Автор Тема: Новини от жп транспорта в България  (Прочетена 278536 пъти)

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5530
  • Рейтинг: 622
  • Красотата е в детайла!
Re: Новини от жп транспорта в България
« Отговор #975 -: 25 Януари 2024, 13:38:56 »
Мисля, че преекспонират от БНТ - идеите са за повече реклама на теснолинейката и включването й в туристическите потоци заради големия й потенциал в тази посока. Откъде го измислиха това за закриването, главата не ми го побира. Разбира се, че ще е на загуба. Че то коя жп линия не е (с малки изключения)?!?!

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Новини от жп транспорта в България
« Отговор #976 -: 30 Януари 2024, 12:21:57 »
Economic.bg
Търгът за доставка на 35 електрически влака тръгва наново
Изчистени са някои от спорните изисквания, заложени в старата процедура, а срокът за доставка е значително намален

13:59 26.01.2024
Глория Христова
Само един консорциум прояви интерес към търга за двуетажните влакове
След като през последните седмици транспортният министър Георги Гвоздейков обещаваше, че съвсем скоро ще бъде стартирана отново поръчка за доставката на 35 електрически влака, тя вече е факт. Документацията е подадена в Регистъра за обществени поръчки на 22 януари, но процедурата е публикувана в петък (26 януари), показа проверка на Economic.bg.
Изчистени са някои от спорните изисквания в техническите спецификации, които експерти посочваха като препъни камък, като например отстоянието между седалките. Най-съществената промяна обаче е свързана със срока на доставка, като той е значително намален.
В петъчния парламентарен контрол Гвоздейков посочи, че новите изисквания ще дадат възможност на повече производители да участват. По думите му няма риск за търговете, като се надява до края на март или началото на април всички процедури да са приключили и договорите с избраните изпълнители да бъдат подписани.
Стойността на стартиралия наново търг е малко над 1.1 млрд. лв. без ДДС, като това е втората най-скъпа поръчка от общо четири за доставка на нов подвижен състав. Оферти се подават до 21 февруари. Само процедурата за 20-те едноетажни влака тип „push – pull” е малко над 1.2 млрд. лв. без ДДС.
Припомняме, че новият подвижен състав се финансира със средства по Плана за възстановяване и устойчивост, което означава, че последната бройка от новите влакове трябва да пристигне в България до края на август 2026 г. Повечето от процедурите, стартирани от министерството, обаче на практика се провалиха. Преди седмица бе прекратен търгът за двуетажните влакове. Поръчката за едноетажните пък продължава с пряко договаряне. Единствено бе избран изпълнител по процедурата за локомотивите, но не за всичките 18, а само за 9 от тях.
Търгът за въпросните 35 мотрисни електрически влака също срещна проблеми. Той бе обжалван от „Шкода Транспортейшън“ А.С., която възрази срещу заложените технически спецификации и изисквания за доказан опит. Компанията ги определяше като дискриминационни. Комисията за защита на конкуренцията се съгласи с тези доводи и така поръчката бе обявена за незаконосъобразна.
Решението на КЗК не бе обжалвано от министерството, тъй като по думите на транспортния министър не е трябвало да се губи време. Той заяви още през декември, че условията ще бъдат изчистени и тя ще стартира наново.
Какво е различното сега?
Без промяна остават изискванията за 15-годишна поддръжка и обучение на персонал, както и новите влакове да развиват скорост до 160 км/ч и да са с капацитет минимум 200 седящи места.
Срокът за доставка и регистрация на машините обаче е значително намален – от 33 месеца при старата на процедура на 28 месеца при новата. Той тече от датата на започване на изпълнението на договора. Най-вероятно това е направено заради значителното закъснение на реализация на търга, което министерството се опитва да компенсира. То обаче може да се окаже непосилно условие за изпълнение от страна на големите международни производители и да ги откаже от участие.
В новата процедура са отпаднали няколко технически изисквания, а именно:
Гаранционни срокове за външна боя и антикорозионната защита, за поява на пукнатини в талигите, коша или рамата (носещата конструкция), за колооси, кардани и редуктори, за тягови двигатели, както и на вложените източници на светлина (осветителни тела, лампи);
Условието за броя стелажи за голям багаж напълно е отпаднало, като в предишната процедура дори минималната им ширина бе разписана до милиметри;
Технологичното време за обръщане на посоката на движение;
Изискванията в старата поръчка за колооси и колелата, като напр. разстояние между осите на две съседни колооси. Конкретните посочени размери сега са заменени от условието единствено да отговарят на европейските стандарти. Единствено е останал диаметърът на колелата по кръга на търкаляне, който е заложен да бъде не по-малък от 840 мм.;
При броя на местата в 1-ва и 2-ра класи вече е отпаднало заложеното изискване за разстоянието между гърбовете на седалките.
Освен напълно отпаднали изисквания, има и такива, чиито стойности са занижени, като например:
Броят места за лица с намалена подвижност – от 4 бр. в предишната процедура сега вече са минимум 2 бр.;
Броят места за велосипеди – от 10 на 4 бр.;
Броят места за детски колички – от 4 на 2 бр.;
Броят тоалетни – в предишната процедура бе записано те да са по 1 бр. на всеки 125 бр места. Сега обаче конкретно е посочено, че трябва да са поне 2 бр. за влак.;
Броят на компресорите със собствено електрическо захранване с асинхронен електродвигател – от 2 на 1 бр.;

Източник:
https://www.economic.bg/bg/a/view/tyrgyt-za-dostavka-na-35-elektricheski-vlaka-trygva-nanovo

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Новини от жп транспорта в България
« Отговор #977 -: 30 Януари 2024, 23:57:56 »
Бългapинът oт Швeйцapия, ĸoйтo пpoeĸтиpa eдни oт нaй-бъpзитe влaĸoвe в cвeтa:
https://money.bg/techno/balgarinat-ot-shveytsariya-koyto-proektira-edni-ot-nay-barzite-vlakove-v-sveta.html
 :hi: :yes: bg&flag

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Новини от жп транспорта в България
« Отговор #978 -: 08 Февруари 2024, 21:34:23 »
От понеделник (12 февруари) БДЖ възстановява движението на директния бърз влак от Горна Оряховица до Пловдив през Велико Търново, Дряново, Трявна, Казанлък, Карлово и Баня, с удобни връзки от и за Габрово и Хисар, информира NOVA.

Двата влака бяха отменени през лятото на 2023 г., след като ремонтите дейности на жп възела в града под тепетата наложиха спиране движението на влаковете между Пловдив и гара Филипово.

Тъй като срокът за пускане на отсечката се отложи няколко пъти и все още няма движение по нея, влакове № 4631 и № 4632 ще се движат до и от гара Филипово, разположена в северната част на Пловдив.

Сутрин бърз влак № 4631 ще заминава от гарата в Горна Оряховица в 07:05 ч., на гара Царева ливада ще осъществява бърза удобна връзка от и за Габрово, ще преминава през Казанлък в 09:36 ч., през Карлово в 10:42 ч. и ще пристига на пловдивската гара Филипово в 11:40, откъдето ще има осигурен автобус за пътуващите до централната гара в града. Обратно автобусът от Пловдив до Филипово ще тръгва в 15:30 ч., а влакът – в 16:10 ч., и ще пристига в Горна Оряховица в 20:53 ч., като в гара Царева ливада също ще има връзка за и от Габрово.

Освен директната връзка между областите Велико Търново, Габрово, Стара Загора и Пловдив, както и втория по големина необластен град Казанлък, влакове №№ 4631 и 4632 свързват Габрово и Хисар, спират в курортния град Павел баня и в Пловдив имат връзки за и от Пазарджик и други дестинации.

След пускане на отсечката Пловдив – Филипово, влаковете ще се движат от и до гара Пловдив. Дотогава е осигурен превоз с автобус между Филипово и централната гара в града под тепетата.

С възстановяване на двата влака се осигурява удобна транспортна алтернатива между Централна Северна и Южна България.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Новини от жп транспорта в България
« Отговор #979 -: 08 Февруари 2024, 22:51:03 »
Economic.bgEconomic.bg

НКЖИ стартира процедури за жп свързване на летищата в Бургас и Пловдив

08:24 07.02.2024
Глория Христова
До края на годината Национална компания „Железопътна инфраструктура“ ще стартира различни търгове, с които ще задвижи някои от важните жп проекти в страната. Това става ясно от предварителни обявления, публикувани в Регистъра за обществени поръчки. Така например ще се направят първите стъпки към железопътното свързване на летищата в Бургас и Пловдив.
За тези два проекта се говори от няколко години, но така и не навлизат в съществена фаза, въпреки че са включени за финансиране по европейски програми.
НКЖИ е публикувала обявления за предварителна информация по четири различни процедури, свързани с жп връзките към двата аеропорта. В тях е посочена и индикативна стойност на всяка поръчка, която ще бъде обявявана. Същински строителни дейности най-вероятно няма да стартират тази година, но ще се изготвят необходими документи, които да утъпчат пътя на проектите.
Жп връзката с летище Бургас
Предварителното обявление е за изработването на анализ на разходи и ползи, както и формуляр за кандидатстване за изграждането по проекта. Прогнозната стойност на процедурата, която ще бъде обявена, е 50 хил. лв. без ДДС. Като дата за стартиране на търга е посочен 15 октомври 2024 г.
Свързването на жп гарата и летището бе обявено в средата на 2021 г, когато НКЖИ стартира процедура за изготвяне на проект. Идеята обаче датира поне от 2010 г. Предварителните дейности по проекта, като предпроектни проучвания и др., се финансират по линия на Механизъм за свързване на Европа.
През юни миналата година от отговор на бившия транспортен министър Христо Алексиев стана ясно, че тези процедури трябва да приключат именно до края на настоящата година. Същинските строителни дейности пък може да започнат през юли 2025 г., подчерта тогава бившият министър, но за тях трябва да има положително становище по доклад за ОВОС и приключени отчуждителни процедури.
Цялата отсечка е планирана да бъде с дължина от около 13 км, като дейностите ще струват около 55.6 млн. лв. без ДДС и се съфинансират от „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г.
По време на строителството трябва да бъдат изградени приблизително 11 км единична електрифицирана железопътна линия между жп гара Владимир Павлов и летище Бургас, както и 1 жп гара и 2 жп спирки по протежение на железопътния коловоз и 1 спирка на релсите на летище Бургас за удобство на пътниците. Влаковете ще се движат с между 60 и 80 км/ч. Ще се строят 2 пешеходни надлеза, 3 пътни надлеза, 1 жп подлез и 1 жп мост. Освен това ще бъдат изградени и системи за сигнализация и телекомуникация.
Проектът е от изключително значение, тъй като ще даде възможност жп линията да бъде продължена към Слънчев бряг и останалите курортни места, стигайки до Свети Влас. От отговор на бившия транспортен министър Николай Събев в началото на 2022 г. става ясно, че за направлението има разработени 5 варианта на жп трасе, но без да има осигурено финансиране за реализацията му.
Жп връзката с летище Пловдив
За свързването на жп гарата и летището в Пловдив има публикувани общо 3 предварителни обявления, свързани с различни процедури по проекта. Първото е за изготвяне на технически проект и технически спецификации за строителство и изработване на ПУП. Прогнозната стойност на поръчката ще е малко над 1 млн. лв. без ДДС и най-вероятно ще бъде обявена на 15 февруари, според предварителното обявление.
След това ще бъде стартирана и процедура за оценка на съответствието на техническия проект със съществените изисквания към строежите съгласно Закона за устройство на територията. Прогнозната стойност е заложена да бъде 102 хил. лв. без ДДС, като търгът ще стартира на 20 март.
Последната заложена процедура е свързана с изготвянето на доклад за ОВОС и доклад за оценка степента на въздействие за проекта. Прогнозната стойност тук е 49 хил. лв. без ДДС, като се очаква търгът да бъде пуснат на 15 октомври. За момента не е ясно кога може да стартира строителство, дори и да бъдат извървени успешно всички стъпки.
Припомняме, че жп свързването на гара Крумово с летище Пловдив е част от по-мащабния проект за модернизация на жп възел Пловдив и изграждането на градска железница в града. Идеята за нея бе представена през февруари миналата година от бившия транспортен министър Христо Алексиев. Проектната скорост на влаковете е 80 км/ч.
Тогава стана ясно, че проектът за изграждане на жп връзка между гарата и летището е включен за финансиране в ОП „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г. Дейностите ще струват около 44 млн. лв.
През март месец станаха ясни и 13-те планирани спирки на градската железница. Интересен момент е, че тя трябва да се обслужва от новите влакове, финансирани по линия на Плана за възстановяване и устойчивост. Процедурите за тях се управляват от Министерство на транспорта, но без голям успех до момента.

Освен по-добрата транспортна свързаност за града под тепетата, реализацията на проекта може да подпомогне плановете за концесия на летището. Припомняме, че през последните години стартираха няколко процедури за избор на концесионер, но никой не прояви интерес към аеропорта. В края на 2022 г. бившият министър Алексиев заяви, че големият проблем са частни имоти, намиращи се на територията на аеропорта

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5530
  • Рейтинг: 622
  • Красотата е в детайла!
Re: Новини от жп транспорта в България
« Отговор #980 -: 09 Февруари 2024, 08:46:10 »
БДЖ ще получи 300 млн. евро заем от ЕБВР

Транспортният министър Георги Гвоздейков заяви, че другата седмица ще бъдат обявени нови процедури за подвижен състав и че България обмисля четвърти мост над Дунав
БДЖ ще получи 300 млн. евро заем от ЕБВР


08.02.2024, Глория Христова

В понеделник транспортният министър Георги Гвоздейков ще подпише споразумение с Европейската банка за възстановяване и развитие за кредит от 300 млн. евро, който да послужи на БДЖ за инвестиции. Това съобщи самият министър по време на изслушване в ресорната комисия в парламента. Също така стана ясно, че БДЖ търпи санкции по договора за обществена услуга, тъй като не може да изпълни заложените километри при превоз на пътници.

Министърът коментира и поръчките за нов подвижен състав, финансирани по линия на Плана за възстановяване и устойчивост. По думите му към търга за 35-те влака има голям интерес, като подаването на оферти ще бъде удължено. В понеделник предстои да бъде стартирана наново и обществената поръчка за двуетажните влакове.

По отношение на инфраструктурата в страната, Гвоздейков заяви, че се обмисля вариант и за четвърти мост над р. Дунав.

БДЖ
Че БДЖ търпят санкции по договора за обществена услуга стана ясно, след като Гвоздейков трябваше да отговаря на въпрос за вагоните втора ръка, които ще бъдат закупени. От думите на министъра се разбра, че дружеството не може да изпълни заложените километри, които трябва да реализират влаковете при превоза на пътници. Според него причината е свързана с недостиг на достатъчно подвижен състав. Гвоздейков обаче не навлезе в подробности какъв е размерът на наложените санкции до момента.

По отношение на вагоните, които ще купи дружеството от Deutsche bahn Гвоздейков коментира, че екип на БДЖ, заедно със зам.-министър Минчев са в Германия, за да направят подбор на състава и да изчистят технически въпроси за съвместимост с българската инфраструктура.

Сделката върви към финал. Спазвайки всички законови процедури, тя ще се реализира по Закона за обществените поръчки, няма друга възможност“, коментира министърът.

Допълни, че закупуването на вагоните втора ръка е временна мярка, така че да се подобри комфортът за пътниците. Вагоните ще се движат по линиите на дълги разстояния. Министърът заяви, че до месец – месец и половина сделката ще бъде финализирана, като вече се работи и със спедиторска компания по организацията на транспортирането на вагоните до България.

Георги Свиленски (БСП) заяви, че усилията трябва да се насочат към закупуването на нови състави, тъй като за вагоните втора ръка е „ясно, че го правим от немай къде“. Той заяви, че се надява БДЖ да не се превърне в музей на жп състава на Европа.

Именно на този коментар министър Гвоздейков спомена новината за заема, който БДЖ ще вземе от Европейската банка за възстановяване и развитие. Той заяви, че той е най-върлият привърженик българският жп транспорт да има най-модерната нова техника, но това няма как да се случи бързо. По думите му този процес не е спрял.

В бюджета има одобрена банкова гаранция и в понеделник ще подпиша споразумение с Европейската банка за възстановяване и развитие за грант от 300 млн. евро“, обяви министърът.

Допълни, че това е кредитна линия, която дава възможност при намерение за инвестиции, БДЖ да има възможност да ползва средствата за развитие.

Проверка на Economic.bg в бюджета, обнародван в Държавен вестник, показа, че гаранцията е в размер на 300 млн. евро, като е подсигурена във връзка с финансирането на проект „Придобиване на подвижен железопътен състав“, но не се уточнява изрично дали ще е нов или втора ръка.

Друга интересна тема, за която загатна министърът, е свързана с билетоиздаването. Той коментира, че е имал две интересни срещи в посока билети за влак да може да се купуват с приложение.

Мисля, че до един месец ще има страхотна новина в тази посока“, заяви министър, но не даде повече подробности.

 
Новият подвижен състав по ПВУ
Гвоздейков коментира, че към търгът за доставка на 35 електрически влака има голям интерес. Припомняме, че той стартира наново в края на януари с различни изисквания, след като Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) го спря заради незаконосъобразност. Стойността му е над 1.1 млрд. лв. без ДДС, а оферти се подават до 21 февруари.

По думите на министъра обаче този срок ще бъде удължен с 10 дни, като в понеделник ще се публикува промяна на спецификациите. Гвоздейков заяви, че има доста запитвания от различни участници.

По отношение на 7-те двуетажни влака, министърът съобщи, че в понеделник ще бъде пуснат нов търг. Припомняме, че предишният бе прекратен, тъй като имаше една единствена оферта, която обаче не отговаряше на критериите, заложени от ресорното министерство.

В момента процедурата е в Националния фонд към Министерство на финансите. Трябва да я получим утре и в понеделник най-късно тя ще бъде обявена отново със срок от 1 месец.“

За третата процедура за закупуването на 20 едноетажни електрически влака тип „push pull”, която прочита с пряко договаряне с две международни компании, Гвоздейков коментира, че предстои обявяването на резултатите от воденето на преговори.

В комуникация сме и с Европейската комисия. Те обръщат голямо внимание. Процедурите са в ход и за мен лично няма притеснение. Правим всичко възможно договорите да бъдат сключени, но в процедурите по ЗОП има и субективни фактори, които влияят на срокове. Не всичко зависи от нас.“

Министърът обаче не посочи какво се случва със закупуването на още 9 локомотива за частично електрифицирани депа. Те бяха част от по-голяма процедура, при която българска компания бе избрана да достави 9 локомотива за неелектрифицирани депа.

Четвърти мост над Дунав
След като България и Румъния получиха почти 7 млн. евро за предпроектни проучвания за трети мост над р. Дунав, при Русе, днес стана ясно, че България ще настоява и за четвърто такова съоръжение. Гвоздейков заговори за това, след като отговори на въпрос, свързан с инфраструктурата по оста Север – Юг.

Министърът напомни за срещите на високо ниво между премиерите на България, Гърция и Румъния през октомври миналата година. Тогава трите страни се разбраха за развитието на важни големи проекти по коридор номер 9.

Гвоздейков заяви, че предстои подписването на официален документ за изпълнението на такива инфраструктурни проекти, в които е заложено изграждането на магистралата от Русе до Маказа. Той съобщи, че по информация от МРРБ, съвсем скоро ще бъде обявена процедура за избор на трасе от Кърджали до Велико Търново. По думите му има отворени възможности за финансиране през военна мобилност и през други фондове.

Ние обмисляме вариант като част от този договор и четвърта точка за изграждането на мост при Силистра – Кълъраш“, допълни министърът.

По думите му подобни проекти ще помогнат за по-бързото възстановяване на Украйна. Заяви, че съвсем скоро ще има среща в София между министрите на трите държави и тогава ще бъдат финализирани всички договорености.

Смененият зам.-министър и пощите
Относно уволнението на зам.-министър Григори Григоров, за което първо Economic.bg съобщи, Гвоздейков заяви, че то е свързано с незадоволителното състояние на „Български пощи“. Със зам.-министъра е сменено и ръководството на пощите.

Доверието не беше оправдано. Бях дал пълна свобода за работа и сформиране на негов екип в пощите, но тези хора не си изпълняваха задачите, както трябва.“

Министърът коментира, че старото ръководство на пощите е искало да вземе овърдрафт, който е бил спрян от Гвоздейков, тъй като не е получил адекватно обяснение с каква цел е поискан.

Това, което знам е, че състоянието им е една идея по-добре спрямо предходната година, но за мен не е задоволителен резултат. Търсих други нива“, заяви министърът.

По думите му счетоводството дава възможности да се покаже цветущо състояние, но трябва да се види реалната обстановка, за да се направи стабилен фундамент за развитие. Гвоздейков заяви, че пощите имат огромен потенциал, но

мърлявщината на хората е била повече от отговорностите и резултатите.“

Източник: economic.bg

spas_tf

  • Trade Count: (5)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 303
  • Рейтинг: 42
  • HO Епоха V -VI София
    • www.smilenov.eu
Re: Новини от жп транспорта в България
« Отговор #981 -: 15 Февруари 2024, 12:06:23 »
Гадовете от "Холдинг БДЖ" ЕАД приключиха този път с теснолинейните товарни вагони веднъж за винаги. На това видео от вчера на 1:27:00 се вижда в ляво какво се случва с всички вагони които бяха на гара Велинград. https://www.youtube.com/watch?v=7uBur2RfHh0&t=896s.
Разрових се в сайта на БДЖ за обществените им поръчки и се оказа, че всички товарни вагони по всички гари на теснолинейката са обявени пак за продан и този път явно са продадени за скрап. По информация от вагоноремонтния завод в Септември, всички вагони са били в много добро състояние въпреки стоенето на открито , защото са използвани много малко преди да спрат товарните превози през 2003г. по теснолинейката.
Линк към срамната обществена поръчка : https://holding.bdz.bg/bg/prodajbi-i-otdavane-pod-naem/holding-bulgarski-durjavni-jeleznici-ead-otkriva-turg-s-taino-naddavane-za-prodajba-na-245.html

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5530
  • Рейтинг: 622
  • Красотата е в детайла!

toniemi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 4781
  • Рейтинг: 631
  • Направи си сам и ще ти олекне! HO,Z Само БДЖ
Re: Новини от жп транспорта в България
« Отговор #983 -: 22 Февруари 2024, 18:03:00 »
https://business.dir.bg/ikonomika/gvozdeykov-podpisa-dogovor-za-novi-9-manevreni-elektrovoza

Министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков подписа договор за доставка на девет електрически маневрени локомотива, които ще бъдат закупени със средства по Плана за възстановяване и устойчивост.
Договорът включва още поддръжката им за срок от 15 години и обучение на персонала.

Изпълнител на дейностите е "Експрес Сервиз" ООД.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Новини от жп транспорта в България
« Отговор #984 -: 01 Март 2024, 17:48:14 »
БДЖ ще плати 30 млн. лв. за 76 употребявани вагона от Deutsche Bahn
Единствено германските железници изпратиха оферта, а според държавното жп дружество тя е „изключително изгодна“
12:30 01.03.2024
Глория Христова
След като в средата на януари транспортният министър Георги Гвоздейков обяви, че „БДЖ – Пътнически превози“ ще закупи вагони втора употреба от немските железници, сега дружеството прави крачка да официализира придобивките. За целта пътническото държавно жп дружество стартира процедура за договаряне без предварителна покана за участие. От нея най-накрая става ясно и каква е цената на въпросите 76 употребявани вагона. Общата им стойност е над 29.7 млн. лв. без ДДС.
Припомняме, че Гвоздейков отказваше да обяви цената, докато не бъдат завършени официално преговорите с Deutsche Bahn. Единствено заявяваше, че тя е изключително изгодна. До сделката се стигна, след като ресорното ведомство изпрати запитвания до най-големите производители в Европа за свободен подвижен състав. Реакция обаче имаше само от немските железници.
За да бъдат закупени вагоните, трябваше да се мине през официална процедура. В началото на февруари Гвоздейков заяви в ресорната комисия в парламента, че сделката върви към финал и спазвайки всички законови процедури, тя ще се реализира по Закона за обществените поръчки.
Именно заради това на 28 февруари „БДЖ – Пътнически превози“ обявява въпросната процедура, като тя е за договаряне без предварителна покана за участие. Това е така, защото вече е ясно кой ще е изпълнителят – немските железници. Поканата е изпратена до представители на Deutsche Bahn във Франкфурт на Майн.
Ресорното ведомство бе договорило всички подробности още през януари, а заложеният индикативен срок за получаване на оферти е 15 март. Най-вероятно след тази дата ще се направят и стъпки към официалното подписване на договора между дружеството и немските железници, тъй като други няма.
Колко струва един вагон
Поканата е за покупка на общо 76 пътнически вагона втора ръка, като общата им прогнозна стойност е малко над 29.7 млн. лв. без ДДС. Ще бъдат закупени общо 66 второкласни вагона, като 6 от тях са оборудвани за превоз на трудно-подвижни лица. Останалите 10 вагона са тип бистра.
В мотивите за избор на процедурата е обяснено, че Deutsche Bahn е предложил цена от 200 хил. евро без ДДС (390 хил. лв.) за един пътнически вагон. В тази стойност влиза и ръководство за поддръжка, като изрично е посочено, че само тя струва около 490 хил. лв.
Предложената цена е изключително изгодна, предвид обстоятелството, че практически вторичен пазар на железопътен подвижен състав на територията на ЕС не е развит и широко предлагане на такъв подвижен състав не съществува. Предложението в офертата е ексклузивно, специално за „БДЖ – Пътнически превози“ ЕООД, и е със срок на валидност 20 работни дни.“
Допълва се, че „офертата, получена от DB Fernverkehr AG за доставка на 76 броя пътнически вагони, представлява оферта, при която за кратко време (20 работни дни) възниква възможност да се получат доставки при особено изгодни условия, а именно незабавна доставка на пътнически вагони, пуснати на пазара и въведени в експлоатация на територията на ЕС.“
Посочва се още, че вагоните са в добро експлоатационно състояние, с извършен основен ремонт през последните 2 до 4 години и предвид сроковете, заложени в плана за поддръжка и ремонт на посочените серии вагони, им остават 6 до 4 години експлоатационен период до извършване на следващия основен ремонт.
Същевременно, продажната цена на пътническите вагони е значително по-ниска от обичайните пазарни цени в сравнение с пазарните цени за доставка на нов подвижен железопътен състав.“
Направено е сравнение с цена на един нов второкласен вагон с включена последваща поддръжка, като е посочено, че тя би била над 4.8 млн. лв. без ДДС. Ако пък е оборудван и за хора с неравностойно положение, то покупката би се оскъпила до над 4.9 млн. лв. без ДДС. Цените са цитирани от обявена процедура на Полските железници за доставка на вагони.
Подчертава се, че „оферираната от DB Fernverkehr AG цена, сравнена дори с цената за ремонт е изключително изгодна/благоприятна за възложителя“. На база получени индикативни оферти в проведено пазарно проучване цената за ремонт варира в зависимост от вида на вагоните, както следва: при среден ремонт между 500 и 800 хил. лв. без ДДС, а при капитален ремонт – между 1 млн. и 1.9 млн. лв. без ДДС.
Подробности
От документацията става ясно, че съгласно договора за извършване на обществена услуга, сключен през 2009 г. (и изтичащ тази година), държавното пътническо дружество следва да разполага с минимум 542 вагона, от които 40 първокласни, 360 второкласни, 30 смесени – първа и втора класа, 52 спални и кушет вагони и 60 други вагони – за превозване на хора с ограничена мобилност, ресторанти, бюфети, фургони.
В момента „БДЖ – Пътнически превози” ЕООД изпитва затруднения по обвръзката на съставите на влаковете съгласно ПКВ, поради липса на достатъчен брой вагони в експлоатационна годност (с не изтекъл срок за планов ремонт).“
За да се осигури ПКВ с необходимия брой пътнически вагони от различните серии се допуска повишен оборот на вагони и композиции, като времето за технически преглед, профилактика, почистване и екипиране на влаковете е сведено до технологичния минимум. Това обстоятелство ускорява амортизацията на подвижния железопътен състав и допълнително влошава експлоатационно-техническите показатели на вагоните, се допълва още.
Към 14 февруари съгласно действащия ГДВ обвръзката на всички категории влакове се осъществява със 187 технически изправни второкласни пътнически вагона в съставите на влаковете. Съгласно ПКВ са необходими 205 вагона в съставите на влаковете, т.е. има недостиг във влаковете от 18 вагона.
През летния сезон на 2024 г. цитирания недостиг ще се увеличи с още 39 вагона, съгласно плана за композиране на влаковете за сезон 2023/2024 г. и ще достигне 57 вагона.“
Цитирана е обявената процедура за ремонт на 133 бр. пътнически вагона и е посочено, че след нейното приключване „изваждането на вагоните от графиците за превоз на пътници, ще доведе до недостиг и допълнително ще затрудни нормалното функциониране на дружеството и обезпечеността от вагони, необходими за нормалната функционалност и обслужване на графика.“
Именно това е основен мотив за покупката на вагоните втора ръка от немските железници. Посочва се, че държавното пътническо дружество е изпратило запитване за подвижен състав до едни от най-големите жп превозвачи в Европа - Trenitalia, SBB-Swiss Federal Railways, SNCB (Societe nationale des Chemins de belges), DB Regio AG и SNCF Travelers, с оглед предмета и спецификата на поръчката.
Към отправеното запитване интерес не беше заявен.“
В последствие железопътния превозвач DB Regio AG чрез DB Fernverkehr AG отправи оферта за доставката на подвижния състав, предмет на поръчката. Така се е стигнало и до сделката.

Източник:
https://www.economic.bg/bg/a/view/bdj-shte-plati-30-mln-lv-za-76-upotrebjavani-vagona-ot-deutsche-bahn

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5530
  • Рейтинг: 622
  • Красотата е в детайла!

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5530
  • Рейтинг: 622
  • Красотата е в детайла!

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Новини от жп транспорта в България
« Отговор #987 -: 13 Март 2024, 21:44:35 »
Цитат
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) оставя без уважение жалбата на френската Alstom SA по процедурата за покупка на 35 електрически мотрисни влака, стартирана от Министерство на транспорта. Търгът бе временно спрян преди 2 седмици, но най-вероятно ще бъде пуснат отново, ако френският производител не обжалва решението пред Върховния административен съд.

Припомняме, че Alstom входира жалба в КЗК на 22 февруари, а ресорното ведомство стопира търга 5 дни по-късно. Тогава не бяха ясни мотивите, с които френската компания обжалваше поръчката.

Мотивите на Alstom

Антимонополният орган проведе заседание на 7 март, но документацията от него става видима едва днес. Alstom счита, че в правилата за участие в процедурата се съдържат изисквания, които не отговарят на регламентите на Европейския съюз (ЕС) за оперативната съвместимост и създават сериозен риск за липса на конкуренция в процедурата.

Компанията възразява срещу включена техническа спецификация относно зоните за преход между вагоните, с която ведомството е заложило минимална широчина на преходно пространство от минимум 700 мм, а височина – най-малко 1900 мм. Според компанията тези критерии се отклоняват от изискванията, заложени в регламенти на ЕС, свързани с жп системата, според които преходното пространство следва да бъде най-малко 550 мм.

Alstom обаче обжалва решение на министерството, с което в началото на февруари то прави промени в техническите спецификации, припомня economic.bg. Те не са свързани с критериите за преход между вагоните. Ведомството е изчистило допълнителни изисквания, свързани със седалките и дисплеи, които трябва да подават пътническа информация. Намалена е и точността на измерване на пътникопотока от 98% на 95%.

Какво казва министерството?

Транспортно министерство твърди, че жалбата е недопустима, тъй като възражението касае условие от техническата спецификация, одобрена с решението за откриване на процедурата, което изискване не е променено с обжалваното решение за промени. В тази връзка, възражението е наведено извън преклузивния срок.

Изразява пространно становище по същество, в което застъпва тезата, че условието е съобразено с потребностите на "БДЖ-Пътнически превози“ ЕООД и с приложимото национално и европейско законодателство“, се посочва в документацията на КЗК.

Освен това ресорното ведомство прави искане КЗК да не налага временни мерки срещу процедурата, тъй като е финансирана със средства по Плана за възстановяване и устойчивост. От там допълват, че срокът за изпълнение на инвестицията е 31.08.2026 г., в рамките на който влаковете следва да са доставени и въведени в експлоатация.

Решението на КЗК

КЗК приема становището на министерството и констатира, че жалбата на Alstom е неоснователна. Антимонополният орган я оставя без уважение, като възлага на компанията да плати разноските на ведомството в размер на 240 лв.

От изложеното е видно, че възраженията на "Алстом транспорт С.А.“ касаят условие, което е одобрено с решението за откриване на процедурата, а не такова, което е променено с обжалваното Решение № F482205 от 08.02.2024 г.“, се посочва в решението.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Процедурата още не е стартирана наново от министерството, като най-вероятно се изчаква да мине именно срокът за обжалване. Проверка сочи, че в системата на съда до момента няма подадена жалба от "Алстом“.

От plovdiv24

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Новини от жп транспорта в България
« Отговор #988 -: 02 Април 2024, 21:25:31 »
Цитат

09:15 02.04.2024
Глория Христова
Мегатъргове за влакове по ПВУ

Само една компания прояви интерес към процедурата за доставка на 7 двуетажни влакове, финансирани по линия на Плана за възстановяване и устойчивост. До крайния срок, който бе удължен веднъж, единствено „Щадлер Полска“ подаде оферта, сочи справка в Регистъра за обществени поръчки. Предложението ѝ е с около 100 млн. лв. по-ниско от прогнозната стойност.

Припомняме, че търгът е на стойност над 410.5 млн. лв. без ДДС. Първоначалният срок за подаване на оферти бе 14 март, но впоследствие бе удължен от Министерство на транспорта до 28 март.

Всъщност полската компания бе тази, която обжалва разяснения, получени от министерството, в предишния търг за двуетажните влакове. Той впоследствие бе прекратен, тъй като тогава единствено китайската CRRC Zhuzhou Locomotive CO прояви интерес, но даде прекалено дълъг срок за доставка.

Офертата на „Щадлер“ е подадена от адвокатско дружество „Арсов, Начев, Ганева“ точно в последния възможен ден – на 28 март, в 14:25 ч.

Компанията предлага цена в размер на малко над 300.5 млн. лв. без ДДС ( над 360.6 млн. лв. с ДДС) за 7-те влака. Предложението е с около 100 млн. лв. по-малко от предварителната прогнозна стойност на търга. Тук влизат и 15-годишна поддръжка и обучение на персонала.

Цената на един двуетажен влак е над 42.9 млн. лв. без ДДС. Плановата поддръжка е в размер на 7.90 лв/километър на влак. Извънплановата поддръжка е 5% от общата стойност без ДДС, а за извънреден ремонт – 10%.

Срокът за доставка на последната бройка от подвижния състав е 26 месеца. С това компанията напълно отговаря на изискването на възложителя.

Другите поръчки
Другите две поръчки – за доставката на 35 мотрисни влака и 20 „push pull” влака – тъпчат на едно място и все още няма развитие по тях. Припомняме, че процедурата за „push pull” влаковете се проверява от Европейската комисия заради участието на китайската компанията, която според европейските институции, получава чуждестранна субсидия, която изкривява вътрешния пазар.

Ресорният министър Георги Гвоздейков заяви в пост, че ще насрочи преговори с другия участник – испанската Patentes Talgo SL. Това трябваше да стане миналата седмица, но до момента няма такава покана в ЦАИС.

Поръчката за 35-те мотрисни влака бе спряна заради жалба на френската Alstom. КЗК пусна поръчката, но не и министерството, въпреки заявката на министъра, че търгът скоро ще продължи.     

Източник:
https://www.economic.bg/bg/a/view/edinstveno-shtadler-iska-da-dostyavi-dvuetajnite-vlakove-po-pvu#google_vignette
« Последна редакция: 02 Април 2024, 21:27:36 от pach »

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5530
  • Рейтинг: 622
  • Красотата е в детайла!
Re: Новини от жп транспорта в България
« Отговор #989 -: 04 Април 2024, 16:07:05 »
Над 100 млн. лв. ще струва жп връзката на гарата и летището в Бургас

Има и приложено интересно видео за проекта.