Автор Тема: Контактна мрежа  (Прочетена 84184 пъти)

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Контактна мрежа
« Отговор #165 -: 23 Ноември 2012, 14:15:21 »
Цитат на: Vlado link=topic=349.msg83955#msg83955 date=1353656778
...

За разкачащите сглобки не е вярно! Струните при Висман са направени така, че хванати веднъж за конзолата (но трябва да са стегнати), няма мърдане.
...
Точно поради тази причина е по-добре да са капнати с поялник, за да е сигурно захващането. Системата на Фисма е лесна за монтаж и демонтаж, но пък самата сглобка не предразполага към здравина, дори и да са привидно стегнати.

Цитат на: Vlado link=topic=349.msg83955#msg83955 date=1353656778
...
Какви са недостатъците на контактната мрежа като цяло:
1. Скъпа;
2. Крехка - и леко закачане с дреха, пръст, предмет означава смяна с нов елемент;
3. Изисква прецизност при монтажа - има тънкости, които се научават при самото изпълнение, а до тогава... доста фира (най-вече от струните, особено ако трябва сам да им определяш габарита (дължината);
4. Оформянето на струните изисква специализиран инструмент - клещи:

(Image removed from quote.)

Които са мега скъпи (44,84 евро). Аз използвам клещи с подобен връх (взех ги за 5 лв.), но докато свикна да работя с тях, виж т. 3;

5. Струните са стоманени и могат да се огъват ограничен брой пъти (най-добре само веднъж) - после виж т. 3.

Това е в общи линии!  :yes:
И Sommerfeldt и Viesmmann са скъпи, но по отзиви на пробвали и двете мрежи, мнението е, че първата прави по-здравата мрежа, която трудно се огъва и чупи(дори и стълбовете им са по-здрави като конструкция), особенно като се разчита на спойки във всички връзки - това прави самата мрежа много стабилна и устойчива на натиск и дърпане. Освен това има едно несъответствие при окачването на долната част от мрежата при Viesmmann, което при Sommerfeldt е направено като при оригинала.
Ето и сравнението:
Viesmmann


Sommerfeldt


Единстевното негативно за Sommerfeldt, към момента е повечето ръчна работа при монтажа, но то това знаем не струва нищо в България ;D. Лично аз имам само първични впечатления, но май все повече клоня към Sommerfeldt, още повече, че те имат почти пълен набор елементи за мрежата на ÖBB. Някой елемнти като обтягащите стълбове ще са на Viesmmann, понеже са по реалистични като габарит от сомерфелдските, само трябва да пробам дали мога да ползвам сомерфелдстките държачи заедно със фисманските стълбове. ще пробам и ще кажа.
От друга страна, ще имаме възможност да сравним на живо и eдната и другата с-ма.
Лично аз няма да се наема да си правя елементите за контактната мрежа, но ми е ясноq че ще има и без това доста работа дори и да си купя готови елементи, които само ще сглобявам и напасвам.
Ако не е тайна, от къде си взе клещите, щото същите се ползват за всички контактни мрежи, но в Конрад не можах да намеря подобна за 5лв примерно
Преди месец взех едно интересно издание(Modellbahn Shulle на Modelleisenbahner) от Виена, и вероятно в пенеделник ще го сканирам и ще го пусна тук. Има много интересна статия за контактните мрежи - сравнение. Въпреки, че не разбирам много много немски, ми беше полезна(сина помагаше с езика :yes:). Няма да е лошо някой да я преведе за всички останали или поне да извади есенцията.

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5521
  • Рейтинг: 617
  • Красотата е в детайла!
Re:Контактна мрежа
« Отговор #166 -: 23 Ноември 2012, 15:52:19 »
Тъй, по ред:

1. Спойка на струните не може да се слага, защото пръчката на конзолата е с пластмасов накрайник и всякаква термична обработка би разтопила накрайника.

2. Клещите са ми най-обикновени бижутерски клещички с дълго обло рамо.
Нещо такова:



Важното е това обло рамо да позволява огъване на струната в диаметър равен на това на накрайника на конзолата. А ако се получи и стегнатост от струната още по-добре. Нещо такова (това лявото):

« Последна редакция: 23 Ноември 2012, 15:56:48 от Vlado »

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Контактна мрежа
« Отговор #167 -: 23 Ноември 2012, 16:15:35 »
Цитат на: Vlado link=topic=349.msg83970#msg83970 date=1353678739
...
1. Спойка на струните не може да се слага, защото пръчката на конзолата е с пластмасов накрайник и всякаква термична обработка би разтопила накрайника.

....
Да, така е но само при Фисман. При Сомерфелд няма никакви пластмаси и по технология се капва с припой!

МАШИНИСТ

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 367
  • Рейтинг: 41
Re: Контактна мрежа
« Отговор #168 -: 30 Декември 2016, 17:09:28 »
Здравейте.всичко е идеално.ландшафт,трасета,стълбове,гари,сгради , приемливо и в общ план изглежда добре.само контактната мрежа , като най-видима и " върха на борчето " стои грубо , не мащабно и всичко загрозява.не може проводника да равен по диаметър почти на горната част на рамката на пантографа или половин ска.мащабно трябва да е с диаметър 0.1 - 0.2 мм.,което е трудно за реализация,но не невъзможно.аз за това се ориентирах към не елетрифицирани трасета.в тях и немащабни дреболии в общ план изглеждат добре.какво бихте споделили по въпроса?

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1339
  • Рейтинг: 206
Re: Контактна мрежа
« Отговор #169 -: 30 Декември 2016, 19:20:06 »
Ми, най-близо и здраво става с тел за телоподаващо 0,5 мм., но трудно се пои! Компромисно е  струните и носещото въже  да си ги направиш и от по-тънък проводник. Правиш си шаблон за различните междустълбия. Намираш си 10-15 години свобоно време и почваш да твориш.  Хубаво е да правиш мрежата с минимален брой снадки, за да запазиш пантографчетата. Във форума има двама успели да реализират контактна мрежа (потърси си темите сам). Според мен става доста по-добре от купешкото, но е много трудоемнко. Стълбове, може и купешки да ползваш, а за правени варианти из мрежата дал господ!  С контактна мрежа, всичко изглежда идеално, но за почистване, ремонти по макета и дилейрирали валкове е един малък ужас! Ако правиш такова нещо, трбва да мислиш 10 стъпки на пред от къде ще може да бъркаш, за да имаш достъп и релсите трябва да са савършенни!

МАШИНИСТ

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 367
  • Рейтинг: 41
Re: Контактна мрежа
« Отговор #170 -: 30 Декември 2016, 20:23:44 »
за прави участъци е лесно,но за кривите е проблем.10-15 години , не но 6-8 месеца може.зависи и от дължината.при мен ще се оформи около 30 метра и година време . но за 5-6 метра мисля месец стига.имам идея и ще пробвам.да видим.по отношение за ремонти и дерайлирали пжпс си е изкуство да не събориш постановката.но ако стълбовете са самодел от метал , шанса е много малък за дефект.проблем е стоманения проводник,щото меден / най-добре / с тази дебелина се къса като конец.стоманения с бяло покритие е вечен.и да само с шаблон.ще пробвам.но пък за красота и изящество да не говорим.макета с такава контакна мрежа,ще кърти.

МАШИНИСТ

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 367
  • Рейтинг: 41
Re: Контактна мрежа
« Отговор #171 -: 30 Декември 2016, 20:36:38 »
0.5 тел при мащаб 1/87 си е 42 милиметра сечение на проводника,което е тръба за вк на мръсна вода на сифон.там е 50,но 42 е супер грозно.мрежта е с профил 8 и е около  8-10 мм. до колкото помня.тоест не повече от 0.2 мм.струни 0.1.бижутерска работа,но много нервоуспокояваща.бродерия купон.

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1339
  • Рейтинг: 206
Re: Контактна мрежа
« Отговор #172 -: 30 Декември 2016, 21:30:19 »
Ако все още не си забелязал хобито е един голям компромис и е мнооого далече от действителността. Не знам как ще постигнеш нужната здравина с тези дебелини, ама пробвай ще ми е интересно да видя.

МАШИНИСТ

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 367
  • Рейтинг: 41
Re: Контактна мрежа
« Отговор #173 -: 31 Декември 2016, 00:49:39 »
забелязъл съм отдавна.компромиса е голям особено в малките мащаби.мислех си за струни за китара или подобен материал.при наличие на метални стълбове,примерно месинг , здравината ще е добра.без синтетични детайли.имам идеята и ще опитам да бродирам мрежа.къде да видя темата и колегата конструирал  и създал подобна мрежа?имам пред вид,кой раздел , тема,подтема

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Контактна мрежа
« Отговор #174 -: 31 Декември 2016, 10:27:01 »
Машинист,

Това че си се захванал да си правиш контактна мрежа е чудесно. Поне два макета има описани тук, във форума, ето ти единия линк (цъкни върху подчертания текст), ето и другия.

В общи линии истинско мащабно умалено копие на реалната контактна мрежа едва ли може да се направи. Първо - междустълбие от 50 - 65 метра в мащаб е поне 60 см. На такова разстояние проводникът да стои прав само от теглото си, опъването и от носещите въжета - може. Но пантографът трябва да натиска съвсем слабо - силата (натискът) в мащаб трябва да го намалиш (87 * 87 * 87) пъти (така както и теглото, което също е сила, се намалява с мащаба на трета степен). Трябва да осигуриш натиск от около 0.02 грама! Само тогава проводникът няма да се повдига с повече от 1 мм. Трябва и самата каретка да ти е "лека като перушинка" за да може да следва проводника при такъв нищожен натиск. Кривите трябва да ги направиш поне 2 - 4 метра радиус, за да може да прилича на истинско.

Струна от китара не знам дали ще ти свърши работа. Използвам струна 009, което е 9 хилядни от инча, около 0.22 мм. Доста е твърда и не знам дали може да се опъне с нужната сила, за да стои права. Затова хората използват някакви други телове с подобен диаметър.

Та в резултат на всичко това трябва да си решиш първо какъв компромис ще направиш - на твоя макет, или диорама (сцена), до колко ще се отклониш от умалената реалност. Разстоянията по дължина ще трябва да ги смалиш. Макетната контактна мрежа трябва да е с твърда жица, а не с медна 0.2, за да не се огъва от пантографа. Носещото въже не е носещо, а дава здравина в междустълбието - да не се повдига проводника. Опъване можеш да направиш, има много примери включително и да имитираш компенсатори, ставки и т.н. Но не забравяй че макетът е уамлен модел на реалността, а не умалена реалност.

Весели празници!

МАШИНИСТ

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 367
  • Рейтинг: 41
Re: Контактна мрежа
« Отговор #175 -: 31 Декември 2016, 10:49:02 »
Благодаря.колегите са се постарали и то много.ще пробвам и ще споделя мнение.хубавите неща искат мерак и борба и стават бавно.за горното си прав.натиск,грамаж и т.н..цялата галимация е далеч от реалността и компромисите са много.ще пробвам.ако не стане , остава "дизелова" и "парна" тяга,от 60-те години на миналия век и на това ще му се заиграя и радвам.все пак тогава е най-силното развитие и обновяване на железниците от най-новата ни история , и са изпитвани много машини на нашите екстремни условия и не особено качествен железен път.а в БЪЛГАРИЯ конгломерата от подвижен състав е богат.има поле за творчество и развитие.
ВЕСЕЛА НОВА ГОДИНА !

София 70

  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 621
  • Рейтинг: 165
  • София ,ТТ DR & DB ІV ер.
Re: Контактна мрежа
« Отговор #176 -: 31 Декември 2016, 15:09:37 »
Ако ти се занимава - разгледай снимки на моя макет . ККМ - то е самоделка . Мога да ти дам съвет от къде какво да си вземеш и да пробваш .

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12256
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Контактна мрежа
« Отговор #177 -: 31 Декември 2016, 15:17:50 »
И Митко, и Джопето по-горе са описали възможно почти всички
препятствия и евентуалните начини за преодоляването им.
Но всъщност най-важното са го пропуснали, защото то е по "дефолт" ...тоест по подразбиране.
На света няма макет който да ползва истински контактната мрежа в днешно време!!! Не говоря за макети от преди 50 год.
когато моделите са били доста по-груби...Съответно и пантографите им са били мааалко по-издръжливи на износване от експлоатация именно по тази причина - изработени от дебели материали.
При съвременната ювелирна изработка на пантографите, те твърде бързо се износват от истинска употреба. Все още има фирми производителки които дори ги включват в електрическата система на модерния локомотив, както и че се продават като резервна част, но 99℅ от моделисттите просто не ги ползват. Тези които строят контактна мрежа по макетите си
всъщност се задоволяват с нейната ювелирна, но бутафорна аранжировка, като просто правят повдигането на пантографите
да се ограничава на около 1 мм от същински контакт и истинско плъзгане по проводника...Особено при възможностите за управление по DCC!!!
Разбира се всяко правило си има изключение...А ти решаваш като точно да представлява твоята контактна мрежа.
ВЕСЕЛ ПРАЗНИК И ОТ МЕН!!!

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1339
  • Рейтинг: 206
Re: Контактна мрежа
« Отговор #178 -: 31 Декември 2016, 15:57:07 »
Мрежата, също така може да се ползва за постоянно захранване на осветление на вагони при аналогово захранване, както е направил нашият приятел Eurostar. Вагоните светят равномерно и в движение и при спрял валак. Недостатък е проводника между вагоните, иначе се избягва монтажа на кондензатори и пластини по колелата на вагоните, които увеличват триенето и затрудняват лекият им ход.

j.k.kolev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 510
  • Рейтинг: 219
  • H0, H0m, H0e IV-VI, SBB,Zb, DB София
Re: Контактна мрежа
« Отговор #179 -: 31 Декември 2016, 19:36:59 »
Между другото дори и във Вундерленд, движението на влаковете е със свалени пантографи. Лично аз, не виждам причина човек да си усложнява живота толкова много.