Автор Тема: Стрелки - самоделки  (Прочетена 20936 пъти)

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2282
  • Рейтинг: 883
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
Re: Стрелки - самоделки
« Отговор #30 -: 12 Май 2013, 18:43:20 »
Полу готовите стрелки:



Довършването на стрелките може да следите в темата за моя макет.

VladoC

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 41
  • Рейтинг: 22
Re: Стрелки - самоделки
« Отговор #31 -: 11 Февруари 2017, 14:33:28 »
Здравейте от един новобранец.
Казвам се Владимир Цанков и съм от Русе.
Това е пъвият ми опит за изработване на стрелка:
Мащаб HO, дължина на правата - 228,3 мм, ъгъл на отклонение 12,5 градуса,
радиус 558 мм.
Релсов материал - Tillig code 100.



За шаблон използвах 6 мм МДФ, изрязан на CNC, който се оказа неподходящ за целта, поради малката твърдост - при изработване на стрелката се разслои.
Все пак се получи сравнително добро изделие:



На външен вид не ми харесва, но при тестовете моделите преминаваха плавно, без удари и подскачания.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2282
  • Рейтинг: 883
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
Re: Стрелки - самоделки
« Отговор #32 -: 11 Февруари 2017, 16:37:54 »
Здравей,

Като за първи опит мисля че много добре ти се е получило. Особено ако колелата вървят добре.

Предлагам ти:
Роговите релси, тези стърчащите покрай сърцето, да ги оставиш поне с една траверса по-къси. Така е на истинските стрелки.
Изолацията, заради която си рязал едната ходова релса, ти съвпада с рязането на двете релси на езика. Там цялата ти стрелка се крепи само на едната най-крайна релса. Трябва да внимаваш при монтажа. Най-добре да режеш тази крайната релса на съсеседната позиция, през една траверса.
Мисля че самите траверси трябва да ги направиш по-тесни. У нас дървените са 220 - 240 мм широки, на стъпка от около 600 мм, при теб ширината е половината от стъпката, а трябва да е по-малка.
Мисля че не е необходимо да запояваш всяка траверса, ако това не ти харесва как е станало. Трябва да имаш достатъчно мощен поялник - според мен 40 - 60 вата, и задължително флюс, може и течен. За да може спойката да стане бързо и да не остава много материал отгоре. Като запоиш достатъчно траверси за да държат отделните парчета на стрелката, другите можеш да ги капнеш с капчица (не българска).

Смятай че като баластираш и си поиграеш с четката външния вид ще стане съвсем друг, така че давай смело напред.

ПС - предполагам си си взел шаблончето за Н0 от тилиг, за да си сигурен че ще върви всичко по стрелките.
« Последна редакция: 11 Февруари 2017, 16:51:34 от mitko0888 »

pach

  • Trade Count: (39)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 11690
  • Рейтинг: 1142
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Стрелки - самоделки
« Отговор #33 -: 11 Февруари 2017, 17:11:27 »
Здравей и от мен за добре дошъл!
Както казва и Митко, нашия специалист по самоделните и екзотични разклонения, като за първи опит се е получило много добре!
Чисто механично явно си се справил с преминаващите колооси.
Интересно електрически как е?
Не виждам смисъл обаче да разцепващ траверсата която ти движи езика. Така или иначе и двете части от езика са ти свързани електрически с крайните релси. Това обаче може да ти изиграе лоша шега при по-голяма лакатушене при преминаване на колоосите в комплект от  тилиги и в състав от няколко четириосни вагона. Тогава люшкане, лашкане и лакатушене
има доста, най-малкото защото състава е подложени на опъване между теглещия локомотив и тежестта на влаковия състав според дължината.
А при такова лакатушене и метални колооси с каквито са модерните модели има вероятност да става късо съединение. Разбирам мерака ти да отпадне допълнително електрическо превключване на езика ( и сърцето) но за всички мащаби от Н0 към ТТ надолу това е неизбежно.
Пробвай и помисли по този въпрос.
А защо избра код 100, който е 2.5 мм висок?
Може би заради старите модели които имаш.
Но така се застопоряващ към определен вид релси на определена фирма.
И последен въпрос  - с какво ще задвижващ разклонението?
Дори и с ръчен хебел с тежест ( ама колко ще е тя като е модел...) ще трябва добро усилие и продължителен натиск за да държи огъването на езиците в крайно положение. Да знам че те са изпилени и изтънявани ама все пак са малко като пружини!

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2282
  • Рейтинг: 883
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
Re: Стрелки - самоделки
« Отговор #34 -: 11 Февруари 2017, 19:06:24 »
pach, недей забърква човека. Много хубаво си ги е +разцепил" точно където трябва (и малко повече). Никакво късо не може да стане точно по този начин, и задължително трябва да се захранва правилно сърцето точно при такова рязане, няма такива мераци без захранване.

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Стрелки - самоделки
« Отговор #35 -: 11 Февруари 2017, 19:50:34 »
На този тип стрелки късо съединение се получава понякога между сърцето на стрелката и контрарелсата до него... Защото и двете са метални и захранени с различен поляритет. Зависи изключително от това какво е реалното междуосие на колооста /разстоянието от върха на единия реборд до другия/ и дали се получава достатъчно голямо странично местене по време на движение. При някои марки /като Trix/ се получават бели от този сорт. Понякога преминава нормално, на следващото минаване прави късо, особено при ниска скорост - сработва защитата на централата и заради една стрелка "умира" цялото движение.

pach

  • Trade Count: (39)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 11690
  • Рейтинг: 1142
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Стрелки - самоделки
« Отговор #36 -: 11 Февруари 2017, 20:34:43 »
Прав си Митко! :hi:
Гледах снимките без да ги увелича и съм се вкарал в заблуда... :blush2:

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2282
  • Рейтинг: 883
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
Re: Стрелки - самоделки
« Отговор #37 -: 11 Февруари 2017, 21:03:08 »
Цитат на: Best Ripper link=topic=3532.msg106765#msg106765 date=1486835434
На този тип стрелки късо съединение се получава понякога между сърцето на стрелката и контрарелсата до него... Защото и двете са метални и захранени с различен поляритет. Зависи изключително от това какво е реалното междуосие на колооста /разстоянието от върха на единия реборд до другия/ и дали се получава достатъчно голямо странично местене по време на движение. При някои марки /като Trix/ се получават бели от този сорт. Понякога преминава нормално, на следващото минаване прави късо, особено при ниска скорост - сработва защитата на централата и заради една стрелка "умира" цялото движение.

Няма никакъв шанс да стане късо между сърцето и контрарелса. Между металните части с резличен поляритет има около 1 сантиметър. Най-близкото късо е между двата езика, където Владо Ц предвидливо е дръпнал рязането за да има още няколко милиметра, което е напълно достатъчно и късо може да стане само при дерайлирал вагон и разни други условия. А за това може да се захранва не само сърцето, а и езиците (с още един контакт) при което късото става два пъти невъзможно.

VladoC

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 41
  • Рейтинг: 22
Re: Стрелки - самоделки
« Отговор #38 -: 12 Февруари 2017, 09:55:46 »
Шаблона за стрелките съм взел от тук: http://www.handlaidtrack.com/
Стрелката, която изработих има два съществени дефекта:
Сърцето не е разположено по продължението на езиците, което е предпоставка за дерайлиране. Причината е неточно фрезования шаблон.
Имам намерение да направя нови шаблони от алуминиева сплав, като отстраня този недостатък.
Втория дефект е от запояването. Използвах поялник с неподходяща човка, при което се натрупваше повече припой от необходимото.

Имам колекция от подвижен състав на PIKO от времето на ГДР. По тази причина избрах профил Code 100.
Релсовият материал ще бъде на ATLAS.

Имам въпрос към mitko0888: Какви шаблони използваш за изработката на стрелките? От снимките оставам с впечатление, че не ги изработваш по отделно, а гърловината е едно цяло, без джонтови съединения между отделните стрелки?

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Стрелки - самоделки
« Отговор #39 -: 12 Февруари 2017, 10:51:21 »
Цитат на: mitko0888 link=topic=3532.msg106767#msg106767 date=1486839788
Няма никакъв шанс да стане късо между сърцето и контрарелса. Между металните части с резличен поляритет има около 1 сантиметър. Най-близкото късо е между двата езика, където Владо Ц предвидливо е дръпнал рязането за да има още няколко милиметра, което е напълно достатъчно и късо може да стане само при дерайлирал вагон и разни други условия. А за това може да се захранва не само сърцето, а и езиците (с още един контакт) при което късото става два пъти невъзможно.
Напълно е възможно при триосна токоснемаща талига... Ако искаш ми вервай...

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2282
  • Рейтинг: 883
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
Re: Стрелки - самоделки
« Отговор #40 -: 12 Февруари 2017, 11:02:15 »
Не съм ползвал готови шаблони. Стрелките съм си ги чертал сам. Всяка стрелка си е отделна - вижда се на тези снимки. Измислил съм си ги с геометрия според гърловината. Тези неща - от fast track - са хубави ако си купиш от тях всичките инструменти и шаблони, че и релсите. Не си мисля че моите стрелки са "образец" - напротив, след като ги направих и карах по тях видях някои неща, за които съм писал и за които предварително никой не ми беше казал и не бях предполагал.

ПС - това със сърцето можеш да го оправиш - с дремелчето ще го пилнеш малко от двете страни, и ще натиснеш с поялника контрарелсите така, че реборда да не се закача в сърцето.

ПС2 - За рипъра - не знам дали знаеш кое е сърце и кое е контрарелса. Както съм написал те са доста далече едно от друго за да стане късо. Ако пък си си мислил за сърцето и роговите релси - те са с еднакъв поляритет, електрически са свързани "на късо" и не може да стане късо. Ако пък говориш за стрелките на пико, при които наистина става късо, тяхната схема няма нищо общо с тази. Така че ца сега не шъ ти вервам ... Пък и късо до сега не съм видял при мен, макар че имам няколко локома с триосни талиги, както и парни с повече електрически свързани токснемащи колела.

Mixy

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1506
  • Рейтинг: 360
    • SCARM - българският софтуер за дизайн на релсови планове и жп макети
Re: Стрелки - самоделки
« Отговор #41 -: 12 Февруари 2017, 16:27:41 »
За дизайн на собствени (самоделни) стрелки има една хубава безплатна програма, казва се Templot. Интерфейсът и е малко странен, но след свикване върши много добре работата за която е предназначена.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2282
  • Рейтинг: 883
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
Re: Стрелки - самоделки
« Отговор #42 -: 12 Февруари 2017, 18:36:48 »
Изглежда да е много яко!

Като гледам тази тяхна снимка:


май е като моята комбинация:


А това ми предстои и на мен:


Английска му работа ...

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Стрелки - самоделки
« Отговор #43 -: 13 Февруари 2017, 10:29:19 »
Цитат на: mitko0888 link=topic=3532.msg106770#msg106770 date=1486890135
ПС2 - За рипъра - не знам дали знаеш кое е сърце и кое е контрарелса. Както съм написал те са доста далече едно от друго за да стане късо. Ако пък си си мислил за сърцето и роговите релси - те са с еднакъв поляритет, електрически са свързани "на късо" и не може да стане късо. Ако пък говориш за стрелките на пико, при които наистина става късо, тяхната схема няма нищо общо с тази. Така че ца сега не шъ ти вервам ... Пък и късо до сега не съм видял при мен, макар че имам няколко локома с триосни талиги, както и парни с повече електрически свързани токснемащи колела.
Представи си, че знам. И не говоря за стрелки на Пико, а за Флайшман профи.. дългите стрелки 30 см. С метални контрарелси и подвижно, захранено сърце. Личен опит с макета на Живко. На локомотивите на Трикс явно колоосите са по-тесни с една идея, в резултат на което колелото опира между сърцето и контрарелсата до него, които са с различен поляритет и дава късо. При голяма скорост се получава само леко придръпване - на защитата на централа й трябва по-дълго време късо съединения, за да сработи. Докато при ниска скорост всичко "умира". И най-лошото е, че не всеки път го прави. А иначе го прави и на някои вагони с метални колела. И го прави при преминаване направо през стрелката, когато няма центробежна сила, притискаща колелата към сърцето.

Mixy

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1506
  • Рейтинг: 360
    • SCARM - българският софтуер за дизайн на релсови планове и жп макети
Re: Стрелки - самоделки
« Отговор #44 -: 13 Февруари 2017, 12:20:37 »
Дългите стрелки Fleischmann Profi (водят се скоростни) са с доста извратена геометрия на завоя - радиусът намалява с навлизането в отклонението  :blink:  Не бих се учудил ако и в електрическата част са ги окепазили...