Автор Тема: Изчезнали ж.п. линии и малко известни съществуващи клонове  (Прочетена 48726 пъти)

pavlinbg

  • Trade Count: (6)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 323
  • Рейтинг: 42

Друг изчезнал вече индустриален клон (този път с нормално междурелсие) е преминавал през днешната централна част на гр. Шумен.
Още в далечната 1911г. собствениците на тогавашната пивоварна фабрика изграждат жп клон, аз да си извозват по-лесно продукцията.
След национализирането на пивоварната е извършено голямо преустройство и разширяване. По това време (1956-1958г.) са построени и силозите, виждащи се на следващата снимка, което означава, че линията е съществувала и се е използвала поне до края на 50-те години.


Така и не успях да открия някоя по-стара карта на Шумен, аз да видя откъде точно е вървяла линията.
[/quote]

Линията е минавала по днешната ул. "Владайско въстание", след което се е спускала към пивоварната, която се намира в полите на Шуменското плато. Доколкото знам, в момента е запазено само началото й, след което линията прави завой покрай бивше военно поделение /дивизията/ към бетоновия възел и бившето СМК. Разклонението към пивовара е било именно около дивизията, по днешната ул. "Владайско въстание". Инъче клонът до бившето СМК си стои, но се руши и не се ползва. Сега е частна собственост. Спомням си до преди около 20 г. всяка вечер по него минаваха маневрени композиции с по няколко вагона цимент. Смятам някой хубав ден да се поинтересувам дали в архива на Шуменско пиво или в държавния архив се съхраняват някакви документи или снимки от този несъществуващ вече жп клон до пивоварната.

vesko76

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 88
  • Рейтинг: 30
Срещу сградата на бившата гара Оборище по 28—ма линия има запазена баластова призма от обръщателен триъгълник.Година на демонтаж края на 50—те или началото на 60—те години.

gregary

  • Trade Count: (36)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1439
  • Рейтинг: 563
  • SBB, BLS, DB, RhB
Ж.п. клонът към с. Габра и мина Чукурово, вече може да го сложим изчезналите ж.п. линии.
Доскоро клонът обслужваше само въгледобива на мината, докато пътническия трафик отдавна бе закрит.
От пътническата гара са останали само основите и коловозното развития... След нея е товарното здание (не знам как точно се нарича) на мината. Но, след нея има останали стълбове от КМ, където е имало изтеглителни коловози обслужвани от ел. тяга.
https://www.google.bg/maps/@42.5486861,23.600355,337m/data=!3m1!1e3

Всичко се бута и реже за скрап.



Тук, доскоро имаше пътническа гара и магазия
- снимката не е моя (bgrail.eu)

Сега е само това:

- вижте стрелката


- в дъното е товарното здание на мината. След него, на около 800 метра са и тези стълбове на КМ, останали от изтеглителни коловози. Зарити са в сгурия. Получило се е и тресавище.



- някъде в далечината трябва да товарното здание на мината, а след него са останките на пътническата гара.

- останки от ж.п. прелез на изтеглителните коловози.

Галерия

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1719
  • Рейтинг: 213
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Публикувано във факти.бг: http://fakti.bg/world/214845-prizrachni-vlakove-brodat-vav-velikobritania
Призрачни влакове бродят във Великобритания
ЖП транспорт като в готически роман

Публикувано във факти.бг:

Призрачни влакове пътуват във Великобритания, съобщи „Дейли мейл“. Изданието разказва за интересен феномен, който може да бъде видян на Острова.

Много често мистериозните железници са без реклами и обозначения и не спират на гарите по маршрута си.

Причината е, че са полупразни и много често се движат в късни часове. Тук идва логичният въпрос защо не закрият линиите?

Експертът Марк Смит посочва, че тази стъпка би била по-скъпа, отколкото ако пускат влакове по маршрутите от време на време.

„Процесът по закриване е дълъг и скъп. Това може да се избегне, ако се пускат влакове – примерно веднъж седмично“, заяви Смит.

Във Великобритания дори има ентусиасти, които преследват „призрачните влакове“ и търсят именно такива линии.

Много често се случва дори влакът да пътува без нито един пътник – само с екипажа.

anubis

  • Trade Count: (5)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 323
  • Рейтинг: 26
  • HO

liro

  • Trade Count: (24)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2328
  • Рейтинг: 273
Цитат на: anubis link=topic=3586.msg108115#msg108115 date=1497817508
Ето две от много малкото останали снимки на теснолинейката от мина Принц Борис до гара Плачковци (около 7 км обща дължина) Трасето е начертано в уикимапията.
https://www.dropbox.com/s/ikh8zdxzohsd1eb/mina-Princ-Boris-1902.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/hjv036a9mjvxvik/Plachkovtsi-mina-Princ-Boris-1940%D0%B3.jpg?dl=0
Снимки на локомотивчето от теснолинейката, намиращо се понастоящем в депо Ст. Загора:
https://www.dropbox.com/s/f65is7ixb901bw1/SkypePhoto_20170617_113526.jpg?dl=0

    Здравей!
 Стана ми интересно за трасето но не го намирам.Би ли дал линк към него?
  Относно локомотива до колкото знам е от точка   2.12 (  https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D0%B5%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%BB%D0%B8%D0%BD%D0%B5%D0%B9%D0%BA%D0%B8_%D0%B2_%D0%91%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%8F#.D0.9A.D0.B0.D0.B7.D0.B0.D0.BD.D0.BB.D1.8A.D0.BA-.D0.90.D1.80.D1.81.D0.B5.D0.BD.D0.B0.D0.BB_.D0.90.D0.94 ) , а именно от линията Казанлък-Арсенал

mitko0888

  • Trade Count: (34)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1768
  • Рейтинг: 499
  • H0, еп. II, III, IV, София
За локомотивчето в Ст. Загора имсля че навсякъде пише едно и също, поне аз не съм срещнал съмнения за него - копирам от уикипедията, от статията на Миро, само че т.2.14:

"Първият теснолинейния локомотив, който обслужва линията (Казичане - Дворец Врана) е "Искър" (Врана) произведен 1905 г. в Берлин, във фабриката A.BORSIG в Берлин, с фабричен номер 5912. След 1916 г. тази машина не се връща на линията, тогава както редица други такива на частни фабрики и предприятия е преведена в УЖПС и участва в голямото строителство на военни снабдителни теснолинейки през Първата световна война. След войната през 1920 г., заедно с всички останали на наша територия теснолинейки и подвижен състав, е предадена на БДЖ където получава експлоатационен номер 202 и участва в редица ж п и пристанищни строежи. От 1938 г. е предадена на Военната фабрика в Казанлък и работи по теснолинейката между фабриката и гара Казанлък. След закриването на тази теснолинейка остава в бездействие, от 1965 е недвижещ се експонат в двора на Локомотивно депо Стара Загора."

Този от снимката на мината няма нищо общо с него, освен милиметрите и може би броя на колелата.

pach

  • Trade Count: (37)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 10652
  • Рейтинг: 717
  • "Малко се пие в тая държава!"
    • За моделизма

Този е с по-близки визия струва ми се:

 :lol:

anubis

  • Trade Count: (5)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 323
  • Рейтинг: 26
  • HO
Миро, на уикимапията теснолинейката е отбелязана като черен път(каквото е и всъщност сега) с оранжева линия. Започва от Гръбчево и стига до входа на Плачковци където следата се размива. Ако си с Уиндоус при клик върху трасето изскача прозорец с инфо. При другите ОС няма тази възможност.

Ivo Nedkov

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1037
  • Рейтинг: 104
  • HO, София
Миналата седмица минавайки през кв. "Левски" ми направи впечатление,
че жп линията минаваща през квартала е демонтирана.
Останала е само баластовата призма.
За съжаление нямах възможност да направя снимки.
Нали тя е част от бившата околовръстна линия?
Някой ако има повече информация, може да пише...

pavlinbg

  • Trade Count: (6)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 323
  • Рейтинг: 42
Цитат на: Ivo Nedkov link=topic=3586.msg108240#msg108240 date=1499153325
Миналата седмица минавайки през кв. "Левски" ми направи впечатление,
че жп линията минаваща през квартала е демонтирана.
Останала е само баластовата призма.
За съжаление нямах възможност да направя снимки.
Нали тя е част от бившата околовръстна линия?
Някой ако има повече информация, може да пише...

Участъкът от гара Биримирци до гара Подуяне е закрит, което си е пълно безхаберие /част от линията Волуяк - Подуяне/. По този начин всички товарни композиции /по направленията запад - изток и север - юг в района на жп възел София/ се пренасочват през ЦГ, като липсва алтернативно трасе. Участъкът от Илиянци до Биримирци според мен са го запазили заради ТЕЦ-ца.
« Последна редакция: 04 Юли 2017, 10:54:17 от pavlinbg »

Ivo Nedkov

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1037
  • Рейтинг: 104
  • HO, София
Благодаря за отговора.
Струва ми се че преди 2-3 месеца линията си беше още там...
Мислех че може да се ползва някога, но явно от БДЖ са решили да я премахнат.
Поне предполагам, че я демонтират от БДЖ, а не я крадат циганите за скрап.
Липсват и траверсите а те май бяха бетонни...




pavlinbg

  • Trade Count: (6)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 323
  • Рейтинг: 42
Цитат на: Ivo Nedkov link=topic=3586.msg108243#msg108243 date=1499158277
Мислех че може да се ползва някога, но явно от БДЖ са решили да я премахнат.
Поне предполагам, че я демонтират от БДЖ, а не я крадат циганите за скрап.

Ако не се лъжа закриването на този участък от линията стана с решение на МС. Може би причината е, че липсва достатъчно товаропоток и не си струва подръжката на паралено трасе. Наскоро бях чел някъде, че има проект линията да се възстанови като част от ЖП възел София, като по нея се движат товарни композиции. Добре, че все пак участъкът от Илиянци до Биримирци не е закрит. По същата причина не е закрит и клоновия участък от гара Захарна Фабрика до ТЕЦ "Земляне" Ако не бяха тецовете на София, сега нямаше да ги има и тези участъци  :)

pavlinbg

  • Trade Count: (6)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 323
  • Рейтинг: 42
Като сме на тема ЖП възел София, да попитам някой знае ли дали все още се използва жп линията в междугарието Курило - Световрачене? Интересно ми е дали минават влакове от там след затварянето на "Кремиковци". Може би сега от там минават транзит само товарни композиции, тъй като участъкът свързва 2-ра с 3-та главни линии.
« Последна редакция: 04 Юли 2017, 13:02:23 от pavlinbg »

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1068
  • Рейтинг: 69
Не се използва, контактната мрежа е свалена. Като съм питал защо, някой ми отговарят, че основота е пропаднала при наводнение и за това не се ползва. Други пък казват, че не знаят, защо не се ползва. Явно има голяма причина да не работи и въстановяването струва много пари, а явно няма влакове (от и за Кремиковци) заради които да се поправа и е нерентабилно.
« Последна редакция: 04 Юли 2017, 18:11:32 от jopeto »