Айде и аз да се намеся, като лично изпитал на гърба си тоталната липса не само в България, а може би в цял свят, на т.нар. авторско право.
Първо да кажа, че на сегашния етап такова понятие като "автор" е трудно да се дефинира. Практически всичко е 99% попреписано, модифицирано и интерпретирано съгласно вижданията на преписваджията, тоест на т.нар. автор. Който и да било няма как да открие топлата вода и в моделизма, и в каквото се сетите още - тя много отдавна е открита. Като студент направих един куп курсови проекти, пак по същия метод - четене на литература, преписване и интерпретиране. Същото е и с дипломните работи, докторските дисертации, че дори и с книгите. И накрая, разните му там научни ръководители - пишман доценти, професори и т.н., на базата на въпросните курсови и дипломни работи си пишат научни "статии" и ги публикуват в разни списания, не че хонорарите са кой знае какви, ама там стои неговото име, а не моето! И какво мога да направя по въпроса, за да се защитя - единственото, за което се сещам е, след като си завърша образованието, да го хвана на улицата и да го разфасовам от кьотек. Защото който и да е университет никога няма да скочи срещу дългогодишния си изтъкнат преподавател с не знам си колко титли. А за подобно нещо скоро на унгарския президент майката му разгониха.....
Отделно от това, написал съм две книги, отново гледайки оттук-оттам, просто няма как да е иначе, и добавяйки по малко от мене и колко съм спечелил от това? Абсолютно нищо - защото за да ги издам и да спечеля евентуално, трябва първо да бухна една торба пари от джоба си, които няма от къде да взема, и пак в крайна сметка огромната печалба да иде у търговеца, който е последната дупка на кавала. Е значи ли това, че трябва да крия информацията под възглавницата и да не я споделям, докато не пусна книгите в продажба? За да може, както в хобито, сума ти народ да се напати от проби и грешки само защото някой си иска да е "първи", да е "уникален"? От друга страна допустимо ли е някой друг да си напълни гушата, преписвайки от мен? Все въпроси, чийто отговор хич не е лесен.
Братовчедка ми е учителка по английски. Ще паднете от смях ако бяхте видели как трима инспектори от МОН бяха изхвърлени от училището като мръсни котки, защото се бяха осмелили да попитат защо децата работят с преснимани учебници по английски, а не са си ги купили? Ами откъде у родителите толкова пари бе?
Относно книгите. Павката тук не е прав. В момента, в който си купиш екземпляр от дадена книга, този екземпляр става твой. И можеш ако искаш, примерно ако книгата не ти харесва и се окаже боклук, а такива случаи бол, да го скъсаш, да го изгориш, да си избършеш задника с него, да го даваш назаем друг да го чете, да го подариш ако щеш и т.н. Във всяка книжарница на Запад, а вече и у нас, можеш, ако искаш, цял ден да седиш в рамките на работното време и да разглеждаш, четеш, ако купиш някоя книга хубаво, но това не е задължително. Издателят да си е направил предварително сметката колко бройки може да продаде, колко съответно може да спечели и да си определи оптималната цена на бройка. Има и друго - аз искам да си взема и прочета дадена книга, имам пари да си я купя, но тиражът е изчерпан. Снимането уж е незаконно - какво тогава да направя? То по тая логика излиза, че народните библиотеки са незаконни...
Вижте, със софтуера и музиката е друго. Там продуктът си остава собственост на разработчика и купувайки си Уиндоус например, ти не купуваш самата програма, а правото за нейното ползване при определени от Бил Гейтс условия. Нарушавайки тези условия, ти си в нарушение, независимо, че си си го купил.
И въпреки това "пиратският" софтуер, филми, музика и т.н. си процъфтяват в цял свят. Всичките му там мулета, торенти и т.н. да не би ние да сме ги измислили? И това няма спиране - ако спрат едно, веднага се измисля друго. Така че на нас нищо не ни остава, освен да споделяме, каквото мислим, че би било полезно, а не да го крием. Гаранция ви давам, че от това няма да обеднее автора, а разните му там продуцентски компании, мюзикаутори, търгаши и тем подобна паплач, дето грам не са допринесли за крайния резултат от труда на автора.
Пламен много по-кратко е обяснил това, което искам да кажа.