Автор Тема: Изчезнали ж.п. линии и малко известни съществуващи клонове  (Прочетена 98895 пъти)

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5522
  • Рейтинг: 618
  • Красотата е в детайла!
Цитат на: gregary link=topic=3586.msg74895#msg74895 date=1331675083
Линията Алдомировци - Болшевик съществува ли все още?
Ако съществува,то тогава извършват ли се пътнически превози или са само товарни? :hi:
Съществува и се ползва, но само за товарно движение.

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6709
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Локомотив 04.012 на гара Алдомировци с влак от Болшевик-02.01.2000 г.


http://autoloco.forum777.com/t2407-loc040121
ей това е влакЪ !

fpk1999

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 507
  • Рейтинг: 21
  • Перфектният мащаб е 1:1 !!!
Цитат на: Vlado link=topic=3586.msg74905#msg74905 date=1331708270
Цитат на: gregary link=topic=3586.msg74895#msg74895 date=1331675083
Линията Алдомировци - Болшевик съществува ли все още?
Ако съществува,то тогава извършват ли се пътнически превози или са само товарни? :hi:
Съществува и се ползва, но само за товарно движение.
Радвайте се на такива линии по които все още има някакво движение че иначе можеха вече да са в течно състояние...

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5522
  • Рейтинг: 618
  • Красотата е в детайла!
Вярвай ми, искрено се радвам, че и нещо повече - даже смея да мечтая за изграждането на нови...  :yes:

gzo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Учуден съм че тази серия локове са били в експлоатация и през 2000 г. Мислех, че са бракувани по-рано !?


fpk1999

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 507
  • Рейтинг: 21
  • Перфектният мащаб е 1:1 !!!
Цитат на: gzo link=topic=3586.msg74910#msg74910 date=1331732356
Учуден съм че тази серия локове са били в експлоатация и през 2000 г. Мислех, че са бракувани по-рано !?

(Image removed from quote.)
Тези локомотиви са били в експлоатация до около 1999/2000г
В друг форум четох че локомотивът серия 04 на снимката е бракуван чак след края на пътническите превози по линията през 2002г.Дали е вярно?!

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1012
  • Рейтинг: 257
    • bgrail.info
Не е вярно, не е бракуван.

anubis

  • Trade Count: (5)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 327
  • Рейтинг: 28
  • HO
Чувал съм за съществувала някога теснолинейка по поречието на Ерма река в Трънско, продължаваща в сръбско (но по времето когато е строена това е била българска територия). Някой има ли повече информация? А що се отнася до дековилката Долен Чифлик -Дюлино имало е и пътнически  вагон, прикачван към товарните, издавани са и билети...

Rado

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 151
  • Рейтинг: 89
Когато човек пътува с влак от София към Варна например, минавайки през Шумен вероятно би му направило впечатление, че след Дивдядово линията прави един голям завой почти в обратна посока. След гара Шумен пак прави един почти обратен завой и продължава отново на изток. Трасето наподобява латинската буква S.
Поради тази причина, а и за да се избегне транзитното преминаване на товарните влакове през гарата, някъде през седемдесетте или осемдесетте години на миналия век се построява обходна линия с дължина около 6 km, която заобикаля града - главно от югоизток. Освен това, в същия югоизточен край на града се построява един "триъгълник". Чрез двете съоръжения на практика става възможно транзитното преминаване във всички възможни направления: Г.Оряховица - Каспичан; Г.Оряховица - Комунари и Комунари - Каспичан. За да добиете по-добра представа за това, за което говоря, вижте как е изглеждало всичко през 1984-та година (снимката съм завъртял на 90 градуса, за да се вижда цялата, т.е. вдясно е север):

А ето как изглеждат нещата днес:

Някъде в средната част на обходната линия:

Така изглежда обходът при шосейния надлез, близо до стрелката в направление Каспичан:


Стрелка на триъгълника (направление Г.Оряховица - Комунари) при изхода за Комунари:

Стрелочен пост на същото място:

Още няколо изгледа от този триъгълник:




Незнам колко интензивно се е използвало всичко това до 1989г. Очевидно, по едни или други причини, днес количеството на влакове и товари е намаляло в пъти. Но да се разрушава нещо, в което са хвърлени толкова средства, труд и т.н., което все пак не пречи на никого и би могло да се използва, макар и рядко, поне за мен не е оправдано.

Вариант за транзитно преминаване има и от другата страна на планината - при гара Карнобат (направление Комунари - Бургас). Ето как днес изглежда и там:


Тук линията все още не е демонтирана, но вероятно стрелките в двата края са премахнати (дали е така, най-добре ще каже liro4605).

И тъй като темата е и за малко известните клонове - скоро научих за съществуването на около 8 километров клон от гара Смядово до бившия химически завод край града, с още едно отклонение до военното поделение. След всичко което видях, очаквах и той да е унищожен, но освен че не е, очевидно дори се използва:

KRAKOMOBILA

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2727
  • Рейтинг: 236
  • 46-та серия долу от графика - Шкода рулз!
Цитат на: anubis link=topic=3586.msg74958#msg74958 date=1331862558
Чувал съм за съществувала някога теснолинейка по поречието на Ерма река в Трънско, продължаваща в сръбско (но по времето когато е строена това е била българска територия). Някой има ли повече информация? А що се отнася до дековилката Долен Чифлик -Дюлино имало е и пътнически  вагон, прикачван към товарните, издавани са и билети...
Да съществувала е тази теснолинейка. Към момента по част от трасето и около Погановския манастир в Сърбия е изграден автомобилен път - и мантинелите на места са именно релси от бившата теснолинейка.

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1012
  • Рейтинг: 257
    • bgrail.info
Стрелките на карнобатския триъгълник не са демонтирани, поне откъм Бургас.

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5522
  • Рейтинг: 618
  • Красотата е в детайла!
И откъм Лозарево не са! Миналата година лично и на място ги видях. :)

TheJackal

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1702
  • Рейтинг: 157
  • ТТ 1:120 III und IV Epoch DB & DR
Липсва контактната мрежа до колкото си спомням, но мисля, че след стрелката по посока Бургас - Карнобат, с отделянето към Комунари - за Варна, след има - няма 100 метра, железния път липсва. Разграбен или умишлено изваден, нямам идея.

Rado

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 151
  • Рейтинг: 89
Да поизтупам малко темата, че много прашаса.
Ще се върна малко към първия пост:
Цитат на: Rado link=topic=3586.msg71645#msg71645 date=1327351854
В средата на 80-те с пълна сила се вихреше идеята за строеж на хидро-технически комплекс (ХТК) на река Дунав, в равнината между Никопол и Белене. Щеше да има бараж с шлюзове, а върху стената да има път и ж.п. връзка с Румъния. За целта, На 2-3 km преди гара Белене, насред полето сложиха стрелка и започнаха да прокарват линия през лозята на хората в посока ХТК-то. Някой толкова си беше повярвал, че ей сега ще тръгнат международните влакове, та наравлението към ХТК-то го направиха главно, а това към гара Белене (по което тогава все още пътуваха пътнически и товарни влакове) беше отклонение. Или иначе казано - в разписанието на влаковете между гарите Ореш и Белене на километър еди-койси се появи още едно намаление 40 km/h с причина СОП.... Така и не тръгна никой по тая нова линия, защото работата със строежа на ХТК-то замря. Натикаха там някакви вагони да ръждясват и като дойде демокрацията и започна много да се краде махнаха вагоните, демонтираха линията и остана само насипът и прословутата стрелка, която продължи още няколко години "да спъва" и без това бавните влакчета за гара Белене. Не съм сигурен само дали тази линия въобще успя да достигне до брега на Дунава, където беше площадката отредена за ХТК, защото тогава все още бях дете и не съм ходил чак до там. Разстоянието от стрелката до там е около 8-9 km. Днес отново само храсталците край насипа напомнят за всичко това...
През почивните дни се разходихме малко из природен парк "Персина" и същевременно направих малко снимки по темата.

Прословутата "стрелка на открит път" която описах по-горе:


От демонтираната линия са останали не-повече от 50-тина метра, изглеждащи така:




Останалата част от трасето се проследява лесно по насипа и многобройните мостчета през отводнителните канали на Беленската низина. Впечатлен бях от още безумни изпълнения около проекта за язовира на Дунав. Още по онова време направиха нещо като околовръстен път на Белене - нещо безсмислено за градче, до което пътят стига и не продължава за никъде, защото е крайна точка. И въпреки, че съм ходил там десетки пъти, никога не бях минавал по това "околовръстно". Затова сега, проследявайки трасето на изчезналата линия, бях много изненадан да разбера, че там където тя се е пресичала с това околовръстно пътче има изграден дори надлез! С две думи - надлез на път за никъде, над линия водеща също за никъде... Следващата снимка направих именно от този надлез - трасето на линията е било там, където сега е черният път с мостчето:


Още по-нататък вече няма и черен път а само трева и храсталаци върху насипа. И след около 7,5 km от началото открих ето това:


От тук до самата река остава не повече от километър. Насипът на това място става доста по-широк и вероятно е трябвало да бъде гара. Но сега е само една поляна с призрчни останки от стрелочен пост, насред нищото...

Пак ще се върна към първия пост:
Цитат на: Rado link=topic=3586.msg71645#msg71645 date=1327351854
Имаше един клон с дължина около 5,5 km от гара Летница (по линията Левски - Троян) до авиобаза Каменец - за снабдяване на летището. Днес вече го няма нито клона, нито авиобазата. Линията я демонтираха някъде през 90-те, по-късно закриха и летището. Там вече ни локомотив се чува, ни самолет...
Така изглежда това място в наши дни (снимката направих на 05.04.2012г.):


И още съвсем малко по темата. Наскоро научих за още един клон, демонтиран през последните години - от гара Димитровград север до закрития вече въглищен рудник "Здравец", край село Странско. Клонът е бил е с дължина около 16 km.

Rado

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 151
  • Рейтинг: 89
Поради небивалия огромен интерес (  :lol: ) продължавам темата. Този път отново за малко известните и все още недемонтирани клонове, някои от които напълно изоставени.
ЖП линията Ореш - Белене е може би единствения в България клон на друг клон (Левски - Свищов). Среща се като номер 24.1 , 24А и др. Построена е през 1918г. с дължина около 13 km. Закрита за движение на пътнически влакове около 2000-2002г. Като гледам през последните години и товарни май не са я ползвали:


Цяло чудо е, че все още не е демонтирана.


Някъде в началото бях писал и за това:
Цитат на: Rado link=topic=3586.msg71645#msg71645 date=1327351854
...Клонът е гара Ореш - площадката на АЕЦ Белене. Тази линия я построиха също през осемдесетте години. От гара Ореш тръгва през равнината на север, към Дунава. След около 5 km е обособена малка гара с 4-5 коловоза. Там бяха започнали да строят и някаква гарова сграда, която така и не довършиха. Сега стои само железобетонния скелет от нея (напролет ще я снимам). Предполагам ,че е имало идея гарата да се ползва и като пътническа, за служебни влакове с работници. В края на гарата коловозите се събират, линията продължава още около километър и отново се разделя - на два коловоза, като единият тръгва на ляво, а другият на дясно.И двата навлизат в двора на площадката на АЕЦ. Вътре има още около 3 km отклонения, които отделно се разклоняват на още допълнителни коловози. Образува се и "триъгълник" с двата коловоза, които навлизат в двора...
Ето и няколко снимки от там.
Постройката на неосъществената гарова сграда:


Недовършени перони:


Поглед към бившата-бъдеща АЕЦ:


Зад оградата на ..... (вече незнам как да го наричам - бивша недостроена АЕЦ, бъдеща газова централа или кой знае какво) имаше една 55 серия, но не посмях да я снимам. Близо до нея имаше полицейски автомобил, а наокло е пълно с табели със забрани за снимане! Някои хора още живеят с параноята отпреди 20 години. А после върви обяснявай, че просто снимаш само локомотива заради някакво си там хоби...

Също от първия пост:
Цитат на: Rado link=topic=3586.msg71645#msg71645 date=1327351854
Друга изчезнала ж.п. линия е Каспичан - Нови пазар - Ружица - Тодор Икономово (някъде се твърди, че е стигала до съседното село Скала). Също е била с междурелсие 600 mm, а дължината й е била около 56 km. Открита през 1918г. с идеята да продължава до Силистра. През 1935г. се открива клонът Ружица - Каолиново с дължина около 11 km. Линията и клонът са закрити през 1964г. Днес съществува (ако вече не са го демонтирали де) само участъкът до Нови пазар, с нормално междурелсие рабира се.
Е, все още не са демонтирали релсите до Нови пазар, а само контактната мрежа. Но и тук отдавна не е минавал какъвто и да било влак:


Малък клон (не повече от 1,5 km) от гара Венчан е обслужвал бившето военно поделение (склад ГСМ) край съседното село Златина. Пътувайки за Варна, се отклоних малко от магистралата, за да видя какво е останало и от него. Ето това: