Това са само "общински мечти", мераци на местни политикани и кметове, както
и мераците на част от народонаселението в района. Както от едно време, като са видяли ползите и
предимствата на теснолинейката в другия край на Родопите - Септември-Добринище, така и
сега като мерак на местните "велможи" (+ корпорация ДПС) , пишман политици и далавераджии на еврофондове.
Истината за едно време можеш да прочетеш достатъчно обстойно и задълбочено описана тук:
http://www.promacedonia.org/adzh/dzhonev_railway_macedonia.pdfКъдето автора преди да "стигне" до конкретиката за Македония, е направил много подробен и качествен
анализ както на военно-политическото състояние в целия южен регион - от Пловдив до Бяло море,
така и икономическо-социаллните възможности за същият регион, който на запад "опира" в Македония,
а на изток - до Одрин и Босфора. Там е описано и начина на строежа на линията от Турция през Гърция,
към Македония. Това за отминалите времена.
А в днешно време чрез развитието на съществуващите транспортни коридори от север на юг,
се обуславят и трансевропейските трасета, които не включват новостроящи се линии.
Тоест сега ще се модернизират само изградените преди стотита години трасета по основните направления.
На кратко - железопътна линия през Златоград, би имала само местно значение каквото има и теснолинейката ни.
На Бяло море, няма голямо пристанище в райно на железопътен излаз от Златоград, което би поело транспортните потоци
от северна Европа към Бяло море. А да не забравяме, че едно такова трасе е свързано и с прокопаването на тунела
под Шипка (или района), защото в противен случай само швейцарци биха могли да организират нарастналия товаропоток
през планината в района на Кръстец. Но знаем, че дори швейцарците предпочитата тунелите, за такива "тесни" места.
Тоест по това направление няма ли тунел и голямо белморско пристанище, тя си остава само с местно значение.
Вярно, че атракцията и туризма не са за подценяване, но едва ли един туристически пътникопоток би изплатил
един такъв реализиран проект без държавна помощ. А държавата ни е заета да изпълнява трансевропейските трасета,
и не би се заела с нещо повече от отдаването на концесия, евентуално един такъв строеж. Тоест себестойността и
експлоатацията на евентуално трасе през Златоград, биха си останали на собствен риск за предприемачите.
ПРи липсата на голямо гръцко пристанище и относително малък пътникопоток към плажовете на Бяло море,
също не биха се ангажирали с такъв проект, без сигурни гаранции че ще са на печалба. Така смятам аз.