0 с тонове. Цените са УУУУБИЙСТВЕНО НИСКИ. По- ниски от тези в НО
в Германия, и мнооого разнообразни, особено тесноленейки и горски и минни железници.За това в
следващата статУя... Обаче , си правят свои модели?!?


В Страната на изгряващото слънце, 0джии, които всичко сами си правят бол. Само дето езика им е УЖАСНО
лесен, особено писането :lol: :lol: :lol:

БЪЛГАРИЯ - БЪЛГАРИЯ?!? :search: :search: :search:

В България Нулата има традиции още от двадесетте години. Покойният  Стефан Чернев, от Русе, с
часове ми разказваше за Нулата преди Девети.

 ФНИМАНИЕ ЩЕ ГОВОРЯ ИСТИНАТА, САМО ИСТИНАТА :give_heart: :give_heart: :give_heart:

Когато бях втори  и трети клас,и учих и живеех в София, до Петте кюшета,  с нетърпение, чаках
дядо си Борис, да ме заведе с трамвая 5 до една къща, малко след Овча купел, където имаше огромен
макет в 0. Така наречените TIN PLATE, Сашо, на последната среща в Търново, тази година носи такива.

Там имаше освен Мерклински, и модели правени лично от собственика,беше над седемдесет към 64/65
година имаше и ПРОИЗВЕДЕНИ В БЪЛГАРИЯ , модели на влакове в 0.
Години след това съм търсил и къщата и съм питал кого ли не, но без резултат.
Без резултат остана и търсенето ми на БЪЛГАРСКИ МОДЕЛИ ПРАВЕНИ ПРЕЗ ПЕДЕСТТЕ И МОЖЕ БИ НАЧАЛОТО НА ШЕСТДЕСЕТТЕ??? Това вече не са били модели на подвижен състав, а принадлежности -
къщи, семафори, дървета.
ПОЯСНЕНИЕ , особено за по-младите. Според директивите на СИВ(Съвет за икономическа взаимопомощ)
Модели на влакове можеха да се правят само в ГДР и СССР.Голямо серийни.За принадлежности обаче е
нямало директива.И защо в България сме решили да правим за 0 нямам отговор.
Ще се радвам да получа всякаква информация относно производството на жп модели в Татковината ни. :give_heart: :give_heart: :give_heart:

Край 3.3.2 продължение част

следват:

3.4. Теснолинейки в 0 (нула)
3.5.АдреЗи в 0 (нула) - производители, търговци, публикации, списания, организации, форуми.
 3.6. Борис в 0 . Това може да се забави, ако не намеря възможности за публикуване на снимки.
4. 1. Типоразмерът 1 (единица)  - това не мисля да го бавя :dance1: :dance1: :dance1:
« Последна редакция: 23 Декември 2011, 18:22:55 от Boris 2-12-4 »

Boris 2-12-4

  • Trade Count: (7)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 532
  • Рейтинг: 164
  • Еп. І,ІІ,III; вагонни фабрики; кранове; военни
    • rocklokomotive.blogspot.com
Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48
« Отговор #22 -: 23 Декември 2011, 18:24:55 »
Благодаря за добрите думи от колегите!!!

Борис :give_rose: :give_heart: :clapping:

mgirginov

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (34)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1930
  • Рейтинг: 192
  • N Länderbahnen I еп. София
Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48
« Отговор #23 -: 23 Декември 2011, 20:05:27 »
 :hi:

Gervasii

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1733
  • Рейтинг: 40
  • НО DRG IIb епоха София
Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48
« Отговор #24 -: 23 Декември 2011, 22:47:19 »
Боре, като истински пътепис в хобито. Дано имаш сили да ни радваш повече! :hi: :hi: :hi:
« Последна редакция: 24 Декември 2011, 07:28:00 от Gervasii »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12269
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48
« Отговор #25 -: 25 Декември 2011, 18:39:21 »
Боре, не обръщай внимание на изчезващите постове от темата,
важното е ТИ, да ни просвещаваш и поучаваш в едрите мащаби!!!
Честито Рождество Христово и весела Коледа!!!
 :hi: :drinks: :hi: :drinks: :hi: :drinks: :good: :ok:

Boris 2-12-4

  • Trade Count: (7)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 532
  • Рейтинг: 164
  • Еп. І,ІІ,III; вагонни фабрики; кранове; военни
    • rocklokomotive.blogspot.com
Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48 Благодаря!
« Отговор #26 -: 25 Декември 2011, 20:20:46 »
Благодаря,Пламене,Благодаря!!! :drinks: :give_heart: :give_rose:

Искам само да споделя някои неща. Без да съм натрапчив.
Не мисля да набивам някому нещо на сила.



Весела Коледа!!! :on_the_quiet: :search: :pleasantry: :wild: :yahoo: :bb:

Борис

ankar

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48
« Отговор #27 -: 25 Декември 2011, 20:24:25 »
Сигурен съм, че на всички тук е много интересно.Ако някой от по-опитните направи същото и за "дребните" мащаби ще е чудесно.

Boris 2-12-4

  • Trade Count: (7)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 532
  • Рейтинг: 164
  • Еп. І,ІІ,III; вагонни фабрики; кранове; военни
    • rocklokomotive.blogspot.com
Привет!!! :good: :good: :good:

Защо цяла сттУя за теснолинейките в 0?!?

Има много причини за това.
Ето някои:
1.За моделирането на теснопътни железници малко се знае,пише и практическият опит е почти никакъв :bad: -това се отнася за всички теснолинейки, не само за тези в 0.
2.Преходът НО, респ.ТТ към теснопътни в 0 става много по-лесно отколкото други преходи :yes: :yes: :yes:
2.1.Това веднъж защото може да се ползва ГОТОВ релсов материал НО за 750/760мм теснолинейка, ТТ
за тесноленейка 600мм и по-малка.
Това е само началото.Ако искаме по-късно да бъдем по-точни, ще трябва да отстраним всяка втора траверса.
Искаме ли обаче да се придържаме СЪВСЕМ към 1:1, ще се наложи да си купим или направим траверси.
Разбира се има и готов релсов теснопътен материал. Този на РЕСО от Обединеното кралство е леснодъстъпен и приятен за работа.
Ако ще си полагаме сами релсите, ЗАДЪЛЖИТЕЛНО трябва да използваме релсов шаблон ,както си е по НЕМ.Те въобще не са скъпи.
На пазара има и специални устройства за огъване на релси.Не са задължителни, но много улесняват работата, особено ако работим с ЦЯЛА РЕЛСА, а не парче от кръга.Цени от 40 до 100 Евро.
2.2.Можеш да използваш готов подвижен състав както следва:
2.2.1.Махаш кожуха на локомотив в НО или ТТ и си направяш, или Ти правят, нов кожух.И от обикновени
пластмасови листи и профили става ,като тези на Slaters, и от месинг, и от дърво, и смесени...
Ходовата част си я използваш, ей тъй без никакви добавки, даже и куплунгите може да не сменяш.
Пуристите, броячите на нитова биха скочили веднага :nono: :bb: :angry:
НОООООО!!! става въпрос за теснолинейки :lol: :yes: :lol:Много неща не са нормирани.Две с две не си
мязат. Трябва само да се спазват предписанията за безопасност.
Ако надникнем в БЕЗБРОЙ многото публикации посветени на индустриалните железници, ще видим какви ли не изпълнения. Включително и ДЪРВЕНИ БАРАКИ върху стара, но здрава ходова част :dance1: :clapping: :thank_you:
Тук не могат да Ти скочат с въпроса - Те такова дживотно нема???!!!??? :stink: :stink: :stink:
Тез ги изпратете да вършат духовна работа по живо по здраво...

2.2.2. Използваш готова ходова част от НО и ТТ и я преработваш.
Може само да намалиш моделното междурелсие от НО в ТТ.Инак всичко си остава, мотори, предавки,
евент.дигитални джажи...
Или добавяш или премахваш колоос.
2.2.3.Използваш готови колела и зъбни колела и мотори.Другото си го правиш сам...
2.2.4.Използваш шасито на вагоните в НО,ТТ, даже N, и си строиш върху тях вагонен кожух.
Вагоните за теснолинейките също не си приличат , особено тези от епохи 1,2,3а.

За споменатата по-горе точка 2 искам да добавя, че има безкрайно много ДОСТЪПНИ части за правене и
фризиране на вагони и локомотиви :good: :drinks: :give_heart:

3.В теснолинейка 0 най-лесно се прави преходът дребни - едри мащаби от гледна точка на визуалното
ВЪЗПРИЯТИЕ. респ. ВЪЗПРИЕМАНЕ...
Това най-паче се усеща при ПОСТРОЙКИТЕ.
Тези които сме свикнали с пластмасовите модели на Аухаген, Фалер, Кибри,Пола и др. п.
Няма да се усети кой знае каква голяма, фрапантна разлика.

Момичета и момчета! Времената на добрите стари пластмасови модели отмират, за съжаление :( :( :(
Все повече навлизат лазарно обработените къщички, които са много по-евтини от пластмасовите си събратя. Този които си е свикнал само с пластмаса може да намери доста модели в 0.
Тук има и доста от новите смесени  пластмасово-картонени модели. Както и доста скъпите, но
с абсолютно качество  модели от смола. Известни също и с хубавото българска название РЕЗИН :angry: :angry:

Хубавото на сградите, е че не се свързани толкова много с регионалното.Това най-вече за индустриалните постройки.
Току сме си спретнали макетче мааалко, с ГОЛЕЕЕМИ възможности за маневриране от
американска дъскорезница, английска леярна, немска машиностроителна фабрика, френски кран, шведски багер ииииииииииии?? български работници - те та това в епоха 2 .
И в епоха 3 става, но ще трябва да пишем по стените лозунги от типа " Да живеят всички БКП-та , по
всички земни полета" и прочиееееееееееееееееее :(
Ха да ни е на късмет :yes: :give_rose: :give_heart:

4.Преходът и затова е лесен, че можеш без да купуваш много нови неща, за започнеш като използваш и старото си оборудване.Ако Те подгони жената :angry: :fie: :angry:,ще можеш лесно да се отървеш, като продадеш новата си играчка.......

5.Готовите теснолинени модели са доста евтини .- Флайшман - парни локомотиви тендерни 40-50 евро, с прикачен тендер с 20-30- отгоре, дизелче 20-40- евро.Такова носих две години под ред в Търново.
Видяхте, че ходовите му качества са убийствени.....Скорост за маневриране 2 км/ час. Ха наздраве :drinks: :drinks: :drinks:
Американските модели със звук 150 - 300 долара!!! Това са машини, които тежат два пъти,че и отгоре повече от моделити в НО.
Английските от 40 до 300 фунта стерлинги - за моделите от месинг вече съм писал...
Фагони,фагони, малки фагончета с дължина от 8 !!! до 15 см. само сега и занапред за по 5-40 долара...
Разбира се има и от друга ценова категория...

6.КОМПАКТНОСТТА :yes: :dance1: :clapping:КОМПАКТНОСТТА :yahoo: :agree: :haha:
Размерите на един креват 90 х 220 са чудесни за теснолиейка в 0.Тук можеш да си разиграваш коня, както си щеш, щото радиусите са направо смешни.....Говорим за макет!!!
Това ще го покажа, по-късно в отделна серия...Е, там дължината е малко по-голяма, но принципът е
същият...
Ще покажем и използването на обикновени библиотечни рафтове, с дълбочина 30 - 50 см...

7.Да не забравяме и любителите на трамвай! Здравей, Best Ripper!!!1000мм машинки :good: :give_rose: :give_heart:
Който си обича градските гледки, може да се съсредоточи в архитектурната част на някой любим град.
 да си джитка трамвай. Обааааче! Имам си и трамваи , които пренасят товари. Голям кеф, разбираишъ.
Това си е отделна тема: хем индустрия ,хем градски сгради, хем компатно изпъление.Пък и тролейчета можеш да пуснеш за кедм :clapping: :clapping: :clapping:,Много маневри, на малко място и тууук!!!
А, пък за любителите на автоматиката - да си пускат по разписание нормалните трамвай и да си гледат отстрани. Това и жените , ще го харесат???!!!

8.За любителите на големите самолети, сме приготвили ИЗНЕНАДКА...
Големи траспортни самолети с витла, я Танте Ю,(Ю 52), я четимоторни самолети 1: 48 като летящи крепости или от немска страна . Кондора.
И това на площ 60 х  180...
Ще си захранваме летището с военни машини и цистерни.Военните машини ,ще са радиоуправляеми.
Цистерните ще ги караме, МНООГО ВНИМАТЕЛНО щото е взривоопасно...Те разбира се пристигат с железния кон. Я в сиво на Вермахта, я в кафяво.-жълто- златисто на Кралските английските военновъздушни  сили.

9.За любителите на предизвикателства сме оставили тази точка.
Всяка година има ЕВРОПЕЙСКО СЪСТЕЗАНИЕ ПО ЖП МОДЕЛИЗЪМ ЗА ТЕСНОЛИНЕЙКИ  :yes: :yes: :yes:
Кой иска да се пробва :good: :good: :good:

Сега за обратната страна на медала:
1.Високите скорости са противопоказани тука.Изключение - японците в капшпур 1067 мм.
2.Много пъстра колекция с ГОТОВИ МОДЕЛИ не можеш събра.Просто няма толкова на пазара.
Ако обаче започнеш сам да си майсториш, или пък поръчаш на някого- тогава ограничения няма.
Палитрата е голяма.
3.Трябва да внимаваш при полагането на релсите, както си е при по-дребните мащаби.
За малки двуосни и триосни локомотивчета, релсополагането е от решаващо значение.
Разбира се ,ако си сложиш електроника, за допълнително захранване, респ. подаване на импулси,
можеш да бъдеш МАЛКО по-немарлив.

Тази статУя, беше планирана, къдееее по- голяма.Но взех ,че си реших ,да направя отделна поредица
с предложения за макети . Там ще си е по-прегледно..., че и с чертежи, може и снимки да се понасложат...

Край част 3.4.

Следваща част - 3.5. АдреЗи, публикации, форуми, организации в 0 ( нула).



« Последна редакция: 02 Януари 2012, 19:35:15 от Boris 2-12-4 »

Boris 2-12-4

  • Trade Count: (7)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 532
  • Рейтинг: 164
  • Еп. І,ІІ,III; вагонни фабрики; кранове; военни
    • rocklokomotive.blogspot.com
Re:Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48 част 3. 4. 1.
« Отговор #29 -: 03 Януари 2012, 17:20:40 »
Прилагам чертежи на два вагона в теснолинейка 0, които ще изработим в 0, може би и в 1.