Автор Тема: Макетът на Христо Арнаудов (ТТ)  (Прочетена 6565 пъти)

mobi

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Макетът на Христо Арнаудов (ТТ)
« -: 24 Януари 2010, 18:09:31 »
Здравейте!
Искам да представя  началната фаза от изработването на моя макет.
Формата му е „Г”- образна – дължина 3.70м., ширина 1.25 м. и 2.30 м. на 1.00 м.
Спрял съм се на по- простичка и реализуема (според мен) схема на гарата и трасето на железницата.
1.   Релсовото развитие ще е на 3 нива.
2.   За по-лесно изпълнение и поддръжка не съм предвидил да монтирам коловози на най –долното ниво.
3.   Гарата ще бъде с 5 коловоза,  най-дългите от тях ще са с полезна дължина 1.35 м./1.40 м.
4.    В дясната страна на гарата ще бъде ветрилообразното депо, отклонението към него ще е между 1-Ви и 2-ри коловоз.
5.    В ляво ще има изход за една второстепенна линия ( също между 1-Ви и 2-ри коловоз)  )
6.   Главното трасе  е двупътно (по идея трябва да е и с контактна мрежа)
7.   Реших всички криви да се скрият в тунели и само правите участъци да се виждат. Причината е проста – неестественото вписване на влаковете в кривите!
8.   Релсите  и стрелките използвани от мен в  макета са на Tillig. Мислех да комбинирам стари с нови релси, но се отказах.
Това е от мен на този етап.Очаквам мнения, предложения, критики. Нещата търпят промени и развитие.
« Последна редакция: 24 Януари 2010, 18:17:18 от mobi »

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re:Макетът на Христо Арнаудов (ТТ)
« Отговор #1 -: 24 Януари 2010, 21:04:12 »
Както викат хората: Имаш крава - пиеш млЕко... Тоест, имаш място правиш голям макет...  :drinks: Според мен обаче, ако си решил да търсиш реални наклони и радиуси на завоите, едва ли ще ти стигне мястото и на целия апартамент.  :pleasantry: За мен лично реализъм има само един - в мащаб 1:1 ! В другото винаги се налага компромис с нещо. Така че завоите едва ли ще успееш да ги направиш с недразнещ теб радиус. Важното е да не свиеш прекалено радиуса с гъвкавите линии, че да почнат вагоните да се блъскат един в друг по завоите и да делайрират. А иначе според мен ще е добре по завоите да направиш не цели тунели, а редуване на тунел и открито...  :drinks:

br185

  • Trade Count: (19)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 533
  • Рейтинг: 4
  • HO 1:87/всички епохи без I/DB,OBB Велико Търново
Re:Макетът на Христо Арнаудов (ТТ)
« Отговор #2 -: 24 Януари 2010, 23:26:45 »
Много красиво начало. Поздравления!

Der Hetzer

  • Trade Count: (59)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1526
  • Рейтинг: 148
Re:Макетът на Христо Арнаудов (ТТ)
« Отговор #3 -: 24 Януари 2010, 23:32:36 »
Чиста, изпипана и педантична работа, впечатлен съм, поздравления  :hi:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Макетът на Христо Арнаудов (ТТ)
« Отговор #4 -: 25 Януари 2010, 08:59:34 »
Ихааааа!
Подух се от кеф , че тази "убавиня" е в ТТ!
(пък да си кажа честно , май и завиждам за началато :blush2:)
Мястото е перфектно и като размер и като  решение.
Много добре обмислено, както и за наклоните, така и за радиусите
Аз бих променил малко големият овъртян завой на "сгъвката" на "Г"-то но ти си си решил май вече.Съдейки по начина на работа (а той се вижда и от "неспециалист") едва ли някъде в завойте ще ти се блъскат вагоните.Вижда се че всичко доста вещо е обмислено. :good:
Няма нищо нереално в наклоните ти - доколкото може да се различи от снимките (то и око и ум си трябва де...) имаш около 8 см изкачване за около два метра разстояние - тоест според мен си спазил правилото за равномерно изкачване.Това , както и профи "завъртане" на спиралата , явно предизвиква завист , щото си е станало перфектно! :clapping:
Дължината на коловозите също си я "уцелил" перфектно  - така си "събираш" една композиция от 5/6 четириосни пътника + локомотива и пак имаш място за сфетофорните участъци преди гърловините на гарата.
Впрочем на такава площ (която си е бива яко :ok:)  в НО , подобен резултат не би  могло да се направи посмъртно. :pleasantry:
Поздравления и се надявам да качваш редовно снимки и чертежи от това което правиш.
 :clapping: :clapping: :clapping:
Мдаааа, и тук май има най-отпред в ниското изнесен (в случая) двоен коловоз. Такъв има и на Шатци на макета му N , та дълбоко вече се замислям дали да не си преработа основно схемата за моя макет , че то желанията ми вече са доста от това което съм измислил... :scratch_ones_head:

Впрочем това ще е вторият макет във форума който гради спирално изкачване!
« Последна редакция: 25 Януари 2010, 11:27:11 от pach »

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re:Макетът на Христо Арнаудов (ТТ)
« Отговор #5 -: 25 Януари 2010, 09:37:53 »
Евентуален бъдещ проблем може да се отвори: едната ти стена с прозореца е външна, другата не се вижда от снимките. Плоскостите, които са ти носещи в ъгъла, е твърде вероятно /особено след завършване на макета/ да спрат вентилацията в ъгъла и зад тях да ти тръгне мухъл... Може да не е веднага, а да се получи и след 1-2-3 години.. Помисли овреме по въпроса, за да не се видиш после в приключение с миризми, гниене и т.н. За съжаление термоизолациите по сградата /външна и вътрешна/ не са никаква гаранция, че няма да се появи мухъл в ъгъла при това блокиране на въздуха... :drinks:

mobi

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Макетът на Христо Арнаудов (ТТ)
« Отговор #6 -: 25 Януари 2010, 14:20:30 »
Благодаря много за отзивите!
Старая се да избягвам трудните и скъпи решения при направата на макета. Гледам да преценя способностите си при изработка на елементите.
Двете плоскости в ъгъла не са закрепени, поставил съм ги само за да придобия представа за обема в тази част. Те ще бъдат олекотени (няма да останат тези плътни парчета шпртплат).
Pach - Дължината на линията от стрелките през целия  овъртян  завои е почти 3 метра, а денивелацията е около 10 см (от нивото при гаровата площадка). Там наклона е добър, но повече ме притеснява дясната част на макета. Там имам около 2 метра релси и денивелация около 20 см, с компромис мога да удължа изкачването с още 1 метър, но не съм го решил окончателно.
След коментара на Best Ripper се загледах именно в тази част на макети и си дадох сметка, че кривата там е доста отворена, което ме кара да мисля, че може и да я оставя открита, но трябва да реша  какво да правя с наклона при изкачването там.

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re:Макетът на Христо Арнаудов (ТТ)
« Отговор #7 -: 25 Януари 2010, 15:47:38 »
Определено 20 см денивелация на 2 метра път е доста. Това прави наклон 10%, докато на реалните влакове е макс. 5%, тоест пак излизаш доста от нормите... По-добре от сега смятай наклона да е върху 3 линейни метра, пък ако може и мало свише...  :good:

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5522
  • Рейтинг: 618
  • Красотата е в детайла!
Re:Макетът на Христо Арнаудов (ТТ)
« Отговор #8 -: 25 Януари 2010, 16:06:08 »
10% колко промила е? Защото до 30 промила е що годе нормално. То в нормалните железници има над 30 промила, че в моделните ли да няма...

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Макетът на Христо Арнаудов (ТТ)
« Отговор #9 -: 25 Януари 2010, 16:09:43 »
10 процента са 100 промила!

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re:Макетът на Христо Арнаудов (ТТ)
« Отговор #10 -: 25 Януари 2010, 16:14:10 »
Владо, 10% или 100 промила е едно и също... По шосейните знаци наклонът също се отбелязва с проценти, а не в промили...  :hi:

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5522
  • Рейтинг: 618
  • Красотата е в детайла!
Re:Макетът на Христо Арнаудов (ТТ)
« Отговор #11 -: 25 Януари 2010, 16:20:11 »
Отговорът ми е: http://www.railwaypassion.com/?cid=102&NewsId=11 - книгата на Ботев и по-специално темата за наклоните на релсовия път.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Макетът на Христо Арнаудов (ТТ)
« Отговор #12 -: 25 Януари 2010, 16:43:06 »
Моби, принципно аз бих завъртял лявата част на макета по друг начин, и то така, че ще се получи много по-плавни завои, възможност за по-малък тунел , тоест много повече видимо трасе .
Както и възможност за страхотен виадукт (дори м/у два тунела - като на Клисура БГ) при запазване на тези параметри (но само в ляво ти отговарят на 40/1000 мм съгласно правилото на макетиста) за изкачване , ама там явно се вижда - вече вече си готов! :scratch_ones_head:
Явно си имал нещо в предвид увъртоленият завой?
(спиралата също в такъв случай ти е доста висока спрямо правилото - а виждам че имаш и роковски вагони , които по принцип са по-тежки, та не знам дали ще ги изкачва някой лок и там...)
« Последна редакция: 25 Януари 2010, 16:45:20 от pach »

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5522
  • Рейтинг: 618
  • Красотата е в детайла!
Re:Макетът на Христо Арнаудов (ТТ)
« Отговор #13 -: 25 Януари 2010, 16:50:25 »
Моето мнение, което съм споделял и друг път е, че повече от 30 промила (на открито) не бива да има наклони. Нищо че правилата допускат до 40 промила. Последният наклон по-мяза на трамвайно трасе.
А що се отнася до лявата част на трасето - мен ме кефи - няма S-ове, няма остри наклони и изобщо си е добре!  :blind:

toniemi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 4773
  • Рейтинг: 624
  • Направи си сам и ще ти олекне! HO,Z Само БДЖ
Re:Макетът на Христо Арнаудов (ТТ)
« Отговор #14 -: 25 Януари 2010, 18:32:44 »
Би станало доста красиво,ако най-долното ниво с удвоеното трасе е в крива(сега е право),ако имаш възможност да издадеш челната страно като голяма дъга.