В тази тема ще представя впечатленията на мен и брат ми от пътуването ни из Полша миналата година.
От 2 до 10.05 с брат ми направихме посещения на четири от най-известните железопътни музей в Полша. В тях се съхраняват голям брой исторически локомотиви и вагони, работили в страната. Голяма част от тях са немски и са останали там след края на Втората световна война, когато част от територията на Германия преминава към Полша. В полските музеи могат да се видят много уникални немски (особено от област Прусия) локомотиви и вагони, каквито няма запазени в Германия. Прави чест на поляците, че са се погрижили за запазването на всички тези уникални парни локомотиви и вагони.
За да станат по-ясни обясненията долу, няколко думи за системата на номериране на полските парни локомотиви. Тя е комбинация от букви и цифри, които показват предназначението на локомотива, колоосната формула и годината на производство (за локомотивите произведени в Полша). За локомотивите, които са произведени в чужбина, цифрата след буквите показва страната-производител с някаква поредност. Например немските парни локомотиви серия 52 (БДЖ серия 15) в Полша могат да се срещнат под две номерации – Ty2 (за произведените извън Полша) и Ty42 (за произведените в Полша, вкл и тази част на Германия, която сега е в Полша). Същото е и със серия 42 (БДЖ серия 16), които са съответно Ty3 и Ty43. Буквите Ty означават товарен локомотив с колоосна формула 1-5-0. Сериите на пътнически локомотиви започват с буква „О”, а на бързоходните с “P”. Интересен факт е, че прототип на известните полски бързоходни локомотиви Pt31 са нашите 01, произведени в завода Chrzanow.
Железопътен музей ХабовкаТова е най-големият железопътен музей в Полша. Намира се на около 2,5 часа път с регионален влак от Краков. Линията е електрифицирана и природата около нея е изключително красива. В музея се съхраняват около 70 броя исторически парни, електрически и дизелови локомотиви, пътнически и товарни вагони. Част от тях са използвани при снимането на филмите „Списъка на Шиндлер” и „Катин”. В музея има и действащо депо с ремонтна работилница за локомотивите и вагоните. Част от локомотивите и вагоните са в пълна годност за работа, даже тендерите са заредени с въглища.
В музея могат да се видят немските парни локомотиви G8-1,T14,T16-1,42,52 (включително и един с тендер тип 4Т30 „кенгуру”), 86, полските Ty23, Ty37, Ty45, Ty51, Ol49, Pt31, Pt47, TKt48, TKh1, TKh100, OKl27, английския военен локомотив Tr202, австрийските Tr12, Ol12 и Tw12. Теснопътния Tw53 e точно като нашите 505-76 и 506-76. Дизелите SM40 и SM41 са като нашите 51. Изключително интересни са старите двуосни и триосни пруски пътнически вагони с врати на купетата.
Локомотивите Ty51 са съоръжени с винтов стокер за подаване на въглища. Стокер има и действащия Ty2-953. Само два локомотива от тази серия в Полша са били с такъв стокер и единия е в Хабовка.
Снимки от музея може да видите тук:
http://pivanov68.snimka.bg/hobby/lokomotiven-muzeyi-habovka.592250Железопътен музей ВаршаваМузея се намира на старата централна гара Warszawa Glowna. Новата гара Warszawa Centralna е на 10 мин път с трамвай. Музеят има богата колекция от локомотиви на открито, както и снимки и модели на закрито. Могат да се видят немските парни локомотиви 03, 03-10 с аеродинамична обшивка, 42, 52, пруските P6, T9-3, T11, T18, G8-2 (много подобен на нашите „фрицове” серия 13, но с 4 колооси), американския военен локомотив Tr203, полските Pt47, Ol49, TKz211, TKl100, OКa1, TKc100, австрийския Os24. Има и брониран влак от Втората световна война. Пруския Р6, произведен 1906 г, е единствения запазен в света.
Снимки от музея може да видите тук:
http://pivanov68.snimka.bg/hobby/lokomotiven-muzeyi-varshava.592256Железопътен музей СкерневицаМузея се намира в депо на около един час път от Варшава. Гарата е на линията за Виена, построена е в пруски стил и е историческа забележителност:
http://pivanov68.snimka.bg/hobby/deyistvashti-lokomotivi-v-polsha.592264.23436079Този музей е малък, но много интересен. Стопанисва се от любителска железопътна фондация. Входа е на доброволни начала – всеки плаща колкото пожелае. Тъй като не работи всеки ден, експонатите се съхраняват в депото, в дните за посещения се изкарват и след това отново се прибират. Изключително любезен служител ни разведе из закритите части на депото и ни показа всички експонати – възстановените и тези, които чакат за възстановяване.
В музея на открито могат да се видят пруския бързоходен парен локомотив S6, полските Ol49, Ty51, OKl27, TKt48, пруска акумулаторна мотриса 090, най-старите запазени товарни и пътнически вагони в Полша. На закрито чакат възстановяване пруски пътнически вагони с врати на всяко купе – триосен и с талиги тип „Пулман”, вагон-ресторант с триосни талиги „Пулман”, триосен фургон за пътнически влакове, стари полски и руски товарни вагони. Има пруски тендерен локомотив Т9-3 и последния събран от части парен локомотив в Полша през 1962 г – Ty2-1407.
Безспорно най-интересния експонат е пруския бързоходен S6. Това е единствения запазен в света от тази серия. Машината е спряна от работа през 1928 г. Котела и парната машина са разрязани в Германия за учебни цели с цел показване устройството на парните локомотиви. След Втората световна война локомотива е откаран в Полша и през 1954 г е позицианиран в двора на Техникума по ж.п. транспорт във Варшава, където седи до 25.04.2010 г. На тази дата е транспортиран в музея, където е сега. Този локомотив никога не е работил в Полша, но от същата серия Pd5 са работили в района на депо Скерневица до 1958 г.
Прави впечатление много доброто състояние на машината след 56 години престой в двора на едно училище. Машината е с инжектори, манометри, кнорова помпа, кранове, различни медни тръбички и др. Няма едно петно или линия, намазани с боя или спрей. Не ми се мисли какво би станало, ако локомотив седи не 56 години, а 56 часа в двора на едно наше училище!!! Тук е мястото да кажа, че всички запазени локомотиви в музеите са напълно окомплектовани и не липсва нищо от тях. Графити не видяхме също никъде. Явно възпитанието и морала на поляците са на светлинни години от нашите.
Снимки от музея може да видите тук:
http://pivanov68.snimka.bg/hobby/lokomotiven-muzeyi-skernevica.592259Действащо депо за парни локомотиви ВолштинТова е единственото действащо депо само за парни локомотиви в Европа. Мястото е много известно и ежегодно се посещава от хиляди любители на парните локомотиви от цял свят. Два-три пъти в годината се организират паради на локомотивите, като освен зачислените към депото пристигат и такива от други страни – Германия, Австрия, Чехия, Унгария и др. Може би скоро ще поканят и нашите машини на такъв парад. Организирана е едноседмична програма за управление на парни локомотиви, която има голяма популярност в Европа, Америка и Япония. Ние пътувахме от Leszno до Wolsztyn с влак, теглен от Pm36-2 „Хубавата Елена” и управляван от двама американци.
http://pivanov68.snimka.bg/hobby/depo-volshtin.592261.23435570http://pivanov68.snimka.bg/hobby/depo-volshtin.592261.23435569В момента депо Волштин обслужва с парни локомотиви ежедневно два пътнически влака в участъка Leszno – Wolsztyn – Zbachinek. Сигнализацията по линията е със семафори с крила, което създава допълнителна атмосфера на романтика. Преди 1-2 години всички пътнически и товарни влакове в участъка са се обслужвали с парни локомотиви, но сега броя е намален до обслужваните с един локомотив. През седмицата, която ние бяхме там, това беше Pm36-2 „Хубавата Елена”, бързоходен 2-3-1 с диаметър на колелата 2100 мм. Построени са само две машини от този вид в завода Chrzanow, като другия не е точно същия като нашия локомотив. Влака се движеше много добре от Leszno до Wolsztyn, където за съжаление кноровата помпа се повреди. Локомотивът отиде за ремонт в депото, а влака за Zbachinek остана да чака на гарата да дойде дизелов локомотив. Такъв се появи едва след около 40 мин начело на товарен влак, остави товарните вагони на гарата и пое оставения от парния локомотив влак.
http://pivanov68.snimka.bg/hobby/deyistvashti-lokomotivi-v-polsha.592264.23436116http://pivanov68.snimka.bg/hobby/deyistvashti-lokomotivi-v-polsha.592264.23436117Другите действащи парни локомотиви в депо Волштин са Ol49 (два броя), Pt47 (два броя), Ty43 (DR 42, БДЖ 16) два броя, Ok1 (пруски Р8 два броя), Ок22, Ty51, TKt48. Неработоспособни са един Pt47 и Ty1 (DR 58, БДЖ 13). В депо Leszno e изпратен за ревизия на котела Tr5 (пруски G8-1 с допълнителна предна колоос). Освен локомотивите има и 4 възстановени пруски пътнически вагона, които се използват за атракционни пътувания, провеждани най-често с Ок1, Ок22 и Тr5.
Снимки от депото може да видите тук:
http://pivanov68.snimka.bg/hobby/depo-volshtin.592261Гара ЗбачинекНа гарата се намира като паметник локомотив Tp3, пруски G8. Изключително симпатичен четириосен локомотив за товарни влакове, проектиран от известния немски конструктор Роберт Гарбе. Локомотив Tp3-36 е произведен през 1913 г в завода HANOMAG и е работил до 21.10.1970 г. За 40 години от локомотива не е изчезнало нищо.
В локомотивния музей в Дармщадт – Германия има действащ локомотив от този вид, закупен от Турция, където те също са работили.
Снимки на локомотива може да видите тук:
http://pivanov68.snimka.bg/hobby/zbachinek.592263Паркова железница – ПознанЖелезницата с междурелсие 600 мм е с дължина около 2 км край езерото в парка Малта в град Познан. Влакчетата са на всеки час и потеглят от гара Maltanka. На гарата като паметник е теснопътния парен локомотив Tx 26. Локомотивчето на влака е дизелово имитация на парно. В събота и неделя влакчетата са през 30 мин, като второто е с истинско парно локомотивче. Влакчетата се разминават на междинна гара. Крайната гара на линията е Зоологическата градина. Мястото е идеално за разходки и пикници сред природата след много приятно 20 мин пътуване с теснолинейката.
Снимки на парковата железница може да видите тук:
http://pivanov68.snimka.bg/europe/poznan.592238 (снимки 94-109)
Действащи локомотиви, вагони и мотрисиВ Полша железопътните превози са разделени на товарни, регионални и интерсити експреси. Цените на последните са доста високи, като качеството не отговаря на цената. Заедно с модерните вагони пътуват и по-стари. Например от Краков до Варшава ние пътувахме с IC влак във вагон серия 47. Точността на влаковете също не е висока – нашия IC от Варшава за Познан замина с 25 мин закъснение без обяснима причина.
Крайградските превози са предимно с мотриси, произведени преди около 30-35 г. Седалките са корави и неудобни, а движението е много твърдо. Могат да се видят и нови мотриси тип DESIRO, но твърде рядко. Около Познан много от влаковете бяха с двуетажни вагони.
Локомотивния парк е много разнообразен. Заедно с по-старите електрически локомотиви могат да се видят и модерни SIEMENS. Те са пригодени за трите типа напрежение в контактната мрежа – DC, AC 16,7Hz, AC50Hz.
Дизеловите локомотиви са предимно за маневрена дейност. Видяхме аналог на нашите 06 да заминава с лек товарен влак от гара Волштин. Преди Познан видяхме и немски 232 на частен превозвач.
Снимки на действащи локомотиви и мотриси може да видите тук:
http://pivanov68.snimka.bg/hobby/deyistvashti-lokomotivi-v-polsha.592264Като цяло впечатленията ни от Полша са великолепни. Хората са изключително любезни и отзивчиви, а градовете са чисти, много добре поддържани и с перфектен транспорт. Огромно уважение заслужава перфектната възстановка на старата част на Варшава, която е била разрушена на 90% през 1944 г при потушаването на Варшавското възстание, организирано от задграничното правителство в Лондон. Никъде не видяхме графити или други подобни грозни гледки. Спрените преди десетилетия локомотиви са напълно окомплектовани и нищо не е изчезнало.
Икономическите резултати на Полша са много позитивни. Средната заплата е 3600 злоти (1800 лв), а цените на стоките са леко по-ниски от нашите.
Снимки от Краков, Варшава и Познан може да видите тук:
http://pivanov68.snimka.bg/europe/krakov.592227http://pivanov68.snimka.bg/europe/varshava.592234http://pivanov68.snimka.bg/europe/poznan.592238На линка долу може да се наблюдава ежедневно движението на редовни влакове, обслужвани от парни локомотиви в района на Волштин. Почти за всеки ден се прилагат и снимки, направени в деня на пътуването. Дава се точна информация кой локомотив е в движение, кои са в ремонт и т.н
http://www.parowozy.com.pl/newsd.htm