Автор Тема: BR 72 DRG, Westmodel 10099  (Прочетена 13633 пъти)

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:BR 72 DRG, Westmodel 10099
« Отговор #15 -: 27 Януари 2012, 16:59:27 »
Много въпроси се събраха в тази тема...
Откровено казано, ако сега започвах да колекционирам парни локомотиви, едва ли бих обърнал внимание точно на тази серия. Но с годините, постепенно сериите се запълваха, и специално в групата на старите пътнически тендерки (BR 70-BR 79), остана празна само 72-ката. Единствен производител е Вестмодел, и така се стигна до запознаването ми отблизо с тази фирма.
Общото ми впечатление от Вестмодел е, че са много трудни за сглобяване. Разбира се това се дължи и на липсата ми на опит в работата с цветни метали, но се измъчихме и Васко и аз. Снимки не съм правил по време на монтажа защото нямах апарат  тогава, но дори да имах, при наличието на проблемен елемент, бих хванал първо пилата, а не фотоапарата... А проблемните детайли бяха много, имаше много пилене, напасване и т.н. Почти никъде не са предвидени някакви "легла" или специални отвори, които да улеснят монтажа, примерно "този детайл  ляга върху онзи детайл, или онзи детайл влиза в специалния отвор, предвиден за него"... Всичко трябваше да се измисля на място според случая. Единственият фабрично разпробит отвор  с резба в котела, предвиден за свързване с рамата, се оказа разпробит на грешно място, наложи се да се прави нов отвор, но пък материала на котела се оказа много твърд и бургиите се чупеха, вместо да пробиват...Както и да е.
Още не съм мислил конкретно с кои вагони да бъде тази машина, но най-вероятно, те ще бъдат двуосни от пруски произход.
Сега няколко думи за лостовата система на спирачката. Както добре се вижда от материалите на widowmaker, при варианта Т5.2 те са от външната страна на колелата. Такива спирачки се срещат и при други серии- 13, 36, 71.3. На втората снимка вече тези лостове са скрити във вътрешната страна, но кога точно се прави това преустройство мога само да гадая, най-вероятно към края на 30-те години. Но тъй като аз се стремя към вида на локомотива от ранните години на втора епоха (от този период са и табелите с надписите), избрах варианта с външните лостове. Поради същите съображения запазих и надстройката върху покрива на кабината. Както се вижда, в по-късните години, тя е премахната.
Колкото до предавките, мисля че са изчислени  добре, въпреки изключително простата трансмисия. А тя е моторче с шнек, едно междинно зъбно колело и редуктора на ведущата колоос. Втората колоос се задвижва чрез щангите. Тук трябва да отбележа, че фабрично не беше дадено никакво токоснемане,  а и в инструкциите за монтаж не беше упоменато нищо за токоснемането. Понеже колелата са едностранно изолирани, естествено единия полюс дойде от рамата, а за другия Васко измисли една много простичка (гениалните неща са простички) пластинка, запоена директно върху крачето на мотора и контактуваща с двете двигателни колела.
Ето малко по-подробна информация за съставните части и монтажа:



Както се вижда, вариантите на Вестмодел са K.P.E.V. и DR, а вариантът DRG съм го виждал на снимка в някакво списание (но в кое, не помня) точно с питателен дом, водоподгревател и водна помпа, надстройка на кабината и спирачки с външни лостове. Не си спомням обаче на кое място стоеше табелата RBD Berlin, и дали буферите не бяха от лекия тип.

toniemi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 4781
  • Рейтинг: 632
  • Направи си сам и ще ти олекне! HO,Z Само БДЖ
Re:BR 72 DRG, Westmodel 10099
« Отговор #16 -: 27 Януари 2012, 17:23:23 »
Любо е прав че тези щанги на спирачната система не работят.Явно са ги имитирали малко бутафорно!На чертежа се вижда как действително е захваната лостовата система и калотките на истинският лок действат!Но важното е да не се вглеждаме във всичко...иначе няма да е моделче!

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:BR 72 DRG, Westmodel 10099
« Отговор #17 -: 27 Януари 2012, 17:33:47 »
Цитат на: toniemi link=topic=3559.msg71909#msg71909 date=1327677803
Любо е прав че тези щанги на спирачната система не работят.Явно са ги имитирали малко бутафорно!На чертежа се вижда как действително е захваната лостовата система и калотките на истинският лок действат!Но важното е да не се вглеждаме във всичко...иначе няма да е моделче!
Това са дали в сета, и това съм сложил

widowmaker

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:BR 72 DRG, Westmodel 10099
« Отговор #18 -: 27 Януари 2012, 18:34:47 »
Лостовата система би трябвало да е подобна на тази на S6,
тъкмо прегледах чертежите, които имам:

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:BR 72 DRG, Westmodel 10099
« Отговор #19 -: 27 Януари 2012, 20:52:05 »
Ето ги локомотивите с подобна лостова система на спирачката, и съответно кой производител как се е справил.
Roco BR 36 (P4.2)

Guetzold BR 71.3

Fleischmann BR 13 (S6)

Изглежда тези външни лостове са били масово разпространени при локомотивите с две двигателни колооси.

anubis

  • Trade Count: (5)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 327
  • Рейтинг: 28
  • HO
Re:BR 72 DRG, Westmodel 10099
« Отговор #20 -: 27 Януари 2012, 21:26:34 »
Цитат на: Сaprycorn link=topic=3559.msg71906#msg71906 date=1327676367
Сега няколко думи за лостовата система на спирачката. Както добре се вижда от материалите на widowmaker, при варианта Т5.2 те са от външната страна на колелата. Такива спирачки се срещат и при други серии- 13, 36, 71.3. На втората снимка вече тези лостове са скрити във вътрешната страна, но кога точно се прави това преустройство мога само да гадая, най-вероятно към края на 30-те години.
Ясе, в предишния ти пост намираме отговора на този въпрос:
Nach einer Aufarbeitung bei LEW Hennigsdorf stand die Lok noch einige Jahre im Dienst der DR und ist 1955 beim
Bw Berlin-Lichtenberg ausgemustert worden.
Думата Aufarbeitung освен като ремонт, се превежда и като преработка (за обикновен ремонт не е и нужно машината да ходи в LEW Henningsdorf), а einige като няколко (повече от две, но по-малко от десет) години преди лока да бъде бракуван през 1955-та. Во кратце преустройството е направено между 1946 и 1953 година. По-съм склонен да вярвам, че е някъде около 1953-та, защото към 1946-та, непосредствено след войната, освен че LEW Henningsdorf е бил в развалини, името му не е било това, а все още се е казвал Borsig. Самото ГДР е създадено 1949г.
« Последна редакция: 27 Януари 2012, 21:39:07 от anubis »

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:BR 72 DRG, Westmodel 10099
« Отговор #21 -: 27 Януари 2012, 21:35:30 »
Tака и предполагах, че това преустройство е направено в по-късните години :yes:
Колко е полезно да се знае немски език, езикът на железницата :hi:

anubis

  • Trade Count: (5)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 327
  • Рейтинг: 28
  • HO
Re:BR 72 DRG, Westmodel 10099
« Отговор #22 -: 27 Януари 2012, 22:00:00 »
Недей да скромничиш. Тия Дампфлокархиви ги изяде с кориците. Да не би да си ползвал личен преводач(ка)?!! ;D

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:BR 72 DRG, Westmodel 10099
« Отговор #23 -: 28 Януари 2012, 08:06:52 »
Цитат на: toniemi link=topic=3559.msg71909#msg71909 date=1327677803
Любо е прав че тези щанги на спирачната система не работят.Явно са ги имитирали малко бутафорно!На чертежа се вижда как действително е захваната лостовата система и калотките на истинският лок действат!Но важното е да не се вглеждаме във всичко...иначе няма да е моделче!
Точно такава ще да е причината! На чертежа се вижда ясно как работи лостовата с-ма на спирачките. За съжаление на модела не е така. Може би причината е че това е просто модел. Видно е че други фирми са се справили по-добре с пресъздаването на този елемент. Не знам защо точно това ми направи впечатление.
Относно инструкцията за монтаж: Виждал съм и на други фирми подобни "дантелени" инструкции за монтаж. Наистина е мъка да работиш по това. Вероятно в някои момент ще пробвам някой модел на WEINERT. От снимки в нета останах с впечатлениетоq че сетовете им са по-добре подготвени от този на WESTMODEL.

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:BR 72 DRG, Westmodel 10099
« Отговор #24 -: 28 Януари 2012, 11:08:17 »
Имах честта да се запозная и с Вайнерт (или по-точно аерографът ми се запозна с Вайнерт :)). Там нещата стоят по различен начин. Комбинацията от бял метал и месинг е определено по-лесна за сглобяване. Може би в друга тема ще разкажа по-подробно.

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:BR 72 DRG, Westmodel 10099
« Отговор #25 -: 28 Януари 2012, 17:02:16 »
Ясене, тоя бял метал е голям боклук, и ако трябва да съм честен бих предпочел модела да е 100% месинг. А причината е в структурата на самата бяла сплав. С времето, най-неочаквано за мене отливките от този метал просто се разпадат, не ми е ясна причината за това явление, но имам вече един локомотив на Лилипут, който е в невероятно разкривено и полуразпаднато състояние от към детайли с точно такава сплав. За мене ЦАМ-а е материал с живот не повече от 5-10г. и би трябвало да се ползва само за неотговорни и евтини изделия, като количките МАЧБОКС примерно или пък в леките автомобили, но в моделизма НИКОГА! :)

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:BR 72 DRG, Westmodel 10099
« Отговор #26 -: 28 Януари 2012, 18:36:36 »
Taka e Любо, и аз съм виждал как се разпада колело на Лилипут, отлято от такъв материал.
Но факт е, че при Weinert половината от детайлите са от белия метал, при Model Loko около 80% е бял метал, а при M&F е 99% (там само буферите са месинг) :)

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re:BR 72 DRG, Westmodel 10099
« Отговор #27 -: 28 Януари 2012, 23:49:03 »


72 001.II
ex Eutin-Lübecker EB
Bw Berlin Ahb
1942

Letzte Br. Unt. 19.5.42
RBD Berlin
Bw Anh. Bf (Ahb)

Henschel 10446 1911
Übernahme DRG - 1.5.1941
verkauft - 1943
Werklok 2580 - 1.1.1946
« Последна редакция: 29 Януари 2012, 00:07:00 от CaLLlo »

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re:BR 72 DRG, Westmodel 10099
« Отговор #28 -: 29 Януари 2012, 12:32:21 »
Цитат на: Сaprycorn link=topic=3559.msg71906#msg71906 date=1327676367
   ...
Както се вижда, вариантите на Вестмодел са K.P.E.V. и DR, а вариантът DRG съм го виждал на снимка в някакво списание (но в кое, не помня) точно с питателен дом, водоподгревател и водна помпа, надстройка на кабината и спирачки с външни лостове. Не си спомням обаче на кое място стоеше табелата RBD Berlin, и дали буферите не бяха от лекия тип.

Спомням си един криминален филм, в който няколко минувачи само случайно бяха се разминали с престъпнка и после като бяха ги завели в полицията за очна ставка с други случайни хора, на които нарочно бяха разменили атрибутите - палто, шапка, шалче и т.н. ... и никой не можа да се сети с какви хора точно се е раминал пред магазина, но един от всички каза - "Не обърнах особено внимание, но имаше един човек като този, с шалче като онова, с шапка като на високия мъж и с палто като на тъмнокожия, но нали ви казах, не обърнах особено внимание." - а един от полицаите само рече на останалите - "Леле ... а какво ли щеше да е ако беше обърнал внимание ...".
                  

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:BR 72 DRG, Westmodel 10099
« Отговор #29 -: 29 Януари 2012, 13:09:36 »
Така е, огромно количество информация минава покрай нас, но не и обръщаме достатъчно внимание, кой да знае, че точно тази информация един ден ще е необходима :)