Общ форум | Chit-chat > Общи приказки, свързани с хобито | Chit-chat about the hobby
Интересни снимки на български подвижен състав
Сaprycorn:
БДЖ е доставяла от въпросната фабрика 10 броя АВ4, 50 броя С3 и 14 броя 2-осни фургона. Всички доставки са направени през 1912 година.
pach:
Интересното е, че вагоните май са били с дървена обшивка, защото шведите едва след голямата им катастрофа през 1918 г,
когато изгарят доста пътници, започват да произвеждат метални кошове - за това в техните статистики ги водят "нитовани" и "заварени".
Само че металното производство е въведено едва през 1921 г. (поне при тях)
така че нашите вагони произведени десетилетие по-рано, има вероятност да са били дървени.
Ако това е така, едва ли някъде е оцелял такъв вагон...освен ако не е било направено нещо по-специално (за експонат например).
На снимката от Иво, се виждат (от дясно на ляво) врата, малък прозорец, шест големи прозореца (един е за дима) и един който май е малък (симетрично на дясната страна - най-вероятно за тоалетната).
За съжаление снимката е "хванала" вагона само до там...обаче съдейки по триъгълния "обтегач" под тези купета и наличието на талига в ляво,
смятам че вагона не е комбиниран І / ІІ класа (АВ) а ми си е чиста І-ва класа. Там в ляво е и именно ясно написано "1".
Тоест ако се вгледа човек под №14 014 има и само една буква, която наподобява "А"!!!
Също така почти през целия кош има характерната за І-ва класа жълта линия (ливрея) под покрива! ;)
Сaprycorn:
Снимката е от 60-те години, когато тези вагони са цяла 1-ва класа. Но при доставката през 1912 са били 1/2 класа.
Любопитен факт е, че до 1940 година БДЖ притежава от четириосните пътн. вагони САМО от сериите АВ4 и С4! През 1941 за първи път получаваме АВС4, а през 1955 за първи път ВС4!
След 1956, когато е премахната 3-та класа, прешаблонирането на класите се извършва по следната система:
СТАРА КЛАСА НОВА КЛАСА
АВ А
АВС и ВС АВ
С В
Така БДЖ продължава вече само с две класи.
Loco-motion:
pach, не съм казал, че това е непременно същият тип вагон, както на снимката. Но пуснах статия точно за AB4. Щом се различават, значи нашият не е от този тип. Ето още един тип вагони на Машинна и вагонна фабрика Арльов. Този пък се различава по гладкия си покрив:
http://www.nbvj.se/fordon/personvagnar/sj2001.php
pach:
Мдааа, ровим се под едни и същи места.
Интересно ти какво ще намериш под различните имена ...щото при мен се побърка компа от ровене.
Фабриката я изписват по три различни начина ...Arlöf, Arlöv и дори Arlofs=
Характерното за нашия вагон е дължината му (Ясен) която е "едва" 17,60 метра.
Този горе е 21 метра - с повече прозорци и купета. Търсих и при датчаните - те също имат внос от тази фабрика...
Дори при 3D-майсторите, но намирам само подобни на нашия ...и то без чертежи.
Интересно е преди рекострукцията как са били вътре - безкупейни с редове седалки от двете страни 1+3 или по друг начин?
ПП.Покрива може да е такъв след нашата реконструкция... :scratch_ones_head:
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия