Автор Тема: Парни локомотиви в Полша през 2011  (Прочетена 5115 пъти)

Petko Ivanov

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 353
  • Рейтинг: 110
Парни локомотиви в Полша през 2011
« -: 03 Февруари 2012, 19:19:02 »
В тази тема ще представя впечатленията на мен и брат ми от пътуването ни из Полша миналата година.

От 2 до 10.05 с брат ми направихме посещения на четири от най-известните железопътни музей в Полша. В тях се съхраняват голям брой исторически локомотиви и вагони, работили в страната. Голяма част от тях са немски и са останали там след края на Втората световна война, когато част от територията на Германия преминава към Полша. В полските музеи могат да се видят  много уникални немски (особено от област Прусия) локомотиви и вагони, каквито няма запазени в Германия. Прави чест на поляците, че са се погрижили за запазването на всички тези уникални парни локомотиви и вагони.
За да станат по-ясни обясненията долу, няколко думи за системата на номериране на полските парни локомотиви. Тя е комбинация от букви и цифри, които показват предназначението на локомотива, колоосната формула и годината на производство (за локомотивите произведени в Полша). За локомотивите, които са произведени в чужбина, цифрата след буквите показва страната-производител с някаква поредност. Например немските парни локомотиви серия 52 (БДЖ серия 15) в Полша могат да се срещнат под две номерации – Ty2 (за произведените извън Полша) и Ty42 (за произведените в Полша, вкл и тази част на Германия, която сега е в Полша). Същото е и със серия 42 (БДЖ серия 16), които са съответно Ty3 и Ty43. Буквите Ty означават товарен локомотив с колоосна формула 1-5-0. Сериите на пътнически локомотиви започват с буква „О”, а на бързоходните с “P”. Интересен факт е, че прототип на известните полски бързоходни локомотиви Pt31 са нашите 01, произведени в завода Chrzanow.

Железопътен музей Хабовка
Това е най-големият железопътен музей в Полша. Намира се на около 2,5 часа път с регионален влак от Краков. Линията е електрифицирана и природата около нея е изключително красива. В музея се съхраняват около 70 броя исторически парни, електрически и дизелови локомотиви, пътнически и товарни вагони. Част от тях са използвани при снимането на филмите „Списъка на Шиндлер” и „Катин”. В музея има и действащо депо с ремонтна работилница за локомотивите и вагоните. Част от локомотивите и вагоните са в пълна годност за работа, даже тендерите са заредени с въглища.
В музея могат да се видят немските парни локомотиви G8-1,T14,T16-1,42,52 (включително и един с тендер тип 4Т30 „кенгуру”), 86, полските Ty23, Ty37, Ty45, Ty51, Ol49, Pt31, Pt47, TKt48, TKh1, TKh100, OKl27, английския военен локомотив Tr202, австрийските Tr12, Ol12 и Tw12. Теснопътния Tw53 e точно като нашите 505-76 и 506-76. Дизелите SM40 и SM41 са като нашите 51. Изключително интересни са старите двуосни и триосни пруски пътнически вагони с врати на купетата.
Локомотивите Ty51 са съоръжени с винтов стокер за подаване на въглища. Стокер има и действащия Ty2-953. Само два локомотива от тази серия в Полша са били с такъв стокер и единия е в Хабовка.
Снимки от музея може да видите тук:
http://pivanov68.snimka.bg/hobby/lokomotiven-muzeyi-habovka.592250

Железопътен музей Варшава
Музея се намира на старата централна гара Warszawa Glowna. Новата гара Warszawa  Centralna  е на 10 мин път с трамвай. Музеят има богата колекция от локомотиви на открито, както и снимки и модели на закрито. Могат да се видят немските парни локомотиви 03, 03-10 с аеродинамична обшивка, 42, 52, пруските P6, T9-3, T11, T18, G8-2 (много подобен на нашите „фрицове” серия 13, но с 4 колооси), американския военен локомотив Tr203, полските Pt47, Ol49, TKz211, TKl100, OКa1, TKc100, австрийския Os24. Има и брониран влак от Втората световна война. Пруския Р6, произведен 1906 г,  е единствения запазен в света.
Снимки от музея може да видите тук:
http://pivanov68.snimka.bg/hobby/lokomotiven-muzeyi-varshava.592256

Железопътен музей Скерневица
Музея се намира в депо на около един час път от Варшава. Гарата е на линията за Виена, построена е в пруски стил и е историческа забележителност:
http://pivanov68.snimka.bg/hobby/deyistvashti-lokomotivi-v-polsha.592264.23436079
Този музей е малък, но много интересен. Стопанисва се от любителска железопътна фондация. Входа е на доброволни начала – всеки плаща колкото пожелае. Тъй като не работи всеки ден, експонатите се съхраняват в депото, в дните за посещения се изкарват и след това отново се прибират. Изключително любезен служител ни разведе из закритите части на депото и ни показа всички експонати – възстановените и тези, които чакат за възстановяване.
В музея на открито могат да се видят пруския бързоходен парен локомотив S6, полските Ol49, Ty51, OKl27, TKt48, пруска акумулаторна мотриса 090, най-старите запазени товарни и пътнически вагони в Полша. На закрито чакат възстановяване пруски пътнически вагони с врати на всяко купе – триосен и с талиги тип „Пулман”, вагон-ресторант с триосни талиги „Пулман”, триосен фургон за пътнически влакове, стари полски и руски товарни вагони. Има пруски тендерен локомотив Т9-3 и последния събран от части парен локомотив в Полша през 1962 г – Ty2-1407.
Безспорно най-интересния експонат е пруския бързоходен S6. Това е единствения запазен в света от тази серия. Машината е спряна от работа през 1928 г. Котела и парната машина са  разрязани в Германия за учебни цели с цел показване устройството на парните локомотиви. След Втората световна война локомотива е откаран в Полша и през 1954 г е позицианиран в двора на Техникума по ж.п. транспорт във Варшава, където седи до 25.04.2010 г. На тази дата е транспортиран в музея, където е сега. Този локомотив никога не е работил в Полша, но от същата серия Pd5 са работили в района на депо Скерневица до 1958 г. 
Прави впечатление много доброто състояние на машината след 56 години престой в двора на едно училище. Машината е с инжектори, манометри, кнорова помпа, кранове, различни медни тръбички и др. Няма едно петно или линия, намазани с боя или спрей. Не ми се мисли какво би станало, ако локомотив седи не 56 години, а 56 часа в двора на едно наше училище!!! Тук е мястото да кажа, че всички запазени локомотиви в музеите са напълно окомплектовани и не липсва нищо от тях. Графити не видяхме също никъде. Явно възпитанието и морала на поляците са на светлинни години от нашите.
Снимки от музея може да видите тук:
http://pivanov68.snimka.bg/hobby/lokomotiven-muzeyi-skernevica.592259

Действащо депо за парни локомотиви Волштин
Това е единственото действащо депо само за парни локомотиви в Европа. Мястото е много известно и ежегодно се посещава от хиляди любители на парните локомотиви от цял свят. Два-три пъти в годината се организират паради на локомотивите, като освен зачислените към депото пристигат и такива от други страни – Германия, Австрия, Чехия, Унгария и др. Може би скоро ще поканят и нашите машини на такъв парад. Организирана е едноседмична програма за управление на парни локомотиви, която има голяма популярност в Европа, Америка и Япония. Ние пътувахме от Leszno до Wolsztyn с влак, теглен от Pm36-2 „Хубавата Елена” и управляван от двама американци.
http://pivanov68.snimka.bg/hobby/depo-volshtin.592261.23435570
http://pivanov68.snimka.bg/hobby/depo-volshtin.592261.23435569
В момента депо Волштин обслужва с парни локомотиви ежедневно два пътнически влака в участъка Leszno – Wolsztyn – Zbachinek. Сигнализацията по линията е със семафори с крила, което създава допълнителна атмосфера на романтика. Преди 1-2 години всички пътнически и товарни влакове в участъка са се обслужвали с парни локомотиви, но сега броя е намален до обслужваните с един локомотив. През седмицата, която ние бяхме там, това беше Pm36-2 „Хубавата Елена”, бързоходен 2-3-1 с диаметър на колелата 2100 мм. Построени са само две машини от този вид в завода Chrzanow, като другия не е точно същия като нашия локомотив. Влака се движеше много добре от Leszno до Wolsztyn, където за съжаление кноровата помпа се повреди. Локомотивът отиде за ремонт в депото, а влака за Zbachinek остана да чака на гарата да дойде дизелов локомотив. Такъв се появи едва след около 40 мин начело на товарен влак, остави товарните вагони на гарата и пое оставения от парния локомотив влак.
http://pivanov68.snimka.bg/hobby/deyistvashti-lokomotivi-v-polsha.592264.23436116
http://pivanov68.snimka.bg/hobby/deyistvashti-lokomotivi-v-polsha.592264.23436117
Другите действащи парни локомотиви в депо Волштин са Ol49 (два броя), Pt47 (два броя), Ty43 (DR 42, БДЖ 16) два броя, Ok1 (пруски Р8 два броя), Ок22, Ty51, TKt48. Неработоспособни са един Pt47 и Ty1 (DR 58, БДЖ 13). В депо Leszno e изпратен за ревизия на котела Tr5 (пруски G8-1 с допълнителна предна колоос). Освен локомотивите има и 4 възстановени пруски пътнически вагона, които се използват за атракционни пътувания, провеждани най-често с Ок1, Ок22 и Тr5.
Снимки от депото може да видите тук:
http://pivanov68.snimka.bg/hobby/depo-volshtin.592261

Гара Збачинек
На гарата се намира като паметник локомотив Tp3, пруски G8. Изключително симпатичен четириосен локомотив за товарни влакове, проектиран от известния немски конструктор Роберт Гарбе. Локомотив Tp3-36 е произведен през 1913 г в завода HANOMAG и е работил до 21.10.1970 г. За 40 години от локомотива не е изчезнало нищо.
В локомотивния музей в Дармщадт – Германия има действащ локомотив от този вид, закупен от Турция, където те също са работили.
Снимки на локомотива може да видите тук:
http://pivanov68.snimka.bg/hobby/zbachinek.592263

Паркова железница – Познан
Железницата с междурелсие 600 мм е с дължина около 2 км край езерото в парка Малта в град Познан. Влакчетата са на всеки час и потеглят от гара Maltanka. На гарата като паметник е теснопътния парен локомотив Tx 26. Локомотивчето на влака е дизелово имитация на парно. В събота и неделя влакчетата са през 30 мин, като второто е с истинско парно локомотивче. Влакчетата се разминават на междинна гара. Крайната гара на линията е Зоологическата градина. Мястото е идеално за разходки и пикници сред природата след много приятно 20 мин пътуване с теснолинейката.
Снимки на парковата железница може да видите тук:
http://pivanov68.snimka.bg/europe/poznan.592238 (снимки 94-109)

Действащи локомотиви, вагони и мотриси
В Полша железопътните превози са разделени на товарни, регионални и интерсити експреси. Цените на последните са доста високи, като качеството не отговаря на цената. Заедно с модерните вагони пътуват и по-стари. Например от Краков до Варшава ние пътувахме с IC влак във вагон серия 47. Точността на влаковете също не е висока – нашия IC от Варшава за Познан замина с 25 мин закъснение без обяснима причина.
Крайградските превози са предимно с мотриси, произведени преди около 30-35 г. Седалките са корави и неудобни, а движението е много твърдо. Могат да се видят и нови мотриси тип DESIRO, но твърде рядко. Около Познан много от влаковете бяха с двуетажни вагони.
Локомотивния парк е много разнообразен. Заедно с по-старите електрически локомотиви могат да се видят и модерни SIEMENS. Те са пригодени за трите типа напрежение в контактната мрежа – DC, AC 16,7Hz, AC50Hz.
Дизеловите локомотиви са предимно за маневрена дейност. Видяхме аналог на нашите 06 да заминава с лек товарен влак от гара Волштин. Преди Познан видяхме и немски 232 на частен превозвач.
Снимки на действащи локомотиви и мотриси може да видите тук:
http://pivanov68.snimka.bg/hobby/deyistvashti-lokomotivi-v-polsha.592264

Като цяло впечатленията ни от Полша са великолепни. Хората са изключително любезни и отзивчиви, а градовете са чисти, много добре поддържани и с перфектен транспорт. Огромно уважение заслужава перфектната възстановка на старата част на Варшава, която е била разрушена на 90% през 1944 г при потушаването на Варшавското възстание, организирано от задграничното правителство в Лондон. Никъде не видяхме графити или други подобни грозни гледки. Спрените преди десетилетия локомотиви са напълно окомплектовани и нищо не е изчезнало.
Икономическите резултати на Полша са много позитивни. Средната заплата е 3600 злоти (1800 лв), а цените на стоките са леко по-ниски от нашите.
Снимки от Краков, Варшава и Познан може да видите тук:
http://pivanov68.snimka.bg/europe/krakov.592227
http://pivanov68.snimka.bg/europe/varshava.592234
http://pivanov68.snimka.bg/europe/poznan.592238

На линка долу може да се наблюдава ежедневно движението на редовни влакове, обслужвани от парни локомотиви в района на Волштин. Почти за всеки ден се прилагат и снимки, направени в деня на пътуването. Дава се точна информация кой локомотив е в движение, кои са в ремонт и т.н
http://www.parowozy.com.pl/newsd.htm

Petko Ivanov

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 353
  • Рейтинг: 110
Re:Парни локомотиви в Полша през 2011
« Отговор #1 -: 03 Февруари 2012, 19:21:32 »
А това са впечатленията на брат ми Христо (misan):
Сега искам да ви напиша и аз някои неща за поляците и полските локомотиви.  Както вече брат ми писа,поляците са изключително добри,възпитани и отзивчиви хора. Изключително им е приятно ,ако се опиташ да научиш няколко учтиви фрази на техния език и ги използваш.  Преди са ме предупреждавали,че поради проблеми с руснаците в миналото, не е препоръчително да се използва руски език. Това са пълни глупости. Малко по възрастните поляци говорят съвсем приличен руски,и ако не успявахме да се разберем на английски,се разбирахме отлично на руски. Изобщо това са хора с достойнство,който не страдат от предразсъдъци. Видяхме и паметници на съветската армия и паметник на жертвите от Катин,като и на едните и на другите имаше цветя и никакви следи от оскверняване Паметниците се поддържат в отлично състояние.Както брат ми вече писа, музейните локомотиви и вагони изобщо не се ограбват. Видяхме локомотиви ,които  не са работили по повече от 40 години и от кабините не липсваше нищо. Характерно за полските локомотиви е,че турбогенераторите се поставят на площадките до котела,близо до кабината. Това много улеснява поддържането и ремонта им. Продухвателните кранове на котела не се отварят с дърпане на телове,а с много удобни лостове,които се натискат с крак.От лявата страна на кабината има  челна врата,от която много удобно може да се излезе на страничната площадка. В музея в Хабовка брат ми направи много интересно откритие. Това беше локомотив от нашата 15 серия със стокер за механично подаване на въглищата в пеща. После прочетох,че е имало само два локомотива от тази серия в Полша със стокер.Интересното е,че ръкохватките на парните регулатори  дори на най модерните парни локомотиви са от много стар тип и са подобни на тези на нашата 26 серия. Но са много по удобни,защото са изнесени максимално близо до мястото на машиниста.За съжаление, пневматично отваряне на пещните врати се използва само на някои серии. Почти всички техни парни локомотиви ,строени след Втората световна война са с напълно затворени кабини.Изключение правят някои тендерни локомотиви,на които вратите на кабините са с дължина само половината от височината на отвора за влизане. В модерните парни локомотиви масово се използват инжектори с отработила пара и нагнетателни инжектори за прясна пара,което е много разумно,поради много сигурната им работа.В пещите на почти всички локомотиви,включително и на по старите,са монтирани циркулационни тръби,които не само увеличават паропроизводството на котела,но и укрепват много добре и пещния свод.
« Последна редакция: 03 Февруари 2012, 19:23:28 от Petko Ivanov »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2437
  • Рейтинг: 1036
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:Парни локомотиви в Полша през 2011
« Отговор #2 -: 03 Февруари 2012, 19:34:25 »

Petko Ivanov

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 353
  • Рейтинг: 110
Re:Парни локомотиви в Полша през 2011
« Отговор #3 -: 03 Февруари 2012, 19:39:19 »
Това е парен снегорин. Бута се от друг локомотив, но има самостоятелен тендер за въглища и вода.

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 446
  • Рейтинг: 122
Re:Парни локомотиви в Полша през 2011
« Отговор #4 -: 03 Февруари 2012, 20:12:31 »
 Ако искате да видите уникални немски парни локомотиви,Полша е мястото за вас.

 Може би не обърнахте внимание,но те имат истински S6 ,машина която мисля,че привлича много вниманието на моделистите.

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re:Парни локомотиви в Полша през 2011
« Отговор #5 -: 03 Февруари 2012, 23:14:33 »

Страхотия ... и S6, и G8.1, и Т16.1, и G8 без едно, и T14 без едно, кое от кое по-хубаво!!

Снимката на G8 с дървото направо е уникална!!   

Gervasii

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1733
  • Рейтинг: 40
  • НО DRG IIb епоха София
Re:Парни локомотиви в Полша през 2011
« Отговор #6 -: 04 Февруари 2012, 07:45:34 »
 :hi: :hi: :hi:

emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1464
  • Рейтинг: 542
  • N scale 1:160- реален моделизъм
Re:Парни локомотиви в Полша през 2011
« Отговор #7 -: 04 Февруари 2012, 09:02:28 »
Леле, леле, леле... дайте ножа да гръмна...

На мен ми прави впечатление зелено- черната окраска на чайниците... дали това не е соц приумица та и нашите за това да са оцветявани така...?!
Дори има локомотиви в тип прусашко зелено

Я експертите да осветлят, че адреналина ми е скочил от кеф.

nilfe

  • Trade Count: (75)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 955
  • Рейтинг: 15
  • H0 Епоха 1, 2, K.P.E.V. DRG - ВАРНА
Re:Парни локомотиви в Полша през 2011
« Отговор #8 -: 04 Февруари 2012, 10:48:56 »
Не е приумица, а е останало от още от Прусия. Когато са произведени локомотивите са били с оригиналните пруски цветове (за тези произведени в Прусия). Предполагам че, това е стремеж да се покаже машината в оригиналния и вид.

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 446
  • Рейтинг: 122
Re:Парни локомотиви в Полша през 2011
« Отговор #9 -: 04 Февруари 2012, 13:03:35 »
  По принцип поляците изобщо не се стремят да привеждат локомотивите в оригиналния им вид.
Може да видите много стар локомотив,а съоръжен с огромни фарове и то три на брой.

 Но при тях бързоходните и пътническите локомотиви са боядисвани зелено-червено,черно,а товарните червено-черно.
Затова са налице и двете разцветки.

Petko Ivanov

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 353
  • Рейтинг: 110
Re:Парни локомотиви в Полша през 2011
« Отговор #10 -: 04 Февруари 2012, 18:55:14 »
Прилагам линкове за сваляне на снимките в оригинален размер. Те ще са валидни до 19.02.

http://dox.bg/files/dw?a=eba30c86fd
http://dox.bg/files/dw?a=be8136cf99
http://dox.bg/files/dw?a=2b3228d572
http://dox.bg/files/dw?a=69a6cd87d7

Сигурен съм, че освен локомотивите за вас ще представляват интерес и моделите, които съм заснел в музея на гара Варшава Гловна.