Автор Тема: Как започна всичко в мащаб ТТ!  (Прочетена 14962 пъти)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Как започна всичко в мащаб ТТ!
« -: 28 Март 2008, 18:09:56 »
ТТ –хронология : първите петдесет години!
1945 - фирма WESA от гр.Инквил , в кантон Берн-Швейцария пуска първия модел – Швейцарски четириосен електровоз в червен и зелен цвят заедно с пътнически вагони в ТТ(междурелсие – 13 мм).

Първия модел в ТТ – електровоз Re4/4 на вейцарската фирма WESA от 1945 г.
(от списание ТТ-Тотал –бр.1/2007)
1946 – „HAROLD PRECISION PRODUITS” от гр. Хартфорд – Индиана , САЩ произвежда американския дизелов локомотив Е7 с пътнически вагони в комплект.
1947 – Фирма ROKAL от гр.Люберих – Западна Германия (ФРГ) прави първия парен локомотив (0-2-0) с четириосен тендер , пътнически и пощенски вагон.Междурелсие – 12 мм , но мащаб 1/125.В същата година и фирма “LYTAX“ от Фрайбург прави комплекта „COMET-Bаhn” в който е включен познатия вече швейцарски електровоз Re4/4 но с междурелсие – 12 мм но пък мащаб около 1/110.
1948 – „STAIGER” от гр.Сент Георг , ФРГ прави комплекта „MIGNON-BAHN” включващ парен локомотив 0-2-0 но с двуосен тендер и пътнически вагони от пластмаса и междурелсие 10 мм , в мащаб от 1/120 до 1/140.
Фирма „STARLINE” от Тексас произвежда модел на товарен вагон , също като фирма „JEWEL” от Стамфорд – Кънектикът , САЩ – още един товарен вагон.

Германска мотриса VТ137 – модел на „Рейнската пластмасова фабрика” от 1949 г.
1949 - „Рейнската пластмасова фабрика” от гр.Кетфиг – Есен , ФРГ сглобява комплекта „TAIFUN-BAHN” съдържащ мотрисата VТ137 + допълнителен вагон –първите добре изпълнени точно в 1/120.
През тази година и „LINDSAY” от Лос Анжелис прави парният локомотив „Dockside”.
1950 – Фирма  „EUROPA SPIELWAREN” от Щутгард събира комплекта „EUROPA-BAHN” със скоростен парен локомотив с формула 2-3-2 и четириосен тендер в мащаб 1/110 като аналог на SK800 в НО от фирма „MARKLIN” и релси от фирма „LONMANN”  за участие в конкурса на ФРГ за производители на модели в подмащаба НОm.
По същото време „GANDY DANGER” от Ню Джърси произвежда още един товарен вагон.
 
Модела на скоростен локомотив DL300 (2-3-2) от „EUROPA SPIELWAREN”.
1951 – „KEMTRON” от  Калифорния прави американския дизелов локомотив „ALCO FA/FB”
1952 – „ES.NIELSEN”от  Ню Йорк  пуска на пазара дизеловият американски локомотив от серия №1000 при Централната железопътна компания на Джърси.
1956 – „КИОДО” от Япония за фирмата „JOMA” в гр.Бриджпорт – Кънектикът , САЩ  прави първия полувагон с високи метални бордове .Японците пускат и през 1958-1959 г.  парният локомотив S12-SOUTHERN PASIFIC с четириосен мазутен тендер  за продажба от американската фирма „SCALE RAIL MINIATUREN”.
1957 – „TRI – ANG” от гр.Маргейт , Великобритания правят парния локомотив LMS 3F заедно с крайградските пътнически вагони  в мащаб 1/100 и междурелсия 12 мм.по същото време други англичани от „EASNEL” в Лондон пускат метален модел на товарен вагон с междурелсие 12 мм и мащаб 1/100.
1958 – Появявят се вече и от „ZEUKE & WEGWERTH” – Берлин в Германската Демократична Република (ГДР) с модела на парната машина BR23 (1-3-1)  и BR 81 (0-4-0) , както и дизеловия V200 , четириосни и двуосни пътнически вагони , един двуосен полувагон , двуосен открит вагон , цяла релсова система (да не се бърка с комплект – за първи път в този мащаб се правят геометрично взаимно зависими релси) и се уточнява мащаб 1/120 и междурелсие 12 мм.
През същата година от „K`S” – Лондон произвеждат тендерния парен локомотив на Британските железници – GWR 97xx  и товарен вагон в мащаб 1/100 и междурелсие 12 мм.В същия мащаб и междурелсие, фирмата „ РЕСО” от Девъншир пуска на пазара още един товарен вагон.
 


Първите модели на „ZEUKE” от 60-те години.
1960 – Фирмата „ROSEBUD KITMASTER” от гр.Раундс – Великобритания , събира комплекта „ROAYL SCOT” с парен локомотив 2-3-0 и триосен тендер ,пътнически вагони всичко в 1/100 и 12 мм междурелсие.

(
Моделите на  „ROKAL” от 60-те години на миналия век – най –отгоре са пътническите вагони на влака „Санта Фе”.
 

Още от моделите на  „ROKAL” от 60-те – дизеловият локомотив V200 , Парният BR89 и американския дизелов локомотив от влака „Санта Фе”.

От „ВЕС” – Лондон , пускат парната машина SR G6 + товарни вагони  в 1/100 и 12 мм междурелсие.
По същото време (1960г.) от гр.Нюрнберг , ФРГ фирмата „GROTSCH” също правят дизела V200 с товарни вагони , 1/120 и 12 мм като характерното е , че всичко е от метал.
1961 – „DAHMER” от Бернбург , ГДР пуска товарна платформа с артилерийско оръдие в 1/110 и междуосие 12мм.
От „CHRISTOPH PRODUCTS” в гр.Кларксвил , Тенеси  - САЩ , пускат товарен вагон , а пък тук вече се появява и фирмата „PREISER” от Ротенбург с фигури на хора в ТТ.
1963 – „GEM” от град със странното име Рос-он-си от Уелс , Великобритания пускат в проиводство парният локомотив „Принца на Уелс” 2-3-0 с триосен тендер в мащаб 1/100 на 12 мм.
„GRAFTSMAN MODELS” в Монтана , САЩ най-после правят освен товарни и пътнически вагони.
Годината е вече 1970 – в Залцбург , Австрия на пазара излиза и „ROCO” с два варианта на пътнически влакове от Австрийските железници , с електровоз серия №181 (безмоторен модел!?) и пътнически или товарни вагони в 1/120 на 12 мм.
От фирма”ROWA   ТТ” , ФРГ , пускат първата двуосна платформа с два контейнера на DB .
Идва 1972 – годината на основаването на „Berliner-TT-Bahnen”  в Берлин , ГДР , образувана чрез национализация  на „ZEUKE & WEGWERTH”.
През 1976 – от „KRUGERT ТТ” във ФРГ , пускат първия триосен вагон преустройство на пътнически вагон 2-ра класа тип В3Yg на DB.
1979 – „AIRMODEL” , ФРГ , произвеждат  шест вагонният газотурбинен влак  VТ602/601 включващ два главни вагона (моторен и безмоторен )  и четири междинни секций.По същото време от „KUNZE” – ФРГ , правят двуосен вагон за превоз на автомобили (преработка на полувагона пускан от „Berliner-TT-Bahnen”  ),
1980 – „JEUKE” от Федералната Република Германия  правят модела на немската автомотриса VТ75.9 на DB с прикачен вагон.
1983г. – От „KRONER”  на ФРГ произвеждат модела на немския електровоз  Е44.5 с метален корпус и задвижване на „ВЕМО”.
1985 – Нов електровоз – Е181.2 на DB от фирма „ЕLМО” от Франкфурт , ФРГ.
1986 – „SCHWAETZER” от гр.Именщат , ФРГ товарен немски вагон тип Rlmmp.
1987 – „BECKMANN ТТ”  в Берлин , пуска в производство модел на скоростния влак ICE1 , в комплект от 5 вагона – два главни и 3 междинни.
1988 – „PSK-MODELBОU” от Харлем – Холандия прави модел на D-вагон.
1990 – „VIESSMAN”  в гр.Редигхаузен  , Германия прави 8 различни вида фенери в ТТ.
1991 – „КLOSE” от Алтенбах прави дизеловия локомотив V60 в комплект за самостоятелно сглобяване.
По същото време „ZEUKE”- GMBH , Берлин , става официално право приемник на „BERLINER-TT-BAHNEN”.
1992 – „КЕNI” също от Айзенах – Германия произведат модели на автомобилите – Фолцваген „Бръмбър”(костенурката) и „Голф”, а фирма „РМТ” в град Туров пускат модел на двуосен вагон тип „Ко”. И накрая на годината „ВIMA-ТТ”  от Берлин – легендарния „Трабант”.
1993 – „MATTRA” ОТ Зейбниц  , Германия пуска дизеловият локомотив BR218 на DB.В същата година „ТILLIG” от същия град обединява всички германски ТТ- фирми „ZEUKE”- GMBH, „MATTRA” и „PILZ”.
1994 – „ARNOLD” в Нюрнберг, представя модел на товарен вагон „Коff” ,  берлинската „HOSSE” произвежда мотрисата V135 , а „AUHAGEN” от Мариенберг  приватизирана по това време е въстановено производството на аксесуари за ТТ.
1995 – Появява се руската фирма от гр.Санкт Петербург , Русия , пуска модел на съветския дизелов локомотив TЭП -10, заедно с още една руска фирма от същия град произвежда от метал и пътнически вагон на Съветските железни пътища (СЖД).

В днешно време вече има доста повече фирми произвеждащи модели на локомотиви и вагони в този мащаб 1/120.Вие ги знаете добре – само ще отбележа , че не  минава  и  месец някъде по света , като  най-вече някъде в Европа , да не бъде пуснат на пазара модел в този приятен мащаб ТТ.


pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Как започна всичко в мащаб ТТ!
« Отговор #1 -: 28 Март 2008, 18:11:31 »
Как е започнало всъщност всичко?

И така за основоположник на този мащаб сега е прието да се знае едно име – Харолд Джойс, който е роден през 1881 г. в щата Ню Йорк . Работил в проектанско студио за автомобили , а по-късно в хартиения отрасъл . Той дълго време обмислял създаването на нов мащаб в железопътния моделизъм.Точно по това време се появява първия прототип на електровоз – Швейцарския Re4/4 на „WESA” на който челната стена била „украсена” с един огромен фар , което правило сходството с прототипа силно съмнително.Започвайки разработката на новия мащаб още през 1941 г. Харолд вече бил похарчил 35 000 $ , създавайки конструкций – прототипи и към края на Втората Световна война (ВСВ) създава фирмата „HAROLD PRECISION PRODUСTS” в Индиана – САЩ. През есента на 1946 г . Джойс отваря пазара за ТТ мащаба в страната.Прави голяма рекламна кампания  в списанията „Model Railroader”  и „Model Railroader Graftsman” която му носи неочаквани резултати . Купувачите вече харесали новия мащаб и неговите модели .Но новата война – тази в Корея  не позволила да продължи с производството – бизнес партньорите му били въвлечени във войната. На Харолд Джойс се наложило да произвежда уреди за самолетостроенето.След края на Корейската война той отново се връща към своята идея , но тя вече не е с приоритет – и до ден днешен основното производство на тази фирма е за авиационната промишленост.
Моделния пазар през 50-те и 60-те години започва своето формиране и под  натиска от европейските фирми , стеснява силно американския пазар.От големите идеи на Харолд  остават само прототипи и ниско серийно производство.Той самия умира през 1984г.
Какви модели е произвеждал Джойс? На първо място ултрамодерния дизелов локомотив ЕMD E-7 , заедно с вагоните и релсовия материал в комплект. Този „стартов сет” веднага привлича новите ентусиасти в този мащаб ТТ – името му всъщност е съкратена абревиатура от английския език – „Table Top” , което в превод е „на масата отгоре”. (За това се твърди в моделарския фолклор , че това е мащаба на „аристократите” – на нас никога не се е налагало да лазим на колене и лакти под масата , както практикуват в началото моделистите от НО).
Мащаба 1/120 е избран от американската мерна система която не е милиметрова , а инчова.Тоест  1/120 е 1/10 от един инч.
Второто нещо което прави американската фирма – пуска едновременно модел на 40 футов товарен вагон и същия комплект , но вече и като набор за самостоятелно сглобяване.Другото ново нещо в производството е употребата на различни метали и леки сплави които Харолд е изучил покрай автомобилното проектатско бюро в което е работил.Това по-късно ще го насочи и към производството на авиоуредите.Освен употребата на метали и леки алуминиеви сплави , той измисля допълнителните тежести монтирани по рамите на локомотивите му , както и във вагоните които тогава се правят предимно от картон и дърво.Той пръв използва и пет полюсен двигател -  модел на „Pittman”  , който по – късно е взаимстван и в НО.
 Характерното за моделите на Харолд е това , че макар и в нов мащаб са купувани много от ентусиастите въпреки цената им – някой от тях стигат и до 300 $ !!!Изключително скъпи са за онова време ,когато с един долар е можело да се купи половин резервоар гориво!Но причината е една ,тяхната уникалност -  защото са били изработвани изцяло ръчно! Дори сега запазените модели на фирмата „HAROLD PRECISION PRODUITS” изработени от метал изглеждат доста подробни и хубави.Релсовия материал е бил направен за самостоятелно сглобяване от купувача , събиращ релсите върху истински дървени траверси (по-късно заменени от пластмасови).За захранването са били ползвани трансформатори от други проидзводители.
Дизеловият локомотив Е7F е пуснат в производство през 1946 г. а веднага през  март на следващата 1947 г. вече има производство и на парен локомотив „SWITCHER” 0-6-0 (това му е означението по американската ситема където се броели колелата а не осите – тоест на парния формулата всъщност по европеско означение е 0-3-0).
 

Този локомотив имал четириосен тендер.

 

Той също бил предлаган и в набор за сглобяване тъй като котела и кабината ставали и за друг локомотив – „CONSOLIDATION” 2-8-0 , а от 1950 г . с тях вече бил комплектован и трети – „ATLANTIC” 4-4-2 .Тендерът пък се използвал дълги години за още много модели на парни локомотиви.

 


През 1949г. се появил и първият каталог в ж.п. моделизма под името „система за самостоятелно конструиране на домашна железница”.В него освен релси и основните комплекти предлагани от фирмата , имало и доста модели на товарни вагони включително и хладилни.Всичките били четириосни , като винаги се оставяло боядисването им за клиента.
Харолд Джойс гордо показвал мощността на свойте локомотиви – можели да теглят без затруднения композиций от до 40 такива вагона.
През същата година програмата за производство на парни модели вече имала следния вид:
-   „PASIFIC” 4-6-2
-   „MIKADO” 2-8-2
-   „MOUNTAIN” 4-8-2
-   „TEXAS” 2-10-4
-   „ARTICULATED” 4-6-6-4 (локомотив с две двойки цилиндри всяка задвижваща по три колооси)
Последният модел станал базов за доста локомотиви. За машина тип „Малет” , например трябвало наборите на два малки локомотива.В такъв случай се ползвал друг специален тендер – шест осния „LONG DISTANCE TENDER”.
В 1951 г. се появява интересна новост на тази фирма – Парен локомотив с предно разположение на кабината и сребристи вагони с кабина за управление изпълнени като отливки от алуминиева сплав – нещо като днешния „цап” на Мачбокс.Пуснат е и новия „NORTHERN” 4-8-4 с електрически фарове .
През следващата 1952 г. парните локомотиви започнали да преминават в историята . Това се отразило и при моделите.В 1955 г. вече се произвежда още един дизелов локомотив – Е7А с много детайлировка по коша.Каталога за вагоните се разширил с нови попълнения – хопери,платформи за добитък,полувагони и нови хладилници на влаковете „EXPRESS-REEFER”.
Всъщност производството на парни локомотиви не е спряно напълно до 1958 г., защото се появяват и новите машини с колесна формула 4-6-0 . Те били доста изящни модели от ХІХ век , където не ставал мотора на „PIITMAN”.В тях вече се монтирал още по-добър електродвигател – седемполюсният английски „RONFORD”.Но доставките му били затруднени , което предопределило появата на втория подобен модел на локомотив чак през 1961 г. и то в ниско серийно производство.
1960 г. започнала с друга новост – първият 40 футов товарен вагон произведен от пластмаса.Много от феновете на ТТ в САЩ , вече имали надежда че фирмата ще премина на новата технология основана на пластмасата.Но пък Джойс бил привърженик на старато производство , при което небрежно подценявал масовия пазар .Докато произвеждал малките локомотиви за сглобяване проблеми нямал , но с пускането на по-големите и мощни машини , вече не всяко дете и всеки моделист успявали да сглобят добре модела , което предопределило производството му само за най-опитните моделисти.
Не зависимо от това новия мащаб ТТ 1/120 придобил доста голямо разпространение което принудило и европейските фирми да го включат в производствената си листа.През 50-те години на ХХ век , английските моделисти до тогава работещи изключително в 00 , вече имали проблем с мястото в свойте жилища.Докато в САЩ и Германия били организирано производство и в по – малки мащаби и съответния внос , фирмите „РЕСО” и „GEM” започнали производство на релси с 12 мм междурелсие , но то не се развивало много , поради липсата на достатъчно модели на подвижен състав за него.
Англичанина който пръв обърнал внимание на новия мащаб бил Валтер Лейн , който по това време е водещ мениджер на „LINES BROS”group .Той организирал през 1950 г. фирмата „ROVEX SCALE MODELS” която се конкурирала с „ROKAL” в производството на модела „TRI-ANG 00” .

 


По време на едно от пътуванията си в Германия през 1953 г. Лейн закупил комплект на „ROKAL” в ТТ и в следващата година започнал производството му в град Маргейт.През 1957 г. на панаира за играчки в Лондон вече били представени два нови комплекта от подвижен състав .
Единия съдържал тендерния локомотив F3 на британската железница „LMS” с името „JINTY” и два крайградски пътническа вагона  в зелен цвят, характерен за южна Англия.Този комплект бил снабден с релсов кръг и захранващ трансформатор.
Другия сет съдържал  локомотив и четири товарни вагона.Освен това се продавали самостоятелно и двуосни цистерни с различни надписи.
Всички модели били в мащаб 1/100 по причини , че английските влакове са по обемни от немските и за това фирмата ги правела в малко по голям мащаб запазвайки междурелсието от 12 мм.Задвижването им било изключително просто – един триполюсен двигател монтиран под ъгъл спрямо носещата рама , чрез червячно колело придавал движението направо към една от осите с преводно отношение 1/30 до 1/40.Значително по-късно се правят удължени и хоризонтални червячни винтове които вече задвижват повече от една ос.Кошовете на всички модели имали различно оцветяване като някой от тях дори се лакирали.Травелсите се боядисвали в истинските им цветове на дърво , метал или бетон.Колелата се произвеждали като при „ROKAL” – от бакелит.Вече към средата на 1957 г.бил произведен и първия скоростен локомотив  тип „CASTLE” на британските железници BR (бивши GBR) с осова формула 2С (2-3-0) и триосен тендер в комрплект с новия пътнически вагон на BR в червен цвят.
Така новият мащаб ТТ придобил популярност в Англия.
През 1958 г. в каталозите вече присъствали шестнадесет различни товарни вагона -  хладилни,за насипни товари , фургони за животни както и вагон-ресторант в различни варианти на оцветяване.През следващата година се увеличил асортимента и при локомотивите.Пуснат е дизеловия „DIESELHUNTER”  
 

 както и нов скоростен парен –„MERCHAT  NAVY” от серията SR с формула 2С1 (2-3-1) който поразил моделистите със своята обтекаемост

 
 

.Към края на същата година излезнал още един дизелов локомотив – „BRUSH” от тип 31 (A1A-A1A) заедно с различни товарни вагони комплектовани с товар и първата  четириосна цистерна.

 


Примера с „TRI-ANG 00” станал заразителен .През 1960 г. фирмата “KITMASTER” пуска парния локомотив “REBUILIT ROYAL SCOT”  с осова формула 2-3-0 и триосен тендер.Прототипа все още бил в експлоатация за скоростни влакове (до към края на 60-те години).Той бил произведен за линията “LONDON MIDLAND & SCOTTISH RAILWAYS” в периода 1927-1929 г.Предлаганият модел  №46110 с име “GRENEDIR GUARDSMAN”се числял към първите от 1927г.Първите 25 шотландски локомотива от всичко 70 бр.са имали имената на шотландски герой – гренадири .Всичкитае локомотиви били предназначени за експлоатация по линията Лондон-Глазгоу. През ВСВ те били значително амортизирани и при последвалата реконструкция с модифициран котел им вдигнали мощността.След национализацията на частнатакомпание те били и пребоядисани.Първоначално били тъмно червени , по време на ВСВ станали черни , а след национализацията вече били зелени.Разбира се че такъв славен исторически локомотив е “обречен” на търговски успех.
Самият модел представлявал нещо като конструктор за сглобяване , като двигателя всъщност бил разположен в първия вагон.Инструкцийте били написани на английски и немски език.
За съжаление , на пазара те се задържат само около две години.В днешно време тези модели могат да бъдат закупени само на скъпи аукциони.

 


Горе долу по това време се появява и фирмата “ROKAL” във Федерална Република Германия .Името на тази фирма завинаги ще се свързва с първите продажби на ТТ в мащаб 1/120 и 12 мм междурелсие в Германия .Началото е поставено от Ерик Енгелхарт веднага след края на ВСВ с разработката на първите модели.Те трябвало да бъдат в “идеалния” мащаб който ще позволе сглобяването на  железница  на масата.Първият прототип бил на един парен локомотив получил името “BABY 1001” който въпреки че бил сглобяван от отпадъчни материали и стари зъбни колела (в края на ВСВ материалите били силно дефицитни) работел добре и се държал доста прилично върху релсите. Енгелхарт се увличал по електрификацията на железниците и желаел предприятие , което да може  да произвежда големи серий и на електровози.Точно в този момент се появява фирмата “ROKAL”.Роберт Керман , роден през 1887 г. в Литва , основава през 1914 г. в Дюселдорф първата си фирма “ROBERT KARMANN & Ko”.След двадесет години я пренася в град Люберих и я преименува на “ROKAL”.Всъщност това е абревиатура от трите имена на собственика и града .Фирмата се занимавала с производство на лети резервни части  за автообилната промишленост от леки сплави (цап).Така фирмата попада в полезрението на Енгелхарт който се среща с Керман в Люберих. Литовеца намирал удовоствие в заниманията с моделната железница и след кратък размисъл заявил , че ще организира серийното производство.Нито една друга фирма не е успяла да пусне такива големи серий от  ТТ мащаба.
Първите  били на четириосен пощенски вагон , следвал четириосен пътнически и един куриерски парен пътнически  локомотив с тендер.
В края на  40-те години Енгелхарт напуска фирмата но това въобще не я затормозва.Произвежданите модели винаги плътно повтаряли истинските прототипи по които са създавани.голямо значени се давало както на сигурността при движение така и на комплектността с релсова система.През 60-те године на разположение на германските моделисти вече били BR89,V200,VT95,E10,E40,VT12 и ET56.Появяват се нови все по детайлизирани модели като американския двусекционен дизел F7 , швейцарски и немски електровози Е03 и E05, както и парните серий като 03 , 24 , 85 и пруският Т3.Също така V60 и много различни вагони.

 


 


Въпреки че системата ТТ получила много широко разпространение , новоизлезлият мащаб “N”  започнал да стеснява пазара.Имало застой и в автомобилната промишленост а кредити не намалявали , въпреки въздържането от производство на нови модели и релси фирмата започнала да изпитва трудности . Направени са опити да се произвежда съвместно със “ZEUKE & WEGWERTH” от ГДР на няколко товарни и пътнически вагона с означението на DB , но това не спасило “ROKAL”.Тя била продадена на “ROWA” , която преработва производсвената прогрома и вкарва нови модели .пуснат е първия и последен модел на двуосна платформа с два контейнера  . Но нещата не потръгват и на свой ред “ROWA” е продадена на “ROCO” от Англия която освен производствената програма закупува и матриците  на “ROKAL”.Но така и не се решава да започнат производство в ТТ което предопределя съдбата на мащаба в Западна Германия (ФРГ).
А какво става в източната част на Германия (ГДР) по същото време?

« Последна редакция: 28 Март 2008, 18:13:45 от pach »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Как започна всичко в мащаб ТТ!
« Отговор #2 -: 28 Март 2008, 18:15:17 »
“ZEUKE-ТТ-BAHN”
Веднага след края на ВСВ се възобновило производството на моделни железници в западните окупирани зони (ФРГ) .Същото става и в източните части , които започнали производство в старите познати мащаби “О” , “S” и “НО” .в сравнение със западните си колеги , тези от източна Германия срещали още по-големи трудности с доставката на материали.Отказали се от употребата на метали , те ползвали изключително дърво , картон и бакелит.Обръщането им към пластмасата , довело по-късно до много по-добри резултати от западняците , защото те вече имали нужние опит.
Фирмата „ZEUKE” правела различни електромеханични играчки като кораби и камиончета с електродвигатели , както и железопътни модели в мащаб 0 .Била собственост на Вернер Цойке и носела неговото име . Правели също и релси и сигнализация за този размер някъде до средата на 50-те години.Бързо схванали ,че бъдещето не е в този мащаб.Бързо развитие започнала фирмата , след предаването и от частни в държавни ръце.Тя е една от първите предприятия в която държавата вземала финансово участие.Така било и решено да се премине в по-малък мащаб , като правителствените представители избрали ТТ.Така станало ясно развитието на този мащаб в ГДР.Започнало съкращение на производството в 0 и накарая за лайпциския панаир на играчките „ZEUKE & WEGWERTH” представила парния локомотив 2310 и дезеловия на DB –V200, както и няколко товарни и пътнически вагона.на фирмата от самото начало е било ясно ,че могат да бият западните си конкуренти само с уникално качество на изработката.И до ден днешен шедьовър в това отношение е товарния двуосен вагон , на който обшивката се правела дъска по дъска от дървен материал.

    Вернер Цойке.

За да получат поръчки от западния пазар , от ръководството постояно пускали реклами в специализираните списания „MODELLEISEBAHNER” , „MIBA” и „Железопътно ревю”.Зад граница освен в Швеция , Белгия и Англия , много се рекламирали и в съседните социалистически държави.Заваляли поръчките и се принудили да си построят нова фабрика с по-голям капацитет.Новите водещи локомотиви в началото на 60-те били моделите на Е94 , Е11/42 , LVT и новите четириосни пътнически вагони на скоростен влак .Характерното е че първи именно от тази фирма започнали производство на теснолинейки в НОm на базата на ТТ в сътрудничество с фирма „HERR”.
През 1966 г. започнали да продават и на пазара в ФРГ.Два стартови комплекта – единия с тендерен локомотив и три товарни вагона , а другия със същия локомотив но с три пътнически вагона.добавяли пулт за управление и релсов овал на сензационната тогава цена от 12,90 DM!!!В качествата си на допълнителни комплекти продавали още един набор от релси на цена 7,90 DM , и мрежов трансформатор със стойност 15,90 DM. Тези цени не са били променяни до 1990 г. (!!!)
В мартенския брой на „MODELLEISEBAHNER” от 1972 г. излиза реклама на новата (вследствие на промени в „ZEUKE & WEGWERTH”) фирма наследник на старата в ТТ мащаба – „BERLINER-TT-BAHNEN”.След национализацията , фирмата става изцяло държавна собственост , а собственика и г-н Цойке е принуден да напусне.Логично рязко спада излизането на нови модели , което си личи дори и в рекламите , но пък производството се удвоява поради нарасналия износ за Съветския съюз и другите социалистически страни.След залеза на „ROKAL” във ФРГ , се забелязва нежелание да се ползва продукцията на Източногерманците , но въпреки това те разширяват магазинната си мрежа търгуваща с ТТ и така постепенно овладяват по-голяма част от пазара.В останалата по-малка пазарна ниша се настаняват и дреги фирми като „KRUEGER” , „BECKMANN” , „KUNZE” , „SCHWAETZER” , „JEUKE”,”UNION-TT” и „PSK” (Холандия).Това беспорно е радостно за моделистите в този мащаб.
Въпреки , че много от моделите се произвеждат и с означението DB ,най-голямото перо в продажбите по това време заема Съветския съюз.На ден от фабриката се излизали като гаотова продукция 1780 локомотива и 5880 вагона !!!Работели общо около 800 души на две смени!Някъде по тово време се пуска в производство и парната машина серия 01.За годината се спори , едни твърдят 1987 , а други 1988г.
След 1989 г . започват проблемите на ВТТВ .Распада се социалистическия блок от държави , хората срещат голями трудности с оцеляванито си и не им е до моделни железници.За западна Германия пък бил недостатъчен асортимента в DB. 75 % от продукцията се правила в DR , която след 1990 г. вече била история.Фирмата с помощта на колектива от работници създава ООД и г-н Цойке се завръща като търговски директор.Започват скоростно преобразуване с цел отговор на новите пазари , пускат се три хладилни вагона със сцени от срутването на Берлинската стена , нови каталози и нови опаковки.Въвеждат като допълнително производство релсовата системма на ”РILZ”.След година през 1991 започва тотална разрпродажба на складовете на търговците и вече нормална цена за BR250 била 5,00 DM!!!Дъмпинга на търговците свива оборотните средства на предприятието Цойке напуска директорския пост и предава всичко в ръцете на на Карло Перайсел , който прави невиждана до тогава рекламна кампания за да върне купувачите в нормалните магазини.

 


Започва широко сътрудничество с „BECKMANN” , „ВЕМО” и др. включително и с завод за оръжие от Санкт Петербург (Ленинград).към която ще се върна по-късно.Най-после пробиват и на пазара в САЩ-в 1992г.По същото време се обединяват  със „VERO” която ние в България добре познавахме като производител на сгради за трите разпространени мащаба у нас. Но настава 1993 г. – най-черната година за ТТ мащаба .ООД-то не успява да се справи с три заема по неясни и до сега обстоятелства , и изпада във фалит. Първоистанционния съд в Берлин назаначава търг за управление на фирмата и оздравителна програма.заявка подават всички , включително и конкурентни фирми.търга е спечелен от фирма „MATRA” в съглашателство с ”РILZ”и собственик Ханс-Юрген Тилиг!

 

За есенния панаир на играчките в обединена Германия – гр.Щутгарт се обявява новото име на фирмата правоприемник на старите три независими - „MATRA”, ”РILZ” и „BERLINER-TT-BAHNEN”.Новото име в началато е „TILLIG-BAHN und GLEISE & Ko KG” от град Зебниц .Филиалите им са закрити като остава само най-големия , този в Берлин.

 


През 1994 г. на панаира в Нюрнберг са представени новите попълнения – BR120 , BR218 – DB, както и новите вагони тип КОЕF в сътрудничество с фирма „ARNOLD” , като модела на този вагон става „модел на годината” в ТТ и е награден със златен медал.сътрудничеството продължава – въвеждат цифровизацията в този мащаб, и започват разработката на модела „EUROSPRINTERS BR127”.
Следва поредния удар – след 6 месеца „ARNOLD” като АД са агресивно изкупени от италианците от „RIVAROSSI”.Италианците променят производствената програма във N , като дори разговорите за ТТ са силно ограничени.  Така през 1996 г. се представят с новото име „ARNOLD- RIVAROSSI  ТТ-КОЕF” .На следващата година пускат производство и в НОе , под ръководството на Карло Перайсел,и нов изцяло италианска разработка – модел на пруския парен локомотив АТ3.
От фабрика „KUNZE” правят ЕDK 80/3 а рез 1998г. продават и Е04.
На пазара се появяват и от „JA-TT” която носи името на собственика си , бившия директор на „ВЕМО” – Юрген Ягошински (JUERGEN JAGOSCHINSKI.)

 
   

Първите им модели са на дизеловите V60,V106 и V346. а от парните пускат два модела – BR89 и BR89 с прикачен тендер.по късно произвеждат BR38 , BR91 ,BR78 и „летящият хамбург” SVT137.Правят релсов овал, локомотивно депо и голям кран за въглища. Характерното е добрата детайлизация на моделите , станали класика за ТТ.влизат в производство и още от локомотивите и мотрисите като BR62 , BR18 , VТ137 и 140 DB.
 


Вече се правят и вагони за Интерсити , кована двуосно цистерна от пруските железници . Като допълнение има обръщателен кръг и различни ландшафтни аксесуари.Обявяват и подготовката на V10.
Друга но ниско серийна фирма , по това време е „HOSSE” от Берлин.Произвеждат много добро копие на VТ135-535 с прикачен вагон СV33 .През 1999 г. се обединяват с друга фабрика като взимат нейното име – „ТТ-CLUB”.собственик и бивш сътрудник на  „BERLINER-TT-BAHNEN”.той разширява асортимента в съвместна разработка със чешки и руски производители.От тях все още се очаква нов двуетажин вагон , обявен още през 2001г.
През това време фирма „ROCO” също не изоставя пазара на ТТ и представя модел на товарен вагон с характерното за нея качество.Това се оказва щастлив ход и рез 1998 г. въпреки минималната програма в ТТ , от „ROCO” пускат вече и BR132 , който на свой ред става модел на годината.

 


Успеха му малко засенчва двата нови товарни вагона – една открита платформа с контейнери и двуосен вагон с разтварящи се стени.На следващата година – 2000 пускат BR80 и четириосен товарен вагон за тежки товари.

 

По това време най новия член на клуба за производители в ТТ – размер става и фирма „BRAWA”която произвежда електровоза Е95

 



.През 2002 г . фирма „GUЕTZOLD” по рано правила модели за „BERLINER-TT-BAHNEN” съобщава за пуска на BR65-10 както и електровозите Е211/242 и парната машина 755

 
   

 


През 2003 г. от Тилиг пускат дългоочаквания товарен BR52 и електровоза BR101.
Сега да се разходим още по на изток – в бившия Съветски съюз .първите опити за производство на подвижен състав в ТТ в Русия започват още през 80-те години на миналия век.По метода на горещо формоване от полистиролни листа са произведени първите модели на вагон ресторант , поща и багажен фургон от известния моделист от Санкт Петербург – Вадим Воронин.Серийте са от по 50-100 бр. През 1986 г. пуска по голяма серия на кран модел КДЭ 161/151 като половината от тях са продадени във вид на конструктор за самостоятелно сглобяване. Голяма част от тях в последствие се окозват изкупени от германски моделисти.Това слага началото на по голямо серийно производство .Към 1991 г. един от тези кранове попада в ръцете на един от менажерите на „KRUEGER”.През 1992 г . Готфрид Крюгер – собственика на фирмата пристига в Русия и основава заедно с Воронин и друг руски моделист Кукоб , фирмата „ТТ-МОДЕЛЬ” като кръстник е Кукоб.така започва промишленото производство на модели в ТТ в Санк Петербург.Вагоните са правени на основата на прототипи на рами от фирма „ROCO” и наети производствени мощности на бивше предприятие от военната промишленост.В разработка до пускането им на пазара през 1995 г. са предимно пътнически и товарни вагони с отварящи се врати и оцветяване и обозночение на различни руски ж.п администраций.Продават се с променлив успех както на вътрешния така и на външния пазар (извън ФНГ-Федерация на Независимите Държави) в това число и Япония. .Между руската и немска фирма , въпреки че руснаците са изцяло финансирани от немеца , се прави нещо като бартер - те продават немския релсов материал , той пък на свой ред продава техните вагони.
След началото на новия век в Русия има още няколко фирми производители на ТТ модели като най-изявената е  „ПЕРЕСВЕТ” с основател московският моделист –Алексей Земсков. И тук в дъното е финансиране от Кругер – който мечтаел за стартов набор от релси (които той вече произвеждал) руски вагони (каквито правили в ТТ-КЛУБ) и локомотив . Ясно че поръчката за локомотива била дадена на „ПЕРЕСВЕТ” като фирма с най-голяма переспектива.








В днешно време света е пълен с знайни и незнайни малки и големи фирми които произвеждат модели в този прекрасен „аристрократичен” размер 1/120 или ТТ.Всеки ден се появяват нови и изчезват стари производства , като на върха се задържат само тези с най – качествената и атрактивна продукция.Не бих могъл в рамките на няколко страници да опиша (не че го знам цялото) развитието им , и със сигурност съм пропуснал и някой от по-известните . За съжалиние и тук , както навсякъде в материалното производство са валидни законите на пазарната икономика.Това заедно с малкия пазар и големите първоначални инвестиций са в основата на липсата на родна фирма за производство на модели не само в този мащаб , но и като цяло на ж.п.модели . (впрочем същото е и при стендовите авиомодели)
За разлика от родните стотина активни моделисти на железници , както на запад , така и на изток армията на привържениците на ТТ расте . Бившите социалистически страни като Полша , Чехия , Словакия , Румъния , Украйна , Беларус и Русия ентусиастите наброяват повече от няколко стотици или хиляди което предопределя и местни фирми производители на модели в този формат.Характерното е че обикновенно те произвеждат малки но уникални серий с много добра детайлност и ходови качества.
Е разбира се не се минава и без чужда помощ от меценати , богати западняци (за които изтока все още си е екзотика)  и различни малки и големи дистрибутори , собственици на фирими и малки магазини , които не отказват да изложат на свойте сайтове и в свойте магазини продукция на източните производители , като БеТТина  Хохман от Германия например .
Тази кратка история за началото , основаването и развитието на най-успешния от малките мащаби в ж.п.моделизма може да бъде продължена с хронология на доста фирми от изброените по-горе държави , но да ги оставим да покажат и оцелеят на пазара и да видим кое как ще е за в бъдеще.
За финал на този опит да се опише на български език историята на ТТ , ви пожелавам  , както в някой сайтове – щастливо хоби!!!

Край.

Но не и за мащаба!!!                   

Източници :
1.”ТТ-Kurier” бр.10/1996г.
2.кн.”Handbuch fur Modellbаhn-Rokal „– 1988
3. сп.”Локотранс” 1996, № 6 - 1997, № 1
4.Интернет – „12 мм.зу”
5.сп.”Mfdelleisebahnerr” – 1972-1990 г.


TheJackal

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1702
  • Рейтинг: 157
  • ТТ 1:120 III und IV Epoch DB & DR
Re: Как започна всичко в мащаб ТТ!
« Отговор #3 -: 28 Март 2008, 18:22:09 »
Здравейте!
Хиляди благодарности на pach за изложената информация за любимият ни размер "ТТ"! ;)
pach, ти имаш ли от тези руските дизелови локомотиви? Малко седят недодялано, не са пипнати поне на картинките, скоро попаднах на един сайт и доста ме озадачи цената им - приемлива е.
« Последна редакция: 28 Март 2008, 18:30:22 от TheJackal »

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re: Как започна всичко в мащаб ТТ!
« Отговор #4 -: 28 Март 2008, 18:30:42 »
Много добре че материалът е преведен, ще гледам и аз по възможност да пускам само преведено инфо!
Поздрави!

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Как започна всичко в мащаб ТТ!
« Отговор #5 -: 28 Март 2008, 18:36:49 »
Не , аз съм привърженик на DR , а отскоро замислям нещо като тониеми , но в ТТ.Руските наскопро ги открих , пък те и прототипите им изглеждат недодялани (преди имаше такъв лаф , хубаво или руско, като руско се ползваше в смисъл грубо и недодялано но здраво и държеливо!!! ;))
откачи ми се ръката да превеждам , и не е пълно , и сигур има и грешки , но това е положението... :P

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Как започна всичко в мащаб ТТ!
« Отговор #6 -: 03 Април 2008, 13:36:33 »
Като продължение на горната тема ви предлагам линка на полски колега който работи в този мащаб.
http://as.rumia.edu.pl/tt/
Сайта му е много богат на информация , пък в графата на каталога му има списъци със номенкратурни номера , снимки и ттт данни на почти всичко което е в производство за този мащаб (или и било произведено в близките години)
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/?lg=PL(тук си избирате от графите в ляво каквото ви интересува)
а тук има някои CAD програми , една от които е само за ТТ , с която проектирането е песен!
Освен това има чертежи на локомотиви ,мотриси , сгради и други интересни неща , които са в мащаб и готови за направе от по-сръчните
http://as.rumia.edu.pl/tt/plany/bu_dru.htm
http://as.rumia.edu.pl/tt/plany/nastaw.htm
http://as.rumia.edu.pl/tt/plany/Pm36/index.htm
http://as.rumia.edu.pl/tt/plany/EW/skizy.asp
както и всички сканирани каталози от както се издават за ТТ!!!
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalogi.asp#plany
Много електроника и съвети за DCC и DC! ;)
http://as.rumia.edu.pl/tt/makieta/sche/
С една дума - супер!
Супер помагало за начинаещи и напреднали (и не само в този мащаб).
Аз не знам полски , но сричайки латиницата на глас (така се откриват познати или близки думи) се оказа че около 65 % от нещата заедно със снимките са ясни!!!
Има и на още два/три езика но не всичко е преведено.
Ами приятни занимания - матириалите са за около седмица четене!!! ;D ;D ;D
« Последна редакция: 03 Април 2008, 13:39:24 от pach »

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re: Как започна всичко в мащаб ТТ!
« Отговор #7 -: 03 Април 2008, 14:17:27 »
Това със сканираните каталози много ми хареса, има и някои без ТТ вътре, което прави сайта интересен и за хората от други мащаби! Възползвайте се!:

http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalogi.asp?co=KATALOGI[/b]]http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalogi.asp?co=KATALOGI

Оказва се много важен сайт! Ще е добре да се закачи линк към него в началото на този!

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re: Как започна всичко в мащаб ТТ!
« Отговор #8 -: 03 Април 2008, 14:20:25 »
... нещо се омаза линкът, актуален е само едната му половина:

http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalogi.asp?co=KATALOGI

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Как започна всичко в мащаб ТТ!
« Отговор #9 -: 03 Април 2008, 14:20:40 »
От линк на линк , ето на какво попаднах
http://www.zeuke.nl/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1
Бих казал че това е историята на европейските моделисти в ТТ.
Ще търся обаче и за ROKAL!

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6709
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re: Как започна всичко в мащаб ТТ!
« Отговор #10 -: 03 Април 2008, 16:21:45 »
малииий , какви залежи сте изкопали тукааа...бравос!

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Как започна всичко в мащаб ТТ!
« Отговор #11 -: 08 Септември 2008, 16:45:31 »
Намерих си тука едни линкове ... ::)
Нямаме си тема за самоделки на подвижен състав ...
Пък тук така или инак става въпрос за ТТ...
...и за началото в развитието на този мащаб.
Та ето моделистите в Кралството продължават да творят в него...
Впрочем , шапка му свалям за миниатюрноста и качеството...
Хм , пък тези които не са толкова умни , че да видят идеи , и тези които не са толкоз сръчни , да си го сглобят - на тях не им остава нищо друго освен да си ги закупят готови ...
Задвижванията са толково мощни и универсални (поради малките си размерите) , че на практика стават и за мотриси , малки и големи локомотиви от трите видове (пара,дизел и електро).
Просто свят ми се изви , всичко е фотоец ,домашни минифреза и струг...
А цените му са направо човешки...Страхотно...
Е , насъсках ли ви !?!?!
ето и линка...който си се и казва "Високо ниво":

http://www.highlevelkits.co.uk/

 ;D ;D ;D
Ето едно също оптимално решение - аз бих ползвал двигателче от помпичка на електронен апарат за мерене на кръвно...

http://homepage.ntlworld.com/gray.hickson/traction-motor.html

Пък този швейцарец направо ме разби с цените си за нещо много необходимо в нашият моделизъм - зъбни колелца,микродвигатели , оси , зегерки , и т.н.

http://www.didel.com/Frames.html?MainFrame=News.html

Бах ма*** - човек само да сглобява любимият си локомотив ...!!!
Очаквам коментари не от колекционерите а от моделистите... :P
« Последна редакция: 08 Септември 2008, 17:11:41 от pach »

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1339
  • Рейтинг: 206
Re: Как започна всичко в мащаб ТТ!
« Отговор #12 -: 09 Септември 2008, 09:41:54 »
Малий !  Милост, моля !  Спирам да гледам за самоделките, че хобито почва да придобива други размери. Набиват ми се в главата идеи, а време няма! 

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Как започна всичко в мащаб ТТ!
« Отговор #13 -: 20 Юли 2009, 14:22:38 »
Цитат на: pach link=topic=375.msg3475#msg3475 date=1207221640
...
Бих казал че това е историята на европейските моделисти в ТТ.
Ще търся обаче и за ROKAL!

Ето нещо от преди 60 години -когато още някой съвременни фирми не са и били запланувани... пък други се оказват от "преди" новата ера в моделизма - включително и лепилата UHU...





 ;D ;D ;D




Минчо

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 25
  • Рейтинг: 3
  • N Scale - Love at first sight, era 3,4,5,6
Re: Как започна всичко в мащаб ТТ!
« Отговор #14 -: 21 Декември 2016, 21:12:40 »
Off-Topic:
На вниманието на колегите, развиващи се в ТТ - bazar.bg/%D0%BE%D0%B1%D1%8F%D0%B2%D0%B0-15878898/22-%D0%B1%D1%80-%D0%BA%D0%B0%D0%BC%D0%B8%D0%BE%D0%BD%D1%87%D0%B5%D1%82%D0%B0-%D0%B2-1-120-%D0%B7%D0%B0-%D1%82%D1%82-%D0%BC%D0%B0%D0%BA%D0%B5%D1%82-%D0%B7%D0%B0-25-%D0%BB%D0%B2

Темите за покупко-продажби следва да се публикуват в Оказиона или съответния раздел напр. Зона на търговеца.

Mixy

Администратор на Railwaypassion.com
« Последна редакция: 21 Декември 2016, 21:23:19 от Mixy »