... сякаш форумът се отдалечава от ден на ден от железопътния моделизъм. Разискват се надълго и широко теми като "Бербатов", "Иван Славков-Батето", вицове, музикални поздрави, рождени и именни дни, автомобили, лампови усилватели и какво ли още не... В редките случаи, в които темите се доближават до моделизма, става дума за колекции, състоящи се изключително от продуктите на Пико Юниор, и там коментари от типа "Браво", "Страхотно", "Продължавай в същия дух" валят един след друг ...
Мисля че много точно сам си отразил състоянието на форума в момента. Преди да се регистрирам тук, четях с голям интерес темите, отнасящи се до Моделизма, или поне до тава, което аз разбирам под думата жп моделизъм. Сега, след като виждам отбелязани новите непрочетени мнения, се оказа че тези мнения са .... (да не преписвам това което си отбелязъл по-горе), плюс сериозно количество постове с клатещи се физиономии (ако искате ги наречете емотикони). Около два-три пъти в месеца се среща нещо, което да ми е интересно, като в повечето случаи и тези теми бързо се запълват с какви ли не приказки, нямащи нищо общо със съдържанието на темата.
Искаше ми се да чуя някаква дефиниция от повече хора на понятията модел, моделист, моделизъм.
Добре е да очакваш повече хора, но все пак има значение кой дава тези мнения. иначе резултатът е просто една статистика, непредставителна, която по никакъв начин не може да служи като насока в работата на форума.
Ще се опитам да дам моето скромно разбиране:
модел - би трябвало да отразява в определена степен оригинала. В каква степен и колко детайлно - това вече е субективно. Естествено за мен това означава, че първо трябва да разбера доста добре всичко, което касае оригинала (т.е. да поровя из най-различни източници, вкл. форуми като този), да се запозная със създаването на първообраза, неговото съществуване и съдба. Чак след това да си реша какво трябва да се отрази в един модел. Вярно е че преди много години моделите са били тенекиени, и дори не са носели означението на прототипа, но това е било преди ... десетилетия. Въобще не отричам
колекционерството на такива антики, дори съм си събрал (в електронен вид!) историята на някои от известните в момента фирми с техните първи продукти. Едва ли днес трябва да се радваме на откритието на топлата вода. Сегашните модели би трябвало да отразяват не само конкретен екземпляр в определен момент от неговото съществуване, но и максимално да се доближават до реалността - включително и със мащабно движение, звук, пушеци и т.н. (тези последните все още са ми доста смешни). Естествено моделът трябва и да е "удобен" за удоволствието, което си създаваме с него, съответно неговата детайлност да позволява движението (макар и без наличието на сериозен макет), а не се чуди човек кои прикачни да закачи и кои не. Разбира се тук също приветствам
колекционерството и с интерес следя представянето на такива модели, дори и според някои собственикът им да не е вложил нищо в тях, освен пари. Всъщност това не е така - изборът на конкретен модел за една колекция, както и намирането ме, не е никак лесна работа и за мен напълно се покрива с разбирането ми за моделизъм. В тази връзка и аз си "тунинговах" BR80 на Пико, но след това си купих и една "истинска" (при това цените въобще не са страшни). И в момента се продава за под 100 лв с петполюсен двигател. Не знам колко пъти се дискутираше темата, че между двете няма нищо общо, и ако аз или някой друг сме се радвали на Пиковската преди 40 години, в момента това не би трябвало да е въобще критерий или цел на навлизащите в моделизма. Има достатъчно стартови модели (напр. на Роко), и хубави дизели, и електрически, при това също на цена около 100 лв на старо, които са на светлинни години пред моята тунингована Людмила или Е11 на Пико, които са ми излезли поне тройно с времето и труда. Имаше и примери за Е44 и т.н., но всеки път темата се извърта не върху реалната оценка на модела, ами върху всевъзможни безпочвени характеристики за пишешщите, давани от кой ли не.
Остана да споделя нещо и за
макетирането. Тук може би най-много си личи българската липса на ресурси - липса на място, но и на възможности. Вярно е че всичко може да се поръча и достави, но съвсем друго си е да го видиш и пипнеш в магазина, да го купиш, пък дори и да е грешна покупка - да го размениш, върнеш или продадеш. Затова сте и толкова малко хората със стойностни макети.
Незнайно защо нещо недолюбвате автоматизацията и електрониката в макетите. Като изключим един макет от представените, не видях някой да се е похвалил със свое сериозно изпълнение на електрическата част. Не виждам някой да е стигнал по-далече от няколко ЦК ключета, или поне във този форум не виждам нищо написано по въпроса (с изключението, за което всички се сещате). А това също е част от моделизма, която не изисква никакви сериозни средства, място и т.н. Пълно е с литература, материали, остава само желание и въображение ...
... а когато се показа нещо толкова стойностно, като 45 001, коментарите бяха повече офтопик в дух на разяснения дали Тонката е приятел с Васко, или не...
Нима т.нар. ж.п.моделисти са толкова слепи за да не видят красотата, изяществото, гениалните решения и ювелирната изработка?
Естествено идва и въпросът защо във форума не се ценят наистина добрите работи - не само тази BR45, има и други ценностни неща в различни раздели. Ами просто хората, които оценявате (или оценяваме - и аз се слагам в тази бройка) това, се познавате много добре, а останалите участници във форума явно са далече от истинския моделизъм. Има разбира се и такива, които се възхищаваме на такива постижения, но във форума няма система, с която това да се изразм. Аз, например, няма да пусна пост с вдигнат нагоре палец (или обърнат надолу), тъй като това само разваля хубавите теми. Споменаваше се нещо - авторът на такива теми да подбира какво да се вижда в темата му, а останалите оценки и мнения да са скрити. Определено във форума не се приветства и каквато и да е критика, която напр. за моите произведения би била много по полезна, отколкото измислени похвали.