Автор Тема: Новини от жп транспорта в България  (Прочетена 282311 пъти)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12273
  • Рейтинг: 1315
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Държавното жп дружество ще плати над 91 млн. лв., като средствата са от собствената капиталова програма

Снимка: Siemens Mobility
Глория Христова
Държавното дружество „БДЖ – Пътнически превози“ (БДЖ – ПП) ще се сдобие с 10 нови електрически локомотива, които ще бъдат доставени от „Сименс Мобилити“ срещу малко над 91 млн. лв. без ДДС. Сумата включва поддръжка, обучение на персонал и разходите за аварийни ремонти.
Локомотивите се финансират по линия на капиталовата програма на дружеството, уточниха за Economic.bg от пресцентъра на БДЖ.
Припомняме, че съвсем скоро БДЖ ще има реална конкуренция при жп транспорта на пътници в лицето на частния превозвач "Пимк", който получи лиценз за извършване на жп дейност. Обновяването на състава на държавното дружество е от съществено значение в привличането на пътници. Правителството вече започна процедурата за нов договор за пътнически жп превоз.
Обществената поръчка за новите магистрални локомотиви бе стартирана в средата на септември с прогнозна стойност 79.6 млн. лв. без ДДС, като в нея нямаше изрично условие, че може да бъде надскачана. От отворената на 27 ноември ценова оферта се вижда, че тя е надскочена с близо 12 млн. лв.
Основният критерий при избора на изпълнител бе най-ниска цена.
Възложителят бе заложил като изискване локомотивите да развиват скорост поне 160 км/ч по междурелсие 1435 mm.
Оферти, освен „Сименс Мобилити“, подаде и „Консорциум 10 Е-локо“. Съдружници в него са немската Vossloh Rolling Stock и китайската CRRC Zhuzhou Locomotive CO. Те обаче са отстранени на база техническа оферта и съответно изобщо не се е стигнало до отваряне на ценовото предложение.
Така с решение от 1 декември за изпълнител на поръчката е избрана германската компания.
Припомняме, че немската Vossloh Rolling Stock е подала оферта и в търга на Министерство на транспорта за доставка на 18 електрически локомотива, които обаче ще се финансират по Плана за възстановяване и устойчивост.
За новите локомотиви
И десетте нови локомотива ще са модел Smartron X4-E-Lok-D, става ясно от документацията. Първият ще бъде доставен до 18 месеца след сключване на договора. Той още не е подписан и не фигурира в системата на ЦАИС. Останалите локомотиви ще бъдат доставени поетапно в срок до 24 месеца от сключването на контракта.
Плановата техническа поддръжка на един от магистралните електрически локомотиви ще се извършва при достигане на пробег от 900 хил. км и е с обща стойност от над 101.7 хил. лв. без ДДС. Първи основен ремонт ще се прави при достигане на пробег от 1.2 млн. км, като стойността му е над 474.7 хил. лв. без ДДС. Тук влизат материалите, консумативите, резервните части и трудът.
Според условията на поръчката „Сименс Мобилити“ ще обучи и определен брой хора, които да може да обслужват новите придобивки на дружеството.
Припомняме, че БДЖ – ПП вече разполага с 15 локомотива модел Smartron, които бяха закупени през 2020 г.

https://www.economic.bg/bg/a/view/bdj-pytnicheski-prevozi-kupuva-10-novi-elektricheski-lokomotiva

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12273
  • Рейтинг: 1315
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Новини от жп транспорта в България
« Отговор #961 -: 08 Декември 2023, 11:18:32 »
 БДЖ не е инвестирала в нови пътнически вагони от 20 години
Инж. Емил Йончев, изпълнителен директор на „Коловаг“ АД, в "Светът е бизнес",
21:12 | 7 декември 2023
Автор: Галина Маринова

БДЖ не е инвестирала в нов подвижен състав от 2004 година насам, ако говорим за пътнически вагони. Няма нито един нов закупен вагон. Единствено закупиха преди около година нови локомотиви, тъй като вече състоянието им е опасно. Те се запалват. Това каза инж. Емил Йончев, изпълнителен директор на „Коловаг“ АД, в предаването "Светът е бизнес" на Bloomberg TV Bulgaria с водещ Ивайло Лаков. "Коловаг" е най-големият завод за производство на вагони на Балканите и се намира в гр. Септември.
В момента се целим в третото място в Европа като производител на товарни вагони. Борим се с едни конкуренти от Чехия за него и след десет години искаме да бъдем поне на второ място".

В България нямаме клиенти и за това не се говори много за компанията, каза гостът. "Целта ни е да се промотираме повече в Германия и като цяло Западна Европа. За последните 10 години имаме единствено клиенти от Швейцария, Германия, Полша. От миналата година имаме клиенти от Естония и Украйна".

Що се отнася до пътническите вагони, то "ние се занимаваме единствено с ремонт на някои пътнически вагони и по-скоро на теснолинейката, като това е по-скоро сантимент, отколкото бизнес", сподели събеседникът. "Обемът е доста малък на този ремонт, но в миналото, през 1941 година заводът ни е създаден като ремонтна база точно на вагоните на теснолинейката. След това, през 1999 година заводът се приватизира. Той е пример за успешна приватизация от работническо-мениджърско дружество, като и до ден днешен всички акционери работят в завода. В нашия бранш сработи единствено тази форма на управление. Всички заводи, които не бяха приватизирани в ЖП индустрията като РМД фалирата и в момента са затворени - общо пет в ЖП индустрията и три, които са като нас - работят".
Ние сме членове на най-голямата организация в европейски мащаб, заедно с най-сериозните производители на подвижен състав - както пътнически, така и товарни вагони, каза Йончев за "Коловаг" АД. "Още от 2012 година разбрахме нуждата от преориентиране и фокусиране върху интермодалните вагони - вагони за превоз на контейнери и в по-сложния вариант - т.нар. джоб вагони. Джоб вагоните могат да превозват, както контейнери, така и камионни ремаркета. Това означава, че той не се конкурира с автотранспорта".

"Основна тема в железотътния и сухопътния транспорт е кой на кого взима хляба и как се конкурират. Тук няма конкуренция, а клиентите са самите собственици на транспортни компании, използващи камиони. Един вагон може да превозва две ремаркета и на един влак могат да се качат 36 ремаркета, които да бъдат закарани до терминала с два влекача".

Предимствата са много, подчерта инж. Емил Йончев. На първо място е зелената идея в транспорта и Зелената сделка. Освен това, че се използва най-зеления транспорт, за да се транспортира товар на дълги растояния от порядъка на 1000 км. и нагоре. Сред предимствата е и, че се разтоварва огромен трафик от пътищата, което освен че намалява риска от ПТП, допринася за намаляването на разходите за поддържане на пътната инфраструктура. За превозвачите спестява ТОЛ такси, както времето за чакане по границите.

Инфраструктурата, за да се извършват такива превози обаче, е много важен въпрос и той в България не стои добре, каза още Йончев. "Има много малко терниманали в България. Строят се още, като правителството има идея за изграждане на такъв в Русе. Дано да успее".

"Има нужда от изграждане на терминали по границите. При Свиленград имаше много стара идея за терминал, която не беше реализирана".

За перспективата да се работи оборудване за БДЖ и да се обновят пътническите вагони в България гостът сподели: "Проблемът при БДЖ е, че няма устойчиво планиране, каквото трябва да има в една железница. Един такъв договор не може да се реализира за шест месеца или година. Една такава стратегия може да се реализира за няколко години, минимум три - четири".

"Имаме разработки, като работим с колеги от Италия. Предлагали сме на БДЖ няколко пъти модернизация на съществуващи вагони, защото има още съществуващи вагони в парка на БДЖ, които не са лоши. Нещата могат да се случат, но е въпрос на политическа воля и на разбиране на материята, защото, особено нещата в пътническите вагони, поради техниките на безопасност, всички системи и подсистеми, които трябва да се внедрят, са много пъти по-скъпи, отколкото същите тези системи, които са за домашни системи".
Вижте целия коментар във видеото.
 на предаването "Светът е бизнес" може да гледате тук.

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5538
  • Рейтинг: 631
  • Красотата е в детайла!

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5538
  • Рейтинг: 631
  • Красотата е в детайла!

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5538
  • Рейтинг: 631
  • Красотата е в детайла!

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5538
  • Рейтинг: 631
  • Красотата е в детайла!
Re: Новини от жп транспорта в България
« Отговор #965 -: 04 Януари 2024, 14:39:41 »
Пускам тази новина най-вече заради съдържащата се в нея информация, че наред със строителството на завода ще се закупят и жп вагони, които да го обслужват, а това си е е жп новина:

Строят нов завод у нас за милиони

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12273
  • Рейтинг: 1315
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Цитат
Мегаскандал за 3 млрд.лв. с поръчките за влакове по Плана
Модернизация на БДЖ
"Почти 3 млрд. лева по Плана за възстановяване и устойчивост трябва да се вложат в модернизация на БДЖ.
Свършеното от транспортния министър Гвоздейков, обаче клони към нулата и започва да „ухае” особено.
Да обобщи
Транспортното ведомство успя да избута само една процедура – тази за доставка на малки маневрени електрически локомотиви, която е на стойност 10 млн. лева.
Поръчката за девет електрически локомотива за частично електрифицирани депа, обаче се провали. Кога, дали и как ще се възстанови тя – не знаем.
Нататък става по-интересно.
За 1,2 млрд. лева трябва да се доставят 20 едноетажни електрически влака тип push-pull. Поръчката „гръмна” предпразнично, след като стана ясно, че нито една от подадените оферти не отговаря на условията. Преди това, една от компаниите, които имаха интерес - Patentes Talgo SL, подаде жалба срещу условията, но след това я изтегли.
Днес пред БНТ министър Гвоздейков заяви, че преминава към процедура по пряко договаряне с двете компании подали оферти за push-pull влакове. Забележете, министърът признава, че офертите не отговарят на ключови български условия (отделно, има съмнение, че едната от двете фирми подава нереалистично ниска ценова оферта), но се надява чрез прякото договаряне те да влязат в българските изисквания.
Как ще стане това – предстои да видим, но водещият в националната телевизия с право попита министъра за прозрачността.
За 1,1 млрд. лева трябва да се доставят 35 мотрисни влака. Чехите от „Шкода” обжалваха пред КЗК, тъй като според тях, техническите изисквания ограничават конкуренцията. Отделно, усилено се носят слухове, че точно тази поръчка е правена за една точно определена компания.
КЗК се съгласи с голяма част от чешките аргументи и спря поръчката, като незаконосъобразен. Гвоздейков пък обяви, че нямал да обжалва решението на КЗК. Уж за да се пести време, но как да не се зачудим, дали това е негласно признание, че министъра и подчинението му не са си свършили работата тук. Или пък са се престарали. Въпрос на гледна точка. Чакаме рестарта, който уж щял да е съвсем скоро.
Що се отнася до последната поръчка за седем двуетажни влака за 410 млн. – тя в момента някак си върви. Имаше обжалване на една от компаниите, за това, че Министерство на транспорта не отговарят качествено на официалните им въпроси, но жалбата не бе разгледана по същество от КЗК, заради неплатени държавни такси. Офертите се подават до 8 януари.
Часовникът тиктака - не само за усвояването на въпросните близо 3 млрд. лева, но и за Гвоздейков. Дали бившият автомобилен състезател ще успее да вземе завоя на ротацията", пита секретарят по сигурност и отбрана.
   на президента Димитър Стоянов     

Не знам къде всъщност ни трябват двуетажни влакове, като обикновенно закачаме един, два или четири вагона!?
Атракционните влакове понякога са с повече вагони, ама те не са редовно ! :dirol:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12273
  • Рейтинг: 1315
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Истории на колела: Десет реновирани локомотива „Шкода“ потеглят с имената на Пловдив
Подготвят за откриване жп музея на гарата в "Тракия", ще има уникални ретро експонати
 13.01.2024
 
Дончо Спасов, локомотивен инструктор    |    Снимка: Валентина Биларева
Десет напълно реновирани локомотива от марката „Шкода“ вече въртят първите си километри по мрежата на железниците
Любопитно е, че по тях са изписани имената на хилядолетния Пловдив, славещ се като най-стария жив град не само в България, но и в Европа. От най-старото име на града Кендрисос, през Евмолпия, Одриса, Филипополис, Пулпудева, Тримонциум, до Флавия и Пълдин, също османското Филибе и Пловдив - името, с което е известен днес градът.

Как се случи това
„БДЖ инициира заводски ремонт на 20 от своите локомотиви „Шкода“, 10 от тях бяха реновирани в Чехия, а другите 10 - в Словакия. Последните са зачислени на Локомотивно депо-Пловдив, ето защо решихме локомотивите да носят имената на древния ни град“, разказа за „Марица“ Дончо Спасов, локомотивен инструктор от Депо-Пловдив. Той припомни, че БДЖ посрещна 2021 г. с два нови локомотива, които са последен писък на технологиите - те пък носят имената на българските владетели Аспарух и Тервел. Локомотивът "Хан Аспарух" е изцяло дигитализиран, компютър управлява механичната част. Системите за сигурност са последно поколение.
"Върху софийските влакове може да се види и символ от глаголицата, като маркер за националната идентичност
на народа ни с неговата над 1300-годишна история. Ние пък се гордеем, че нашите локомотиви могат да носят имената на древния ни град Пловдив“, допълват от Клуба на железничаря под тепетата.

2023-та премина за БДЖ под знака на една важна за железниците годишнина ​-навършиха се точно 60 години от внасянето на първите локомотиви „Шкода“. „Това се случи в годините на соца, от Чехословакия, и вече 60 години тези машини работят безпроблемно, твърдят железничарите. През 60-те у нас влизат 350 локомотива от чехословашката марка. Днес броят им намалява. Постепенно ги изместват и новите „Siemens“, ала шкодата си остава основна електрическа тяга по родните жп линии. Добрите новини около релсите обаче не свършват дотук.
Пловдив е напът да открие  един от най-атрактивните железопътни музеи в страната.

След година, когато приключат възловите ремонти по проекта ЖП възел- Пловдив, по линията Пловдив-Бургас, едно „пътуване“ до железопътния музей ще ви зарадва и изненада, независимо дали сте любител на локомотивите, или търсите нещо забавно и интересно, за да го споделите със семейството или приятели. Новата придобивка е напълно завършена и в момента, но стои под ключ. Мястото е в сградата на Жп гара „Тракия“. Зад идеята стои Сдружение „Семафор“ и имената на Дончо Спасов и локомотивния машинист Мирослав Неделчев, който от тийнейджър търси ценни експонати от историята на железниците. Така до момента е събрал своята феноменална колекция, която разказва тайните на релсите. И не само!

Локомотивният машинист Мирослав Неделчев
„Този музей се роди в мечтите ми и в него се оглежда сантиментът ми към родните железници. Само че той не би бил толкова богат и реален, ако не бях срещнал подкрепа и съдействие от страна на НК „Железопътна инфраструктура“. Израснах като дете с вкуса на желязото. От средното училище, някъде 1986-1987 г., събирам ценни реликви от света на влаковете, неща, които излизат от употреба“, разказа пред „Марица“ машинистът. От Миро научаваме, че за раждането на железниците се приема 1767 г.

По-късно тръгва първият парен влак във Викторианска Англия. В началото влаковете са теглени с конски впряг. Първите машини пренасяли въглища от мините, движели се по дървени трупи вместо релси и колелата им били огромни. Началото поставил първият парен автомобил, който се движел само с 5 км/час, но хората се разбягвали, когато го зърнели, защото се страхували от тази огромна машина, която се движела с пара“, разказва Мирослав. Постепенно инженерите осъзнали, че пускайки влака, ще имат проблеми ​- тази тежка машина постоянно затъвала в калните и разкопани пътища. „Тогава на някой умник му хрумва смелата идея да вдигне влака върху релси - също като старите возила, обслужващи мините. Годините минавали и така дошло времето и на увеселителното влакче, за радост на смелчаците. Те бързали да се качат и пътували с 30 км/час, но на много от мераклиите им прилошавало от скоростта.

Тук, в жп музея, ще научите всичко за локомотивите от соца - чехословашките „Шкоди“, в които има още живот след реновацията.

Музеят на Пловдив ще ви посрещне с впечатляваща колекция от фенери, предмети, табели, печати, ретро телефони със слушалка и дори макет, който показва трасе, по което се движи влакът - той достига и най-труднодостъпните планински терени. Ще видите също стари снимки на локомотивите, които документират и празнуват „миналото, настоящето и бъдещето на иновациите в железниците“. От първата линия Русе-Варна, открита около 1863-1866 година, до табелата, обозначила най-високата гара на Балканския полуостров - гара Аврамово, с нейните 1267 метра. Намира се на линията Септември-Добринище. Въпреки скептицизма на нашенеца, когато чуе думата влак, факт е, че той и само той е способен да качи най-високата точка, достъпна за превозно средство. Доказва го влакът, който изкачи 4000 метра надморска височина в сърцето на Андите.

„Ние тук обаче сме пресъздали стар вагон първа класа, обзаведен е елегантно и с вкус, както го помним в онези отминали вече времена“, връща ни в родната действителност Миро. Показва килимите във вагона и коридора, тесни и дълги, като тези в „Пловдив експрес“ - специално изтъкани в завода в Сливен. После посочва кътче в музея с малък кабинет. Това е работното място на началника на жп гарата - с мастилница от царско време.

„Използвали писалки с тънък връх, които оставяли фини точки по листа хартия -точки, точки, точки… по това се познавало, че писмото е на железниците. Всеки началник-гара си имал личен телефон с кодове. Железничарите слушали командите/задачите за деня от шефа си, всяка сутрин по линията, и по кода разбирали кой точно се обажда. Запазили сме няколко екземпляра от тези ретро телефони - ето този е от 1920 г. Често в музея ни идват малчугани от училищата. Гледат това малко табло върху телефона и се опитват да го зумват - мислят, че е таблет. Давам им да поговорят през слушалката, но не знаят какво е това и питат: "Мама вътре в телефона ли е?“, разказва усмихнат Мирослав. Друг акцент в музея е старо гише, където купували билети.

„Вижте това дървено казие, в него са били наредени билетите за всяка спирка. Ето касата, където пътуващите се събирали ​- да си вземат билета. Върху всеки закупен билет ​- с компостьор - слагали печат, за да се знае докога е валиден той. Това пък са стари фенери, събирали сме ги от цяла Европа: френски, датски, немски, има и български. Някои са пътували в движещите се влакове. Важно е да се знае, че железниците имат железни правила! В тях не е като по улиците - по релсите не можеш да минеш на червено.

Това означава само едно - катастрофа! Дори когато няма последствия“, научаваме в ретро музея.
Награди на железничарите, табла, по които те се обучавали за правилата в професията, библиотека с ценни книги ​- и те са само част от съкровищата на музея. Шкаф, който през 50-те години е украсявал депото в Карлово, също е излязъл от някой прашен жп архив от времето, когато градът се казвал Левски град и обединявал Сопот и Карлово. Стара ютия от немско време пък пази инициалите на БДЖ, отбелязани на повърхността й.

От Миро научаваме, че пътническите вагони в БДЖ, както и в много от европейските страни, имат буквени означения. И те винаги започват с главна латинска буква, указваща класата или вида на самия вагон. Стандартите се променяли през годините, но тези означения показвали вида и класата на вагона, наличието на спирачки, броя оси, вида на челните преходи, отоплението във влака.


„Белият експрес“ минаваше пътя до София за 108 минути

„В 1985 година по инициатива на Железопътно управление-Пловдив се създаде вторият експресен влак в България, след "Тракия" (София - Момчилград). Той се движеше под името „Експрес Пловдив" в участъка Пловдив - София - Пловдив, без да спира никъде. Така стигаше от Пловдив до София за 1 ч. и 48 мин., а обратно - за 1 ч. и 49 мин.“, връща назад лентата Дончо Спасов.
Влакът е пуснат за първи път с влизане в сила на новото разписание на 2 юни 1985 г. В Пловдив винаги е тръгвал от 1-ви челен коловоз и е било абсолютно забранено да бъде спиран без причина. Вагоните ​- произведени в Германия - били първокласни, с високо ниво на комфорт. Коридорите му били застлани със специално изработени килими.
Влакът е разполагал със стюардеси, а в него за настроение звучала хубава музика. И така докъм 2006-2007 г. Впоследствие маршрутът му е удължен до Враца, започва да спира и в Пазарджик, а по- късно - и на гара Септември. Постепенно се превръща в обикновен бърз влак и така до 2015-а, когато се движи за последно.

Тодор Каблешков е първият началник-гара у нас

„Това е Тодор Каблешков - виден български революционер, участник в Априлското въстание, но не само. Той е първият българин, бил на поста началник-гара. Затова в нашия музей сме намерили място за портрета му, а до него сме поставили този заповеден диск, с който подавал сигналите към минаващите влакове“, посочва към една от стените в музея на железниците Мирослав Неделчев. Навремето, овладял добре телеграфа, Каблешков постъпва като чиновник-телеграфист в станцията на Барон-Хиршовата железница в Пловдив. Показва завидни умения и е преназначен като телеграфист на гара Белово и скоро е повишен до неин началник. Под прикритието си на началник-гара обикаля селата около Белово, като се опитва да просвещава селяните и да ги увлича в революционната дейност. На негово име е кръстено и Висшето транспортно училище „Тодор Каблешков“ в София, името му носи и едноименната гара в близост до Пловдив. Днес там е изграден най-модерният Интермодален терминал Пловдив (ИМТ), често е даван за пример за най-успешното публично-частно партньорство в България.
Свързан с релсите, като телеграфист, е бил и друг патриот от Възраждането ​-Захари Стоянов. Железничар е бил и Никола Корчев - последният знаменосец на Самарското знаме. „За него се разказва интересна история: тя е свързана с Васил Левски. Вторият влак, минавал по нашите земи, се движел по линията Белово-Цариград, дълга 500 км ​- връщат назад лентата пловдивските железничари. - Когато заловили Левски, искали да го превозят с този влак до Цариград. Нашенци, негови последователи, знаели, че Апостол​а ще бъде във влака, и решили, че това е моментът да го спасят. Имали свои вътрешни хора по жп линията, чрез тях се добрали до инструменти, с които пробвали да разглобят линията и дори са правили тренировки ​- така влакът трябвало да дерайлира и да освободят Левски. Обменяли си информация по телеграфа, но подготвяната засада стигнала до ушите на заптиетата. Тогава османците наредили процесът срещу Левски да остане в София, където го осъдили. Дали е мит, или е истина - не знаем, но това трябвало да се случи по трасето Белово-Цариград.“

Под тепетата: Двама жепейци вдигат първата пивоварна
През 1870-те години Рудолф Фрик и Фридрих Сулцер работят на Барон-Хиршовата железница. Рудолф Фрик има техническо образование и работи като механик и технолог, а в железницата - като локомотивен майстор. Фридрих Сулцер пък е локомотивен машинист.
През 1876 г. двамата железничари напускат работата си в железницата и откриват малка пивоварна работилница в пловдивската махала Алтъ тепе. Тя е с капацитет 100 литра бира дневно. Двамата бързо откриват и най-подходящото име - наричат я на махалата, носеща името на малко сиенитно хълмче. Гръцкото му име било Петрица, а българското - Каменица.

Навремето ​- при строежа на Барон-Хиршовата железница - в 1871 година, е построена и първата жп гара в Пловдив, показва стара снимка Мирослав Неделчев. И разказва как тя впоследствие е съборена. „Намирала се точно там, където днес строят тунела под гарата. По-късно, през 1908-1912 година, италианският архитект Мариано Пернигони създава шедьовъра ​- гаровата сграда в бароков стил, украсена с орнаменти, колони и със сводове - днешната Централна гара-Пловдив“, разказа Миро.
После насочва вниманието ни към друг ретро фотос ​- на него се вижда как е изглеждал гаровият площад преди години. Той се отличавал с прецизна естетика и нямал нищо общо с нескопосаните козирки и детайли, оформящи днес входа на Централна гара. От тук изпращали българските воини, заминаващи на фронта в съседна Македония. „А това е ул. „Станционна“ (днешната „Иван Вазов“). Виждате как навремето жп гарите са правени далеч от града, защото хората ги е било страх от преминаващите влакове. Около гарата не е имало нищо - нито сгради, нито инфраструктура, за разлика от днес. Така преди години влакът се движел и преминавал в покрайнините на града“, допълва жп машинистът.

Снимки от Валентина Биларева.
Източник на статията:
https://www.marica.bg/balgariq/obshtestvo/istorii-na-kolela-deset-renovirani-lokomotiva-shkoda-poteglqt-s-imenata-na-plovdiv
« Последна редакция: 13 Януари 2024, 18:32:57 от pach »

Petko Ivanov

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 350
  • Рейтинг: 110
Re: Новини от жп транспорта в България
« Отговор #968 -: 13 Януари 2024, 18:31:42 »
Музеят очевидно ще е интересен! Очаквам с нетърпение откриването му и поздравления за организаторите    :hi:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12273
  • Рейтинг: 1315
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Новини от жп транспорта в България
« Отговор #969 -: 13 Януари 2024, 19:11:10 »
И още  три снимки от същият източник, в дублиращата статия:





Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5538
  • Рейтинг: 631
  • Красотата е в детайла!

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12273
  • Рейтинг: 1315
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Новини от жп транспорта в България
« Отговор #971 -: 23 Януари 2024, 18:22:03 »
https://www.standartnews.com/biznes/nemski-gigant-se-razrastva-u-nas-novi-rabotni-mesta-549444.html
Интересно !? Дали няма да има и пътнически влакове с логото им, но у нас! ?
Ако го направят, рязко ще закъса БДЖ- ПП, щото не могат да се конкурират с качество и подвижен състав!

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1012
  • Рейтинг: 257
    • bgrail.info
Re: Новини от жп транспорта в България
« Отговор #972 -: 24 Януари 2024, 19:20:35 »
БДЖ никога няма да го закъса, заощото има едни гарантирани 200 млн годишна субсидия от държавата.
Срещу тях трябва просто да търкаля определен брой влакове. Може да са всичките с по един вагон, 5 часа закъснение и нито един пътник и субсидията се получава, съответно и заплатата.

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6710
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък

spas_tf

  • Trade Count: (5)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 304
  • Рейтинг: 42
  • HO Епоха V -VI София
    • www.smilenov.eu
Re: Новини от жп транспорта в България
« Отговор #974 -: 24 Януари 2024, 21:47:30 »
Ново 20 ! Пак нещо се мъти явно около мераци да закрият теснолинейката!
Вижте на 40.56 минути от новините в 20ч на БНТ : https://bnt.bg/news/po-sveta-i-u-nas-2000-chasa-24-yanuari-2024-g-325223news.html