Автор Тема: Новини от жп транспорта в България  (Прочетена 277259 пъти)

gregary

  • Trade Count: (37)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2033
  • Рейтинг: 1421
  • SBB, BLS, RhB, DB, БДЖ
Re: Новини от жп транспорта в България
« Отговор #510 -: 12 Юли 2019, 18:01:01 »
Бъдещето на теснолинейката отново е под въпрос

С настъпване на лятото и най-силния туристически сезон, от миналата седмица БДЖ започна редовно да отменя най-използвания влак по теснолинейката Септември-Добринище и да го обслужва с автобуси.

Мнозина се отказват от пътуването, защото искат да се возят именно с влака. Местни хора и служители на жп превозвача разказват, че не помнят такава ситуация…

С какви локомотиви се обслужва линията?


Жп линията Септември-Добринище, която след от 2002 година остана единствената теснопътна у нас, се обслужва с дизелови локомотиви, произведени и доставени през 1965 и 1988 година. 54-годишните ветерани серия 75-000 са най-старите локомотиви на БДЖ в редовна експлоатация. Тяхната поддръжка е ангажимент на държавния жп превозвач и се извършва в Локомотивно депо Септември. Работниците в депото сами произвеждат голяма част от частите, понеже нови се доставят рядко – само в краен случай. Колкото по-голяма е възрастта на дадена техника обаче, толкова повече внимание иска тя, за да работи още и още.

Какво се случи в началото на лятото?

Още на 2-и юли – в разгара на туристическия сезон, в ранните часове на нощта от БДЖ обявиха, че влакът в 08:45 от Септември за Добринище е отменен и пътниците ще се извозват с нает от частна фирма автобус – все по-честа практика на държавния превозвач в цялата страна.

Подаденият 50-местен автобус е крайно недостатъчен да побере всички около 100 желаещи да пътуват. Голяма част от тях са тотално разочаровани, защото са тръгнали да пътуват с БДЖ не заради прекрасните условия, а заради самата теснолинейка. Но уви! Други са взели велосипеда си под ръка и също приемат лошата новина с разочарование. Някои се отказват от пътуването. След няколко мъчителни часа в автобуса с неработещ климатик и неотваряеми прозорци, пленниците (пътниците) са обслужени и транспортирани.


На трети и четвърти юли ситуацията се повтаря – мнозина разочаровани, някои се отказват от пътуването и се прибират вкъщи, защото няма теснолинейка, а рейс. От БДЖ обясняват, че няма локомотиви, затова влакът е отменен.

След трите кошмарни дни, в петък и събота композицията се движи. Пътниците са значително по-малко, въпреки празника на Велинград в събота и обявеното в социалните мрежи пускане на бюфет-вагона по линията. Вероятно хората не смеят да тръгнат към Септември, защото отново може да няма влак и това няма откъде да се разбере навреме.

След по-малко от седмица, на 11.07.19 г. БДЖ отново отменя сутрешния влак по теснолинейката в последния момент поради липса на достатъчно изправни локомотиви. Изпратен е автобус.

Какви са причините?

Само допреди около половин година БДЖ разполагаше с 6 технически изправни локомотива за теснолинейката, но изведнъж – поради повреди, броят им е намалял наполовина и днес те са само 3. Миналата седмица един от работещите на последни издихания се разваля и така с оставащите два локомотива е невъзможно обслужването на 8-те влака. Затова на помощ идват автобусите. Въпреки това, запознати твърдят, че работещите в депото правят невъзможното да съживяват старите машини след всяка авария. Но липсват нови части, а кърпенето със стари не е надеждно.

Какви са последиците?

След като за последните 10 дни БДЖ 4 пъти отменя най-пълния влак по теснолинейката и успява да откаже множество туристи от желанието им да пътуват по линията, интересът към уникалното жп съоръжение започва да намалява в разгара на лятото, когато иначе броят пътници значително нараства и това е видно от пълните вагончета и увеличения им брой.

Освен туристите, местното население от селата, които обслужва гара Цветино, остават напълно откъснати от света.

Населените места, където живеят, се намират на 10 км черен планински път от най-близкото шосе и се обслужват само с влака. Когато няма влак – автобусите не ходят до там, защото пътят е лош. Тези хора остават на произвола.

Какви са изводите?

Държавата, в лицето на БДЖ и Министерство на транспорта, не взема абсолютно никакви мерки за удължаване живота на теснолинейката. Защото няма ли изправни локомотиви – няма да има влакове, няма да я има и теснолинейката. Дали обаче именно това не е целта?

Преди 5 години поради подмяна на мост два месеца през лятото нямаше влакове по теснолинейката. Всеки ден десетки туристи се отказваха от пътуването, разбирайки че трябва да пътуват с автобуси. Хората си искат влака – и местните, и туристите. Но тогава причината не беше на БДЖ, а на стопанина на инфраструктурата – ДП НК“ЖИ“.

За първи път в новата, а може би и в цялата ѝ история, теснолинейката се обслужва с 2-3 от минимум 3 необходими локомотива и БДЖ отменя най-пълния влак няколко дни, при това точно в разгара на активния сезон, когато хората масово пътуват. Цели ли някой висшестоящ да откаже хората от линията, след което да отчете спад в броя пътници и приходите и отново да се заговори за закриване на губещи направления, а теснолинейката да стане отново редовен пример?

Опасения и надежди

В момента пред теснолинейката Септември-Добринище стои опасността до няколко месеца или години тя да спре да функционира поради липса на здрави и работещи локомотиви. Ще вземе ли държавата адекватни мерки – да закупи нови части, да модернизира локомотивите и да даде бъдеще на тази уникална атракция, посещавана от целия свят?

През 2002 година държавата преустановява движението на влакове по другите две теснолинейки – Червен бряг-Оряхово и Пазарджик-Варвара. Скоро след това линиите са закрити, частично демонтирани и масово разграбени. Мотивите за тези действия са „нерентабилност” и „загуби”, но неофициално се знае, че чужди интереси са причина да се затрият тези и много други железници. А ползата за държавата остава неясна до днес не само за откъснатите и убити селища по изчезналите маршрути, но и за повечето здраво мислещи хора у нас.

Едва ли има обикновен човек, докоснал се до това национално богатство, който да не мечтае един ден линията да привлича туристи от целия свят с целенасочени действия и политики на държавата.

… И да не забравяме, че през това време сходни теснолинейки „се пукат по шевовете” от туристи в съседните ни Румъния и Сърбия с далеч по-малко впечатляващи трасе, природа и съоръжения…

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12269
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Новини от жп транспорта в България
« Отговор #511 -: 15 Юли 2019, 08:12:56 »
В неделя по "Дарик радио" имаше пространно интервю
с момчето от гражданската инициатива за теснолинейката.
После откъси от интервюто включваха във всички новини.
Дано някой от властта да е чул и да вземе мерки, БДЖ
да спрат това безочливо безобразие.
А ние ( вие) готови ли сте да излезете на протест
пред Министерски съвет в подкрепа на теснолинейката???
Против поетапното и унищожаване и закриване!!!
 &bgflag :scratch_ones_head:

svetljjjo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Новини от жп транспорта в България
« Отговор #512 -: 16 Юли 2019, 01:36:34 »
То хубаво да излезем да протестираме да запазят теснолинейката
ама като излезе министъра на транспорта  или някой от БДЖ ръководството и каже тя е нерентабилна за това ще я закриваме
ама ако искате да я запазим навити ли сте да поемете разходите ние кво ще отговорим ?!?
Мисълта ми е кой да плаща за тая теснолинейка  :lol:

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5530
  • Рейтинг: 622
  • Красотата е в детайла!
Re: Новини от жп транспорта в България
« Отговор #513 -: 16 Юли 2019, 09:23:20 »
То ние и да искаме не можем да поемем разходите за теснолинейката, защото само и единствено държавата в лицето на НКЖИ се грижи за железопътната инфраструктура, за това получава субсидия и т.н. Тъй че такъв вариант е напълно неприложим. Единствената ни възможност е да изразим ясно и категорично несъгласие с подобни намерения.

Gervasii

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1733
  • Рейтинг: 40
  • НО DRG IIb епоха София
Re: Новини от жп транспорта в България
« Отговор #514 -: 16 Юли 2019, 14:39:52 »
НКЖИ поддържа жп инфраструктура. БДЖ - Пътнически превози и БДЖ - Товарни превози оперират и плащат инфраструктурни такси за използване жп капацитет. БДЖ-ПП полузават държавна субсдия за извършване на пътнически превози. Горе долу такава е схемата. В случай, че дадена жп линия е нерентабилна следва да бъде закрита или дадена на концесия в случай че има заинтересован с решение на МС!

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1012
  • Рейтинг: 257
    • bgrail.info
Re: Новини от жп транспорта в България
« Отговор #515 -: 17 Юли 2019, 12:16:06 »
Една от функциите на държавата е да поддържа и развива именно такива нерентабилни неща - железница, вместо автобус и камион, градски транспорт вместо лични автомобили и т. н, и наред с това да прави възможното и разумното да ги направи максимално рентабилни. Общественият транспорт по правило има за цел удобно обслужване на населението, а не рентабилност и печалба.

А и проблемът с линиите не е в съществуването им, а в организацията на движението, поддръжката и заплащането, които са много ограничени откъм възможности за приспособяване към особеностите на трафика. Конкретно по тази линия, трафикът е толкова слаб и предсказуем, че изобщо не е необходима служба по движението, освен влаков диспечер, който има връзка с влаковете... Няма практическа нужда нито от ръководител-движение по гарите, нито от стрелочници, които са основният разход на НКЖИ. Така в Европа съществуват стотици странични линии с минимални разходи, по които малки мотриси се движат на всеки 1-2 часа и цената е сравнима с автобус по шосето.
« Последна редакция: 17 Юли 2019, 12:19:17 от bdz43r »

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5530
  • Рейтинг: 622
  • Красотата е в детайла!
Re: Новини от жп транспорта в България
« Отговор #516 -: 18 Юли 2019, 16:47:06 »
БДЖ пуска търг за поне 6 нови локомотива още тази година

Светослав Метанов, 18 юли 2019
   
БДЖ ще обяви обществена поръчка за доставка на поне 6 нови локомотива още тази година като компанията ще разчита покупката да получи европейско финансиране, научи OFFNews.

Замисълът е държавният жп превозвач да кандидатства за част от неусвоените средства по Оперативна програма "Околна среда" (ОПОС) през настоящия програмен период - 2013-2020 г. Общият размер на финансирането е около 800 милиона евро като срокът за кандидатстване на парите е до 5 септември т. г.

От БДЖ обаче няма да чакат дали ще получат одобрение на проекта по ОПОС и вече подготвят тръжна процедура. Идеята е да не се губи време и обществената поръчка да може да бъде приключена максимално бързо, а новият подвижен състав да бъде доставен в рамките на изключително съкратени срокове - до 12 месеца от подписването на договора.

Според пазарните проучвания на националния превозвач за около 2,5 милиона евро могат да бъдат купени модерни и изключително енергийно ефективни локомотиви. Подобна цена може да бъде постигната от няколко от европейските производители.

В подобен бюджет се побира и базовият модел на машините "Смартрон" на германския технологичен гигант "Сименс".

Източник: OFFNews

gregary

  • Trade Count: (37)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2033
  • Рейтинг: 1421
  • SBB, BLS, RhB, DB, БДЖ
Re: Новини от жп транспорта в България
« Отговор #517 -: 22 Август 2019, 18:30:05 »
БДЖ организира пътуване с парен локомотив между Септември и Велинград

На 6-и септември /петък/ БДЖ организира атракционно пътуване по теснолинейката между Септември и Велинград по повод Деня на Съединението на България. Специалното пътуване ще се осъществи за всички клиенти на националния жп превозвач, които проявяват интерес към ретро подвижния състав и живописния маршрут. В празничния ден пътническата композиция ще бъде теглена от теснопътния парен локомотив № 609.76 – доставен у нас точно преди 70 години. 

Атракционният влак ще замине от гара Септември в 10:35 ч., като при пристигането си във Велинград ще бъде организирано посрещaне от местната община. В обратното направление композицията с ретро локомотива ще потегли от гара Велинград в 16:15 ч.

Ретро влакът ще бъде украсен от сдружението „За теснолинейката”, които ще се погрижат и за доброто настроение на пътниците. Композицията ще се движи в състав от шест пътнически вагона.

Цената на билета за влака с парния локомотив № 609.76 между Септември и Велинград ще бъде 25.50 лв. за пътуване в двете посоки (с включени запазени места). Децата до 7-годишна възраст ще пътуват безплатно без да ползват отделно седящо място, като при закупуване на билети е необходим документ, удостоверяващ тяхната възраст.

Националният железопътен превозвач напомня, че децата на възраст до 10 години задължително пътуват с придружител.

Продажбата на билети и резервацията на запазени места за пътуване с атракционните влакове ще започне от петък (23-и август). Билети могат да бъдат закупени от железопътните бюра в столицата, както и от гарите София, Пловдив, Пазарджик и Септември.

***

Кратка историческа справка за парен локомотив № 609.76

Теснопътен парен локомотив № 609.76 е произведен в заводите Chrzanow Полша през 1949 г., след което е въведен в експлоатация по теснолинейните 760 mm железопътни линии Септември-Добринище и Варвара-Пазарджик. Експонат е от музейната колекция на БДЖ. Възстановен е отново за движение точно преди 15 години и към момента е единственият парен локомотив по теснолинейката в експлоатация.

Извършва атракционни, юбилейни, туристически пътувания и участва във филмови продукции по една от най-атрактивните железопътни дестинации в България от Септември до Добринище.


А дано имам време, за да го понащракам...  :give_heart:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12269
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Черепът&сие, се развихрят вече:

Локомотив 44-111, или как работи схемата за източване на БДЖ
СВЕТОСЛАВ МЕТАНОВ | 14 септември 2019 в 08:27

OFFNews многократно е обяснявал схемите за източване на БДЖ през последните години - коя от коя по-абсурдни и нагли.

Вече сме ви разказвали как се сключват многомилионни договори за застраховки на влакове, които са валидни само докато те стоят заключени вътре в депото и как се дават 4 милиона на фирма, за да пише фактури. Сегашната история, която ще ви опишем, обаче е може би върхът на огромния айсберг от безскрупулност, изяждащ стотици милиони левове всяка година от парите на българските данъкоплатци чрез железниците.

За какво иде реч:
БДЖ организира търг и избра фирма, която да ремонтира локомотив, който обаче  току-що е ремонтирала самата държавната компания!
Колкото и абсурдно да звучи, това е абсолютен факт!

Ето предисторията.
През юли т. г. държавният железопътен превозвач е стартирал обществена поръчка с № 01605-2019-0015 „Извършване на подемен ремонт /ПР/ на 6 броя електрически локомотиви с №№ 44 109, 44 111, 44 126, 44 197, 45 113 и 45 199”, открита процедура по реда на ЗОП, открита с Решение №19/08.07.2019 г. на Управителя на „БДЖ – Пътнически превози” ЕООД, публикувана в Регистъра на обществени поръчки към АОП с посочения по-горе уникален номер на 11.07.2019 г.
В случая иде реч за едни 3 милиона лева без ДДС.



В процедурата се включват две компании - румънският жп завод "Релок" и компанията "ЖП Тракция", която бе фаворит при ремонтните търгове на бившото ръководство на държавните железници, известно като Велко и Владко.

И след "смяната на властта" в БДЖ обаче новият управител на БДЖ-Пътнически превози Христо Иванов явно бързо се е ориентирал коя е правата вяра. На 3 септември т. г. излиза решение, подписано именно от него, с което поръчката за подемен ремонт на шесте локомотива, отива при вездесъщата "ЖП Тракция".

Само през последните два месеца БДЖ-Пътнически превози е дала поръчки за подемен ремонт на цели 20 локомотива, разделени в три лота на компанията, чийто шеф е Николай Кръстев. Той е колега на директора на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" към транспортното министерство Веселин Василев. Двамата са работили заедно в жп предприятие на бизнесмена Васил Божков. Именно Василев е човекът издал лиценз на "ЖП Тракция" да ремонтира локомотиви. И явно след като веднъж колелото се е завъртяло, спирането му по надолнището е трудна работа.

Къде обаче е проблемът с въпросната обществена поръчка?
По документацията всичко изглежда съвсем нормално и наред. И всъщност много вероятно тя щеше да приключи мирно и тихо, ако просто служители от депото на БДЖ в Горна Оряховица преди броени дни не се бяха похвалили с добра работа, която са са свършили - подемен ремонт на локомотив с номер 44-111. Един от шестте, които са включени в обществената поръчка, за която "ЖП Тракция" е класирана за победител и за които ще получи почти 3 милиона лева за ремонт.

Още по-странното с тази процедура е, че в жп депото в Горна Оряховица специалистите от държавната компания наистина са положили сериозни усилия. Сменени са части, фаровете, машината е боядисана (само последното отнема около 40 дни работа). Според информацията на OFFNews ремонтът на 44-111 в депото е започнал още преди да бъде обявена обществената поръчка за ремонта през юни.

Обясненията на БДЖ
На запитване от страна на OFFNews от държавната компания на практика потвърдиха цялата изложена по-горе фактология. Локомотивът 44-111 наистина е току-що е ремонтиран и наистина е включен в заданието на поръчката с победител "ЖП Тракция". Обяснението на компанията е, че в самата процедура имало възможност при забавяне посочените пономерно машини да бъдат заменени с други. Също така от БДЖ категорично отричат, че прясно ремонтирания локомотив ще бъде пратен на разходка до депото на частната фирма и да само бъде фактурирана "свършена работа".

А подобни схеми в БДЖ в никакъв случай не са новост. Интересът да продължат - огромен!

 :wild:

« Последна редакция: 15 Септември 2019, 17:58:12 от pach »

toniemi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 4775
  • Рейтинг: 625
  • Направи си сам и ще ти олекне! HO,Z Само БДЖ
https://www.vbox7.com/play:3e0f5136f2?pos=relend

Чие хоби издигна картата на българските държавни железници на световно ниво?

mitko359

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 683
  • Рейтинг: 31
Re: Новини от жп транспорта в България
« Отговор #520 -: 17 Декември 2019, 17:06:53 »
БДЖ и Алстом подписаха договор за ремонт на мотрисните влакове  :drinks:
http://www.bdz.bg/bg/novini/bdj-i-alstom-podpisaha-dogovor-za-remont-na-motrisnite-vlakove.html

toniemi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 4775
  • Рейтинг: 625
  • Направи си сам и ще ти олекне! HO,Z Само БДЖ
Re: Новини от жп транспорта в България
« Отговор #521 -: 18 Декември 2019, 16:55:56 »

Boris 2-12-4

  • Trade Count: (7)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 532
  • Рейтинг: 164
  • Еп. І,ІІ,III; вагонни фабрики; кранове; военни
    • rocklokomotive.blogspot.com
Re: Новини от жп транспорта в България
« Отговор #522 -: 04 Февруари 2020, 08:15:30 »
Аварии притискат БДЖ за внос на 50-годишни пътнически вагони.
На архаичните возила от бившата ГДР трябва да бъдат сменени електрическите уредби.

Постоянни аварии на пътнически композиции и отменени влакове явно са основната причина, която притиска ръководството на „БДЖ – Пътнически превози” да тръгне на директно договаряне за доставка на 30 пътнически вагона втора употреба от Германия. За целта от 5 до 8 февруари в родината на Гьоте и Хайне ще бъдат командировани жп експерти, които трябва да направят технически оглед на предлаганите от „Дойче бан” вагони и да решат дали те ще могат да возят още някоя и друга година пътници по жп мрежата на България.

Припомняме, че на 14 ноември „БДЖ-Пътнически превози“ обяви обществена поръчка за закупуване на „до 30 броя пътнически вагони“, използвани в „конвенционалната железопътна система на ЕС“.  От тях 12 трябва да са второкласни (серия 2235), до 5 – с отделения за велосипеди и до 13 вагона – смесени за първа и втора класа (серия 3134). Общата прогнозна стойност на поръчката беше 1.89 млн. лв. без ДДС. Срокът за подаване на оферти изтече на 26 ноември, но след като не се яви нито един кандидат да достави употребявани вагони, процедурата беше прекратена.

Прекратената процедура обаче не решава проблема с огромната нужда на „БДЖ-Пътнически превози“ от вагони, с които да превозва и без това драстично намалелите си пътници. Само в четвъртък, 30 януари, дружеството официално отмени „по технически причини” три пътнически влака – два между Левски и Троян и един от Стамболийски за Пещера, като превози пътниците им съгласно действащото разписание с автобуси. Понякога обаче композициите аварират и насред път и на пътниците им се налага да висят на студа, и то с часове. Освен това, ако продължава така, превозвачът скоро ще трябва да смени името си от БДЖ на ДАП (Държавен Автобусен Превозвач), тъй като напоследък все по-често извършва услугата вместо по релси – по шосе, и не с влакове, а с автобуси.

Дали обаче екскурзията на командированите от „БДЖ-Пътнически превози” в Германия собствени и външни експерти ще бъде успешна, не е много сигурно. Повод за съмнение дава списъкът с конкретните вагони, на които те ще правят технически оглед. А този списък, меко казано, никак не е „красив”.

На първо място на очи се набива фактът, че 30-те пътнически вагона, предоставени за оглед, са произведени основно между 1964 и 1973 г. – общо 24 от 30-те предлагани. Един е излязъл от завода през 1975 г., един – през 1976-а, три – през 1977-а, а един, явно за „цвят” на групата – през 1980 г. Всички те са излезли от жп завод в Лайпциг, бившата Германска демократична република.

Според документацията, с която Economic.bg разполага, на вагоните е бил направен последен капитален ремонт (или друга форма на възстановяване), в периода 1993 – 2003 г. и след последваща експлоатация те са били бракувани. Датите на бракуване са между 1 януари 2017 г. и 30 декември 2019 г. Дали обаче дотогава са се движили – никой не може да каже със сигурност.

Всички вагони са с вакуумни тоалетни, но без климатици, сочи още справката.

Но най-големият проблем на вагоните е фактът, че те са оборудвани с 1000-волтова инсталация, което означава, че за да бъдат прикачени към наши композиции, те трябва да бъдат преоборудвани с 1500-волтова безгенераторна токозахравнаща електрическа уредба. Според експерти инвестицията за това не е никак малка - около 50-55 000 евро на вагон, ако се монтира нова електрическа уредба, затова се предполага, че те ще бъдат преоборудвани с доста амортизираните и отдавна нагорели уредби от бракувани у нас пътнически вагони.

Какво точно ще гледат командированите от „БДЖ-Пътнически превози” в Германия експерти не е много ясно, тъй като в изискванията към вече прекратената процедура е записано, че ще търсят „протокол от спирачна проба на вагона (ако е наличен)”, както и „протокол от пътна проба на вагона (ако е наличен)“. Именно това „ако е наличен“, записано в изискванията, директно означава, че БДЖ ще купи тези архаични пътнически вагони независимо дали имат някаква документация, или не.

Вглеждайки се все повече в записаните изискванията човек се убеждава, че те почти не се различават от онези отпреди 12-13 години, с които регистрираната в Швейцария фирма „Арвекс” внесе 12 много стари вагона, а взе парите за 30 нови. Въпреки че тогава бяха хвърлени доста средства от БДЖ за обновяването на този „скрап на колела“, той почти не се движи по българската железопътна мрежа.

Затова едно от най-важните неща, които трябва да гледат сега командированите от БДЖ в Германия експерти е дали те имат някакъв остатъчен ресурс, така че да се движат по жп мрежата на България поне 3-4 години - поне докато приключат процедурите и тръгнат доставките на новите и започнат да излизат от ремонт старите вагони, а и докато бъдат обновени мотрисите „Сименс Дезиро“.

Не е ясно обаче как ще установи това, тъй като, според експерти, в жп транспорта се приема, че вагони с над 40 годишна експлоатация не трябва да се употребяват поради умората на материала на талигите, кошовете и пр. Допускат се изключения единствено за трамвайни мотриси и за композиции, движещи се по второстепенни линии с ограничения на скоростта и малък брой на пътниците. А голяма част от вагоните, които БДЖ се кани да купува, са над 50-годишни.

Накрая като данъкоплатци би трябвало да си зададем няколко логични въпроса.

Първият е каква ще е реалната сметка от внасянето на тези 30 архаични вагона? Ако се вземе предвид цената, заложена за всеки от тях – около 63 хил. лв., то тя наистина не е висока. Ако се добавят и средствата за транспортирането им от Германия до България, както и преоборудването им с 1500-волтови електрически уредби (които най-вероятно няма да са нови), обновяването на спирачни системи и пр., като се добавят и разходите по командировката на експертите за огледа в Германия след няколко дни – то цената на всеки вагон ще надхвърли 100 хил. лв., и ако ремонтите се направят както трябва - може да достигне и 200 хил. лв.

По-големият въпрос тук е дали на „БДЖ-Пътнически превози“ ще бъде предоставена съответната техническа документация, както и дали ще може да осигури необходимите резервни части, за да може да се направят належащите след толкова много години експлоатация ремонти на тези 30 вагона.

Цената на един новопроизведен вагон, оборудван с всички съвременни системи, е 1.5 млн. евро (близо 3 млн. лева), а и за него трябва да се чака минимум две години. Пак според експерти, втора употреба вагони, които могат веднага да влязат в експлоатация, могат да се намерят на цени между 300 и 400 хил. евро (600 - 800 хил. лева). В този смисъл купуването на този „скрап на колела” от Германия на цени между 100 и 200 хил. лева наистина изглежда логично поради липсата на друга алтернатива. Остава само той наистина да върши работа 3-4 години, ако, разбира се, не се разпадне още докато дойде до България. Още повече, че доколкото е известно, ръководството на „БДЖ-Пътнически превози“ планира тези 30 архаични вагона за превоз на пътници по второстепенните линии на България, като Свищов-Левски-Троян, Плевен-Черквица, Стамболийски-Пещера и пр., скоростите на влаковете по които и без това са ограничени.

Вторият въпрос опира до съмненията, че с доставката на тези 30 бракувани германски вагона някой „ще се облажи”. Въпреки че, честно казано, наистина изглежда смешно едно ръководство, което вече е обявило поръчки за близо половин милиард лева, в един момент да тръгне да се занимава с такава „кокошкарска” сделка за само 1.887 млн. лева. Че каква може да бъде комисионната от тези няма и 2 млн. лева на фона на онези половин милиард?

Но кой знае. Още повече, че според жп експерти, за да бракува тези вагони, „Дойче бан” трябва да плати по близо 40 000 евро екотакса за всеки от тях. А така пресметнато – 1.2 млн. евро не са малко пари, поради което и германският превозвач предпочита да ги продаде, вместо да ги бракува. Въпросът е, наистина, при знаенето на тази „малка” подробност – на каква цена?

Белчо Цанев
« Последна редакция: 04 Февруари 2020, 08:18:53 от Boris 2-12-4 »

toniemi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 4775
  • Рейтинг: 625
  • Направи си сам и ще ти олекне! HO,Z Само БДЖ
Re: Новини от жп транспорта в България
« Отговор #523 -: 21 Май 2020, 22:20:59 »
https://business.dir.bg/kompanii/bdzh-i-simens-podpisaha-dogovora-za-dostavka-na-10-novi-lokomotiva

Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков присъства на подписването на договор между мениджърския екип на БДЖ с ДЗЗД "Сименс Трон" за доставка на 10 нови електрически локомотиви, съобщиха от транспортното министерство.

toniemi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 4775
  • Рейтинг: 625
  • Направи си сам и ще ти олекне! HO,Z Само БДЖ
Re: Новини от жп транспорта в България
« Отговор #524 -: 21 Май 2020, 23:09:35 »
https://www.youtube.com/watch?time_continue=78&v=CXsptL8zCbM&feature=emb_logo

Модернизация на локомотив 52.000