План БКакто се вижда горе, сръбските локомотиви от бъдещата серия 20 са 3 големи групи:
20 бр. - от 1913 г. стара серия 600 СДЖ/SHS, от които до 1933 г. достигат 17 бр.
8 бр. - от 1916 г. от общо 20 бр. за kukHB, експлоатирани с kukHB номерата си 860.000 до 1933
200 бр. - от 1922 г. стара серия 6000 СДЖ/SHS
Към датата на снимката - 1917 г.:
- третата група още не е произведена
- втората група е произведена някъде преди година, но все още всички 20 машини са във владение на
австро-унгарските военни железнизи (kukHB) и ако беше сниман локомотив от тая група, той щеше
да е с kukHB -номера. 8 локомотива от тях ще станат сръбска собственот, но до тогава ще трябва да
изминат поне година, 2, или 3.
- първата група - единствената възможност която остава за локомотив 116. Както вече стана ясно,
цялата група то 20 машини в продължение на 2 години (цялата 1916 г. та почти до края на 1918 г.)
е била с български номера 107-126.
Вече писах, че всичко се връзва, но остана една единствена дреболия, която никак не се вписва в
цялата катинка - плугът!
Къде са ползвани плугове от тоя тип? - В Османската империя, в цяла Африка, в близкия, далечния
и в средния изток, или обобщено - в цяла Африка и почти цяла Азия, с дребната уговорка, че цяла
Африка означава - само теснолинейки главно 1067 mm.
И понеже Африка и Азия са сравнително далече, а и търсената страна би трябвало да е от участвалите
в поне една от трите войни на Балканите 1912-1918 г. като единствена възможност остава само Турция.
Ако погледнем плуговете на турските локомотиви, ще видим, че те са съвсем като нашите в БДЖ,
като не е ясно кой от кого е гледал, но това е едва във 2-ра епоха, а в първа турска епоха плуговете
на локомотивите им в голямата си част са били като този на локомотив 116. Ето например какви са били
плуговете на Османската Хиджазска железница (Hejaz Railway) теснолинейка 1050 mm, строена в
Хиджазската планина по източното крайбрежие на Червено море в началото на 20-ти век:

Ами 1:1 като на локомотив 116!
За момента приемам, че локомотивът е с турски плуг от първа епоха. Остава да се види само, дали в
Турция са имали локомотиви от типа на JDZ 20.
И ... "бинго" ...
Първите локомотиви от тоя тип, почти същите като сръбските, са поръчани от Източните железници
(Chemins de Fer Orientaux [CO]) на барон Хирш (Baron Hirsch) през 1912 г. - само 3 локомотива за
отсечката Солун-Битоля (на български), Salonique à Monastir (SM) (на френски за Турция), или
Thessaloniki–Monastir (на гръцки), доставени една година преди първите 20 сръбски мащини от 1913 г,
които след войните остават в Гърция:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Borsig 8179-8181 1912
1'C h2 + 3T ~ JDZ 20
1912 – CO 521-523 SM – Chemins de Fer Orientaux (CO, CFO); Salonique à Monastir (SM)
1920 – SEK Eγ 241-243 – Thessaloniki–Monastir SEK/OSE
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Eγ - гръцки букви - епсилон гама
До този момент това е съвършенно непознат тип цвилингов локомотив, с прегрята пара и
триосен тендер, нещо подобно на пруския P6, произвеждан в периода 1902-1910.

Chemins de Fer Orientaux (CO) 1888 Salonique à Monastir (SM)
На първата карта с черено са показани Източните Железници на Османската Империя в
1888 г, като разликата с 1912 г. се състои само в това, че от 1908 г. железницата вече е
откупена от държавата в тогавашните български земи. Втората карта показва крайните
точки на железопътния участък за който са предназначени 3-те поръчани локомотива.
За сега съм открил само тези 2 снимки на въпросните 3 локомотива:

523 CO SM, 1912

SEK Eγ 702 ex Eγ 241 ex 521 CO SM, 1947
Снимките са от гръцкия форум "
BALKANMODELS", в тема за същите локомотиви,
http://balkanmodels.biz/forum/viewtopic.php?f=16&t=321където има повече въпроси отколкото отговори, но това е съвсем нормално за
събития случили се преди 100 години.
Каква е съдбата на 3-те турски (CO) локомотива?
Те пристигат на местоназначението си в навечерието на Първата Балканска война
през 1912 г. Войната избухва и машините чисто нови и още неупотребени попадат
в ръцете на сръбската армия, експлоатирани са от тях известно време, след което
са предадени на гърците. Колко известно е това известно време - не е много известно,
но явно е било достатъчно, щото сърбите да оценят показателите на чисто новите
машини и накрая да поръчат и за себе си точно такива. Именно по този начин се
стига до вече коментираната по-горе първа доставка от 20 локомотива за СДЖ от
1913 г.
Възможно ли е локомотив 116 де е един от трите турско-гръцки локомотиви, някак попаднал у нас през 1917?
Точно тази възможност имах предвид в началото, която после изпадна като "план Б".
Гледайки в плуга на локомотива, нямам никакво друго логично обяснение, освен да е
точно от тях. За съжаление и на двете снимки горе, плуг няма, както няма и на всички
сръбски машини, които ще закача по-късно, въобще с плуг (за сега) е само локомотив
116 и никой друг.
Независимо от личните желания и убеждения обаче, единствено смислена и заслужаваща внимание е обективната истина.
Колкото и да ми харесва идеята, че локомотив 116 е единия от първите 3 турско-гръцки,
по-внимателното
вглеждане в детайлите на всички налични снимки,
класират еднозначно
локомотив 116 към първата сръбската група. Това потвърждава окончателно "план А".
Явно плугът не е от определящо значение, а кой, кога и защо е сложил турски плуг на
сръбски локомотив, пък и откъде го е взел - не е ясно.
И така, окочнателната диагноза от мен е:
Локомотив 610 СДЖ с турски плуг като БДЖ 116 на гара Костенец 1917 г.
Lok 610 SDZ mit türkische Pflug als BDZ 116 in Bf Kostenec um 1917
Специални поздрави за г-н Д. Деянов със следващата снимка!
В паралелна тема на цитирания по-горе гръцки форум, е закачена доста прилична
снимка на престоялия в Гърция между двете световни войни наш локомотив 522:

-------------------------------
Hanomag 6620 1912
E n2v
1913 - БДЖ 522
1920 - SEK Kα 802
1941 - БДЖ 28.82
1954 - +
-------------------------------
Тук надолу ще добавя свои коментари към 2 от снимките в гръцкия форум:
Цитат:
"Двете снимки вече са били предмет на дълга дискусия в Drehscheibe. Изводът е,
че локомотивът най-вероятно е JZ серия 20, най-вече защото няма снимка, на Eγ
с 4-осен тендер."
----------------------------------
Кратък коментар от мен: Потвърждавам, това е сръбски локомотив и не само
заради 4-осния тендер, а надписът
"V" - еднозначно определя времето на Първата световна война (WK1).
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Цитат:
"Th - според пенсиониран SEK машинист означава "THEBEN", а не "Thessaloniki". Очевидно е,
че германците са построили огромна разпределителна гара на гара Thiva."
----------------------------------
Кратък коментар от мен: Надписът "Th" - еднозначно определя времето на Втората световна война (WK2), а самото
"Th" - може да означава само едно - Thessaloniki (Солун) и нищо друго.
"THEBEN", или "Thiva" просто липсват в списъците за на военновременните железопътни
дирекции в окупираните територии.