Общ форум | Chit-chat > Общи приказки, свързани с хобито | Chit-chat about the hobby

Термините в жп транспорта и моделизма

<< < (4/13) > >>

mitko0888:

--- Цитат на: Boris 2-12-4 link=topic=3499.msg70847#msg70847 date=1326540066 ---Привет!

Това си е така, но е много дълго за наименовение, затова късото е по-лесно  за употреба.
Пример: вместо пантомим, се казва мим ;D

Бо

--- Край на цитат ---

Да ама на пантомимата не и викаве Мима, а и мимовете не са мими ...
В българския език има и обратното - понякога се удължават думите, за да станат ясни, например на мъжката муха се вика мухое..ц

Жоро:
С моите скромни познания по английски свързах geared с gearbox. Да, ама локомтивът няма "скоростна кутия", а карданно предаване на движението от буталата на парната машина. Имах удоволствието да видя въпросното локомотивче на живо и веднага стана ясно за каква gear става дума.
Тъй че, може би е по-точно да се казва: парен локомотив с карданно задвижване...или нещо от тоя род :buba:


За нещо подобно става дума.

Boris 2-12-4:
Привет!

gear - 1.зъбно колело, зъбна предавка 2.по-голямото зъбно колело в предавка 3. механизъм устройство, уред 4.инструмент 5. зацепвам, включвам,,
свързвам - Англо-български политехнически речник , издателство Техника, 2001 година, стр. 431.

gear, gear train - engl ; Zahnradgetriebe - deutsch ;  train d' engrenage - fr. ;   Techik Woerterbuch Eisenbahn - Englisch,Deutsch Franzoesisch,Russisch -
Verlag Technik -Berlin 1983 , St.100

Бо  

mitko0888:
Основното при тях е НАМАЛЯВАЩАТА зъбна предавка. В сайта, който постнах преди малко, има и локомотиви без кардан, а с вериги. Някъде имаше и един със скоростна кутия (две скорости).

Въпреки не съвсем точното значение, предлагам по-кратък вариант - "локомотиви със зъбна предавка" (или зъбчата - ако по ви харесва).

Boris 2-12-4:
Пр!!!

ЛОКОМОТИВИ С ПРЕДАВКА , ЗЪБНА ПРЕДАВКА - Локомотиви с непряко,коствено, задвижване. Моторът се напасва по нужните изисквания, понеже
мощността и теглителната сила могат да се увеличат чрез междинна предавка. При парните локомотиви котелът е могъл да бъде изпълнен с по-леко
тегло, отколкото при буталните локомотиви.Доколкото се отнася до парните локомотиви, локомотиви със зъбна предавка са се използвали основно
за ниски скорости. Производството и поддръжката са били по-скъпи.

Това е най-старият вид на парните локомотиви, защото Trevithick, Hedley  и G. Stephenson са слагали по едно зъбно колело за предаване на въртящия момент.
......
В САЩ ,особено за горските железници, са се използвали -локомотивите Shay,Heissler, Climax. Baldwin произвежда своя собствена формула, опростена - локомотивите с ВЕРИГИ- ТОВА СЕ ВОДИ ОТДЕЛЕН ПОДВИД .

Други видове:

- Avonside - задвижване чрез кардан и капсулован едноосен мотор
-Clayton - една ос с директно задвижване и една ос с индиректно, чрез щанги
-Davidson- задвижване чрез пластинчата, галова,  верига
-Kerr-Stuart- със спомагателен?? глух??, вал на предната ос и верижно задвижване на втората ос
-Price- със задвижване на всяка отделна ос чрез кардан с конусни зъбни колела

Превод от стр151/52 - Lexikon Erfinder und Erfindungen - Eisenbahn , Transpress, Berlin 1986

Това последното на Прайс с конусните колела е ВЪРХЪТ , както и КАРДАННОТО ЗАДВИЖВАНЕ.

Много са красиви.

Подготвил съм такава статУя ...Ако има интерес...

Б.
 

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

[*] Предходна страница

Премини на пълна версия