Автор Тема: Изчезнали ж.п. линии и малко известни съществуващи клонове  (Прочетена 98878 пъти)

atanas72

  • Гост
  • Trade Count: (0)
За първи път качвам снимки, получиха се по две за което се извинявам. Линията е Ямбол- Елхово.Гарите са Бояново,Ханово,Тенево и старата железопътна водна вишка по пътя за село Ханово.

BaHkaTa

  • БАНКАТА
  • Administrator
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 464
  • Рейтинг: 56
  • BDZ/UP/BN - София
    • Хоби Работилница
Мерси за снимките, но си оправи линковете защото не работят. Изписал си грешно синтаксиса за вграждане във форум и отделно не се отварят през оригиналния сайт по този начин.

Преправи ги по следния начин с BB линк за форума.
[url]http://www.picbg.net/img.php?file=65c9ca02de2bcf6f.jpg[/url]
Или по този начин с директен линк към сайта. (за предпочитане)
[img]http://store.picbg.net/pubpic/CF/6F/65c9ca02de2bcf6f.jpg[/img]
Ето и самите снимки.





atanas72

  • Гост
  • Trade Count: (0)

anubis

  • Trade Count: (5)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 327
  • Рейтинг: 28
  • HO
На тази последната снимка ми се струва че е имало някакво движение по релсата?
Темата е много интересна и я следя с огромен интерес. Благодаря на всички които публикуват в нея  :hi:

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5522
  • Рейтинг: 618
  • Красотата е в детайла!
Каспичан - Нови пазар през обектива на vlakar (http://vlakar.snimka.bg/other/jeleznici-jelezop-tni-starini.677704)







И много други на горепосочения адрес.

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5522
  • Рейтинг: 618
  • Красотата е в детайла!
С любезното разрешение и съдействие на инж. Димитър Деянов - история със снимки за 600 мм железопътна линия Ахтопол - Кости:

http://vkolev.snimka.bg/travel/tesnolineyika-ahtopol-kosti.749199.30384170.big (снимки от 22 до 51 вкл.)

Rado

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 151
  • Рейтинг: 89
Долната снимка съм качил и в друг форум, но мисля, че и тук трябва да я има.

Поглед в западна посока от мястото където е била стрелката за Винпром Поморие, 25.04.2013:

В написаното по форумите не ставаше категорично ясно докъде съществува все още линията за Поморие - до Винпрома или само до мина Черно море. От снимката ясно се вижда какво е останало...
Но не и от сайта на НКЖИ:
http://www.rail-infra.bg/схема-на-мрежата/
Там продължават да твърдят, че през 2013г., дори и без релси, влаковете от Сарафово до Поморие могат да се движат с 25 km/h!
http://www.rail-infra.bg/assets/Documents/Referenten%20document_2013/Tablica_2.pdf

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5522
  • Рейтинг: 618
  • Красотата е в детайла!
От форум "Български железници":

Цитат на: Димитър Деянов
Отговарям на Rado:

Теснолинейната  жп линия с междурелсие 600 мм на парна тракция мина "Принц Борис" - Плачковци е с дължина 5,1 км. Тя е открита за експлоатация на 25 октомври 1917 г. Построена е от УЖПС срещу задължението мината да се милитаризира и да дава ежедневно до 100 тона въглища, при цена 35 тогавашни лева за тон франко мината. За улеснение добивът на въглища до самата мина "Принц Борис" са построени бремзберги и теснолинейни  разклонения с междурелсие 500 мм, по които превозът се извършва с конско теглене.
Съгласно Закона за уреждане положението на строените за военни нужди, през време на Европейската война, ж п линии, обнародван в Държавен вестник - брой 78 / 9 юли 1920 г., жп линията мина "Принц Борис" - Плачковци се присъединява към индустриалните клонове. Независимо, че е обявена за индустриален клон, теснолинейката остава  в разпореждане на БДЖ до 1923 г., когато е дадена под наем на каменовъглената мина. Оттогава се води като извънексплоатирана от БДЖ линия, до 1948 - 1949 г., когато след национализацията е предадена окончателно на мината и престава да се води към мрежата на БДЖ.
Теснолинейката е експлоатирана с подвижен състав на БДЖ:  локомотиви серия 400-60 и бордови вагони с полезен товар 5 тона. Локомотивите, обикновено 2 броя, са сменяни периодично. Те работят докато достигнат пробег за ремонт и когато постъпват в жп работилница се заменят с такива излезли от ремонт. Така например към 1936 г. там се използват машините 405-60 и 473-60. През 1946 г. БДЖ започват да изпитват все по-големи трудности с дадените под наем извън железниците локомотиви. След края на 1944 г. мините "Принц Борис" отказват да плащат наем за използвания при тях вече само един локомотив 424-60, който остава до 1949 г. в мината, протакат уреждането на този въпрос и вече през май 1953 г. се води арбитражно дело в град Търново за наема в размер на 70 000 лева.
За да се преустановят неприятностите, след 1949 г. БДЖ предприемат постепенното предаване на този подвижен състав на ползващите го предприятия. Предаването става безвъзмездно. Така лок. 424-60, който се използва там, е предаден  през 1951 г. и започва да се води на ТЕЦ Трявна. Така БДЖ се освобождават от този подвижен състав, който престава да им се води като основно средство.

И едно кратко, но съществено допълнение от bdz43r:

Цитат на: bdz43r
Трасето е почти изцяло запазено и днес, естествено без горното строене. Дековилката е минавала отдясно на главната линия и се е отклонявала надясно малко преди насипа, под който минава пътя за Радевци. Сега там има добре оформена пътека, която на места прераства в черен път. Напълно запазени са водостоците, насипите и подпорните стени. Трасето се изкачва в това направление през гората, минава точно над последните къщи на Радевци и продължава отдясно на реката до миньорското селище Гръбчево, където частично е запазен един дървен мост, по който линията е преминавала отляво при самото Гръбчево, където се губят всякакви следи, унижожени след закриването на дековилката.
За съжаление без да знам точното местоположение на резтоварището и бремсбергите, не успях да открия някакви следи от тях.

Като отново на Тошко разчитам да пусне някоя и друга снимка от своето пътешествие, каквито, сигурен съм, е направил не една.

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1012
  • Рейтинг: 257
    • bgrail.info

turboto

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Цитат на: Rado link=topic=3586.msg89293#msg89293 date=1369170031
Долната снимка съм качил и в друг форум, но мисля, че и тук трябва да я има.

Поглед в западна посока от мястото където е била стрелката за Винпром Поморие, 25.04.2013:
.......
В написаното по форумите не ставаше категорично ясно докъде съществува все още линията за Поморие - до Винпрома или само до мина Черно море. От снимката ясно се вижда какво е останало...
Но не и от сайта на НКЖИ:
http://www.rail-infra.bg/схема-на-мрежата/
Там продължават да твърдят, че през 2013г., дори и без релси, влаковете от Сарафово до Поморие могат да се движат с 25 km/h!
http://www.rail-infra.bg/assets/Documents/Referenten%20document_2013/Tablica_2.pdf

От миналото лято имам пълен снимков материал от обхождането на цялата линия от Вл. Павлов до гара Поморие вкл. и видео. Кажи къде искаш да ти ги кача?

П.С. Линията свършва малко след мина Черно море

Rado

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 151
  • Рейтинг: 89
Качи ги където ти е най-удобно. Само дай линк, за да ги виждаме всички  :hi:

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 443
  • Рейтинг: 117
Във връзка с предположението,че линията Кочериново-Рилски манастир е демонтирана ,за да се ограничи потокът от вярващи към манастира,бих казал,че това определено е най малко вероятната причина. След демонтирането е построено шосе и са пуснати редовни автобуси до манастира. Времепътуването до манастира се е съкратило поне три пъти. Голям брой посетители вече отиват до манастира с личните си леки коли.

Разбира се ,демонтирането е огромна грешка. Ако линията беше модернизирана с увеличение на допустимата скорост,щеше да се превърна в световно известна туристическа атракция. Каквито са днес теснолинейките по Харц например. Но унищожаването на теснолинейни и нормални  линии въобще не е само наш приоритет. И в САЩ и в Европа  от началото на 60-години до средата на 70-години са ликвидирани огромен брой теснолинейни и нормални второстепенни линии. Особено през 60 -те години петролните продукти са безумно евтини. Например 1 кг дизелово гориво в началото на 60-години в България струва 5 стотинки. Това е толкова евтино,че една проста сметка доказва,че по това време ,ако в парните локомотиви се е горяло дизелово гориво вместо въглища,е щяло да бъде икономически по ефективно. Разбира се никои не го е направил,защото дизеловите локомотиви имат пет пъти по висок КПД и това обяснява триумфа на дизеловата тяга по това време.  Но за превозите на товари и пътници на къси разстояния автобусите и камионите са били по ефективни ,и тона обяснява масовото ликвидиране на железопътни линии.
« Последна редакция: 14 Юли 2013, 00:03:40 от misan »

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5522
  • Рейтинг: 618
  • Красотата е в детайла!
Д. Деянов има поне две прекрасни статии (ще се пробвам по-натам да ги представя тук) на тема "Рилска железница", вкл. писано в "Железопътната мрежа в България 1866 - 1975", стр. 252.

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5522
  • Рейтинг: 618
  • Красотата е в детайла!
Архивите говорят!

С ценната подкрепа на приятел, пожелал да остане анонимен, Иво и Емо Чаушев вече мога да ви покажа няколко снимки от времето на строежа на теснолинейката Червен бряг - Тетевен (средата на 20-те години на миналия век). Приятно гледане!



























Следва продължение...
« Последна редакция: 12 Август 2013, 12:00:10 от Vlado »

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5522
  • Рейтинг: 618
  • Красотата е в детайла!
Продължението:















За да ги видите по-големи: http://media.snimka.bg/s1/2484/031212913-big.jpg?r=0 (от 30 снимка до края)

Край!
« Последна редакция: 12 Август 2013, 12:07:18 от Vlado »