Автор Тема: За околовръстната линия  (Прочетена 18971 пъти)

toniemi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 4773
  • Рейтинг: 624
  • Направи си сам и ще ти олекне! HO,Z Само БДЖ
За околовръстната линия
« -: 04 Април 2012, 19:44:57 »
Моята мечта е да възстановим цялата околовръстна линия с гаричките и коловозите!Нека я начертаем на картата,имаме  ли я,винаги може да се направи и на модули!Като започнем от подуяне,около училището,преди пионер през някакъв склад,самата пионер,складовете след гарата в гората,винзавода,мототехниката,южен парк,отклонението за погребите до музея на земята,отклонението за НДК,отклонението за завод 12ако не се лъжа,отклонението за гара сердика,гара сердика,гара стан,отклонението за ТЕЦ Земляне,отклонението за електрокарния,и от там...гара Захарна фабрика!
Уникално е и обръщалото с моста до пътя за летището,до Булгарплод има в момента една гаричка с три коловоза,тя се свързва с околовръстната с триъгълник!
Аз не знам как се чертае с компютъра върху карта,иначе щях да начертая каквото си спомням...!

emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1464
  • Рейтинг: 542
  • N scale 1:160- реален моделизъм
За околовръстната линия
« Отговор #1 -: 04 Април 2012, 19:51:36 »
Тонка в гугъля момже да чертаеш маршрути мисля.. Не знам с коловозните развития как ще е хавата иначе идеята е супер..
Преди години (бил съм ученик) всписание жп транспорт имаше проект за градска железница по този маршрут с карта и цялото планиране на нивата... Но списанията майка ми най- вероятно ги е "подредила" в някоя кофа след като 20 години не живеем заедно, а аз така и не си ги прибрах, а бяха купища че имах абонамент

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
За околовръстната линия
« Отговор #2 -: 04 Април 2012, 20:05:43 »
Цитат на: emilchaushev link=topic=2027.msg75915#msg75915 date=1333558296
...

Преди години (бил съм ученик) всписание жп транспорт имаше проект за градска железница по този маршрут с карта и цялото планиране на нивата... Но списанията майка ми най- вероятно ги е "подредила" в някоя кофа след като 20 години не живеем заедно, а аз така и не си ги прибрах, а бяха купища че имах абонамент

Някъде имаше сканирана една такава статия статия.

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1339
  • Рейтинг: 206
За околовръстната линия
« Отговор #3 -: 04 Април 2012, 23:50:48 »
От нашият град е ампутирана невероятна транспортна ценност! :( Околовръстната линия щеше да се допълни чудесно с метрото, като транспортен коридор. Това не само щеше да е много ефективна линия, а и  страхотна атракция. Да се качиш от Ц.Г. и да обиколиш София. Сега, даже си представям как минава от там S-bahn-че или цюкбусче. Тая линия покрива липсващи линии на гт. На пример от Ив.Вазов до хладилника се сменят 2 превозни средства за смешно разтояние. Дружба и Слатина можеха да има директна връзка с метрото на  Квартал Изток. От Красна поляна и Овча купел щяха да имат директна връзка с цяла София. Гара сердика можеше да е малка челна гара от която да тръгват сименсчетата за околните градове, като Перники Дупница и други. Защо я изкормиха тая линия не разбрах!?  :fool: Май някой ще се нагуши доста сериозно със земята под нея. Друго обяснение няма.     

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1012
  • Рейтинг: 257
    • bgrail.info
За околовръстната линия
« Отговор #4 -: 05 Април 2012, 00:02:44 »
Не е заради земята. Чиста некадърност, безхаберие и мислене "от днес за утре". Никакъв поглед напред или търсене на най-добро решение.
Гара Сердика не работи от 20 години, ако беше за земята, отдавна да е оползотворена, а там има само бурени, вместо влаковете да изсипват перничани направо в центъра.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
За околовръстната линия
« Отговор #5 -: 05 Април 2012, 08:44:20 »
За съжаление Тодор е абсолютно прав... :(
През 80-те години инж.Деянов се опитваше да я направи новия музей на транспорта.
ПРедставяте ли си как би изглеждал!?!?!?! Коловози пълни с вагони и локомотиви на
един хвърлей място от центъра на София! И хотели, заведения и т.н. наоколо.
Тълпи от туристи биха идвали да видят нашата тракция, която мнозина знаят е
абсолютен рекордьор по уникалност. Например 99% от парната тяга е строена по наши идейни
проекти и единствено за условията в нашата страна. Когато питах г-н Деянов, защо имаме
такива уникални локомотиви, той накратко казваше - " Коя друга страна има такава разнообразна
природа? - С един локомотив да се минава през Тракия и да се изкачва Вакарел!!!"

Но както сега всички виждаме (с изключение на тогава и сега управляващите  :diablo:)
ако беше оставена 14-та линия (оковръстната софийска) заедно с гара Сердика,
 щеше да се получи уникален транспортен възел за града и сателитните такива, като Перник.
Впрочем в началото когато е била построена, гара Сердика се е наричала "Западна гара",
което само по себе си говори за плановете на тогавашната Дирекция по железниците.

Тони, принципно това което искаш за тази оковръстна линия го правя вече трета година.
Събирам снимки, материали и т.н за всичко свързано с нея, като в началото бе именно гара Сердика.
Впрочем имам оригиналните планове на коловозните развития на гара Пионер, гара Слатина и гара Подуене,
с всички връзки и промишлени коловози около трасето м/у тях, а както се вижда
подобен ще си направим в най-скоро време и за тази гара. Но това може би ще стане някой ден
 в специално нарочена тема  име "14-та линия - оковръстната железопътна връзка в София - минало и настояще"...
или нещо подобно. Само да събера достатъчно материали...и време. :victory:
Но както казва Тодор - става все по-трудно да се намери каквото и да е било.

Бориславе, вярно че силозния коловоз го обсъждахме, та сега вече ще запомня... :blush2:
Очаквайте продължение по темата! ;)
 ;D ;D ;D

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1339
  • Рейтинг: 206
За околовръстната линия
« Отговор #6 -: 05 Април 2012, 10:27:54 »
Загледах се също и в другото трасе, през северната част на София - Дружба, Илиянци,Бенковски и Летището. Тия линии обединени с околовръстната с адекватен транспорт, решават транспортния проблем на София из цяло на готово трасе с малки корекции! Обединяват индустриалната част с центъра и доста кварали. И после да ми обясняват как бдж-то било на загуба. Това е малоумие дето, и в космоса не може да се побере :fool: :fool: :fool:. Да затрият възможноста, бдж да конкурира градския транспорт е действително малоумно  :bad:!     

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
За околовръстната линия
« Отговор #7 -: 05 Април 2012, 10:51:32 »
За ква конкуренция, за кви пет лева при социализЪма говорите бе, другари?!  :fool: Каква конкуренция може да има при единствен собственик - ДЪРЖАВАТА???? Кой е мислил през 60-те, 70-те и началото на 80-те години, че комунизЪма няма да го бъде? Кой е вярвал, че великият СССР ще се сгромоляса??? Цялата икономика се опираше на партийната вярност - няма значение какви простотии се приемаха, важното е да бяхме верни на партията /не че и сега не е точно същото/... Пишете си локуми без хич да ви е ясна икономическата основа... Тя че си беше сбъркана от основата е съвсем друга тема...  :drinks:

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1339
  • Рейтинг: 206
За околовръстната линия
« Отговор #8 -: 05 Април 2012, 11:12:30 »
Цитат на: Best Ripper link=topic=2027.msg75966#msg75966 date=1333612292
За ква конкуренция, за кви пет лева при социализЪма говорите бе, другари?!  :fool: Каква конкуренция може да има при единствен собственик - ДЪРЖАВАТА???? Кой е мислил през 60-те, 70-те и началото на 80-те години, че комунизЪма няма да го бъде? Кой е вярвал, че великият СССР ще се сгромоляса??? Цялата икономика се опираше на партийната вярност - няма значение какви простотии се приемаха, важното е да бяхме верни на партията /не че и сега не е точно същото/... Пишете си локуми без хич да ви е ясна икономическата основа... Тя че си беше сбъркана от основата е съвсем друга тема...  :drinks:

Нещо бъркаш епохата, приятелю! Нямам, пред вид III-та! :hi: Моля да не засираме темата с излишни глупости! Моля, мода да позабрише!

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
За околовръстната линия
« Отговор #9 -: 05 Април 2012, 11:34:13 »
Цитат на: jopeto link=topic=2027.msg75970#msg75970 date=1333613550
Нещо бъркаш епохата, приятелю! Нямам, пред вид III-та! :hi: Моля да не засираме темата с излишни глупости! Моля, мода да позабрише!
Искаш да кажеш, че съвремието няма нищо общо с миналото ли???  :blink: Ако тълкуваш 6-а епоха без никаква връзка с предишните /последното всячески погледнато/, толкова по-зле...  :hi: Явно и сега чакаш партийни решения /при това напълно икономически необосновани/ да се възстанови/направи нещо ей така, защото просто на двама-трима души така им харесва и им се иска... При социализЪма се строеше на принципа "дайте да дадем" - заглавяш 100 млн. лева за нещо, което накрая ти възвръща едва 4-5 млн... да не говорим за такива "екстри" като ремонт, поддръжка, обновяване и т.н. А защо сега си мислиш, че ще бъде супер изгодно да се възстановява нещо, което е тотално занемарено, изоставено и разграбено? Дай икономическа обосновка, че твърдението ти е вярно и тогава спори...  :pardon:

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Re:За околовръстната линия
« Отговор #10 -: 05 Април 2012, 11:58:31 »
Тука съм съгласен с Венци. Корените на упадъка на железницата, в частност и на околовръстната линия за заложени много преди "да избухне демокрацията  :lol:". Много хора (включително и аз доскоро) не си дават сметка, че огромна част от жп мрежата ни е от преди заветния 9 септември. А голяма част от всичко, което се е случило след това е напълно неадекватно от стратегическа и икономическа гледна точка.

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1339
  • Рейтинг: 206
Re:За околовръстната линия
« Отговор #11 -: 05 Април 2012, 14:37:53 »
Имам предвид че трасето си седи и е още незаето, каквокато са изкормили линията!? Пак може да се използва.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:За околовръстната линия
« Отговор #12 -: 05 Април 2012, 14:45:16 »
Тук наистина се бърка епохата.
14-та линия се пъддържаше и работеше по време на социализма,
именно защото тогава все още имаше  стратегическото значение,
с което е замислена и построена преди 9-ти септември.
Съвсем друг е въпроса, че тогава не се обновяваше, но пък работеше доста усилено.
Гарите за които съм сигурен, че се ползваха усилено бяха:
гара Слатина ----> нямам точни сведения за товарите там...
гара Пионер ---->  строителни материали (впрочем до демонтажа и миналата година), хартия (сега "Полиграфснаб"),
дървен материал от и за завод "Фурнир" (по 10 композиции на седмица).
отклоненията в кв."хладилника"----> разтоварището за "Мототехника"
(тук идваха съветските коли които не се превозваха с шлепове до пристанище ЛОМ), завода за безалкохолни напитки - сега "Пепси/Агрима", хлебозавода, завод "Електра" и т.н.
гара Перловец до бул.Арсеналски----> музея "Земята и хората" е в бившо хале на голямият завод там
(май беше печатен комбинат след закриването на погребите там),
часта на южния парк зад басейна "Спартак" беше военно поделение(май транспортно),
 а в съседство имаше огромен склад на "Топливо" за въглища и дървен материал.
 завод 12 ----> Балканкар - тук съм виждал композиции от палтформи с повдигачи каквато Тано си е направил,


 гара Сердика----> цимент, строителни и горивни материали "Топливо" ,плодове и зеленчуци на "Булгарплод",
 гара Стан ----> ТЕЦ "Земляне" (нямаше газификацията), май имеше връзка с млекокомбинат "Сердика" (сега Данон) и др.
 
Всички тези гари поне един път седмично получаваха
по една средно 20/30 вагонна композиция, която я разменяха в съответната гара "пълно за празно".
И досега ако се разходите по гара Захарна фабрика, ще видите че тя не е била само пътническа,
щото още съществуват над 12 глухи коловоза в района за складове и разменни/отправни,
тъй като явно е била изходна гара за 14-та линия, в частта и до "Погребите".
За останалата част изходна гара си беше "Подуене".

Така че тук социализма наистина го набъркахте не на място.
Поддържаше се и работеше.Друг е въпроса,  че сега съществуващия пътен възел
на бившия бул.Димитър Зехтинков и бул. 9-ти Септември - сега бул.акад. Александър Гешов и бул.Борис ІІІ
 при срутения вече "завод 12"(поредния бизнес-център) го проектираха  и показаха чрез скици
в  списание "Автомобилен свят" още в мартенския му брой на 1972г.
Този пътен възел беше реализиран едва в "новото време" - при "демокрацията"...
...бих казал че 30 години по-късно изтупаха прахта от стария проект и "усвоиха" милиони за
проектирането му... и още милиони за изграждането му.

Всъщност "скъсването" на това място обрече 14-та линия на гибел, или поне даде началния тласък.
После вече всички знаете как се развиха нещата.
« Последна редакция: 05 Април 2012, 16:02:27 от pach »

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re:За околовръстната линия
« Отговор #13 -: 05 Април 2012, 14:59:41 »
Кольо, нещата не опират само до социалистическото малоумие. Има и ред икономически предпоставки от глобален мащаб, които никой не е можел да предвиди преди 30-50-80-100 г. Проблемът на сегашната железница е повече от комплексен. За никого не е тайна, че товарните превози крепят една железница, а пътническите имат минимална печалба, тъй като имат и социална функция. А за какви индустриални зони става въпрос по-горе? Колко завода от преди работят или изобщо съществуват сега??? Те като не работят, за какви товарни превози и за каква железница ще говорим, а, jopeto? Да стои някакъв клон от гара Сердика до електрокарния завод на Красна поляна??? Че ти виждал ли си какво е останало от този завод, гордост на социализЪма, а? Една административна сграда и една метална ограда! НИЩО друго! Само бетонните фундаменти на складовете и халетата от едно време! И сега какво? Да се поддържа някакъв клон към небитието, а? Супер изгодно икономически! Или музей на ЖП транспорта на гара Сердика? И той какво ще показва на туристите? Бавно и методично разкостване на вагони и локомотиви от тумби мангали! Няма що - супер гордост ще е!
Дори и заводите да работят, за да оцелеят и съществуват, им се е наложило тотална смяна на производство, както и модернизирането му. Ако навремето примерно в завод Х са работели 2 смени по 5000 души, по сега работят 2 смени по 750 души примерно. Просто заводът се е осъвременил, сменил машини, въвел роботи и... нуждата от транспорт на работна ръка е намалял в пъти! За каква изгода говорим да се възстановя железница??? Тя кога ще си избие разходите??? Дори държави като Великобритания, които не са минали през социализЪма се принудиха да закрият хиляди километри жп линии, защото не са изгодни икономически. В Швейцария примерно е друго - там и държава стимулира използването на железницата, НО... Ако загледате филмите за швейцарските железници /така стоят май из склада и няма кой да ги гледа.../ и малко се замислите, ще видите, че както небрежно се разказват сладки приказки, така съобщават, че в град Х е заводът на еди коя си фирма, в град У е заводът на еди коя си фирма, в град Z - на еди коя си, в град... Тоест, карат се суровини и се извозва готова продукция. Тоест, икономиката РАБОТИ, ПРОИЗВЕЖДА! И железницата има и тя работа и печалба. А у нас???
Та затова викам, че си чешете клавиатурите с некви неясни носталгични фантазии...

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:За околовръстната линия
« Отговор #14 -: 05 Април 2012, 15:59:47 »
Карта на София от 1924 година.


карта на София от 1972h


jope всъщност и Тодор знае какво стана с работещия до последно участък до гара Пионер!!!
Демонтиран толкова ударно (за три дни), че сега украинския собственик на "Полиграфснаб"
 съди НКЖИ, БДЖ (значи и държавата) за това, че имайки пет (5) годишен договор за превоз на стоката му,
по релси (тоест с железопътен транспорт) всъщност релси вече няма. Мноооого му е изгодно икономически
в момента да прекарва чрез ТIR-ове по две/три огромни "рулца" хартия и картон от всякаква тежест (съответно качество)
когато на вагоните товареше по 7/10 такива дори и в най-лошите му времена на стагнация.
Заради малоумието на народ който стана по тъп от телефоните си и подобни мрънкащи и вечно песимистично/недоволни хора
всъщност се демонтира линия и дни по-късно Фъндъкова обяви "нов" проект за нея - скоростен трамвай, свързващ
Централна гара с зала "Арена-Армеец"(не "Арена-Арменец" :bad: ) .

Тоест унищожихме нещо, за да го строим отново  :fool:!!!

<<<< ...така ще могат потоци от хора извън София, да пристигат с влакове и направо с трамвая да стигат
до залата за спортни събития или голями концерти..."- бисерче на бб.

Джопе, достатъчно си прав - трасето все още стои, ама до кога, щото апетитите към него вече валят от всякъде.
Като се почне от разни "еко организации" подобни на послушковците срещу шистовия газ (подлоги на руския петрол),
които искат вело и ...куче(!!!) алеи на негово място, премине се  през различни бисерни проектчета за базари, пазари за зеленчуци и
мини-магазинчете тип "пътеката" в Младост, та се стигне до апетити от всички кметове, бизнесмени и притежатели на околни имоти,
с цел разширяването им като "закупят, чрез честни търгове" атрактивната земя на трасето.

Някога древния Рим за да мине с легионите си е строял трайни пътища и така е навлизал в нови земи,
които беспорно са се развивали в пъти повече, при наличието на тези пътни "магистрали"
 (в Родопите все още има римски пътища с трайна настилка !!! - вече 2000 години от както са "павирани"),
но ние правим както винаги обратното - затриваме съществуващите пътища, за да може да ликвидираме и
последната фабрика или някаква индустрия, която ни държи настрани от крайния ефект на "Проект Ран-Ът"!!!
 Докато има роби, ще има и робовладелци!
А като гледам наоколо - пълни се със мърморещи скептици, които са си готови роби!

А ето и карта на София от 1934 г- строителни зони и ...околовръстната линия е вече изградена:
« Последна редакция: 05 Април 2012, 16:33:48 от pach »