Автор Тема: Макетът на Мишо Табаков - В ПАМЕТ НА martzaro !!!  (Прочетена 29212 пъти)

tabakoff

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Хайде и един новобранец да се включи с макетите.

Дойде пролетта, времето започна да се затопля, жените започнаха да изхвърлят зимните дрехи и да остават по все по-оскъдно облекло, аз пък се заех да си разчиствам и да изхвърлям боклуци от .... тавана.

"На вазе не ви требе жокер", вие сами се досещате каква ми е идеята.

Тъй като апратаментът не ми позволява да си направя макета в някоя от стаите, ще го направя на тавана.

Това решение си има плюсове - не преча на никого, таванът е отремонтиран, с топло и влагоизолация, покривът е подменен миналата есен и течовете са малко вероятни.

... но си има и минус - скосеният покрив на две от стените на таванското помещение (защото е ъглов таван). Това доста ми ограничава "размаха" в помещението. И идеите за дълги гарови коловози станаха в миналото.

Помещението е ето такова, размерите са актуални.




Първоначално трябваше да бъде на височина 75-80см от пода. И нали съм си новобранец - залагам релси от R2 нагоре (нали така пише по каталожните данни на производителите - 360мм минимален радиус). Едно такова хубаво П-образно макетче се получи, че чак му се радвах като малко дете.

Но като новобранец се допитах до по-врелите и кипелите. И Адри, и Лъчо, и Дориян категорично казаха минимум R5 - иначе хем се тормозят локомотиви и вагони, хем 300-милиметровите вагони стоят изключително грозно.

Съгласих се веднага.

Това мое съгласие обаче ме постави на колене - завоите станаха мамата и бащата, да добавим и единия дядо и двете баби!!! Едни уши - не е истина!

Решението - слизаме на 66см височина. Аз мислех и още надолу, но Лъчо ми се накара и аз сконфузно наведох глава и си останах на 66см ... него ако питате и на 1м би го поставил, ама ей, Лъчо! Няма да те огрее!!!

Та се заех да разчертавам, да кроя, да изчислявам .... луднах. То дали да е гарово развитие, дали да е панорамно развитие, дали гарата да е голяма или малка, дали да е успоредна на стената или да е на кестерме, дали да е по единия ръкав на макета или по другия ... Моето П-макетче отиде при 80-те см висок макет - Select All / Delete / Are you sure / YES / Are you really sure?! / A бе YES бе ...

Ами сега? Ко тана?! Гарата ако е успоредно горе - ултра-мега-хипер къси коловози. Ако е под ъгъл - пак не става. Та гарата слезна на лявата страна на макета. И то успоредно на стената. В избора си на гара се спрях на гара "Bonn". Интересна и голяма гара, която ми напомня на Подуенската. 99 санта дълга!!! Лъчо ме подмамваше с неговата "Feldafing", но аз не захапах.

Така се заиграх с разчертаването на гарата, че чак улица си нарисувах, ТОРтоари, паркинг, разчертах осевата линия ...

Макетът ще бъде общо взето на 4 нива. Предвид "ландшафта" на покрива отляво съм ограничен по левия зелен коловоз, а отгоре - по синия коловоз. Няма мърданка. Общо взето разтоянието от най-десния гаров коловоз (където е и края на макета) до зеления коловоз са 119см - следваме препоръките на гурутата в областта.

Идеята на Стоян с ухото в левия край на неговия макет много ми допадна, но аз толкова пространство нямам - нали искам максимално дълги коловози и гарата я смъкнах маХимално надолу. И така се зароди идеята от изхода на гарата коловозите да свият вдясно в тунел, като част от тях да минат под гарата, и оттам да се качат на панорамния път.

Дотук добре, ами какво да правя с горния край на макета, с ъгъла?

Тук ми дойде на помощ някой, който ми изпрати ето тази снимка на макет, пак със скосен таван:



Разликата е, че тук е скосена само едната страна, другата си е права стена. Но важна е идеята, а тя ми се струва добра. Дългият мост в завой стои много красиво.

Мислено си "нарисувах" пътя на влака - тръгва примерно от първия коловоз на гаровиа перон, върти отдолу под гарата, качва се на панорамния път, оттам по моста преминава над гаровите коловози, оттам се смъква едно ниво надолу, минавайки под същия този мост, но над гаровите коловози, след което излиза отгоре през леко коловозно развитие, продължава в тунела, където се спуска диагонално надолу вляво, минава през най-отдалечения от гарата коловоз, оттам под моста, след което заобикаля хълма, оттам се качва над гаровите коловози и също така минава под моста на панорамния път, изкачва се нагоре и се връща по панорамния път, слиза надолу под гарата, минава м/у двата перона, оттам пак под моста, заобикаля отзад хълма, спуска се под другия край на гарата, и се връща на първите коловози - хубава и дълга обиколка.

Сега ще го разиграя малко, за да измисля две напълно самостоятелни трасета, за да може два влака да обикалят на спокойствие без да се пречкат. ;D

Има една гадна колона, която ми прекъсва втория перон. Тя е широка 11.5см!!! Бих я резнал, ама ми носи покрива и рискувам някой ден като отворя вратата на тавана, и да излезна под открито небе ... по-кофти вариант би бил ако би ми се наложило в такава ситуация да отварям вратата отвътре навън .... дано да мога ...

Така че талпата си остава. Намерих един перон на Faller, който е широк 9.4см - остават 2 см. Та бих могъл да "филирам" колоната от двете и страни, което не вярвам да промени характеристиките и.

Има и друга идея - там да се остави да бъде глух коловоз и коловозите леко да се разширят - пак става.

Даже ми дойде идеята с бормашината да пробия един отвор в средата на колоната, ама от двете си страни тя ще стане много тънка и наистина може да ми рухме покрива.

..... май отивам на варианта на Лъчо с глухия коловоз.

Снимки на тавана не съм правил, защото горе в момента е гробница. Надявам се до 2-3 седмици горе да е разчистено и да започна да си кроя макета, което пък от своя страна налага дотогава да бъде завършено проектирането.

От мен толкова засега. Тия дни ще си снимам подвижния състав и ще публикувам малко снимки.
« Последна редакция: 11 Декември 2008, 14:51:30 от misho_tabakoff »

EMPEROR

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Макетът на Мишо Табаков
« Отговор #1 -: 04 Април 2008, 14:43:36 »
Бидех публично оплют... сега кой ще се допитва до мен за макети... никой  >:(  ;D  :D
И пак да ти се накарам... то хубаво релсово развитие, ма май само ти ще си влизаш да си ги караш влаковете - ЕГОИСТ ПЪЛЕН... къде останаха приятелската компания, бирата, жените... опа отплеснах се май ;)
Така да... пак твърдя, че ще видиш ГОЛЯМ зор с почистването на такъв макет.
Друго... почерпи малко идеи от Владовия макет... на доста по-малко място е, а пак си има всичко...
И трето за дълги коловози, пак ти казах гара в завой... ама ти не та не и нахендри гара 99см.... е сега наистина ще ти е трудно да я сместиш в ъгъл.
Така, сега вече като те насолих и аз, мога да си отдъхна и да спя спокойно довечера  :P
Евала за ентусиазма... трябва да ти призная, че за доста кратък период от време, дръпна много с материала. Продължавай в същият дух, само знай къде е границата и НЕ я прекрачвай ;)

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5530
  • Рейтинг: 622
  • Красотата е в детайла!
Re: Макетът на Мишо Табаков
« Отговор #2 -: 04 Април 2008, 15:03:19 »
Първо поздравление за куража! Хванал си се с нещо голямо и стискам палци да бъдеш много упорит, тъпелив и старателен, че иначе не става.
Имаш едно място, където от ниво -1 отиваш на ниво +1, което прави един много голям наклон, не само много дълъг, но и с подходящ ъгъл на изкачване (слизане). Мислил ли си за това? Имай предвид, че си има норми за промилите (виж книгата на Ю. Ботев). В противен случай ще се получи наклон като на трамвая на бул. "Черни връх", който е малко невъзможен за жп трасе.
Успех в начинанието!

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5530
  • Рейтинг: 622
  • Красотата е в детайла!
Re: Макетът на Мишо Табаков
« Отговор #3 -: 04 Април 2008, 15:07:30 »
Подкрепям Лъчо за почистването на бъдещия макет. При тая схема на релсово развитие ще трябва да ползваш циркови способи за висене при почистването на най-далечните от теб линии. Имай предвид, че чистотата на линиите на макета е едно от най-важните неща при експлоатацията. Мисля, Жоро Георгиев беше някъде казал: не повече от един метър в ширина или спокойно протягане на ръка до отсрещния край на макета е нормата.
:)

NoHaB

  • Trade Count: (7)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 260
  • Рейтинг: 11
  • N-Scale-Плевен-Стремеж към 5-та и 6-та епоха...
Re: Макетът на Мишо Табаков
« Отговор #4 -: 04 Април 2008, 15:27:39 »
Ми много интересно решение на релсовото раположение...На мене лично ми харесват дори и още по-сложни развития ,такива че като се "шмугне" някаде влака да незнаеш каде ще излезе...( Ако работеше във N можеше на това място да направиш Франкфуртската или поне Чикагската гара  ;D ;D ;D шегувам се )
Кефя се на ентусиазма ти и ти пожелавам успех...

tabakoff

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Макетът на Мишо Табаков
« Отговор #5 -: 04 Април 2008, 15:39:40 »
Благодаря ви за поддръжката.

Владо, предполагам говориш за долното ухо с/у вратата? Да, преди малко четох от цитатите от книгата на Юри Ботев и този факт малко ме притеснява.

Дължината на спускането е около 320 см. Девиация при мен ще дойде към 20 см, което е 60 промила!

Имам мегдан да дръпна ухото на макета още 10 см към вратата, което ми дава още 20 см в дължина, но няма да ми помогне много, сваляйки наклона на 58 промила.

Нямам място и за серпантина.

Може би ще пусна тунела под гарата диагонално нагоре, но обслужването на макета в долния му ляв край вече ще стане трудно.

Така че сега размишлявам ... доколкото мисловната дейност ми е присъща.  ;D

..................................

Като стана дума за обслужване, максималната дълбочина на макета ще бъде 120 см. А както пише в книгата на същия автор, 110-120 см са достатъчни за човек със среден ръст. Е, аз не съм дребен в никакъв случай, спадам към групата на средния ръст ... но пък Лъчо ще го викам на помощ!!!  ;D

Отзад макетът ще бъде достъпен отдолу в случай, че някой влак дрейлира, както и за почистването на скритите коловози. И това го мислех, затова съм си оставил 25-30см разстояние да бръкна свободно с ръка.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12270
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Макетът на Мишо Табаков
« Отговор #6 -: 04 Април 2008, 16:16:10 »
Браво и поздравления!Пожелавам ти много успех и наслада при направата на макета.
Без да правиш точни сметки (те се правят по-късно), аз имам едно лесно правило което ти гарантира в последствие плавните преходи в началото и края на изкачванията (както съветва Ботев) и то е за НО без електромрежа , по 4 сантиметра на 1 метър  релсов път .По това правило се гарантира бързо и без грешно обмисляне на макета .При теб както имаш до 3,2 м релсов път за изкачване ,се получава 3,2 м х 0,04м = 12,8 см за трасе без контактна мрежа . Ако искаш да не забравяш електровозите и ICE, трябва да смяташ и него във височината - тоест при 12,8 см просвет за 3,2 м си е на ръба над контактната мрежа-Дори и да успеш да пуснеш "пода" на втория етаж , трябва да избягваш директното пресичане на горна релса в близост над тунелен портал защото е тънък пода и не е реалистично. ;)  . Това е  височината на която "можеш" да качиш влаковете , без притеснение за тунелите от долу , както и за плавността на изкачването ,просто не трябва да надминаваш 4 см.Пример :
За 3,2 м релсов път трябва да слезеш от 18,5 см на втория етаж.
18,5/3,2=5,78 см което надвишава 4-те см от правилото, значи не става!
Или по - друг начин казано , ако искаш да слезнеш(качиш) от 18,5 см ще ти трябва дължина на трасе - 18,5 см / 4 см = 4.625 м.
и още един пример 15 см / 4 см = 3,75 м
Така става лесно и бързо само при първоначално скициране , после при точното разчертаване и пресмятане това правило доказва своята практичност.
 Така че мисли още... :)

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6710
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re: Макетът на Мишо Табаков
« Отговор #7 -: 04 Април 2008, 16:23:51 »


Гара в крива е моето веруЮ ! Мно'о гъзарско !!! Всичките ми макети досег са имали такава :) - подкрепям Лъчо ! Макар че ме пренебрегва  :o

Voodoo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Макетът на Мишо Табаков
« Отговор #8 -: 04 Април 2008, 16:26:55 »
Помисли по въпроса да има колелца самата платформа на макета, за да може да се мести и почиства лесно !

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5530
  • Рейтинг: 622
  • Красотата е в детайла!
Re: Макетът на Мишо Табаков
« Отговор #9 -: 04 Април 2008, 16:51:00 »
Относно изкачването: имам наклон от 40 промила на макета и добре че е в мазето, защото наистина изглежда мно-о-ого неестествено. Просто помисли добре и ако решиш - преправи, но знай, че дори и 50 промила е адски голям наклон.
п.п. Другият ми наклон (в лявата част на макета) е 30 промила. Погледни го и си направи сметка. Според мен всичко повече от 30 промила е издевателство към подвижния състав и най-вече към окото на наблюдаващия движението на моделите по един макет.
:)

tabakoff

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Макетът на Мишо Табаков
« Отговор #10 -: 04 Април 2008, 16:53:14 »
Мисля активно ... само да не родя от напън.

hristo

  • Trade Count: (15)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 233
  • Рейтинг: 18
  • HO-София
Re: Макетът на Мишо Табаков
« Отговор #11 -: 04 Април 2008, 17:19:04 »
Само да вметна нещо за наклоните от личен опит. На нашия макет наклоните варират от 2 до 2.5%. В един участък от около 3м. дължина е 3%. Там нещата вече изглеждат доста неестествени. Относно движението по 3% наклон: добре известните ни Е11, Е44, BR 110 започват да изпитват сериозни затруднения с 5 пътнически вагона или 10-15 товарни.
Според мен наклони над 3% сериозно затрудняват подвижния състав особенно по старите PIKO модели.

tabakoff

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Макетът на Мишо Табаков
« Отговор #12 -: 04 Април 2008, 17:25:24 »
Пробвах да завъртя гарата под ъгъл, но нещо не ме кефи резулатът.

С тия 3% вече съвсем ме отчайвате.  :( :-\ :'(

tabakoff

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Макетът на Мишо Табаков
« Отговор #13 -: 04 Април 2008, 17:28:44 »
... да взема да питам съседа дали ми дава 50 см от неговата стена, така само лекинко да вдълбая ухото в стената .....

tabakoff

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Макетът на Мишо Табаков
« Отговор #14 -: 04 Април 2008, 17:34:52 »
Родих го!!!

Ама в понеделник ще ви го покажа, че сега трябва да си тичам у нас.

Мерси за съветите, роди се идея.

Чао, приятен уикенд.