Общ форум | Chit-chat > Общи приказки, свързани с хобито | Chit-chat about the hobby
Новини от жп транспорта в България
Vlado:
Мисля, че преекспонират от БНТ - идеите са за повече реклама на теснолинейката и включването й в туристическите потоци заради големия й потенциал в тази посока. Откъде го измислиха това за закриването, главата не ми го побира. Разбира се, че ще е на загуба. Че то коя жп линия не е (с малки изключения)?!?!
pach:
Economic.bg
Търгът за доставка на 35 електрически влака тръгва наново
Изчистени са някои от спорните изисквания, заложени в старата процедура, а срокът за доставка е значително намален
13:59 26.01.2024
Глория Христова
Само един консорциум прояви интерес към търга за двуетажните влакове
След като през последните седмици транспортният министър Георги Гвоздейков обещаваше, че съвсем скоро ще бъде стартирана отново поръчка за доставката на 35 електрически влака, тя вече е факт. Документацията е подадена в Регистъра за обществени поръчки на 22 януари, но процедурата е публикувана в петък (26 януари), показа проверка на Economic.bg.
Изчистени са някои от спорните изисквания в техническите спецификации, които експерти посочваха като препъни камък, като например отстоянието между седалките. Най-съществената промяна обаче е свързана със срока на доставка, като той е значително намален.
В петъчния парламентарен контрол Гвоздейков посочи, че новите изисквания ще дадат възможност на повече производители да участват. По думите му няма риск за търговете, като се надява до края на март или началото на април всички процедури да са приключили и договорите с избраните изпълнители да бъдат подписани.
Стойността на стартиралия наново търг е малко над 1.1 млрд. лв. без ДДС, като това е втората най-скъпа поръчка от общо четири за доставка на нов подвижен състав. Оферти се подават до 21 февруари. Само процедурата за 20-те едноетажни влака тип „push – pull” е малко над 1.2 млрд. лв. без ДДС.
Припомняме, че новият подвижен състав се финансира със средства по Плана за възстановяване и устойчивост, което означава, че последната бройка от новите влакове трябва да пристигне в България до края на август 2026 г. Повечето от процедурите, стартирани от министерството, обаче на практика се провалиха. Преди седмица бе прекратен търгът за двуетажните влакове. Поръчката за едноетажните пък продължава с пряко договаряне. Единствено бе избран изпълнител по процедурата за локомотивите, но не за всичките 18, а само за 9 от тях.
Търгът за въпросните 35 мотрисни електрически влака също срещна проблеми. Той бе обжалван от „Шкода Транспортейшън“ А.С., която възрази срещу заложените технически спецификации и изисквания за доказан опит. Компанията ги определяше като дискриминационни. Комисията за защита на конкуренцията се съгласи с тези доводи и така поръчката бе обявена за незаконосъобразна.
Решението на КЗК не бе обжалвано от министерството, тъй като по думите на транспортния министър не е трябвало да се губи време. Той заяви още през декември, че условията ще бъдат изчистени и тя ще стартира наново.
Какво е различното сега?
Без промяна остават изискванията за 15-годишна поддръжка и обучение на персонал, както и новите влакове да развиват скорост до 160 км/ч и да са с капацитет минимум 200 седящи места.
Срокът за доставка и регистрация на машините обаче е значително намален – от 33 месеца при старата на процедура на 28 месеца при новата. Той тече от датата на започване на изпълнението на договора. Най-вероятно това е направено заради значителното закъснение на реализация на търга, което министерството се опитва да компенсира. То обаче може да се окаже непосилно условие за изпълнение от страна на големите международни производители и да ги откаже от участие.
В новата процедура са отпаднали няколко технически изисквания, а именно:
Гаранционни срокове за външна боя и антикорозионната защита, за поява на пукнатини в талигите, коша или рамата (носещата конструкция), за колооси, кардани и редуктори, за тягови двигатели, както и на вложените източници на светлина (осветителни тела, лампи);
Условието за броя стелажи за голям багаж напълно е отпаднало, като в предишната процедура дори минималната им ширина бе разписана до милиметри;
Технологичното време за обръщане на посоката на движение;
Изискванията в старата поръчка за колооси и колелата, като напр. разстояние между осите на две съседни колооси. Конкретните посочени размери сега са заменени от условието единствено да отговарят на европейските стандарти. Единствено е останал диаметърът на колелата по кръга на търкаляне, който е заложен да бъде не по-малък от 840 мм.;
При броя на местата в 1-ва и 2-ра класи вече е отпаднало заложеното изискване за разстоянието между гърбовете на седалките.
Освен напълно отпаднали изисквания, има и такива, чиито стойности са занижени, като например:
Броят места за лица с намалена подвижност – от 4 бр. в предишната процедура сега вече са минимум 2 бр.;
Броят места за велосипеди – от 10 на 4 бр.;
Броят места за детски колички – от 4 на 2 бр.;
Броят тоалетни – в предишната процедура бе записано те да са по 1 бр. на всеки 125 бр места. Сега обаче конкретно е посочено, че трябва да са поне 2 бр. за влак.;
Броят на компресорите със собствено електрическо захранване с асинхронен електродвигател – от 2 на 1 бр.;
Източник:
https://www.economic.bg/bg/a/view/tyrgyt-za-dostavka-na-35-elektricheski-vlaka-trygva-nanovo
pach:
Бългapинът oт Швeйцapия, ĸoйтo пpoeĸтиpa eдни oт нaй-бъpзитe влaĸoвe в cвeтa:
https://money.bg/techno/balgarinat-ot-shveytsariya-koyto-proektira-edni-ot-nay-barzite-vlakove-v-sveta.html
:hi: :yes: bg&flag
pach:
От понеделник (12 февруари) БДЖ възстановява движението на директния бърз влак от Горна Оряховица до Пловдив през Велико Търново, Дряново, Трявна, Казанлък, Карлово и Баня, с удобни връзки от и за Габрово и Хисар, информира NOVA.
Двата влака бяха отменени през лятото на 2023 г., след като ремонтите дейности на жп възела в града под тепетата наложиха спиране движението на влаковете между Пловдив и гара Филипово.
Тъй като срокът за пускане на отсечката се отложи няколко пъти и все още няма движение по нея, влакове № 4631 и № 4632 ще се движат до и от гара Филипово, разположена в северната част на Пловдив.
Сутрин бърз влак № 4631 ще заминава от гарата в Горна Оряховица в 07:05 ч., на гара Царева ливада ще осъществява бърза удобна връзка от и за Габрово, ще преминава през Казанлък в 09:36 ч., през Карлово в 10:42 ч. и ще пристига на пловдивската гара Филипово в 11:40, откъдето ще има осигурен автобус за пътуващите до централната гара в града. Обратно автобусът от Пловдив до Филипово ще тръгва в 15:30 ч., а влакът – в 16:10 ч., и ще пристига в Горна Оряховица в 20:53 ч., като в гара Царева ливада също ще има връзка за и от Габрово.
Освен директната връзка между областите Велико Търново, Габрово, Стара Загора и Пловдив, както и втория по големина необластен град Казанлък, влакове №№ 4631 и 4632 свързват Габрово и Хисар, спират в курортния град Павел баня и в Пловдив имат връзки за и от Пазарджик и други дестинации.
След пускане на отсечката Пловдив – Филипово, влаковете ще се движат от и до гара Пловдив. Дотогава е осигурен превоз с автобус между Филипово и централната гара в града под тепетата.
С възстановяване на двата влака се осигурява удобна транспортна алтернатива между Централна Северна и Южна България.
pach:
Economic.bgEconomic.bg
НКЖИ стартира процедури за жп свързване на летищата в Бургас и Пловдив
08:24 07.02.2024
Глория Христова
До края на годината Национална компания „Железопътна инфраструктура“ ще стартира различни търгове, с които ще задвижи някои от важните жп проекти в страната. Това става ясно от предварителни обявления, публикувани в Регистъра за обществени поръчки. Така например ще се направят първите стъпки към железопътното свързване на летищата в Бургас и Пловдив.
За тези два проекта се говори от няколко години, но така и не навлизат в съществена фаза, въпреки че са включени за финансиране по европейски програми.
НКЖИ е публикувала обявления за предварителна информация по четири различни процедури, свързани с жп връзките към двата аеропорта. В тях е посочена и индикативна стойност на всяка поръчка, която ще бъде обявявана. Същински строителни дейности най-вероятно няма да стартират тази година, но ще се изготвят необходими документи, които да утъпчат пътя на проектите.
Жп връзката с летище Бургас
Предварителното обявление е за изработването на анализ на разходи и ползи, както и формуляр за кандидатстване за изграждането по проекта. Прогнозната стойност на процедурата, която ще бъде обявена, е 50 хил. лв. без ДДС. Като дата за стартиране на търга е посочен 15 октомври 2024 г.
Свързването на жп гарата и летището бе обявено в средата на 2021 г, когато НКЖИ стартира процедура за изготвяне на проект. Идеята обаче датира поне от 2010 г. Предварителните дейности по проекта, като предпроектни проучвания и др., се финансират по линия на Механизъм за свързване на Европа.
През юни миналата година от отговор на бившия транспортен министър Христо Алексиев стана ясно, че тези процедури трябва да приключат именно до края на настоящата година. Същинските строителни дейности пък може да започнат през юли 2025 г., подчерта тогава бившият министър, но за тях трябва да има положително становище по доклад за ОВОС и приключени отчуждителни процедури.
Цялата отсечка е планирана да бъде с дължина от около 13 км, като дейностите ще струват около 55.6 млн. лв. без ДДС и се съфинансират от „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г.
По време на строителството трябва да бъдат изградени приблизително 11 км единична електрифицирана железопътна линия между жп гара Владимир Павлов и летище Бургас, както и 1 жп гара и 2 жп спирки по протежение на железопътния коловоз и 1 спирка на релсите на летище Бургас за удобство на пътниците. Влаковете ще се движат с между 60 и 80 км/ч. Ще се строят 2 пешеходни надлеза, 3 пътни надлеза, 1 жп подлез и 1 жп мост. Освен това ще бъдат изградени и системи за сигнализация и телекомуникация.
Проектът е от изключително значение, тъй като ще даде възможност жп линията да бъде продължена към Слънчев бряг и останалите курортни места, стигайки до Свети Влас. От отговор на бившия транспортен министър Николай Събев в началото на 2022 г. става ясно, че за направлението има разработени 5 варианта на жп трасе, но без да има осигурено финансиране за реализацията му.
Жп връзката с летище Пловдив
За свързването на жп гарата и летището в Пловдив има публикувани общо 3 предварителни обявления, свързани с различни процедури по проекта. Първото е за изготвяне на технически проект и технически спецификации за строителство и изработване на ПУП. Прогнозната стойност на поръчката ще е малко над 1 млн. лв. без ДДС и най-вероятно ще бъде обявена на 15 февруари, според предварителното обявление.
След това ще бъде стартирана и процедура за оценка на съответствието на техническия проект със съществените изисквания към строежите съгласно Закона за устройство на територията. Прогнозната стойност е заложена да бъде 102 хил. лв. без ДДС, като търгът ще стартира на 20 март.
Последната заложена процедура е свързана с изготвянето на доклад за ОВОС и доклад за оценка степента на въздействие за проекта. Прогнозната стойност тук е 49 хил. лв. без ДДС, като се очаква търгът да бъде пуснат на 15 октомври. За момента не е ясно кога може да стартира строителство, дори и да бъдат извървени успешно всички стъпки.
Припомняме, че жп свързването на гара Крумово с летище Пловдив е част от по-мащабния проект за модернизация на жп възел Пловдив и изграждането на градска железница в града. Идеята за нея бе представена през февруари миналата година от бившия транспортен министър Христо Алексиев. Проектната скорост на влаковете е 80 км/ч.
Тогава стана ясно, че проектът за изграждане на жп връзка между гарата и летището е включен за финансиране в ОП „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г. Дейностите ще струват около 44 млн. лв.
През март месец станаха ясни и 13-те планирани спирки на градската железница. Интересен момент е, че тя трябва да се обслужва от новите влакове, финансирани по линия на Плана за възстановяване и устойчивост. Процедурите за тях се управляват от Министерство на транспорта, но без голям успех до момента.
Освен по-добрата транспортна свързаност за града под тепетата, реализацията на проекта може да подпомогне плановете за концесия на летището. Припомняме, че през последните години стартираха няколко процедури за избор на концесионер, но никой не прояви интерес към аеропорта. В края на 2022 г. бившият министър Алексиев заяви, че големият проблем са частни имоти, намиращи се на територията на аеропорта
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия