Автор Тема: Изчезнали ж.п. линии и малко известни съществуващи клонове  (Прочетена 99552 пъти)

Pycku!

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 16
  • Рейтинг: 0
Иначе някой по-навътре в нещата с железниците? Както писах по-горе, мислят да изграждат наново Биримирци-Подуяне разпределителна. Дали имат наистина такива планове както е в по-горният ми пост?

Кадър от 2014 на прелеза при Летоструй.


Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5530
  • Рейтинг: 622
  • Красотата е в детайла!
По принцип намерение има! Както виждаш има и изработени идейни проекти. Преди няколко години с европейски средства беше реализиран и проект за Развитие на железопътен възел София, част от който са и жп връзките между Биримирци и вече бившата гара Подуене разпределителна, в който бяха описани всички варианти за развитие на този жп ареал. Вече е в ход и процедура по изпълнение на част от проекта за Развитие на железопътен възел София, този между Централна гара София и гара Волуяк, т.е. някой ден, може би, всичко ще се реализира, но кога ще стане това, надали някой в момента може да прогнозира.

п.п. Горният кадър вече не е актуален - линията в този участък вече е изцяло демонтирана, а контактната мрежа свалена. Стърчат само стълбовете, при това не навсякъде.
« Последна редакция: 16 Август 2018, 13:54:26 от Vlado »

Pycku!

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 16
  • Рейтинг: 0
Кадарът е стар, както казах от 2014 година. Сега всичко е обрасло, а коритото на улица Рилска обител за няколко години е станало джунгла.

Май 2016:



Май 2018:



Чудно дали корените не са подбили баластрата. Сега забелязах в проекта, че искат да възстановят връзката през мелницата, сиреч в района на Хаджи Димитър ще възстановят двата прелеза, а как ще бутнат катуните зад кауфланда. Но ми е повече интересно как ще премахнат прелеза на летоструй, а линията ще минава под улицата.

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5530
  • Рейтинг: 622
  • Красотата е в детайла!
Проектът предвижда премахване на всички прелези и преминаване на различни нива на влак и шосе, тъй че не се притеснявай - измислено е. Даже и Подуене разпределителна трябва отново да заработи, макар и с по-малък разпределителен парк.

Pycku!

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 16
  • Рейтинг: 0
Функциите на Подуяне разпределителна ги е поела гара Илиянци и Искър. Предвижда се да има и стрелка към гара Искър. Обаче в един от проектите за възстановяване на линията до мелницата двата прелеза остават, но след прелеза на първа българска армия се очаквало да има голяма ограда от бетон. Въпреки, че на Жак Дюкло трудно ще го направят да минава отдолу.

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5530
  • Рейтинг: 622
  • Красотата е в детайла!
Категорично прелези няма да има: Биримирци - Подуене разпр. Западен район ще е на насип, Биримирци - Подуене разпр. Източен район ще се удължи траншеята.

Pycku!

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 16
  • Рейтинг: 0
Не знам защо искат да махат прелезите, при положение, че в редица други държави прелези има както и закони за прелезите. Много средства ще отидат за да удължат траншеята от Летоструй, още повече самата линия минава под Владимир Вазов и ще е малко трудно с траншея. Единствения прелез който ще остане по тази линия е в квартал Христо Ботев. Надявам се да оставят прелезите, ще отидат ненужни пари за такава инженерна "перестройка"... За подуяне западен район-биримирци вече и на самият план е по-объркано. Няма как да се направи траншея под улица градинарска и Първа Българска Армия. Остатъци от линията си стоят зад Лидъл.

https://www.sofia-agk.com/FileBrowser/File?path=Materiali%20kam%20dneven%20red%2F13.04.2018%2FGen%20plan_001_01_ok.pdf

Това е проекта.

Filip Andonov

  • Trade Count: (3)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 138
  • Рейтинг: 62
Простете за невежеството, но не беше ли една от основните причини за премахването на тази линия това, че минава през махала пълна с цигани? Какъв е смисъла след демонтирането и, да се изготвя проект за изграждане на трасето пак през същото място?

Pycku!

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 16
  • Рейтинг: 0
Единственото за което я премахнаха беше, че трасето докато не се използваше беше разграбвано, но НКЖИ предпочете да си прибере релсовия път за да не си пълнят циганите гушите с пари от релси. Ако беше нормален квартал без мургави сигурно още щеше да си стои. Пък и сега разбраха, че товарния трафик не може повече да минава през пътническите коловози и да обикаля през гари. Все се чудя дали някой пази някой друг кадър от влак по линията, но никой досега нищо, ако има от тук някой който има нека сподели.

Filip Andonov

  • Trade Count: (3)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 138
  • Рейтинг: 62
За съжаление нямам снимки, имам само детски спомени от 80-те години, когато линията пресичаше Ботевградско шосе отгоре. Влаковете минаваха на често, дълги товарни композиции...
С брат ми обичахме да редим камъчета върху релсите, точно на мястото от твоите снимки, за да видим как локомотива ще ги натроши  :)

Pycku!

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 16
  • Рейтинг: 0
Да попитам защото имам бледи спомени от нея когато беше в експлоатация - влаковете с каква скорост се движеха? Защото 2010 след онази катастрофа със снегорина локомотива беше доста изпочупен. Иначе сега разбирам, че първо е пресичала Ботевградско шосе, а впоследствие е направено коритото.

Filip Andonov

  • Trade Count: (3)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 138
  • Рейтинг: 62
Най-вероятно 40-60км/ч. Коритото го изкопаха в началото на 90-те, когато ремонтираха Ботевградско и района около гара Подуене. Дълги години беше затворено шосето. Разшириха го и положиха и трамвайното трасе в средата.

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1012
  • Рейтинг: 257
    • bgrail.info
Максималната скорост беше 60 км/ч по цялата линия. В края на махалата имаше една табела за начало на намаление 40, но тя от една страна беше отляво, от друга - нямаше предсигнали, от трета - такова намаление не фигурираше никъде в книгите и аз никога не съм я считал за легитимна и си карах с 60. Много от по-бъзливите колеги обаче не смееха да минават бързо и често имаха премеждия, защото с по-ниска скорост туземците успяваха да се качат на последния вагон, да отворят крана и да спрат влака.
При изкачването в траншеята след Ботевградско шосе релсите постоянно бяха намазани с нещо и с по-тежък влак, трябваше в най-ниската част да си с максимална скорост и напълно разхлабена спирачка, за да успееш да минеш през махалата достатъчно бързо, въпреки буксуването.
Редовен номер беше някой туземец или туземка с бебе да ходят по линията уж, че не усещат, че идва влак, за да го накарат да спре. Решението беше в едно късо изсвирване, така че да разберат, че машиниста ги е видял, но нищо повече, така че да са наясно, че няма намерение да спира. Много бързо се махаха.
Гуми, седалки от коли, варели и всякакви други препятствия бяха редовно явление по линията. В последните години проблемите бяха намалели, защото за всеки влак имаше полиция, която пазеше и докладваше, че терена е чист преди да се пусне влак.
Интересна и вече малко известна подробност е, че двете линии от Биримирци до Пдр бяха с еднопосочно движение. Влаковете от Пдр за Бир заминаваха само на запад, а тези от Бир за Пдр влизаха само от изток, съответно след отпадането на западната линия, заминаващите започнаха да минават през Централна гара. Източната линия беше демонтирана, след като изчезнаха стотина метра релси, когато местните усетиха, че няма движение след закриването на гара Пдр.
Между другото, по трасето на западната линия поне десетина години след закриването му, по стълбовете вървеше един фидер (проводник), захранващ участъка Подуяне - Казичене от подстанция Илиянци. Беше демонтиран след прекарването на нов фидер през гара София.
Цитат на: Pycku! link=topic=3586.msg112447#msg112447 date=1534795573
Иначе сега разбирам, че първо е пресичала Ботевградско шосе, а впоследствие е направено коритото.
Преди коритото и преди да се построи трамвая е имало прелез. Тогава по Ботевградско е имало тролейбус, чиято контактна мрежа се е пресичала с тази на влака аналогично на пресечките между трамвай и тролей, с тази разлика, че влакът е имал участък без напрежение и се е минавало задължително със свален пантограф. Има легенди, че се е случвало при преминаване с вдигнат пантограф, да изгърми мрежата на тролеите, заедно със самите тролеи, но мисля, че са силно преувеличени.

Pycku!

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 16
  • Рейтинг: 0
Интересни факти, евала. Иначе дори и на гугъл мапс няма кадри с влакове от там а все търся, колекционирам такива. Един познат разправяше, че по линията рядко са минавали влакове, след катастрофата със снегорина, или винаги си е било редовно движението? Като се заговори за онази катастрофа на Летоструй със снегорина, ти като по-познат ще ни разкажеш ли всъщност какво се е случило? Дали наистина бариерите са били вдигнати при преминаваш влак или просто шофьора на снегорина ги е заобиколил, защото след инцидента бариерите си бяха цели и здрави.

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5530
  • Рейтинг: 622
  • Красотата е в детайла!