Автор Тема: На този ден,този месец,тази година.Календар на жп събитията.  (Прочетена 21703 пъти)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма


Моето пътуване преди 100 години
с Balkanzug от Берлин до Константинопол


Кой е нещо, приета за преди 100 години и които биха могли да си го позволят, който е пътувал с влак.
 The Orient-Express е все още една легенда, но по това време той е конкурент до: Balkanzug.
Към моминско пътуване от Берлин до Константинопол, днешния Истанбул, по време на
Първата световна война е било взето много внимание.
От Cornelia Rühle


Снимка от 1915 на Balkanzug.

Луксозни и приключения преди 100 години - от Берлин до Константинопол.

"Това е наистина един ден на радост за всички нас! Първият Balkanzug олицетворява тържеството на
нашите ръце и нашата индустрия. В момента, защото можем да карам от Берлин до Константинопол,
ние сме предоставили доказателства, че победата е наша."
Германският писател и докладчик фронт през Първата световна война Ludwig Ganghofer беше един от многобройните
 гости на честта, които бяха поканени на първия диск. Украсен с гирлянди и придружени от наздравици зяпачи,
 на Balkanzug потегля на 15 Януари 1916 от Берлинския стопаджия станция от Константинопол да, направо Дрезден,
 Прага и Виена. Втори влак започна на гара Фридрихщрасе и пое по маршрута чрез Breslau. В Унгария,
двете части се смесват. Две дузини журналисти следва да докладват. В Дрезден, на Saxon King Фридрих засече дори
Augustus III. да.
Железопътната историк Friedhelm Ernst:
"Трябва да се види, че по това време през първата половина на Първата световна война
 е донесъл успех за Германия, военен успех. Следователно, ние разширихме и района на
интереси и зоната на удара. Това беше желанието за власт."

Balkanzug трябва да изпревари Orient-Express

Веднага след поражението на сръбската армия изведе Германия, Австрия и Унгария заедно с Balkanzug.
 През цялото бързане разрушената железопътна връзка между Османската империя и нейните съюзници
 са били възстановени. Пътуваха в конкуренция с луксозния Ориент експрес, който е бил управляван от
 военни противници Франция и Белгия. Две спални вагони, една седалка всяка кола с пруските сини
възглавници за първи и втори клас и това беше най-важното нещо, кола за хранене трябва да предложи
на пътника подобен комфорт.

"Те имаха вид на полилеи в колата трапезария в момента. В много трапезария колата имаше завеси,
 те бяха поставени втори прозорец на средата на вътрешната страна отново, преди основния прозорец,
 за да бъдат защитени от въздушни течения. А те имаха много огледала, а също и художествено оформление
 на изображения на страничните стени в колата заведения там. "

Във Виена, австрийският писател Карл Краус се е качил на моминското пътуването
 да документира събитието в сатиричното си списание "The Torch".
"Будапеща ни беше останало на няколко минути VOR 12 часовник през нощта бяхте с нас получи там
 с Magyar жарава на циганската музика, със сигурност липсва; .. Този, сега си пилее времето руснаците кървав танц,
 а това е важно, ще карам през тъмната самотата на Puszta .. Не е възстановяване в експлоатация,
както и вагон-ресторанта ни очаква отново само с 2 часовника в следобедните часове в Ниш.
В нежни горски хълмове последните грациозната джамията с мавритански порти и стройно минаре
води на релсов път от Ягодина. интересна сега всичко по-малко от малкия Вила на гарата,
в която един немски войник даде горещ чай. "

Неприятна граничен контрол за защита от тайни агенти на врага

От Сърбия пътуването мина покрай бившите бойни полета, през окупирана територия.
Тъй като е известно, че дори и тайни агенти, използващи този маршрут инспекции са особено тежки.
Всеки пътник необходим паспорт със снимка и подаване на германските и австрийските военни власти.
"Проверките граничните бяха най-неприятните, какво е имало по това време. И това е една от уюта на спалния вагон.
Те бяха много популярен, защото току-що е било по-малко нарушен."

Военният Entlausungsvorschriften поведе вече и за цивилни, които трябваше да представят сертификат,
 удостоверяващ, че те са без бъгове. Все пак, въпреки тези неудобства също се съгласи с кореспондент на
 "Berliner Zeitung съм Mittag" в песните на хваление към Balkanzug.

"С пруската точност пресякохме границата с Турция. На всички станции, които минахме сега,
 формирани групи от турци и някои турски жени в тяхната живописния костюм с ръкопляскане и викове пергола.
 Те са се втурнаха от техните далечни села, за да станем свидетели на това световно събитие . "

Два пъти в седмицата, пътува Balkanzug и обратно по маршрута над 2000 км.

преведено набързо от гугъл-транслатора от тук:
http://www.deutschlandfunk.de/kalenderblatt.870.de.html

Съжалявам, но редакцията на превода ще я направя в понеделник.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Обещананата редакция на горния цитат от пътеписа преди 100 години...

Моето пътуване преди 100 години
с Balkanzug от Берлин до Константинопол


Това е нещо, направено преди 100 години от който би могъл да си го позволи, от който е пътувал с (този) влак.
 The Orient-Express е все още една легенда, но по това време той е конкурент на "Balkanzug".
Едно пътуване на младини от Берлин до Константинопол, днешния Истанбул, по време на
Първата световна война, на което беше обърнато много внимание.
От Cornelia Rühle


Снимка от 1915 на Balkanzug.

Луксозни  приключения преди 100 години - от Берлин до Константинопол.

"Това е наистина един ден на радост за всички нас! Първият "Balkanzug" олицетворява тържеството на
нашите ръце и нашата индустрия. В този момент, защото можем да стигаме от Берлин до Константинопол,
като доказателство, че победата е наша."

Германският писател и фронтови дописник през Първата световна война Ludwig Ganghofer имаше
 честта да е един от многобройните гости, които бяха поканени на първия кръг.
Украсен с гирлянди и придружени от наздравици и зяпачи, композицията на
 Balkanzug потегля на 15 Януари 1916 от Берлинската крайна гара към Константинопол, 
през Дрезден,  Прага и Виена.  Втори влак потегли от гара Фридрихщрасе и пое по маршрута през град Бреслау.
В Унгария,  двете композиции се сливат. Две дузини журналисти следват влака и изпращат дописки.
В Дрезден срещнахме дори саксонския крал Фридрих Augustus III.

Железопътният историк Friedhelm Ernst казва:
"Трябва да се види, че по това време от първата половина на Първата световна война,
Германия има голям успех, военен успех. Следователно, ние разширихме и района на
интереси и зоната на влияние. Това беше желанието ни за власт."

Balkanzug трябва да изпревари Orient-Express

Веднага след поражението на сръбската армия, победата изведе Германия, Австрия и Унгария напред и те пуснаха заедно Balkanzug.
През цялият маршрут на разрушената железопътна връзка между Османската империя и нейните съюзници тя беше възстановена.
Пътуването е в конкуренция с луксозния Ориент експрес, който беше стопанисван от военните противници - Франция и Белгия.
Два спални вагона, един купеен вагон с пруските сини  седалки за първа и втора класа, както и най-важното нещо -
вагон-ресторанта трябва да предложи  на пътника подобрен комфорт.

"Вагон-ресторанта имаше тежки полилей. В прозорците на вагона имаше завеси,
поставени по средата между двойните прозорци за да бъдат защитени от въздушни течения.
Имаше и много огледала, както и художествени картини на страничните стени във вагоните и техните коридори "

Във Виена, австрийският писател Карл Краус се е качил на първото пътуване 
да документира събитието в сатиричното си списание "The Torch".
"В Будапеща пристигнахме няколко минути преди полунощ и не чухме горещата унгарска музика,
а през унгарската пуста ще пътуваме през цялата нощ.  Така че руснаците не могат да ни видят и
ще си пропилеят времето само. Заради извършеният ремонт на линията която е в експлоатация,
бях във вагон-ресторанта с който пристигнах в 2 следобед на гарата в Ниш.
Сред нежни горски хълмове стърчи грациозната джамията с мавритански порти  и стройно минаре ни
води релсовия път от Ягодина. Интересното е, че сега на малката като вила гара,
един немски войник ни даде горещ чай. "

Неприятен граничен контрол за защита от шпионите на врага

От Сърбия пътуването минава покрай бившите бойни полета, през окупирана територия.
Тъй като е известно, че дори и тайните агенти, използват този маршрут, тук проверките са особено внимателни и дълги.
Всеки пътник му е необходим паспорт със снимка издаден от германските или австрийските военни власти.
"Проверките по това време при границите бяха най-неприятните. И това се правеше дори в уюта на спалните вагони,
което не беше много популярно по това време да сеизвършва".
Военните власти внимаваха много и при цивилните лица, които трябваше да представят сертификат,
удостоверяващ, че те имат разрешение за пътуването.

Все пак, въпреки тези неудобства, кореспондента на  "Berliner Zeitung - Mittag" се прехласва с хвалбите си  Balkanzug:
"С пруската точност пресякохме границата с Турция. На всички гари, които минахме сега,
 имаше образували се групи от турци и някои турски жени в тяхната живописна носия,
които с ръкопляскане и викове ни посрещаха. Те идваха от техните далечни села, за да станат свидетели
 на това световно събитие . "

Два пъти в седмицата, ще пътува "Balkanzug" и обратно по маршрута си от над 2000 км.

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5522
  • Рейтинг: 618
  • Красотата е в детайла!
На днешния ден преди 70 години (31 октомври 1948 г.) е открита тържествено и въведена в експлоатация железопътната линия Ловеч – Троян.
Началото на строителството е поставено през 1929 г. Изгражда се като местна железница с трудова повинност от населението до 1934 г., когато строежът е спрян. Строителството е подновено през 1946 г., отново с трудова повинност и бригадирски труд. Последните 800 метра горно строене са положени на 24 октомври 1948 г. и на тази дата работните влакове достигат до гара Троян.
Интересното е, че по настояване на инициативния комитет, излъчен от родолюбивото местно население, линията е официално открита с първия изцяло произведен в България, два месеца по-рано, локомотив 48.04 и е осъществено, въпреки необходимостта от преодоляването на редица трудности от технически и експлоатационен характер.
Както е известно, локомотивите серия 48 нямат въздушна помпа и инсталация за командване автоматичната спирачка на влака, а са съоръжени само с парна и ръчна спирачки. Официалният влак, който е докаран до Ловеч с други локомотиви, е закаран от Ловеч до Троян само с локомотив 48.04, като влаковите спирачки са обслужвани „на ръка” от спирачи, а локомотивът е използвал парната си спирачка. Влакът е върнат по същия начин, обратно от Троян до Ловеч, при което локомотивът е пътувал заден ход. Тези подробности научих през 1960 г. лично от Иван Ковачев – зам. н-к депо София по Експлоатацията, който е бил през 1948 г. машинист на лок. 48.04 при откриването на линията Ловеч – Троян.
Както се вижда от публикациите по откриването на линията по онова време, железничарите изпълняват с чест задачата и всичко минава „гладко”, без някой да разбере за трудностите, които е трябвало да преодоляват.

Автор: Димитър Деянов
Източник: Форум "Български железници"

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
На днешният ден преди 34 години избухна
заложената бомба във вагона за майки с деца при гара Буново!


Загиналите и ранените щяха да са в пъти повече,
но влака за късмет тогава (съдба) закъснява с около минута
и не влиза в тунела за където е изчислено времето на взрива!!

  :agree: :agree: :agree:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Наближава датата на атентата в гара Буново.
Попаднах на филм от разследването му:
https://www.youtube.com/watch?v=DpTapUaEf9M
Не очаквайте нещо повече от служебните кадри.