Автор Тема: Детектор за заетост, движение и контрол на периметъра на секции и модули (фремо)  (Прочетена 32312 пъти)

BaHkaTa

  • БАНКАТА
  • Administrator
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 464
  • Рейтинг: 56
  • BDZ/UP/BN - София
    • Хоби Работилница
Тази част от форума е леко назад останала :) Ще я раздвижа малко. Прочетох всички теми и се чудех дали да поствам в старата тема "Брояч на вагони за контрол на заетостта на релсов участък" или "Автоматизиран ЖП прелез". Много е изписано но сякаш малко е направено. Реших да отворя нова тема тъй като не се вписвам в старите теми със сегашната си идея, понеже това което съм замислил като схема не предлага никакво броене и не определя посоката на движение (макар че сега като се замисля ще определя и посока)

Схемата e съвсем елементарна както за изпълнение така и като функционалност. Както е казал Айнщайн "гениалността е в простите неща". В кратце схемата ще служи за следене на заетостта на коловозите чрез инфрачервени емитери и четци разположени между траверсите. Ще се подава обратна връзка чрез светодиодна индикация върху контролното табло, което всъщност ми беше главната мисъл, за да се добива представа какво е състоянието на другия край на макета или на ниво -1 или в тунел без никаква видимост. Когато върху опто елементите има предмет локомотив или вагон тогава съответната верига се задейства и включва светодиод за съответния сектор. Така както съм го планирал схемата ще може да се разширява с допълнителни сензорни модули според нуждите.  Може да се мисли за в бъдеще и за версия за DCC но това е много напред във времето. Друго приложение на схемата е да дава информация при навлизане в коловоз последния вагон дали е отстъпил достатъчно от входната стрелка така че да няма катастрофи. Както всъщност може да следи и периметъра на изходната стрелка. Вдъхнових се когато карахме една пътническа композиция с 46-ца и трябваше да спре в обръщателното ухо и да изключим захранването, но спря по-напред и лока забръмча като включиха централата защото беше застъпил следващия сектор. С тази схема ще може спокойно да си гледаме таблото без да ставаме въртоглави и да се питаме "я виж дали отстъпи достатъчно" или "изтегли ли се достатъчно"

Като за начало купих няколко интегрални схеми една торба други чарколяци и универсална платка. Почивните дни ще се консултирам с един приятел, който разбира повече от мен. Ще изчистим схемата и се почва сглобяването на протипа. Ще поствам резултати. Надявам се да ви е интересно.

Ден първи - дъ бегининг
« Последна редакция: 06 Януари 2012, 03:48:22 от BaHkaTa »

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1012
  • Рейтинг: 257
    • bgrail.info
Ако правилно съм разбрал, идеята е наредени между траверсите фототранзистори, така че където и да има има возило, то ще е закрило поне един транзистор. Прав ли съм?

BaHkaTa

  • БАНКАТА
  • Administrator
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 464
  • Рейтинг: 56
  • BDZ/UP/BN - София
    • Хоби Работилница
Да. Прав си. Сензорите може да са наредят на произволно разтояние един от друг, но не на по-голямо разтояние от дължината на най късия вагон или локомотив. Това е за максимална прецизност и в случай че искаме да следим не само глухите коловози и тунели ами всичко дето се движи по релси. Инак за цели композиции може да не са толкова на гъсто. В дългите линии дори още разредени тъй като влака се движи по-бързо в тези участъци. Но в закрити части на макета като ниво -1 и тунели строго желателно е да са на гъсто, не че се разкачат вагоните, но може да се случи и ако спре между два сензора катастрофата е на лице.

widowmaker

  • Гост
  • Trade Count: (0)
За да се задейства фото приемник (без значение каква дължина на вълната е светлината),
отразяващата повърхност трябва да е гладка и да има отразяваща способност, т.е. да е
метално фолио, метализирано стъкло и т.н. Иначе не става, още повече, че влакът се състои
от отделни вагони, между които има пролуки, долните им страни са релефни заради пресъздаването
на спирачната система, така, че е абсурд да се направи добре работеща система по този начин.
« Последна редакция: 06 Януари 2012, 09:13:17 от widowmaker »

BaHkaTa

  • БАНКАТА
  • Administrator
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 464
  • Рейтинг: 56
  • BDZ/UP/BN - София
    • Хоби Работилница
Да, може би е така. Не знам. Никога не съм правил подобна схема. Пък и никога не съм виждал на живо подобно схемно решение от където да почерпа идей за плюсове и минуси. Доста е писано по тоя въпрос различни идей в доста сайтове. Липсват ми още две ИЦ-та. Днес ще ги купя и вероятно утре ще пристъпя към сглобяването. За сега имам надежди че ще работи  :yes: а какво ще се получи божа работа  :pleasantry: Теоретично е едно на практика излиза друго. Докато не го видя как работи и къде се дъни не мога да коментирам. Но със сигурност ще ползвам и чужд опит.

BaHkaTa

  • БАНКАТА
  • Administrator
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 464
  • Рейтинг: 56
  • BDZ/UP/BN - София
    • Хоби Работилница
Днес се сдобих с всички необходими елементи за протипирането на въпросната схема. Започва се работа. Ако ми дойде музата може да пусна първи резултати след броени минути, но да не се заричам. Когато тогава :) Залавям се с PBB-то

Ден втори - дъ прототайпинг

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK

Това за което ти говори Дани се постига сравнително просто - залепват се станиолени ленти или такова тиксо отдолу на всички возила, с лице към пода, примерно в началото и края на всеки вагон, примерно на куплунзите отдолу и си готов. Но преди това сам трябва да си отговориш на няколко трудни и противоречиви въпроса.

В общи линии всеки такъв датчик трябва да задейства индивидуален моновибратор с период на импулса примерно 3 секунди ... и когато всички датчици в даден участък мълчат, това би трябвало да означава, че в него вече "няма нищо".
Хубавичко осмисли нещата преди да пристъпиш към действие! Изчисти идеята отвсякъде и тогава чак сядай при поялника! Сам си отговори на следните въпроси:

-какво се случва при нормално движение на подвижен съсътав?
-какво се случва при преминаване с максимална скорост?
-какво се случва при преминаване с минимална скорост?
-какво се случва при спял влак и дали има значение къде точно спира?
-какво се случва при много дълъг влак, който заема 2, дори 3 участъка?
-ако един ден ти дойдем на гости и носим подвижен състав, на всички возила ли ще трябва да си налепим станиоли отдолу за да можем да ги пуснем по твойто трасе? Изключения от това не се ли допускат ... и колко от тях можем да пропуснем??

BaHkaTa

  • БАНКАТА
  • Administrator
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 464
  • Рейтинг: 56
  • BDZ/UP/BN - София
    • Хоби Работилница
Снощи стана един малак фейл. Наредих елементите опроводих ги. Пуснах ток и нищо не тръгна и даже позамириса и един свето диод предаде богу дух. PBB-то не е ползвано от достааа време. Май някъде има нещо късо между контактите. Трябва да го разглобя и почистя а не ми се занимава да редя стотици пластинки обратно. Май ще играе поялника върху универсална платка колкото и да не ми се искаше да запоявам преди да изтествам схемата.

Инак мерси за съветите приятели, но нямам намерение да ползвам лепенки. Искам да направя нещо ново и инновативно. Целта ми е универсална работеща схема без усложнения с бели листчета и станиоли по моделите. Знам че схемата ще сработи и без тях, просто снощи стана гаф с първия прототип 0.1

widowmaker

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Цитат на: BaHkaTa link=topic=3515.msg70277#msg70277 date=1326011078
Искам да направя нещо ново и инновативно. Целта ми е универсална работеща схема без усложнения с бели листчета и станиоли по моделите. Знам че схемата ще сработи и без тях, просто снощи стана гаф с първия прототип 0.1
Що си мисля, че ще има и други гафове занапред?
Абе като си имаш време за губене, губи си го, твое си е.
:yes:
« Последна редакция: 08 Януари 2012, 12:08:02 от widowmaker »

Gogo55

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Нека мислим позитивно, Ванката ако имаш нужда от помощ постни и схемата тук, повече глави по добре мислят.

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1012
  • Рейтинг: 257
    • bgrail.info
Няма място за притеснения, нормално е.
Ако тръгне от първия опит - значи има грешка (това в рамките на шегата).
Следя с интерес, защото на мен ми се стори сложно така и се преориентирах към друг принцип.

widowmaker

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Цитат на: Gogo55 link=topic=3515.msg70295#msg70295 date=1326017593
Нека мислим позитивно, Ванката ако имаш нужда от помощ постни и схемата тук, повече глави по добре мислят.
Мисленето позитивно и мечтаенето са две съвсем различни действия.
Добрите познания по електроника в случая биха били от голяма ползва.
Най малкото за да се избегне "наливането от пусто в празно".

Gogo55

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Да сложа и мойте 5 стинки в тази тема тогава, дет се вика може да са от полза на някой. Преди време бях правил един брояч на навивки за бобинажна машинка. Сега след кратък размисъл реших че може да се ползва и за брояч на влаковете. За целта просто промених в сорса думичката "навивки" на "локомотиви"-работа за 1 минута и хоп готово. Термометъра може и да не се слага, ама да има там щото остана доста памет в микроконтролера.
Подробно обяснение на схемата и .рар файл за дърпане със нужния .хех и симулация в програмата протеус тук:
http://forum.gogobg.net/viewtopic.php?f=3&t=158&p=1001#p1001
и снимка :


widowmaker

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Локомотивите са лесни.
Флайшман си имат и традиционно решение по въпроса - контакт тип гъба, вграждан на всеки един локомотив.
Начини за локомотивите много. Като влязат в играта и вагоните от влака обаче става един мазаляк...

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1012
  • Рейтинг: 257
    • bgrail.info
Като начало добре, но ние търсим дали даден участък от пътя е зает с какъв да е подвижен състав.
Ще преброи, че са преминали три локомотива, но ще знаем ли с колко вагона е бил всеки от тях и в кой участък се намират? Посоката е неизвестна => не знаем дали е влязъл или излязъл от контролирания коловоз. Не знаем и дали е само локомотив или дълъг влак, последния вагон на който е на 2 м по-назад.