[size=150]
Програмата "Транспорт" отива на поправителен[/size]
Брой 19 (1088) - 11.05.2014Даваната до неотдавна за пример програма „Транспорт" неочаквано се озова в дъното на класирането на седемте оперативни програми по реално изплатени суми. Справка в Информационната система за управление и наблюдение на структурните инструменти на ЕС в България (ИСУН) показва, че досега са усвоени 59.1 % от бюджета й, който е 3.918 млрд. лева. С по-лош показател е единствено „Околна среда", където са разплатени 52.89 на сто от общо 3.521 млрд. лева.
Големият препъникамък на финала на програмата се оказаха железопътните проекти. Най-трагична е ситуацията с модернизацията на линията Септември - Пловдив, за която са предвидени 521.1 млн. лв. (без ДДС). Но досега са изплатени само 17% от парите, а от строителните работи не са отхвърлени и 10 на сто.Реално, въпреки направените първи копки и на трите подучастъка (Септември - Пазарджик, Пазарджик - Стамболийски и Стамболийски - Пловдив), досега изпълнителите са предали само документация за одобрение на материалите за строителството и са извършили приемни изпитания. Частично са готови проектите за някои от пътните надлези и е започнала подготовката за отчуждителните процедури, отчитат от Националната компания „Железопътна инфраструктура ". Между другото поставени са и задължителните информационни билбордове, в които се посочва крайният срок за приключване на строителството - 31 септември 2015-а. При сегашните темпове на работа обаче той очевидно няма да бъде спазен.Напът да "дерайлира" е и друг жп проект - „Реконструкция и електрификация на железопътната линия Пловдив - Свиленград по коридори IV и IX, фаза 2: участък Първомай-Свиленград". При одобрен бюджет от 405.7 млн. лв. физическият напредък по него досега е 26.9%, като са усвоени едва около 30 на сто от сумата. От „Железопътна инфраструктура" отчитат, че забавянето се дължи на промяна на трасето около Симеоновград и наложилата се съгласувателна процедура с екологичното министерство. Както и на откритите четири нови археологически обекта - два от тях в землището на с. Нова Надежда и още толкова в землището на с. Преславец. Само че цялата реконструкция трябва да се осъществи до 30 септември 2014-а и вече се очертава чутовен провал.Четири поредни правителства така и не успяха да завършат жп линията Пловдив - Свиленград. независимо че тя се финансира още от предприсъединителната програма ИСПА и изграждането й започна през 2007-а. В края на 2010-а бе готов само участъкът от Пловдив до Първомай, а изпълнителят на трасето от Първомай до Свиленград италианската компания „Асталди ", се отказа, поради което държавата загуби 70 млн. евро от безвъзмездно отпуснатите средства. Впоследствие отсечката бе прехвърлена за финансиране по оперативната програма „Транспорт" и за да се навакса закъснението, изграждането й започна с пари от бюджета още преди да бъде получено одобрение от Брюксел. Сега излиза, че ползата от това е нулева и отново ще се наложи да връщаме пари заради този „брадясал" през годините проект.
Вината в случая не бива да се търси само в Националната компания „Железопътна инфраструктура", а и в сегашните управници. От дружеството отдавна алармират, че няма да им стигнат финансите за реализирането на отсечките Септември-Пловдив и Първомай-Свиленград. И двете получиха благословията на Европейската комисия, но договорите за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ бяха сключени на стойности под одобрените бюджети поради изчерпване на средствата за железниците, предвидени в програмата „Транспорт ". Така след проведените тръжни процедури се очерта сериозен недостиг от над 60 млн. лв. за Септември - Пловдив, докато за Първомай - Свиленград „дупката" е 90.45 млн. лева. Надеждите бяха, че тези суми ще бъдат покрити със заем от Европейската инвестиционна банка, но от финансовата институция изразиха готовност да помогнат само за първия проект. Впоследствие Министерството на финансите пое ангажимент недостигът за Първомай - Свиленград да бъде покрит от фонда „Растеж и устойчивост на регионите". Въпреки подадената навреме апликационна форма обаче, изведнъж се оказа, че трасето Първомай-Свиленград не фигурира сред одобрените за финансиране. За сметка на това десетки милиони зорлем бяха налети например за абсолютно измислени спортни площадки в села със затихващи функции. Както се казва, железниците толкова дълго са чакали, защо да не потраят още в тези политически нестабилни времена.Парите не стигат и за други, макар и по-скромни жп проекти, каквито са рехабилитациите на гарите в София, Бургас и Пазарджик. За тях са необходими общо 72.91 млн. лв., но поради недоимъка са отпуснати едва 45.63 млн. лева. Дори и след редицата финансови еквилибристики с бюджета на оперативната програма и прехвърлянето на средства от една приоритетна ос в друга, се очертава недостиг от над 8.6 млн. лева. Други 30.4 млн. лв. пък са необходими за подготовката на предложения, които ще се осъществят в сектора през новия програмен период.
„Невъзможността проектите да бъдат завършени съгласно одобрените от Европейската комисия обхват и дейности ще доведе до ситуацията държавата да възстанови всички средства, използвани за реализацията им", предупреждава в специален доклад до парламента ръководството на националната компания „Железопътна инфраструктура". Но няма кой да го чуе. Железниците далеч не са единственият проблем за програмата „Транспорт ". форсираните по време на управлението на ГЕРБ магистрали също взеха да закъсват. Най-сериозни са опасенията за съдбата на „Марица". При одобрен бюджет от 398.6 млн. лв. изплатените досега средства са само 155.49 млн. лева. Срокът за завършване на отсечката от Димитровград до Харманли, която се изпълнява от обединението между „ПСТ Холдинг " и австрийската „Порр", първоначално бе август 2013-а. После, заради финансови проблеми на изпълнителя, той бе изместен за февруари 2014а. А след като не беше спазен, бе определен нов финал - юни 2014-а.
Другият участък на „Марица" - от Оризово до Димитровград, където строител е италианската „Чи Ем Чи Ди Равена" с главен подизпълнител „Пътища Пловдив", също изостана от предварителните графици и получи отсрочка до юни 2014-а. Сега министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева твърди, че до края на годината аутобанът ще бъде пуснат, но пътните специалисти гледат скептично на подобни обещания.
Големият проблем всъщност е кой строи магистралата?
Само в последния месец станаха две сделки, които подсказват за сериозни промени, свързани с изпълнителите. „БАНКЕРЪ" вече писа, че Георги Гергов, известният бизнесмен (лидер на областната организация на Българската социалистическа партия в Пловдив), продаде ценните книжа, които притежаваше в строителната компания „Пътища Пловдив" (794 404 бр.). Останалите 53 982 акции, които бяха негова собственост, но чрез акционерното дружество „Слънчев ден", също смениха притежателя си. Според протокола от проведеното на 17 март общо събрание на акционерите с големия пакет акции се е явил благоевградският предприемач Асен Савев, собственик на фирмата „Агромах". Малкия пакет пък е придобила съгражданката му Кристина Иванчева чрез едноличното си дружество с ограничена отговорност „Кристи строй".
Интересни са рокадите и в собствеността на „ПСТ Холдинг ", който бе обявен в несъстоятелност през миналата година. След серия от прехвърляния на най-различни офшорки на 26 март като нов едноличен собственик на холдинга е вписана регистрираната в Кипър компания Kolvik Services Ltd, представлявана от Ники Тенекетзи.
Нещата около „Струма" също не вървят по мед и масло. При одобрен бюджет от 581.78 млн. лв. за лотове 1, 2 и 4 досега са изплатени 142.59 млн. лева. Най-много притеснения има около втория участък „Дупница - Благоевград", дълъг 37 км и включващ два тунела и четири пътни възела. Той трябва да е готов в последния възможен момент за усвояването на парите по програма „Транспорт " - 30 октомври 2015-а.
Източник:
Банкер