Общ форум | Chit-chat > Общи приказки, свързани с хобито | Chit-chat about the hobby

Изчезнали ж.п. линии и малко известни съществуващи клонове

<< < (2/36) > >>

topalov:

--- Цитат на: bdz43r link=topic=3586.msg71653#msg71653 date=1327361579 ---Друг демонтиран клон, за който не съм срещал нищо е Хан Аспарух - кариера Братя Кунчеви.

--- Край на цитат ---

За този участък Станимир може да даде информация, но тъй като той не влиза тук, ще се наложи Миро да го "интервюира".  :good:
Това, което аз знам е, че линията не се използваше още от около 1990 година, но може и да бъркам.

liro4605:
   Клона е демонтиран понеже собственика на кариерата се виждал в чудо.Докато го ремонтират на другия ден джонтовите връзки ги няма.Накрая се отказал от ремонта и го демонтирал.Сега извозва с камиони.
                                                                                                                 Това знам от Станимир.

Rado:
  Тук ще напиша за няколко малко известни клона. Това са най-вече индустриални клонове от по няколко километра, но понякога стигат дори до съседно селище, а същевременно ги няма на нито една карта. А такива клонове има много. Няма как един човек дори да е чувал за всичките, защото са пръснати из цяла България. Затова ще се радвам ако всеки, който може да напише за клона, който "му е под носа", го стори тук. Защото ако такъв клон минава до оградата на къщата ви или работите като машинист в маневрата по него, за вас той си е ежедневие и въпреки това много хора не подозират за съществуванто му.

  Ще започна горе-долу от мястото, до където стигнах в предното ми постване. Клонът е гара Ореш - площадката на АЕЦ Белене. Тази линия я построиха също през осемдесетте години. От гара Ореш тръгва през равнината на север, към Дунава. След около 5 km е обособена малка гара с 4-5 коловоза. Там бяха започнали да строят и някаква гарова сграда, която така и не довършиха. Сега стои само железобетонния скелет от нея (напролет ще я снимам). Предполагам ,че е имало идея гарата да се ползва и като пътническа, за служебни влакове с работници. В края на гарата коловозите се събират, линията продължава още около километър и отново се разделя - на два коловоза, като единият тръгва на ляво, а другият на дясно.И двата навлизат в двора на площадката на АЕЦ. Вътре има още около 3 km отклонения, които отделно се разклоняват на още допълнителни коловози. Образува се и "триъгълник" с двата коловоза, които навлизат в двора.
  Докато кипеше строителството клонът се ползваше за доставка на материали и оборудване. Предполагам, че по-едрите неща са идвали именно с влак, защото площадката се намира на ръкава на Дунав, южно от о-в Персин, а плавателен е северния. АЕЦ има пристан до който кораби могат да влизат откъм изток, но южния ръкав е сравнително плитък заради натрупването на наноси от реката. През 90-те работата по проекта замря, но клонът продължи да се използва. Извозваше се пясък добиван от дунав (вероятно с драгите, които пък са поддържали дълбочината на ръкава от пристана до главния ръкав на Дунава). Пак по него време имаше и транспорт на оборудване, но в обратна посока. Например - разглобиха някакъв огромен кран и го пренесоха до пристанище Варна с влакови композиции. От там на кораб и... в неизвестна за мен посока.

  Има още едно индустриално клонче в този район. Всеки пътувал с влак до Свищов знае, че след гарата следва пристанището с крановете и там линията свършва. Но не всички знаят, че откъм входната страна на гарата (западната страна) се отделя един коловоз и поема на северозапад, покрай брега на реката. Обслужва завод Свилоза и е с дължина около 3 km. По времето на соца се е използвал и за служебни работнически влакове. Някои от пътническите влакове по направленията от Левски и от Белене, след пристигането си на гара Свищов са заминавали за завода. През 70-те години тези влакове са обслужвани с дизелови мотриси серия 18.

  Още едно съвсем късо клонче, този път в района на Ловеч. Малко след гарата, в посока Троян (след двата тунела), вдясно от линията се отделя един коловоз и през горичката стига до военното поделение известно в района като "Гуровото". Дължината на този клон е не повече от километър и едва ли си струва някой да го споменава, но реших да го включа тук само, за да развенчая мита, че "там в секретното поделение влакът влиза под земята". Чувал съм го неведнъж, но в действителност влакът никъде не влиза :) В двора има само два къси коловоза и една товарна рампа.

  От гара Долапите (последната, преди Русе) се отделя една линия, минава отдолу под тази за Русе и започва да се спуска през лозята в западна посока. След около 3 km завършва с няколко коловоза в двора на петролната база на Нафтекс Петрол, разположена на едно хълмче над река Дунав.

  От другата страна на Русе, под Дунав мост се намира товарна гара Русе Север. От нея на изток тръгва един индустриален клон, който преминава покрай сгуроотвалите на ТЕЦ Изток, преминава между Свободна зона Русе и РСК (и за двете се отделят коловози) и продължава на изток през гората между Дунава и пътя за Силистра. След това навлиза на територията на бившия "Комбинат за тежко машиностроене", където също се отделят няколко коловоза. Основния клон продължава покрай брега достигайки пристанище Порт Булмаркет, където също има няколко коловоза. Още по на изток линията завършва с още няколко коловоза до петролния терминал на Булмаркет и Лукойл - база Русе, само на няколкостотин метра от крайните къщи на гр. Мартен. Дължината на клона от гара Русе Север до края е около 6 km.

  Хайде стига, че ми се доспа вече... Някой ден се надявам да кача и някоя друга снимка тук.

XRISTO:
Хубава е идеята да има подобна тема.  :good:
И като спомена отбивката за "Гуровото" по линията Ловеч - Троян, да допълня, че между двете гари в самият град, по - точно почти до гара "Север", има още една отбивка. Преди да дойде демокрацията и да се разсипе местният завод "Балкан", по тази отбивка вървяха товарни влакове, които возиха материали за секретният цех към завода, както и съндъци със небезизвестният "сговнич", както му казват някои съфорумци.  :spiteful: Интересното е, че в района на завода има поне още две - три стрелки по мои спомени и съответно линията минава мокрай повечето цехове, които си имат товарни рампи.  :yes:

Rado:
В първия си пост по темата бях споменал за гарата в Поморие - приличаща на някакъв склад. Уви, вече и склад не е, а е просто изоставена...




Снимките ги правих на 07.02.2012, когато беше голямата зимна буря по черноморието.

Колкото до:

--- Цитат на: Getinge link=topic=3586.msg71645#msg71645 date=1327351854 ---...
  През 1921г. е открита теснолинейката (600 mm) Долни Чифлик - Солник (на някои места пише, че е стигала до съседното село Дюлино). Дължината й е била около 18 km и се е използвала за превоз на добития в околността дървен материал. Не ми е известно докога е съществувала, но мисля, че поне до началото на 40-те я е имало.
... 

--- Край на цитат ---
вече мога да съм по-категоричен, че линията е била до Дюлино. Това се доказва донякъде от следващата снимка:

Картата е от 1959г., което означава, че линията е съществувала поне до тогава.

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

[*] Предходна страница

Премини на пълна версия