Общ форум | Chit-chat > Общи приказки, свързани с хобито | Chit-chat about the hobby

Новини от жп транспорта в България

<< < (197/211) > >>

Vlado:
БДЖ ще получи 300 млн. евро заем от ЕБВР

Транспортният министър Георги Гвоздейков заяви, че другата седмица ще бъдат обявени нови процедури за подвижен състав и че България обмисля четвърти мост над Дунав
БДЖ ще получи 300 млн. евро заем от ЕБВР


08.02.2024, Глория Христова

В понеделник транспортният министър Георги Гвоздейков ще подпише споразумение с Европейската банка за възстановяване и развитие за кредит от 300 млн. евро, който да послужи на БДЖ за инвестиции. Това съобщи самият министър по време на изслушване в ресорната комисия в парламента. Също така стана ясно, че БДЖ търпи санкции по договора за обществена услуга, тъй като не може да изпълни заложените километри при превоз на пътници.

Министърът коментира и поръчките за нов подвижен състав, финансирани по линия на Плана за възстановяване и устойчивост. По думите му към търга за 35-те влака има голям интерес, като подаването на оферти ще бъде удължено. В понеделник предстои да бъде стартирана наново и обществената поръчка за двуетажните влакове.

По отношение на инфраструктурата в страната, Гвоздейков заяви, че се обмисля вариант и за четвърти мост над р. Дунав.

БДЖ
Че БДЖ търпят санкции по договора за обществена услуга стана ясно, след като Гвоздейков трябваше да отговаря на въпрос за вагоните втора ръка, които ще бъдат закупени. От думите на министъра се разбра, че дружеството не може да изпълни заложените километри, които трябва да реализират влаковете при превоза на пътници. Според него причината е свързана с недостиг на достатъчно подвижен състав. Гвоздейков обаче не навлезе в подробности какъв е размерът на наложените санкции до момента.

По отношение на вагоните, които ще купи дружеството от Deutsche bahn Гвоздейков коментира, че екип на БДЖ, заедно със зам.-министър Минчев са в Германия, за да направят подбор на състава и да изчистят технически въпроси за съвместимост с българската инфраструктура.

Сделката върви към финал. Спазвайки всички законови процедури, тя ще се реализира по Закона за обществените поръчки, няма друга възможност“, коментира министърът.

Допълни, че закупуването на вагоните втора ръка е временна мярка, така че да се подобри комфортът за пътниците. Вагоните ще се движат по линиите на дълги разстояния. Министърът заяви, че до месец – месец и половина сделката ще бъде финализирана, като вече се работи и със спедиторска компания по организацията на транспортирането на вагоните до България.

Георги Свиленски (БСП) заяви, че усилията трябва да се насочат към закупуването на нови състави, тъй като за вагоните втора ръка е „ясно, че го правим от немай къде“. Той заяви, че се надява БДЖ да не се превърне в музей на жп състава на Европа.

Именно на този коментар министър Гвоздейков спомена новината за заема, който БДЖ ще вземе от Европейската банка за възстановяване и развитие. Той заяви, че той е най-върлият привърженик българският жп транспорт да има най-модерната нова техника, но това няма как да се случи бързо. По думите му този процес не е спрял.

В бюджета има одобрена банкова гаранция и в понеделник ще подпиша споразумение с Европейската банка за възстановяване и развитие за грант от 300 млн. евро“, обяви министърът.

Допълни, че това е кредитна линия, която дава възможност при намерение за инвестиции, БДЖ да има възможност да ползва средствата за развитие.

Проверка на Economic.bg в бюджета, обнародван в Държавен вестник, показа, че гаранцията е в размер на 300 млн. евро, като е подсигурена във връзка с финансирането на проект „Придобиване на подвижен железопътен състав“, но не се уточнява изрично дали ще е нов или втора ръка.

Друга интересна тема, за която загатна министърът, е свързана с билетоиздаването. Той коментира, че е имал две интересни срещи в посока билети за влак да може да се купуват с приложение.

Мисля, че до един месец ще има страхотна новина в тази посока“, заяви министър, но не даде повече подробности.

 
Новият подвижен състав по ПВУ
Гвоздейков коментира, че към търгът за доставка на 35 електрически влака има голям интерес. Припомняме, че той стартира наново в края на януари с различни изисквания, след като Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) го спря заради незаконосъобразност. Стойността му е над 1.1 млрд. лв. без ДДС, а оферти се подават до 21 февруари.

По думите на министъра обаче този срок ще бъде удължен с 10 дни, като в понеделник ще се публикува промяна на спецификациите. Гвоздейков заяви, че има доста запитвания от различни участници.

По отношение на 7-те двуетажни влака, министърът съобщи, че в понеделник ще бъде пуснат нов търг. Припомняме, че предишният бе прекратен, тъй като имаше една единствена оферта, която обаче не отговаряше на критериите, заложени от ресорното министерство.

В момента процедурата е в Националния фонд към Министерство на финансите. Трябва да я получим утре и в понеделник най-късно тя ще бъде обявена отново със срок от 1 месец.“

За третата процедура за закупуването на 20 едноетажни електрически влака тип „push pull”, която прочита с пряко договаряне с две международни компании, Гвоздейков коментира, че предстои обявяването на резултатите от воденето на преговори.

В комуникация сме и с Европейската комисия. Те обръщат голямо внимание. Процедурите са в ход и за мен лично няма притеснение. Правим всичко възможно договорите да бъдат сключени, но в процедурите по ЗОП има и субективни фактори, които влияят на срокове. Не всичко зависи от нас.“

Министърът обаче не посочи какво се случва със закупуването на още 9 локомотива за частично електрифицирани депа. Те бяха част от по-голяма процедура, при която българска компания бе избрана да достави 9 локомотива за неелектрифицирани депа.

Четвърти мост над Дунав
След като България и Румъния получиха почти 7 млн. евро за предпроектни проучвания за трети мост над р. Дунав, при Русе, днес стана ясно, че България ще настоява и за четвърто такова съоръжение. Гвоздейков заговори за това, след като отговори на въпрос, свързан с инфраструктурата по оста Север – Юг.

Министърът напомни за срещите на високо ниво между премиерите на България, Гърция и Румъния през октомври миналата година. Тогава трите страни се разбраха за развитието на важни големи проекти по коридор номер 9.

Гвоздейков заяви, че предстои подписването на официален документ за изпълнението на такива инфраструктурни проекти, в които е заложено изграждането на магистралата от Русе до Маказа. Той съобщи, че по информация от МРРБ, съвсем скоро ще бъде обявена процедура за избор на трасе от Кърджали до Велико Търново. По думите му има отворени възможности за финансиране през военна мобилност и през други фондове.

Ние обмисляме вариант като част от този договор и четвърта точка за изграждането на мост при Силистра – Кълъраш“, допълни министърът.

По думите му подобни проекти ще помогнат за по-бързото възстановяване на Украйна. Заяви, че съвсем скоро ще има среща в София между министрите на трите държави и тогава ще бъдат финализирани всички договорености.

Смененият зам.-министър и пощите
Относно уволнението на зам.-министър Григори Григоров, за което първо Economic.bg съобщи, Гвоздейков заяви, че то е свързано с незадоволителното състояние на „Български пощи“. Със зам.-министъра е сменено и ръководството на пощите.

Доверието не беше оправдано. Бях дал пълна свобода за работа и сформиране на негов екип в пощите, но тези хора не си изпълняваха задачите, както трябва.“

Министърът коментира, че старото ръководство на пощите е искало да вземе овърдрафт, който е бил спрян от Гвоздейков, тъй като не е получил адекватно обяснение с каква цел е поискан.

Това, което знам е, че състоянието им е една идея по-добре спрямо предходната година, но за мен не е задоволителен резултат. Търсих други нива“, заяви министърът.

По думите му счетоводството дава възможности да се покаже цветущо състояние, но трябва да се види реалната обстановка, за да се направи стабилен фундамент за развитие. Гвоздейков заяви, че пощите имат огромен потенциал, но

мърлявщината на хората е била повече от отговорностите и резултатите.“

Източник: economic.bg

spas_tf:
Гадовете от "Холдинг БДЖ" ЕАД приключиха този път с теснолинейните товарни вагони веднъж за винаги. На това видео от вчера на 1:27:00 се вижда в ляво какво се случва с всички вагони които бяха на гара Велинград. https://www.youtube.com/watch?v=7uBur2RfHh0&t=896s.
Разрових се в сайта на БДЖ за обществените им поръчки и се оказа, че всички товарни вагони по всички гари на теснолинейката са обявени пак за продан и този път явно са продадени за скрап. По информация от вагоноремонтния завод в Септември, всички вагони са били в много добро състояние въпреки стоенето на открито , защото са използвани много малко преди да спрат товарните превози през 2003г. по теснолинейката.
Линк към срамната обществена поръчка : https://holding.bdz.bg/bg/prodajbi-i-otdavane-pod-naem/holding-bulgarski-durjavni-jeleznici-ead-otkriva-turg-s-taino-naddavane-za-prodajba-na-245.html

Vlado:
Краят на годината трябва да започне жп строителството покрай жилищните комплекси в Нови хан

toniemi:
https://business.dir.bg/ikonomika/gvozdeykov-podpisa-dogovor-za-novi-9-manevreni-elektrovoza

Министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков подписа договор за доставка на девет електрически маневрени локомотива, които ще бъдат закупени със средства по Плана за възстановяване и устойчивост.
Договорът включва още поддръжката им за срок от 15 години и обучение на персонала.

Изпълнител на дейностите е "Експрес Сервиз" ООД.

pach:
БДЖ ще плати 30 млн. лв. за 76 употребявани вагона от Deutsche Bahn
Единствено германските железници изпратиха оферта, а според държавното жп дружество тя е „изключително изгодна“
12:30 01.03.2024
Глория Христова
След като в средата на януари транспортният министър Георги Гвоздейков обяви, че „БДЖ – Пътнически превози“ ще закупи вагони втора употреба от немските железници, сега дружеството прави крачка да официализира придобивките. За целта пътническото държавно жп дружество стартира процедура за договаряне без предварителна покана за участие. От нея най-накрая става ясно и каква е цената на въпросите 76 употребявани вагона. Общата им стойност е над 29.7 млн. лв. без ДДС.
Припомняме, че Гвоздейков отказваше да обяви цената, докато не бъдат завършени официално преговорите с Deutsche Bahn. Единствено заявяваше, че тя е изключително изгодна. До сделката се стигна, след като ресорното ведомство изпрати запитвания до най-големите производители в Европа за свободен подвижен състав. Реакция обаче имаше само от немските железници.
За да бъдат закупени вагоните, трябваше да се мине през официална процедура. В началото на февруари Гвоздейков заяви в ресорната комисия в парламента, че сделката върви към финал и спазвайки всички законови процедури, тя ще се реализира по Закона за обществените поръчки.
Именно заради това на 28 февруари „БДЖ – Пътнически превози“ обявява въпросната процедура, като тя е за договаряне без предварителна покана за участие. Това е така, защото вече е ясно кой ще е изпълнителят – немските железници. Поканата е изпратена до представители на Deutsche Bahn във Франкфурт на Майн.
Ресорното ведомство бе договорило всички подробности още през януари, а заложеният индикативен срок за получаване на оферти е 15 март. Най-вероятно след тази дата ще се направят и стъпки към официалното подписване на договора между дружеството и немските железници, тъй като други няма.
Колко струва един вагон
Поканата е за покупка на общо 76 пътнически вагона втора ръка, като общата им прогнозна стойност е малко над 29.7 млн. лв. без ДДС. Ще бъдат закупени общо 66 второкласни вагона, като 6 от тях са оборудвани за превоз на трудно-подвижни лица. Останалите 10 вагона са тип бистра.
В мотивите за избор на процедурата е обяснено, че Deutsche Bahn е предложил цена от 200 хил. евро без ДДС (390 хил. лв.) за един пътнически вагон. В тази стойност влиза и ръководство за поддръжка, като изрично е посочено, че само тя струва около 490 хил. лв.
Предложената цена е изключително изгодна, предвид обстоятелството, че практически вторичен пазар на железопътен подвижен състав на територията на ЕС не е развит и широко предлагане на такъв подвижен състав не съществува. Предложението в офертата е ексклузивно, специално за „БДЖ – Пътнически превози“ ЕООД, и е със срок на валидност 20 работни дни.“
Допълва се, че „офертата, получена от DB Fernverkehr AG за доставка на 76 броя пътнически вагони, представлява оферта, при която за кратко време (20 работни дни) възниква възможност да се получат доставки при особено изгодни условия, а именно незабавна доставка на пътнически вагони, пуснати на пазара и въведени в експлоатация на територията на ЕС.“
Посочва се още, че вагоните са в добро експлоатационно състояние, с извършен основен ремонт през последните 2 до 4 години и предвид сроковете, заложени в плана за поддръжка и ремонт на посочените серии вагони, им остават 6 до 4 години експлоатационен период до извършване на следващия основен ремонт.
Същевременно, продажната цена на пътническите вагони е значително по-ниска от обичайните пазарни цени в сравнение с пазарните цени за доставка на нов подвижен железопътен състав.“
Направено е сравнение с цена на един нов второкласен вагон с включена последваща поддръжка, като е посочено, че тя би била над 4.8 млн. лв. без ДДС. Ако пък е оборудван и за хора с неравностойно положение, то покупката би се оскъпила до над 4.9 млн. лв. без ДДС. Цените са цитирани от обявена процедура на Полските железници за доставка на вагони.
Подчертава се, че „оферираната от DB Fernverkehr AG цена, сравнена дори с цената за ремонт е изключително изгодна/благоприятна за възложителя“. На база получени индикативни оферти в проведено пазарно проучване цената за ремонт варира в зависимост от вида на вагоните, както следва: при среден ремонт между 500 и 800 хил. лв. без ДДС, а при капитален ремонт – между 1 млн. и 1.9 млн. лв. без ДДС.
Подробности
От документацията става ясно, че съгласно договора за извършване на обществена услуга, сключен през 2009 г. (и изтичащ тази година), държавното пътническо дружество следва да разполага с минимум 542 вагона, от които 40 първокласни, 360 второкласни, 30 смесени – първа и втора класа, 52 спални и кушет вагони и 60 други вагони – за превозване на хора с ограничена мобилност, ресторанти, бюфети, фургони.
В момента „БДЖ – Пътнически превози” ЕООД изпитва затруднения по обвръзката на съставите на влаковете съгласно ПКВ, поради липса на достатъчен брой вагони в експлоатационна годност (с не изтекъл срок за планов ремонт).“
За да се осигури ПКВ с необходимия брой пътнически вагони от различните серии се допуска повишен оборот на вагони и композиции, като времето за технически преглед, профилактика, почистване и екипиране на влаковете е сведено до технологичния минимум. Това обстоятелство ускорява амортизацията на подвижния железопътен състав и допълнително влошава експлоатационно-техническите показатели на вагоните, се допълва още.
Към 14 февруари съгласно действащия ГДВ обвръзката на всички категории влакове се осъществява със 187 технически изправни второкласни пътнически вагона в съставите на влаковете. Съгласно ПКВ са необходими 205 вагона в съставите на влаковете, т.е. има недостиг във влаковете от 18 вагона.
През летния сезон на 2024 г. цитирания недостиг ще се увеличи с още 39 вагона, съгласно плана за композиране на влаковете за сезон 2023/2024 г. и ще достигне 57 вагона.“
Цитирана е обявената процедура за ремонт на 133 бр. пътнически вагона и е посочено, че след нейното приключване „изваждането на вагоните от графиците за превоз на пътници, ще доведе до недостиг и допълнително ще затрудни нормалното функциониране на дружеството и обезпечеността от вагони, необходими за нормалната функционалност и обслужване на графика.“
Именно това е основен мотив за покупката на вагоните втора ръка от немските железници. Посочва се, че държавното пътническо дружество е изпратило запитване за подвижен състав до едни от най-големите жп превозвачи в Европа - Trenitalia, SBB-Swiss Federal Railways, SNCB (Societe nationale des Chemins de belges), DB Regio AG и SNCF Travelers, с оглед предмета и спецификата на поръчката.
Към отправеното запитване интерес не беше заявен.“
В последствие железопътния превозвач DB Regio AG чрез DB Fernverkehr AG отправи оферта за доставката на подвижния състав, предмет на поръчката. Така се е стигнало и до сделката.

Източник:
https://www.economic.bg/bg/a/view/bdj-shte-plati-30-mln-lv-za-76-upotrebjavani-vagona-ot-deutsche-bahn

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

[*] Предходна страница

Премини на пълна версия