По възрастните местни хора си спомнят, че най-голям трафик
с дървен материал към полето, и строителни материали
обратно към планината, е бил по времето на парната тяга.
Влаковете са били на 90% от трафика точно товарни.
Имало е проблеми с включването на пътническите, заради плътно разписание. Разказва ли са ми, че си спомнят - тогава
всичко е било така организирано с движението им, че на всяка
гара по линията е имало изчакване за разминаване на
товарните композиции. Машинистите най-мразели като освен
чакането на насрещния влак за разминаване е трябвало да
пропуснат и пътническият отзад, пред себе си. Тогава
практически е трябвало буквално да отстъпват реда си и да
изчакат и следващия насрещен влак. Въобще коловозите по
гарите са се ползвали с максималния си капацитет!!!
Сега последно съм пътувал по теснолинейката преди повече от
пет години, но още тогава не си спомням някъде да видях голямо
стълпотворение от дори изоставени товарни вагони. За целият
маршрут от Септември до Добринище, да съм видял не повече
от 50-тина товарни вагона ( прилежно фотографирани). Още
20-тина да са били по " скрити" от фотоапарата или мен.
Къде са останалите? Дори да нямаме сведения,
колко вагона са били в експлоатация от добрите години,
може набързо да сметнем според дължината на коловозите
по гарите!!!
Та на първо място за какъв товарен трафик говорим,
като няма да има на какво да го натоварим?
На второ място идва проблема и с наличните в движение локомотиви. Колко са в кондиция и експлоатация?
На трето място - отдавна железницата няма такова стопанско значение като преди 50 години ( среден период от време)!
В най-добрите и години, липсата на достатъчно броя камиони,
тяхната обща товароподемност, наличието ( или липсата на такова) на снабдяване с гориво, наличието на количествата
гориво, че и пътища в планината дори е обуславяло всичко
останало.
Дори някъде из историческите архиви бях чел, че когато царя
издава указа ( или нещо такова беше) за строежа на
теснолинейката това е било основният приоритет - да се свърже
"дивата" планината от целия южен регион поне по някакъв начин
с "цивилизацията" от останалата част от страната.
Целият регион буквално е живнал и се е развил,
чрез стоките и хората, благодарение именно на теснолинейката.
Други пътища е нямало! Тук,там все още е така по трасето и.
Второто " условие" за решението и построяването на тази красива
железница е било чисто военно и стратегическо - дублиране от
тази страна на Рила и Пирин, на железницата по долините на
Струма, в посока юг.
От горе посочените ( само основни) причини да съществува
тази железница, за съжаление не е останала нито една.
- камионите ни са вече дори много голям брой.
- горивото е общодостъпно ( поне докато не свърши при арабите).
- шосетата вече ги има ( или поне не се броят на пръстите на ръката).
- цялото снабдяване със стоки и продукти в двете посоки
( колкото и слабо да е ) вече е пренасочено към автомобилния транспорт.
- това е и причина да не се поддържат голямото количество
подвижен състав - като не се ползва само " гълта" пари.
- в регионите или всичко голямо вече е построено (или разрушено),
или няма и да има вече големи " стратегически" обекти
като гигантски фабрики или язовири. Строят се само
жилища и хотели, а те не са огромни обеми.материали и хора.
- един дърводобив е останал, но е той се е насочил към aвтотранспорта,
подобно на горивата и " липсващите" жп цистерни от Shell.( друга тема)
В заключение - не съм много в час ( и не съм и от "еколозите"-изнудвачи),
но си мисля, че по-добре щото волфрамовата концесия да я спряха.
Като знам какво става в скапаната ни феодална държава,
това беше още една възможност някой да скапе и Родината
ни в района на тази концесия!!!
Волфрама е супер стратегически, но той само ще става по-скъп
и когато и да го извадим, само ще да спечелим повече!
Ако си оправим държавата, винаги в бъдеще ще се намери по-щадяща природата технология, щото децата на Родината ни да
се възползват разумно от нея и да спечелят всички от
волфрама!!!
Според мен единственият шанс в момента да просъществува
теснопътната ни железница и да е дори печеливша, е да се
наблегне на красивото трасе и туризма. А защо не (?),
да се организират туристически групи от гости на хотелите
( големи и малки), които могат да бъдат буквално запленени
от пътуването до тях, през живописната ни природа!?
Отделно атракциони, отделно тематични турове по пешеходните
маршрути - екскурзионните летувания свързани с начало и
край - железницата.
Селския туризъм в районите да се обвърже също
с теснолинейката. Тематични турове по видове бит и култура също за туристи - това е най-важното новата " мода" в туризма.
Вече се правят не само винени турове от туристическите оператори за групи туристи!!! Имаме страхотни условия за тази дива ( все още) планина по трасето за балонен туризъм (пример Кападоки в Турция).
В планината винаги се е наблягало на животновъдството.
Ако държавата насочи субсидиите на там, но в дългосрочна
стратегия, а не временни кражби по еврофондовете,
родопчани ще се приберат от гурбет,
и може някой ден да ни трябват теснолинейни цистерни
за мляко или отново товарни вагони за готовите продукти
от млечна промишленост. Хората вадят петрола,
който е крайно количество. Нашите управници направиха
млякото като " крайно" количество, а то е практически един
неизчерпаем ресурс ( поне докато животни се раждат и дават мляко)!!! Тоест за животновъдството край никога няма ( освен в ръцете на нашите управници)!
и т.н.и т.н.
Възможности много и с то в съвремието...ще има и нови
възможностите и за бъдещето. Само трябва да ги видим!!!
Единствено трябва да се научим да избираме с ум и разум,
умни и разумни хора, които да имат волята да управляват всичко
това, не само с оглед бъдещето само на техните деца,
но и на всички деца в Родината.
И такива ще се намерят - някои вече се връщат тук,
както през епохата на Възраждането!!! Да им дадем шанс - те знаят как и ще се оправят по- добре от нас ( това е явно и безспорно)!
От нас се иска само максимално да запазим малкото останало!!!
Тоест да държим вратите отворени!!!
Като връщането на влак " Родопи"!!!
и те...така!