Общ форум | Chit-chat > Общи приказки, свързани с хобито | Chit-chat about the hobby

Термините в жп транспорта и моделизма

<< < (11/13) > >>

Loco-motion:
"hot box detector" контекст: "hot boxes monitor the temperature of a train's wheels and axles


Аз предлагам "Датчик (или система) за наблюдение (или мониторинг) на температурата на колоосите на влака".
По-скоро клоня към "система", защото пише box, тоест кутия, в която има сбор от уреди.

Още повече, че по-нататък пише "горещите кутии (тоест кутиите с топлинни детектори) наблюдават температурата на колелата и осите на влака". Значи не става дума за една кутия, която командва цялата система от датчици, а от множество кутии, всяка от които съдържа датчици. Затова предлагам събирателното "система".

piko1:
англиския и българския се различават доста но по принцип Емил и Лиро са прави в буквален превод изречението гласи следното

датчика за прегряване следи температурата на буксите и колосите
единственото което не виждам е " и спирачните дискове "   в изречението
и да за инфраструктура е въпреки че по новият подвижен състав има вградени устройства за следене с температурни датчици
 

optron:
Американците наричат "hot box" буксова кутия, която е прегряла. Оттам и устройството, което открива прегрели кутии - "hot box detector".
Самото устройство представлява два  инфрачервени температурни датчика, монтирани от двете страни на линията - при преминаването на влака тези датчици мерят температурата на буксовите кутии. Ако някоя е драстично по-топла от останалите, устройството сигнализира. Старите системи са рисували върху хартия графика на температурите, при което дежурен оператор, след като прегледа резултатите от измерването, съобщава на машиниста по радиото при необходимост. По-съвременните са снабдени с автоматична радиостанция и съобщават веднага, щом измерят по-висока температура от безопасната. Последните разработки имат и повече датчици, за да мерят температурата и на спирачките.
Обикновено тези устройства са част от цялостна система за проверка на влака по време на движение - наричат се детектори за дефекти (defect detector). Проверяват температурите, габаритите, тегло, скорост, състояние на колелата, дали няма разместен товар или висящи детайли и други. Снабдени са с автоматично радио или са свързани в централизирана диспечерска система, в зависимост от реализацията.
Пример за съвременен hot box detector - https://www.youtube.com/watch?v=h53_qNaZ4Ok
Той е част от тази система за контрол на трафика и проверка на влаковете - https://www.youtube.com/watch?v=7JSNhysI3oE
Тук ентусиаст прослушва съобщение от автономен детектор на дефекти - https://www.youtube.com/watch?v=VpTjc-grpJA

LDimitrov:
Понеже темата е за термините и в моделизма, а аз идвам от друга негова област, ми се ще да си изясня някои понятия, за да говорим на един език, иначе иди разбери дали са компютри или компоти...
Към момента са сещам за тези:

1. Донор – стендов пример: купувам си няколко модела на един самолет, но от различни производители. Като цяло, един от тях е оптималния избор, обаче при другите има някои по-добре и правилно изглеждащи детайли. Тези модели са донорите, тях осакатявам и си остават без жизненоважни органи.
Имайки предвид цените на локомотивите, тук едва ли е точно така. Правилно ли предполагам, че под „донор‟  се има предвид ходова част (талиги) или цяла рама с двигател/трансмисия и ходова част, продавани готови?

2. Ходови качества – способността на модела (тягов) за плавно и контролирано потегляне и спиране, равномерно движение с различни скорости и отново плавен преход между тях.
Вероятно тук се включва още и стабилното токоснемане, безпроблемното изкачване и спускане по наклоните на макета, възможността да тегли дълги влакове...
Като цяло, характеристики зависещи от маса, мощност, сцепление, подходяща трансмисия, прецизно (цифрово) управление?

3. Вписване – това го разбирам почти като при истинските: габарит на подвижен състав, строителен габарит и безконфликтно съществуване на двата при движение. Говорим основно за напречни размери, височината приемам за постоянна.
- в прави:
При локомотиви и вагони е ясно – имат някакви гранични размери, леки колебания при движение и това е. Строителния габарит (разположението на обектите около релсите) е лесно да се спази.
- в криви – болка във всякакъв мащаб:
Подвижният състав омита площи (обеми) извън габарита си в права. Какви, колко, в коя посока, зависи от конструкцията и размерите на возилото, както и радиуса на кривата. И тук зависимостта на двете ограничения се фокусира в едно.
Задачата обаче се решава по два начина, в зависимост от условията:
*при готов макет, просто съмнителния подвижен състав се тества по него и това е. Физическа проверка, ако стане - стане.
*при макет в проект, бъдещите строежи се съобразяват с возилата които ще минават по тях.

4. В криви, изнасянето на конзолната част заедно с куплунга, към точка 2 или 3 трябва да бъде? Хем е важно за габарита, хем взаимодейства с останалото закачено към него и това да не се изхвърлят вагони, също има значение май...

Това съчиних. Някъде из темите ми се преплетоха ходови качества и вписване и реших - по-добре да попитам. Поправете или допълнете каквото трябва, на мен ми свърши фантазията. Ще съм много благодарен да разбера дали правилно се ориентирам в материята.

pavlinbg:

--- Цитат на: LDimitrov link=topic=3499.msg114090#msg114090 date=1547187308 ---Понеже темата е за термините и в моделизма, а аз идвам от друга негова област, ми се ще да си изясня някои понятия, за да говорим на един език, иначе иди разбери дали са компютри или компоти...
Към момента са сещам за тези:

1. Донор – стендов пример: купувам си няколко модела на един самолет, но от различни производители. Като цяло, един от тях е оптималния избор, обаче при другите има някои по-добре и правилно изглеждащи детайли. Тези модели са донорите, тях осакатявам и си остават без жизненоважни органи.
Имайки предвид цените на локомотивите, тук едва ли е точно така. Правилно ли предполагам, че под „донор‟  се има предвид ходова част (талиги) или цяла рама с двигател/трансмисия и ходова част, продавани готови?

--- Край на цитат ---

И не само. За донор може да се приеме и цял фабрично произведен локомотив или вагон, на който след това се променя ливреята и се преправа в друга администрация. С оглед липсата на български модели локомотиви, това си е доста честа практика.

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

[*] Предходна страница

Премини на пълна версия