“ZEUKE-ТТ-BAHN”
Веднага след края на ВСВ се възобновило производството на моделни железници в западните окупирани зони (ФРГ) .Същото става и в източните части , които започнали производство в старите познати мащаби “О” , “S” и “НО” .в сравнение със западните си колеги , тези от източна Германия срещали още по-големи трудности с доставката на материали.Отказали се от употребата на метали , те ползвали изключително дърво , картон и бакелит.Обръщането им към пластмасата , довело по-късно до много по-добри резултати от западняците , защото те вече имали нужние опит.
Фирмата „ZEUKE” правела различни електромеханични играчки като кораби и камиончета с електродвигатели , както и железопътни модели в мащаб 0 .Била собственост на Вернер Цойке и носела неговото име . Правели също и релси и сигнализация за този размер някъде до средата на 50-те години.Бързо схванали ,че бъдещето не е в този мащаб.Бързо развитие започнала фирмата , след предаването и от частни в държавни ръце.Тя е една от първите предприятия в която държавата вземала финансово участие.Така било и решено да се премине в по-малък мащаб , като правителствените представители избрали ТТ.Така станало ясно развитието на този мащаб в ГДР.Започнало съкращение на производството в 0 и накарая за лайпциския панаир на играчките „ZEUKE & WEGWERTH” представила парния локомотив 2310 и дезеловия на DB –V200, както и няколко товарни и пътнически вагона.на фирмата от самото начало е било ясно ,че могат да бият западните си конкуренти само с уникално качество на изработката.И до ден днешен шедьовър в това отношение е товарния двуосен вагон , на който обшивката се правела дъска по дъска от дървен материал.
Вернер Цойке.
За да получат поръчки от западния пазар , от ръководството постояно пускали реклами в специализираните списания „MODELLEISEBAHNER” , „MIBA” и „Железопътно ревю”.Зад граница освен в Швеция , Белгия и Англия , много се рекламирали и в съседните социалистически държави.Заваляли поръчките и се принудили да си построят нова фабрика с по-голям капацитет.Новите водещи локомотиви в началото на 60-те били моделите на Е94 , Е11/42 , LVT и новите четириосни пътнически вагони на скоростен влак .Характерното е че първи именно от тази фирма започнали производство на теснолинейки в НОm на базата на ТТ в сътрудничество с фирма „HERR”.
През 1966 г. започнали да продават и на пазара в ФРГ.Два стартови комплекта – единия с тендерен локомотив и три товарни вагона , а другия със същия локомотив но с три пътнически вагона.добавяли пулт за управление и релсов овал на сензационната тогава цена от 12,90 DM!!!В качествата си на допълнителни комплекти продавали още един набор от релси на цена 7,90 DM , и мрежов трансформатор със стойност 15,90 DM. Тези цени не са били променяни до 1990 г. (!!!)
В мартенския брой на „MODELLEISEBAHNER” от 1972 г. излиза реклама на новата (вследствие на промени в „ZEUKE & WEGWERTH”) фирма наследник на старата в ТТ мащаба – „BERLINER-TT-BAHNEN”.След национализацията , фирмата става изцяло държавна собственост , а собственика и г-н Цойке е принуден да напусне.Логично рязко спада излизането на нови модели , което си личи дори и в рекламите , но пък производството се удвоява поради нарасналия износ за Съветския съюз и другите социалистически страни.След залеза на „ROKAL” във ФРГ , се забелязва нежелание да се ползва продукцията на Източногерманците , но въпреки това те разширяват магазинната си мрежа търгуваща с ТТ и така постепенно овладяват по-голяма част от пазара.В останалата по-малка пазарна ниша се настаняват и дреги фирми като „KRUEGER” , „BECKMANN” , „KUNZE” , „SCHWAETZER” , „JEUKE”,”UNION-TT” и „PSK” (Холандия).Това беспорно е радостно за моделистите в този мащаб.
Въпреки , че много от моделите се произвеждат и с означението DB ,най-голямото перо в продажбите по това време заема Съветския съюз.На ден от фабриката се излизали като гаотова продукция 1780 локомотива и 5880 вагона !!!Работели общо около 800 души на две смени!Някъде по тово време се пуска в производство и парната машина серия 01.За годината се спори , едни твърдят 1987 , а други 1988г.
След 1989 г . започват проблемите на ВТТВ .Распада се социалистическия блок от държави , хората срещат голями трудности с оцеляванито си и не им е до моделни железници.За западна Германия пък бил недостатъчен асортимента в DB. 75 % от продукцията се правила в DR , която след 1990 г. вече била история.Фирмата с помощта на колектива от работници създава ООД и г-н Цойке се завръща като търговски директор.Започват скоростно преобразуване с цел отговор на новите пазари , пускат се три хладилни вагона със сцени от срутването на Берлинската стена , нови каталози и нови опаковки.Въвеждат като допълнително производство релсовата системма на ”РILZ”.След година през 1991 започва тотална разрпродажба на складовете на търговците и вече нормална цена за BR250 била 5,00 DM!!!Дъмпинга на търговците свива оборотните средства на предприятието Цойке напуска директорския пост и предава всичко в ръцете на на Карло Перайсел , който прави невиждана до тогава рекламна кампания за да върне купувачите в нормалните магазини.
Започва широко сътрудничество с „BECKMANN” , „ВЕМО” и др. включително и с завод за оръжие от Санкт Петербург (Ленинград).към която ще се върна по-късно.Най-после пробиват и на пазара в САЩ-в 1992г.По същото време се обединяват със „VERO” която ние в България добре познавахме като производител на сгради за трите разпространени мащаба у нас. Но настава 1993 г. – най-черната година за ТТ мащаба .ООД-то не успява да се справи с три заема по неясни и до сега обстоятелства , и изпада във фалит. Първоистанционния съд в Берлин назаначава търг за управление на фирмата и оздравителна програма.заявка подават всички , включително и конкурентни фирми.търга е спечелен от фирма „MATRA” в съглашателство с ”РILZ”и собственик Ханс-Юрген Тилиг!
За есенния панаир на играчките в обединена Германия – гр.Щутгарт се обявява новото име на фирмата правоприемник на старите три независими - „MATRA”, ”РILZ” и „BERLINER-TT-BAHNEN”.Новото име в началато е „TILLIG-BAHN und GLEISE & Ko KG” от град Зебниц .Филиалите им са закрити като остава само най-големия , този в Берлин.
През 1994 г. на панаира в Нюрнберг са представени новите попълнения – BR120 , BR218 – DB, както и новите вагони тип КОЕF в сътрудничество с фирма „ARNOLD” , като модела на този вагон става „модел на годината” в ТТ и е награден със златен медал.сътрудничеството продължава – въвеждат цифровизацията в този мащаб, и започват разработката на модела „EUROSPRINTERS BR127”.
Следва поредния удар – след 6 месеца „ARNOLD” като АД са агресивно изкупени от италианците от „RIVAROSSI”.Италианците променят производствената програма във N , като дори разговорите за ТТ са силно ограничени. Така през 1996 г. се представят с новото име „ARNOLD- RIVAROSSI ТТ-КОЕF” .На следващата година пускат производство и в НОе , под ръководството на Карло Перайсел,и нов изцяло италианска разработка – модел на пруския парен локомотив АТ3.
От фабрика „KUNZE” правят ЕDK 80/3 а рез 1998г. продават и Е04.
На пазара се появяват и от „JA-TT” която носи името на собственика си , бившия директор на „ВЕМО” – Юрген Ягошински (JUERGEN JAGOSCHINSKI.)
Първите им модели са на дизеловите V60,V106 и V346. а от парните пускат два модела – BR89 и BR89 с прикачен тендер.по късно произвеждат BR38 , BR91 ,BR78 и „летящият хамбург” SVT137.Правят релсов овал, локомотивно депо и голям кран за въглища. Характерното е добрата детайлизация на моделите , станали класика за ТТ.влизат в производство и още от локомотивите и мотрисите като BR62 , BR18 , VТ137 и 140 DB.
Вече се правят и вагони за Интерсити , кована двуосно цистерна от пруските железници . Като допълнение има обръщателен кръг и различни ландшафтни аксесуари.Обявяват и подготовката на V10.
Друга но ниско серийна фирма , по това време е „HOSSE” от Берлин.Произвеждат много добро копие на VТ135-535 с прикачен вагон СV33 .През 1999 г. се обединяват с друга фабрика като взимат нейното име – „ТТ-CLUB”.собственик и бивш сътрудник на „BERLINER-TT-BAHNEN”.той разширява асортимента в съвместна разработка със чешки и руски производители.От тях все още се очаква нов двуетажин вагон , обявен още през 2001г.
През това време фирма „ROCO” също не изоставя пазара на ТТ и представя модел на товарен вагон с характерното за нея качество.Това се оказва щастлив ход и рез 1998 г. въпреки минималната програма в ТТ , от „ROCO” пускат вече и BR132 , който на свой ред става модел на годината.
Успеха му малко засенчва двата нови товарни вагона – една открита платформа с контейнери и двуосен вагон с разтварящи се стени.На следващата година – 2000 пускат BR80 и четириосен товарен вагон за тежки товари.
По това време най новия член на клуба за производители в ТТ – размер става и фирма „BRAWA”която произвежда електровоза Е95
.През 2002 г . фирма „GUЕTZOLD” по рано правила модели за „BERLINER-TT-BAHNEN” съобщава за пуска на BR65-10 както и електровозите Е211/242 и парната машина 755

През 2003 г. от Тилиг пускат дългоочаквания товарен BR52 и електровоза BR101.
Сега да се разходим още по на изток – в бившия Съветски съюз .първите опити за производство на подвижен състав в ТТ в Русия започват още през 80-те години на миналия век.По метода на горещо формоване от полистиролни листа са произведени първите модели на вагон ресторант , поща и багажен фургон от известния моделист от Санкт Петербург – Вадим Воронин.Серийте са от по 50-100 бр. През 1986 г. пуска по голяма серия на кран модел КДЭ 161/151 като половината от тях са продадени във вид на конструктор за самостоятелно сглобяване. Голяма част от тях в последствие се окозват изкупени от германски моделисти.Това слага началото на по голямо серийно производство .Към 1991 г. един от тези кранове попада в ръцете на един от менажерите на „KRUEGER”.През 1992 г . Готфрид Крюгер – собственика на фирмата пристига в Русия и основава заедно с Воронин и друг руски моделист Кукоб , фирмата „ТТ-МОДЕЛЬ” като кръстник е Кукоб.така започва промишленото производство на модели в ТТ в Санк Петербург.Вагоните са правени на основата на прототипи на рами от фирма „ROCO” и наети производствени мощности на бивше предприятие от военната промишленост.В разработка до пускането им на пазара през 1995 г. са предимно пътнически и товарни вагони с отварящи се врати и оцветяване и обозночение на различни руски ж.п администраций.Продават се с променлив успех както на вътрешния така и на външния пазар (извън ФНГ-Федерация на Независимите Държави) в това число и Япония. .Между руската и немска фирма , въпреки че руснаците са изцяло финансирани от немеца , се прави нещо като бартер - те продават немския релсов материал , той пък на свой ред продава техните вагони.
След началото на новия век в Русия има още няколко фирми производители на ТТ модели като най-изявената е „ПЕРЕСВЕТ” с основател московският моделист –Алексей Земсков. И тук в дъното е финансиране от Кругер – който мечтаел за стартов набор от релси (които той вече произвеждал) руски вагони (каквито правили в ТТ-КЛУБ) и локомотив . Ясно че поръчката за локомотива била дадена на „ПЕРЕСВЕТ” като фирма с най-голяма переспектива.






В днешно време света е пълен с знайни и незнайни малки и големи фирми които произвеждат модели в този прекрасен „аристрократичен” размер 1/120 или ТТ.Всеки ден се появяват нови и изчезват стари производства , като на върха се задържат само тези с най – качествената и атрактивна продукция.Не бих могъл в рамките на няколко страници да опиша (не че го знам цялото) развитието им , и със сигурност съм пропуснал и някой от по-известните . За съжалиние и тук , както навсякъде в материалното производство са валидни законите на пазарната икономика.Това заедно с малкия пазар и големите първоначални инвестиций са в основата на липсата на родна фирма за производство на модели не само в този мащаб , но и като цяло на ж.п.модели . (впрочем същото е и при стендовите авиомодели)
За разлика от родните стотина активни моделисти на железници , както на запад , така и на изток армията на привържениците на ТТ расте . Бившите социалистически страни като Полша , Чехия , Словакия , Румъния , Украйна , Беларус и Русия ентусиастите наброяват повече от няколко стотици или хиляди което предопределя и местни фирми производители на модели в този формат.Характерното е че обикновенно те произвеждат малки но уникални серий с много добра детайлност и ходови качества.
Е разбира се не се минава и без чужда помощ от меценати , богати западняци (за които изтока все още си е екзотика) и различни малки и големи дистрибутори , собственици на фирими и малки магазини , които не отказват да изложат на свойте сайтове и в свойте магазини продукция на източните производители , като БеТТина Хохман от Германия например .
Тази кратка история за началото , основаването и развитието на най-успешния от малките мащаби в ж.п.моделизма може да бъде продължена с хронология на доста фирми от изброените по-горе държави , но да ги оставим да покажат и оцелеят на пазара и да видим кое как ще е за в бъдеще.
За финал на този опит да се опише на български език историята на ТТ , ви пожелавам , както в някой сайтове – щастливо хоби!!!
Край.
Но не и за мащаба!!!
Източници :
1.”ТТ-Kurier” бр.10/1996г.
2.кн.”Handbuch fur Modellbаhn-Rokal „– 1988
3. сп.”Локотранс” 1996, № 6 - 1997, № 1
4.Интернет – „12 мм.зу”
5.сп.”Mfdelleisebahnerr” – 1972-1990 г.