Общ форум | Chit-chat > Общи приказки, свързани с хобито | Chit-chat about the hobby

Новини от жп транспорта в България

<< < (193/212) > >>

pach:
Държавното жп дружество ще плати над 91 млн. лв., като средствата са от собствената капиталова програма

Снимка: Siemens Mobility
Глория Христова
Държавното дружество „БДЖ – Пътнически превози“ (БДЖ – ПП) ще се сдобие с 10 нови електрически локомотива, които ще бъдат доставени от „Сименс Мобилити“ срещу малко над 91 млн. лв. без ДДС. Сумата включва поддръжка, обучение на персонал и разходите за аварийни ремонти.
Локомотивите се финансират по линия на капиталовата програма на дружеството, уточниха за Economic.bg от пресцентъра на БДЖ.
Припомняме, че съвсем скоро БДЖ ще има реална конкуренция при жп транспорта на пътници в лицето на частния превозвач "Пимк", който получи лиценз за извършване на жп дейност. Обновяването на състава на държавното дружество е от съществено значение в привличането на пътници. Правителството вече започна процедурата за нов договор за пътнически жп превоз.
Обществената поръчка за новите магистрални локомотиви бе стартирана в средата на септември с прогнозна стойност 79.6 млн. лв. без ДДС, като в нея нямаше изрично условие, че може да бъде надскачана. От отворената на 27 ноември ценова оферта се вижда, че тя е надскочена с близо 12 млн. лв.
Основният критерий при избора на изпълнител бе най-ниска цена.
Възложителят бе заложил като изискване локомотивите да развиват скорост поне 160 км/ч по междурелсие 1435 mm.
Оферти, освен „Сименс Мобилити“, подаде и „Консорциум 10 Е-локо“. Съдружници в него са немската Vossloh Rolling Stock и китайската CRRC Zhuzhou Locomotive CO. Те обаче са отстранени на база техническа оферта и съответно изобщо не се е стигнало до отваряне на ценовото предложение.
Така с решение от 1 декември за изпълнител на поръчката е избрана германската компания.
Припомняме, че немската Vossloh Rolling Stock е подала оферта и в търга на Министерство на транспорта за доставка на 18 електрически локомотива, които обаче ще се финансират по Плана за възстановяване и устойчивост.
За новите локомотиви
И десетте нови локомотива ще са модел Smartron X4-E-Lok-D, става ясно от документацията. Първият ще бъде доставен до 18 месеца след сключване на договора. Той още не е подписан и не фигурира в системата на ЦАИС. Останалите локомотиви ще бъдат доставени поетапно в срок до 24 месеца от сключването на контракта.
Плановата техническа поддръжка на един от магистралните електрически локомотиви ще се извършва при достигане на пробег от 900 хил. км и е с обща стойност от над 101.7 хил. лв. без ДДС. Първи основен ремонт ще се прави при достигане на пробег от 1.2 млн. км, като стойността му е над 474.7 хил. лв. без ДДС. Тук влизат материалите, консумативите, резервните части и трудът.
Според условията на поръчката „Сименс Мобилити“ ще обучи и определен брой хора, които да може да обслужват новите придобивки на дружеството.
Припомняме, че БДЖ – ПП вече разполага с 15 локомотива модел Smartron, които бяха закупени през 2020 г.

https://www.economic.bg/bg/a/view/bdj-pytnicheski-prevozi-kupuva-10-novi-elektricheski-lokomotiva

pach:
 БДЖ не е инвестирала в нови пътнически вагони от 20 години
Инж. Емил Йончев, изпълнителен директор на „Коловаг“ АД, в "Светът е бизнес",
21:12 | 7 декември 2023
Автор: Галина Маринова

БДЖ не е инвестирала в нов подвижен състав от 2004 година насам, ако говорим за пътнически вагони. Няма нито един нов закупен вагон. Единствено закупиха преди около година нови локомотиви, тъй като вече състоянието им е опасно. Те се запалват. Това каза инж. Емил Йончев, изпълнителен директор на „Коловаг“ АД, в предаването "Светът е бизнес" на Bloomberg TV Bulgaria с водещ Ивайло Лаков. "Коловаг" е най-големият завод за производство на вагони на Балканите и се намира в гр. Септември.
В момента се целим в третото място в Европа като производител на товарни вагони. Борим се с едни конкуренти от Чехия за него и след десет години искаме да бъдем поне на второ място".

В България нямаме клиенти и за това не се говори много за компанията, каза гостът. "Целта ни е да се промотираме повече в Германия и като цяло Западна Европа. За последните 10 години имаме единствено клиенти от Швейцария, Германия, Полша. От миналата година имаме клиенти от Естония и Украйна".

Що се отнася до пътническите вагони, то "ние се занимаваме единствено с ремонт на някои пътнически вагони и по-скоро на теснолинейката, като това е по-скоро сантимент, отколкото бизнес", сподели събеседникът. "Обемът е доста малък на този ремонт, но в миналото, през 1941 година заводът ни е създаден като ремонтна база точно на вагоните на теснолинейката. След това, през 1999 година заводът се приватизира. Той е пример за успешна приватизация от работническо-мениджърско дружество, като и до ден днешен всички акционери работят в завода. В нашия бранш сработи единствено тази форма на управление. Всички заводи, които не бяха приватизирани в ЖП индустрията като РМД фалирата и в момента са затворени - общо пет в ЖП индустрията и три, които са като нас - работят".
Ние сме членове на най-голямата организация в европейски мащаб, заедно с най-сериозните производители на подвижен състав - както пътнически, така и товарни вагони, каза Йончев за "Коловаг" АД. "Още от 2012 година разбрахме нуждата от преориентиране и фокусиране върху интермодалните вагони - вагони за превоз на контейнери и в по-сложния вариант - т.нар. джоб вагони. Джоб вагоните могат да превозват, както контейнери, така и камионни ремаркета. Това означава, че той не се конкурира с автотранспорта".

"Основна тема в железотътния и сухопътния транспорт е кой на кого взима хляба и как се конкурират. Тук няма конкуренция, а клиентите са самите собственици на транспортни компании, използващи камиони. Един вагон може да превозва две ремаркета и на един влак могат да се качат 36 ремаркета, които да бъдат закарани до терминала с два влекача".

Предимствата са много, подчерта инж. Емил Йончев. На първо място е зелената идея в транспорта и Зелената сделка. Освен това, че се използва най-зеления транспорт, за да се транспортира товар на дълги растояния от порядъка на 1000 км. и нагоре. Сред предимствата е и, че се разтоварва огромен трафик от пътищата, което освен че намалява риска от ПТП, допринася за намаляването на разходите за поддържане на пътната инфраструктура. За превозвачите спестява ТОЛ такси, както времето за чакане по границите.

Инфраструктурата, за да се извършват такива превози обаче, е много важен въпрос и той в България не стои добре, каза още Йончев. "Има много малко терниманали в България. Строят се още, като правителството има идея за изграждане на такъв в Русе. Дано да успее".

"Има нужда от изграждане на терминали по границите. При Свиленград имаше много стара идея за терминал, която не беше реализирана".

За перспективата да се работи оборудване за БДЖ и да се обновят пътническите вагони в България гостът сподели: "Проблемът при БДЖ е, че няма устойчиво планиране, каквото трябва да има в една железница. Един такъв договор не може да се реализира за шест месеца или година. Една такава стратегия може да се реализира за няколко години, минимум три - четири".

"Имаме разработки, като работим с колеги от Италия. Предлагали сме на БДЖ няколко пъти модернизация на съществуващи вагони, защото има още съществуващи вагони в парка на БДЖ, които не са лоши. Нещата могат да се случат, но е въпрос на политическа воля и на разбиране на материята, защото, особено нещата в пътническите вагони, поради техниките на безопасност, всички системи и подсистеми, които трябва да се внедрят, са много пъти по-скъпи, отколкото същите тези системи, които са за домашни системи".
Вижте целия коментар във видеото.
 на предаването "Светът е бизнес" може да гледате тук.

Vlado:
„Експрес Сервиз“ спечели поръчка за 9 маневрени локомотива

Vlado:
Вече има директна жп връзка между Пристанище Бургас и гара "Владимир Павлов"

Vlado:
НКЖИ завърши два жп надлеза по направлението Пловдив – Бургас

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

[*] Предходна страница

Премини на пълна версия