Електроника и Електротехника | Electronics and Electrical Engineering > Аналогово управление | Analog Control

Детектор за заетост, движение и контрол на периметъра на секции и модули (фремо)

(1/12) > >>

BaHkaTa:
Тази част от форума е леко назад останала :) Ще я раздвижа малко. Прочетох всички теми и се чудех дали да поствам в старата тема "Брояч на вагони за контрол на заетостта на релсов участък" или "Автоматизиран ЖП прелез". Много е изписано но сякаш малко е направено. Реших да отворя нова тема тъй като не се вписвам в старите теми със сегашната си идея, понеже това което съм замислил като схема не предлага никакво броене и не определя посоката на движение (макар че сега като се замисля ще определя и посока)

Схемата e съвсем елементарна както за изпълнение така и като функционалност. Както е казал Айнщайн "гениалността е в простите неща". В кратце схемата ще служи за следене на заетостта на коловозите чрез инфрачервени емитери и четци разположени между траверсите. Ще се подава обратна връзка чрез светодиодна индикация върху контролното табло, което всъщност ми беше главната мисъл, за да се добива представа какво е състоянието на другия край на макета или на ниво -1 или в тунел без никаква видимост. Когато върху опто елементите има предмет локомотив или вагон тогава съответната верига се задейства и включва светодиод за съответния сектор. Така както съм го планирал схемата ще може да се разширява с допълнителни сензорни модули според нуждите.  Може да се мисли за в бъдеще и за версия за DCC но това е много напред във времето. Друго приложение на схемата е да дава информация при навлизане в коловоз последния вагон дали е отстъпил достатъчно от входната стрелка така че да няма катастрофи. Както всъщност може да следи и периметъра на изходната стрелка. Вдъхнових се когато карахме една пътническа композиция с 46-ца и трябваше да спре в обръщателното ухо и да изключим захранването, но спря по-напред и лока забръмча като включиха централата защото беше застъпил следващия сектор. С тази схема ще може спокойно да си гледаме таблото без да ставаме въртоглави и да се питаме "я виж дали отстъпи достатъчно" или "изтегли ли се достатъчно"

Като за начало купих няколко интегрални схеми една торба други чарколяци и универсална платка. Почивните дни ще се консултирам с един приятел, който разбира повече от мен. Ще изчистим схемата и се почва сглобяването на протипа. Ще поствам резултати. Надявам се да ви е интересно.

Ден първи - дъ бегининг

bdz43r:
Ако правилно съм разбрал, идеята е наредени между траверсите фототранзистори, така че където и да има има возило, то ще е закрило поне един транзистор. Прав ли съм?

BaHkaTa:
Да. Прав си. Сензорите може да са наредят на произволно разтояние един от друг, но не на по-голямо разтояние от дължината на най късия вагон или локомотив. Това е за максимална прецизност и в случай че искаме да следим не само глухите коловози и тунели ами всичко дето се движи по релси. Инак за цели композиции може да не са толкова на гъсто. В дългите линии дори още разредени тъй като влака се движи по-бързо в тези участъци. Но в закрити части на макета като ниво -1 и тунели строго желателно е да са на гъсто, не че се разкачат вагоните, но може да се случи и ако спре между два сензора катастрофата е на лице.

widowmaker:
За да се задейства фото приемник (без значение каква дължина на вълната е светлината),
отразяващата повърхност трябва да е гладка и да има отразяваща способност, т.е. да е
метално фолио, метализирано стъкло и т.н. Иначе не става, още повече, че влакът се състои
от отделни вагони, между които има пролуки, долните им страни са релефни заради пресъздаването
на спирачната система, така, че е абсурд да се направи добре работеща система по този начин.

BaHkaTa:
Да, може би е така. Не знам. Никога не съм правил подобна схема. Пък и никога не съм виждал на живо подобно схемно решение от където да почерпа идей за плюсове и минуси. Доста е писано по тоя въпрос различни идей в доста сайтове. Липсват ми още две ИЦ-та. Днес ще ги купя и вероятно утре ще пристъпя към сглобяването. За сега имам надежди че ще работи  :yes: а какво ще се получи божа работа  :pleasantry: Теоретично е едно на практика излиза друго. Докато не го видя как работи и къде се дъни не мога да коментирам. Но със сигурност ще ползвам и чужд опит.

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

Премини на пълна версия